hovolja/fett

starcraft

Trådstartare
fick rekommenderat en hovolja/hovfett från min hovslagare som tydligen skulle vara bra för "sommarhovar". Tänkte höra om det är någon här som har använt sig av det, det heter Kerckhaert och är holländskt om jag inte minns fel. Någon slags olja i plåtburk (1l) med röd kork och penseln sitter i korken så att säga (mycket smidigt!). Någon som testat detta?
 
Sv: hovolja/fett

:confused: Jag har alltid fått höra att hovolja inte är bra för hovar.. så jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det...:confused:
 
Sv: hovolja/fett

vanlig matolja är faktiskt det allra bästa enligt mej:)
 
Sv: hovolja/fett

Det säger min hovslagare också, helt vanlig olivolja använder jag nu när torkan gör hovarna ännu torrare än vanligt.
 
Sv: hovolja/fett

Olja och fett är underbart för hovar när det är torrt. Vatten däremot torkar ut. Det finns en hel uppsjö med produkter på marknaden och själv använder jag Kentucky Hoof Oil och det funkar kanonbra.
 
Sv: hovolja/fett

starcraft skrev:
fick rekommenderat en hovolja/hovfett från min hovslagare som tydligen skulle vara bra för "sommarhovar". Tänkte höra om det är någon här som har använt sig av det, det heter Kerckhaert och är holländskt om jag inte minns fel. Någon slags olja i plåtburk (1l) med röd kork och penseln sitter i korken så att säga (mycket smidigt!). Någon som testat detta?

Den oljan har jag efter många års testande med både det ena och det andra kommit fram till är absolut bäst. Mina kunder köper den som ogräs och fasen mig om jag inte alltid har ett lager i bilen.

Fodertran är oxå jättebra och billigare, det går i annat fall bra med olivolja eller raspolja. Det gäller dom att man som hästägare är steget "före" att börja när hovarna redan är uttorkade och börjat spricka är att vara tvåa. Mina kunder har dock gott den hårda skolan och får skit från mig om hovarna är stenhårda, så dom har lärts sig och INGEN av mina kunder har hitils i år haft EN hov som uppvisat sprickor. Dom vet att jag är alergisk mot torra hovar och hovsprickor,spruckna hovväggar så dom sköter nog om hovarna på bästa sätt.

Bästa sätt är att först spola ren hovarna samt sulan,sedan torka med frottehanduk,vänta ett par minuter och sedan pensla ett tunt lager över hela hovvägge OCH i hela sulan samt strålen.

Oljan tillför inte hoven ngn fukt, däremot så förhindrar oljan hoven från att fukten skall dunsta ur hoven. Enbart vatten dunstar bort ur hovarna under en så kort tid som ca 30 minuter en varm solig sommardag och efter en timme är hovarna snustorra och sprickorna kommer explositionsartat fort.

Vatten tillför hoven fukt, oljan ser till att fukten inte dunstar bort. Så enkelt är det.
 
Sv: hovolja/fett

Ja, jag har hört talas om detta o vet folk som anv det (ja det är från holland;) ). De tycker att det fungerar mkt bra.
 
Sv: hovolja/fett

Vad bra!! En hovis att fråga.

(hoppas det går bra att låna tråden lite)

Min hästs hovar ser förskräckliga ut :o . Sprickor vid varje söm typ...
I vintras fick hon snösulor som gick sönder, så hon trampade av sig båda framskona. Hovarna gick sönder, så det är både sprickor och så är de söndriga...
Hon går nu i sommarhage som är lite sumpmark, ganska blött altså. Men efter en varm vecka är det ju himla tort ändå, olika från vecka till vecka. Frågade min hovslagare igår när hon skoddes om jag ska forstätta att smörja (med matolja) men fick olika svar då jag fråga fler gånger. Vad bör jag göra?
 
Sv: hovolja/fett

Jag har annars hovfett som är grönt å det funkar jätte bra
 
Sv: hovolja/fett

Fodertran är annars jättebra! :)

Det liktar blääää men är verkligen jättebra och billigt. Jag brukar kleta på både på utsida och under.
 
Sv: hovolja/fett

Jag tycker inte att olja har gett något vidare resultat. Ger mina hästar flytande aloe vera i kraften vilket ger en mycket bra hovkvalitét! :) :bow:
 
Sv: hovolja/fett

Jag har fått allra bäst resultat av att smörja på vintern.
Kyla o torr snö torkar ur hovarna.

Det är ju det som har vuxit ner o är skört på sommaren.

Att smörja bara på sommaren är som att sätta plåster på ett redan uppkommet sår.

Prova själva:)
 
Sv: hovolja/fett

Jag gör en egen blandning av olivolja och cornucresine, tycker det blir kanonbra. Smörjer året runt men inte var dag.
 
Sv: hovolja/fett

Har sett i andra trådar att Aloe Vera produkter har 36 timmars karens vid tävling:angel:
 
Sv: hovolja/fett

Cornucresine är samma sak som att smörja in kronranden med liniment- öka blodgenomströmningen.

Att HELA tiden försöka öka hovtillväxten, kan leda till en mjukare hov.
 
Sv: hovolja/fett

L_B skrev:
Har sett i andra trådar att Aloe Vera produkter har 36 timmars karens vid tävling:angel:

Det gäller inte alla aloe vera produkter. Den som de äter får man ha, men t.ex. heat lotion som värmer får man inte ha innan.
 
Sv: hovolja/fett

L_B skrev:
Har sett i andra trådar att Aloe Vera produkter har 36 timmars karens vid tävling:angel:

drycken är det inte karens på ännu, men de allra flesta andra är det karens på. Fast jag är lite skeptisk mot att ge min häst den där drycken.
 
Sv: hovolja/fett

starcraft skrev:
drycken är det inte karens på ännu, men de allra flesta andra är det karens på. Fast jag är lite skeptisk mot att ge min häst den där drycken.

Får man fråga varför du är skeptisk till den?
 
Sv: hovolja/fett

Jag tror att hovolja bara är fint,och att hovfett gör så att inte hovarna blir torra.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 576
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 464
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp