hovskabb?!

Sv: hovskabb?!

Så ser min tinker ut på båda frambenen och han har skabb :( tyvärr lät hans förra ägare honom stå med obehandlad fotskabb i 5 år. Har kämpat nu i 4 år med ALLA medel som bara finns. I hans fall är det svullnaden som är problemet så han stod så länge obehandlad så dom hade käkat sönder hans ben! Han hade stora sår som inte syntes förrens jag rakade av allt hovskägg från knäna och ner.

Har lyckats få ner svullnaden på 3/4 ben men det har tagit 4 år och 15-20 tusen fattigare!

Om din häst har skabb råder jag dig att raka benen, behandla och sanera stallet och även frysa ALLT i stallet som bara går i 24 timmar minst.

Min stod och stampade med benen och krustor på baksidorna av frambenen!

Låter som båda våra när de kom hit, från olika ställen. Såg förjäkliga ut på alla fyra ben, elefanthud på alla benen. Den från hästmarknaden var värst med stora äckliga sår.
Har även jag kämpat i 4 år med detta och kämpar fortfarande dock med så mycket mindre symptom numer! Inga sår, mugg eller rasp utan bara torra krustor.
Vad har du använt för medel?

Låter som båda våra när de kom hit, från olika ställen. Såg förjäkliga ut på alla fyra ben, elefanthud på alla benen. Den från hästmarknaden var värst med stora äckliga sår.
Har även jag kämpat i 4 år med detta och kämpar fortfarande dock med så mycket mindre symptom numer! Inga sår, mugg eller rasp utan bara torra krustor.
Vad har du använt för medel?

jag har bara använt lite jodopax (var det jag hade då) och lagt på lite hästsalva, tänkte så det skulle bli "mjukare" har ju oxå varit -15 och vågade inte tvätta hela benen då.. =/

/nettizen

Jag har andvänt frontline och sebacil i första hand. Han har även gått på långa antibiotika kurer, olika salvor, metacam m.m det svåra är att få bort elefanthuden och dom hudväcken som han fått pga av att hon lät honom stå obehandlad så länge. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 242
Senast: squarepants
·
S
Däggdjur Behöver hjälp med vad dom har för färger! Finns det några färg experter här? :) 1: 2: 3: 4...
Svar
3
· Visningar
1 044
A
Hästvård Min nordsvensk har haft fotskabb i över 3 år. jag upptäckte när jag fick honom att han hade en massa hudflagor på skenbenen ifrån knäet...
Svar
16
· Visningar
5 050
Senast: orcide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka