Jo55e

Trådstartare
Hej. Vad skulle ni säga detta är, fångrand, foderrand eller hornklyfta?

Bifogade filer

• EEFBFD3D-C787-4306-A02C-AC357D3370BE.webp
    EEFBFD3D-C787-4306-A02C-AC357D3370BE.webp
    103,2 KB · Visningar: 268
Det är främst ena framhoven men kan ha funnits tendens på andra framhoven också. Jag köpte hästen för 2,5 v sedan. Besiktigad på klinik ua.
Ingen fång enligt förra ägaren. Hästen 5år, ej inriden. Tidigare felverkade hovar enligt förra ägaren som själv köpt hästen nyligen. Tror den kom till hennes stall som inackordering i februari.
Hade ute hovslagaren i fredags som direkt sa fång för 8-10 månader sedan. Om det är fång är den isåfall obehandlad vilket gör mig extra nervös. Hovarna ska röntgas imorgon måndag.

Så här ser hoven ut idag efter skoningen i fredags

Bifogade filer

• 9659CE1A-46D1-4EED-9077-83D1715D5130.webp
    9659CE1A-46D1-4EED-9077-83D1715D5130.webp
    139,4 KB · Visningar: 254
Det är främst ena framhoven men kan ha funnits tendens på andra framhoven också. Jag köpte hästen för 2,5 v sedan. Besiktigad på klinik ua.
Ingen fång enligt förra ägaren. Hästen 5år, ej inriden. Tidigare felverkade hovar enligt förra ägaren som själv köpt hästen nyligen. Tror den kom till hennes stall som inackordering i februari.
Hade ute hovslagaren i fredags som direkt sa fång för 8-10 månader sedan. Om det är fång är den isåfall obehandlad vilket gör mig extra nervös. Hovarna ska röntgas imorgon måndag.
Hoppas att du får mer info imorgon då. Jag vet inte vad du lägger i uttrycket ”obehandlad” men OM hästen har haft fång. Vilket faktiskt kan vara möjligt att missa beroende på symptom, så är ju ändå chansen större att hästen klarat sig utan bestående men, eftersom den inte är inriden och då antagligen heller inte belastat hovarna mer än gått i hagen.

Jag tycket att det är konstigt med en hovslagare som utrycker sig så tvärsäkert men det är bra att du kollar upp. Ser du andra tecken på att hästen är i riskzonen för fång, är den överviktig, har den fettdepåer?

Hoppas att du får mer info imorgon då. Jag vet inte vad du lägger i uttrycket ”obehandlad” men OM hästen har haft fång. Vilket faktiskt kan vara möjligt att missa beroende på symptom, så är ju ändå chansen större att hästen klarat sig utan bestående men, eftersom den inte är inriden och då antagligen heller inte belastat hovarna mer än gått i hagen.

Jag tycket att det är konstigt med en hovslagare som utrycker sig så tvärsäkert men det är bra att du kollar upp. Ser du andra tecken på att hästen är i riskzonen för fång, är den överviktig, har den fettdepåer?

Han har breddad lamellrand fram på båda hovarna.
Ej tjock men viss fettnacke. Inget på korset.

Bifogade filer

• AE22DA71-3BEC-4D09-845A-D590D216A7C9.webp
    AE22DA71-3BEC-4D09-845A-D590D216A7C9.webp
    339,5 KB · Visningar: 236
Han har breddad lamellrand fram på båda hovarna.
Ej tjock men viss fettnacke. Inget på korset.
På bilden ser det ut som att hon har fettdepåer på rumpan och även nedanför manken men det kan ju vara bilden som luras. Eftersom du ändå ska till veterinären imorgon så hade jag bett dem ta ACTH-prov, alltså prov för PPID. Om inte annat så för att kunna utesluta det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag undrar vad som händer när hästen sväljer för mycket luft? Min häst gör inte det men en kompis häst gör de så därför frågar jag!
2
Svar
22
· Visningar
1 109
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 797
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama