Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det bara på en hov eller ser det likadant ut på alla fyra? Är det din häst och ägde du den även vid tiden då området på hoven var vid kronranden?Hej. Vad skulle ni säga detta är, fångrand, foderrand eller hornklyfta?
Hej. Vad skulle ni säga detta är, fångrand, foderrand eller hornklyfta?
Hoppas att du får mer info imorgon då. Jag vet inte vad du lägger i uttrycket ”obehandlad” men OM hästen har haft fång. Vilket faktiskt kan vara möjligt att missa beroende på symptom, så är ju ändå chansen större att hästen klarat sig utan bestående men, eftersom den inte är inriden och då antagligen heller inte belastat hovarna mer än gått i hagen.Det är främst ena framhoven men kan ha funnits tendens på andra framhoven också. Jag köpte hästen för 2,5 v sedan. Besiktigad på klinik ua.
Ingen fång enligt förra ägaren. Hästen 5år, ej inriden. Tidigare felverkade hovar enligt förra ägaren som själv köpt hästen nyligen. Tror den kom till hennes stall som inackordering i februari.
Hade ute hovslagaren i fredags som direkt sa fång för 8-10 månader sedan. Om det är fång är den isåfall obehandlad vilket gör mig extra nervös. Hovarna ska röntgas imorgon måndag.
Hoppas att du får mer info imorgon då. Jag vet inte vad du lägger i uttrycket ”obehandlad” men OM hästen har haft fång. Vilket faktiskt kan vara möjligt att missa beroende på symptom, så är ju ändå chansen större att hästen klarat sig utan bestående men, eftersom den inte är inriden och då antagligen heller inte belastat hovarna mer än gått i hagen.
Jag tycket att det är konstigt med en hovslagare som utrycker sig så tvärsäkert men det är bra att du kollar upp. Ser du andra tecken på att hästen är i riskzonen för fång, är den överviktig, har den fettdepåer?
Håller med. Gammal skada i kronranden men förstås bra att kolla upp även sånt..Svårt att se utifrån den bilden, men jag tror det kan vara en gammal skada uppe i kronranden som vuxit ner.
Ok, oavsett vad röntgen säger imorgon, så hade jag framöver endast gett foder med max 10% socker.Han har breddad lamellrand fram på båda hovarna.
Ej tjock men viss fettnacke. Inget på korset.
På bilden ser det ut som att hon har fettdepåer på rumpan och även nedanför manken men det kan ju vara bilden som luras. Eftersom du ändå ska till veterinären imorgon så hade jag bett dem ta ACTH-prov, alltså prov för PPID. Om inte annat så för att kunna utesluta det.Han har breddad lamellrand fram på båda hovarna.
Ej tjock men viss fettnacke. Inget på korset.