Hovslagare återanvänder skor!

Sv: Hovslagare återanvänder skor!

Dock har jag flera gånger kommit ut till ny kund som på allvar tänker sig lägga på gamla skor i omaka storlek, omaka par som ser ut att ha blivit hämtade från nån urgrävning från Birka utan en tanke på att de inte ens går att använda! Och så blir man anklagad för att vara girig i det stallet för att man försökte ge hästen det bästa...

*KL*

Fast detta med prisjustering vid omläggning av skor. Min hovslagare kör med det, och alla jag haft tidigare med. Samtidigt, jag är inte säker på att jag egentligen tycker att det är så självklart faktiskt?

Visst, det är X kr mindre materialkostnad för hovis att lägga om skor, absolut. Men det blir ju ett merarbete med?

Sko av, verka, kolla passformen på gamla skon, ev rikta den litegrann, lägga på. Jmf med sko av, verka, ta en ny sko och rikta den från 'grunden', kolla passformen, rikta lite mer, kolla passformen, lägga på.

Det blir ju faktiskt mer jobb för hovslagaren - oftast, vissa hästar passar säkert 'fabriksriktningen' på som hand i handske - att rikta en ny sko från 'grunden' än det lilla som blir vid att lägga om en sko? Eller så är det bara mina som hovis får rikta om rejält från grunden?

Har inte läst hela tråden.
Min hovis använder samma skor max två skoningar och då dras priset av för skona. Om skona inte är slitna ser jag inget bekymmer att använda dem flera gånger :)

Om skon inte är nersliten ser jag inget problem med att återanvända dem, men jag betalar ju då enbart för jobbet och inte för skon. Nu är det sällan ngt problem då skorna stundtals slits så pass mkt att de snarare skulle behöva en svetssträng för att hålla perioden ut, å andra sidan så rider jag i stort sett aldrig i ridhus utan i skog och mark och då slits det mkt mer. :idea:

I mitt fall blir det ju mindre arbete för min hovslagare när han återanvändre skorna.

Då han i vanliga fall varmskor och formar exakt efter mina hästar, det tar en bra stund per sko.
När han återanvänder är det knappt hälften av den tiden som går åt..

För övrigt kan jag informera er alla att i dag delade sig framskon på två när damen skrapade med hoven. Detta 2 dagar efter skoning. Känns roligt, det kostar pengar för mig att avvara tid på att hovslagaren är här, nu igen får jag ta en i personalen som ska vara med, bara för att hovslagaren inte kunde lyssna och sätta på nya skor.. Kul att vara hästföretagare!!

Jag skrev lite knepigt såg jag. Borde sova först och skriva sen ;) Men naturligtvis menade jag att det blir ett merarbete med NYA skor, och att det finns andra 'prisaspekter' på att lägga om skorna kontra nya än bara materialkostnaden.

T ex just arbetet, för det är mindre arbete lägga om - inte bara mindre materialkostnad. Det är jobbigare rikta en ny sko från grunden.

Så att ta samma pris för att lägga om som sko nytt (inte vid varmskoning etc då kanske) är ju ett sätt att slippa låta det skilja säg 300 kr/skoning. För skillnaden mellan lägga om och lägga på nytt är ju inte bara 100 kr i materialkostnad, utan det skiljer en hel del i arbete med. Så vill man se det strikt så om det kostar 1000 kr att lägga på nya, och 900 kr att lägga om. Så endera blir det ett överpris arbetstidsmässigt på att lägga om, eller ett underpris arbetstidsmässigt på att lägga på nya.

Om en hovslagare då löser det med att ta samma pris oavsett omläggning eller nya, så har han ju då i långa loppet täckt upp för merarbetet vid nya. Istället för att justera priset för både arbete och material.

Så jag skulle inte nödvändigtvis muttra om en hovslagare tog samma pris oavsett nya eller gamla skor, just för i långa loppet så gör det nog ingen direkt skillnad jmf med om hovslagaren tog betalt även för merarbetet att rikta nya.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 415
Senast: kryddan
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Min unghäst fick på sig skor (endast fram) för första gången för ca 4-5 veckor sen,och han hunnit tappa dom 3 gånger.. Först tappade han...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31