Hovslagare återanvänder skor!

Maria_

Trådstartare
Lite fundersam. Min hovslagare tar av mitt ena sto skorna och verkar och slår sedan på samma skor i gen. Okej kan man ju tycka om skorna är fräscha, kan ju vara bra miljö mässigt.

Nu efter att hon haft samma skor de senaste 3 skoningarna så tyckte jag däremot själv att dom inte var fräscha längre, Då hästen i fråga tränas hårt och går 6 dagar i veckan, samt även har dålig ovana att stå och "slipa" skorna på stallgången.

Men hur som hovslagaren bytte inte skor i dag heller. Även om dom var nerslitna fram.

Jag var inte med själv då jag tyvärr ligger sjuk och inte tar mig upp ur sängen, och svårt för anställd personal att ta strid mot någon som vägrar slå på nya skor. Tror visserligen att det var så också att han glömde ugnen som han värmer skorna i hemma, för det hade han sagt.

Men till huvudfrågan. OM hovslagaren väljer att slå på samma skor som satt på tidigare så borde väl priset påverkas? Jag menar han har ju då noll kostnader för skor och endast för sömmen?

Jag blev förvånad när jag fick räkningen där det var fullt pris på skoningen.
Han återanvände ju skorna jag redan betalat för.

Vad anser ni?

Sv: Hovslagare återanvänder skor!

När min hovis har slagit på samma skor så betalar jag inte för skorna. Får faktura där jobb och material är separerade, så sist betalade jag för arbetet och nya sulor, skor och broddar gick att använda igen då hästen vilat.

när min hovis har slagit på samma skor så betalar jag inte för skorna. Får faktura där jobb och material är separerade, så sist betalade jag för arbetet och nya sulor, skor och broddar gick att använda igen då hästen vilat.
+1 123456789

Vi har återanvänt skorna 1-2 ggr nu i vinter, om de varit i fint skick, de slits knappt när vi har brodd i.
Dock så frågar han alltid mej om det är OK att använda samma igen :)
Jag har inga separata kostnader för jobbet och skorna, så jag betalar samma pris ändå. (Tar jag nya skor får jag betala för att han borrar broddhål, men det är inte många kronor extra.)
Skulle aldrig återanvända när min häst går utan brodd, för då slits skorna en hel del...

*kl*

Det är inte ofta som skorna går att återanvända för är de inte slitna på undersidan så slits de ju på ovansidan där hoven nöter när den växer, men i vinter när det har varit både broddar och sulor så har skorna hållit sig fräscha och har kunnat läggas om en omgång på två av hästarna. Det är olika vad jag betalar eftersom olika typer av skor som vi använder skiljer ganska mycket i pris, men om vi återanvänder så betalar jag givetvis inte för skorna en gång till.

Min hovslagare separerar kostnaderna. Och gör han en omläggning för att skorna inte är slitna så betalar jag inte heller för några nya skor. Han brukar dock fråga hur jag vill göra och jag låter honom välja för det mesta. Nu på vintern slits ju inte skorna ens på de man rider regelbundet så de flesta har haft sina skor över två skoningar (12-16 veckor), men sedan brukar det vara dags att byta.

Jag betalar ett grundpris för skoning och sedan läggs det på för skor och ev brodd (på vintern :)). Vad har ni kommit överrens om för pris från början? Vad ingår?

Det skiljer ju ganska mycket i kostnad att återanvända gamla skor, vilket jag tycker man kan göra om de är fräscha, och lägga på helt nytt.

Sedan kan det ju också vara att jag köper egna skor, sulor, broddar etc som min häst ska ha. Därför är det smartast med ett grundpris.

Min rids 6 dagar i veckan i ridhus och går därför utan brodd och sulor= skorna slits rejält + hennes slipande mot stallgången sliter ju ner dom extra..

Vi har enats om 1100:- för rund varmskoning. Det är pris enligt hans prislista.
Då menar ju jag att för det priset, som är ett väldigt bra pris att hästen får nya skor som formas efter just den individen, varje gång.
Inte att han kallbankar vissa gånger och andra gånger inte bankar skorna alls, eller ens orkar byta ut skorna..

Hade samma tanke nu senast när min foderhäst skoddes.
Hovis använde då samma skor som innan, skorna vart dock i fint skick då de som sagt inte slits nästan nått vintertid.
De jag regerade lite på var att jag fick betala 1100kr som jag gör annars när hästen får nya skor hmm.. ville dock inte bråka om nått sånt så lät de va men fick mig en funderare.
Kanske har vi samma hovslagare :)

Hej!

Min hovis gör avvägningen varje gång om nya skor eller omläggning av de gamla. Vi brukar byta ca varannan gång. Jag betalar naturligtvis endast för skorna de gånger hon får nya skor. Hon brukar fråga ibland (hon vet att jag är student och inte har alltför mycket pengar), men jag låter alltid henne avgöra- det är ju hon som kan sitt jobb och jag litar på henne.

Jag får faktura med allt specificerat så det är ganska svårt för hovis att "fuska". Hon skor vitt:-).

/Lavinia, gillar sin hovis

Lägger vi på NYA skor tycker ni vi skörtar upp er, när vi INTE lägger på nya skor då är det fel det med!?

Jag lägger om skor ganska ofta, speciellt på vintern, då kan det räcka med att byta brodd. Jag debiterar ALLTID jobb plus material. Inte i ett pris.
Jag har hittils inte träffat en kund som klagar när jag gör slutpriset så billigt som möjligt för denne...

Nej och det tackar vi för, våra hästar går med samma skor och detta var andra omläggningen. Som det ser ut just nu så kommer skorna att hålla ytterligare en sko period, och det blir alltid avdrag på grundpriset när omläggning av skorna sker.

Sen vet jag att många hovisar höjer priset på sina tjänster just strax efter årskiftet, så möjligen kan ju något sådant ha skett fast TS ännu inte har fått vetskap om det. Nu brukar iofs vår hovis flagga för en höjning några skoningar innan, dock missade han det den här gången varför vi fick betala som tidigare förra gången men nästa skoning kommer att inkludera en höjning.

Vår hovis har slagit på samma skor flera gånger nu under vintern och vi betalar inget för dem. Bara för arbetet. Vi har inte ens bytt brodd på hela vintern. Inte en enda har de tappat, slitit ner helt eller på något annat vis behövt byta.
Bra väder för skorna när det är snö :)

Nästa skoning blir det dock nya skor på alla eftersom brodden ska bort då och de håller inte så bra på barmark när det är hål borrade i tån.

Här läggs skorna om sålänge de är fräscha och tillräckligt med gods kvar. Dvs en sådan här vinter när det är snö, snö och snö, samt broddat så går samma skor i princip hela vintern. Än har jag i vinter bytt ut 1 sko, och det är en tappsko som gick förlorad nånstans i snön och lär dyka upp när det töar.

Den ena står hovis för skor till, och det skiljer 100 kr i pris på helskoning med 4 nya skor kontra omläggning av befintliga skor. Den andra köper jag framskorna åt och hovis står för bakskorna, dock samma prisskillnad där vid omläggning kontra nya skor. För även om jag köper framskorna (svindyra rackare...) så får ju hovis stå och rikta dem från 'noll', jmf med när han lägger om skorna och inte har samma jobb med att rikta.

Personligen kan jag känna att den där hundringen/häst och helskoning det skiljer att lägga om kontra nya kan kvitta. På ett år hade det nog jämnat ut sig ändå. Hovis tar på tok för lite betalt en gång för att slå på en tappsko för han ändå var i närheten, han avrundar ner till jämn hundralapp osv. Däremot gillar plånboken när jag slipper lägga på nya framskor på herrn jag köper de själv till - men det är för jag får betala så dyrt för dem. (Så jag brukar köpa sådär 6 par på en gång, så kviiiider jag där och då, men sen går det minst ett halvår utan att jag behöver bli påmind om vad de kostar :devil:)

I långa loppet kvittar det ganska lika oavsett dock, skor är en extremt liten del/år i totala hästkostnaderna. Jag tjänar mer pengar på ett år att väga alla givor och att INTE drälla silage som jag sedan sopar upp och slänger, än jag gör på att det kostar 100 kr/häst och månad varje gång skorna kan läggas om.

När jag hade skodda hästar så gick de med samma skor hela vintern (nov-april ungefär). Bytte bara broddarna om det behövdes. Tror att jag ibland sparade skorna till nästa år också. Guldskorna med brodd hade jag absolut två vintrar. Men jag bor ju så till att vintrarna består av snö och is och inte barmark. Vet att jag någon sommar i början av hästägandet mest red på gräs och kunde ha samma sommarskor två perioder i taget. Inget konstigt alls tycket jag.

visst borde det dras av nu när järnpriset är så högt. T o m gamla skor kan återvinnas.

Man samlar in allt gammalt järnskrot från gårdar nu o tack vare det är det slut på att det står allt möjligt urgammalt skit överallt.

Gamla tröskor, harvar från sent 1800-tal mm.

Mina hovslagare återanvänder fräscha skor. Bra för miljön och för min ekonomi då jag betalar olika beroende på om det är nytt material eller om man återanvänder.
Ser inget skäl att kassera användbara hästskor.

Hon sa väl inte att det var fel att lägga skorna om det fungerar? Jag uppfattade henne så att skorna var såpass slitna att de inte funkar för en period till och att hennes hovslagare sagt till personalen att han la om dem för att han glömt ugnen hemma.

Dessutom tog den här hovslagaren samma pris för omläggning som för nya skor. Inte som du och de flesta andra, drar av priset för skor.

Om skorna verkligen är slitna så tillpass att de inte har en trolig chans att hålla till nästa skoning, ska nya skor läggas på självklart!
Läggs samma skor om, ska priset givetvis reflektera detta! Brukar handla om ngn hundralapps skillnad i pris.

ring hovslagaren och fråga om detta, alternativt ta det vid nästa skoning så att du får en motivering till det hela och rätt bild om resonemanget. Det finns ju några variabler i resonemanget som är med i bilden just därför att du själv inte var med vid skoningen och kunde föra dialog. Din version av vad som är slitna nog för att inte hålla för en ytterligare skoning, kanske inte är samma som hovslagarens.

oavsett detta ska som sagt priset vara reducerat om samma skor läggs om jmf med om nya läggs på.

Hon sa väl inte att det var fel att lägga skorna om det fungerar? Jag uppfattade henne så att skorna var såpass slitna att de inte funkar för en period till och att hennes hovslagare sagt till personalen att han la om dem för att han glömt ugnen hemma.

Dessutom tog den här hovslagaren samma pris för omläggning som för nya skor. Inte som du och de flesta andra, drar av priset för skor.

Det du anser ofräsha skor kanske jag tycker är ok! Just i dessa tider(mars-april) brukar jag kunna vara mer liberal än tidigare på vintersäsongen vad gäller lägga nya skor. Det känns dumt för mig att lägga på nya vinterskor nu när nästa skoning iaf blir en "sommarskoning". Inga av mina kunder har klagat på det än så länge.

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 343
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 415
Senast: kryddan
·
Hästvård Önskar få lite hjälp och tips,och gärna olika synvinklar på det hela... Hästen,en 18-årig varmblodsvalack,gammal travare,köptes av...
2
Svar
24
· Visningar
6 037
Senast: Boj
·
Hästvård Min unghäst fick på sig skor (endast fram) för första gången för ca 4-5 veckor sen,och han hunnit tappa dom 3 gånger.. Först tappade han...
Svar
7
· Visningar
1 129
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31