hovolja/fett

Sv: hovolja/fett

Alazan skrev:
Får man fråga varför du är skeptisk till den?

det känns onaturligt och jag litar inte riktigt på att det inte kan ge några andra reaktioner (negativa). Helt enkelt min magkänsla bara. Produkten kan mycket väl vara jättebra och funka super, men något i min magkänsla känns inte riktigt bra med den.
 
Sv: hovolja/fett

Jag tycker också att vanlig matolja är bland det bästa, den ska främst penslas på vid kronranden. Sen är det ju, som någon skrev, att det gäller att ta hand om hovarna hela året om! Det som är utvuxet och torrt nu är ju resultatet av vinterns foder och hur hovarna haft det då. (Lerigt, torrt, blött osv.) Så olja även på vintern om hovarna blir torra på sommaren, på kronranden då, där den nya hoven kommer!
 
Sv: hovolja/fett

*Lånar Tråd*
bara-undrar om det är ngn här som under alla dessa regniga sommartider vi tidigare haft även då uppleft problem med torra hovar??? Detta har inträffat mer än ett år tidigare då vi även har haft en lång vinter med kyla och torr:confused: snö innan.

Hovis säger att svaret är mkt enklare än så. Vid lång fuktig väderlek så blir alla hovar övermättade av väta och mjuka vilket gärna uppvisar ömmhet i sulan. Vid torr väderlek så torkar hoven ur och blir stenhård, tyvärr gärna med sprickor som följd men det går skit bra att rida på makadam då sulan är så hård och torr att något tryck upp i kötthoven knappast är möjligt.

Detta förvånadsvärt nog helt oberoende på om man anlitar en helt "vanlig" traditionel hovslagarverkning eller en mer sportig och modern barfotaverkare.

Kort sagt, skall man anlita en hovvårdare och för dagen få det att fungera helt utan problem så ska man göra det NU när det är som torrats och hovarna är som hårdast, tyvärr så kommer det ett bakslag lite senare utifrån denna sportiga verkning så snart det blir ett ihållande höstregn.
 
Sv: hovolja/fett

starcraft skrev:
det känns onaturligt och jag litar inte riktigt på att det inte kan ge några andra reaktioner (negativa). Helt enkelt min magkänsla bara. Produkten kan mycket väl vara jättebra och funka super, men något i min magkänsla känns inte riktigt bra med den.

bara-undrar varför man skall hälla ngt i magen på hästen när den har torra hovar??? Är det inte bättre att hälla det direkt på hovarna så dom blir fuktigare.:confused:

Låter lite som om jag rider i en Pessoa sadel så kommer jag rida lika bra som Pessoa.
 
Sv: hovolja/fett

bara-undrar skrev:
bara-undrar varför man skall hälla ngt i magen på hästen när den har torra hovar??? Är det inte bättre att hälla det direkt på hovarna så dom blir fuktigare.:confused:

Låter lite som om jag rider i en Pessoa sadel så kommer jag rida lika bra som Pessoa.

dålig jämförelse. Jag tycker snarare att man i så fall kan jämföra det med att man (som människa) tar B-vitamin så får man starkare naglar och bättre hårkvalite. Dock känner jag mer att vitaminer litar jag på, jag är inte helt övertygad om att någon växtblandning inte kan medföra negativa biverkningar.
 
Sv: hovolja/fett

Vatten tillför inte fukt. Vatten torkar ut!! Först blir det blött och sedan torrt. Exakt som med hår, hud och händer. Vem här tror att man tillför fukt i håret när man duschar? Det blir blött ja, och sedan torrt!!! Desamma gäller hovar. Tillför olja/fett och hoven mår mycket bättre.
 
Sv: hovolja/fett

Det tror barfotafolket, som ställer hästarna i hinkar för att vildhästarna blöter sina fötter när de dricker.

Tja, hur ska de annars få i sig vatten:confused:
De har ju inga badkar att dricka ur:crazy:
 
Sv: hovolja/fett

starcraft skrev:
det känns onaturligt och jag litar inte riktigt på att det inte kan ge några andra reaktioner (negativa). Helt enkelt min magkänsla bara. Produkten kan mycket väl vara jättebra och funka super, men något i min magkänsla känns inte riktigt bra med den.

Okej, det är ju upp till var och en vad man tror på :) Jag var också skeptisk i början, men gav det en chans då min ena häst som sket som en ko aldrig blev bra i magen vad vi än gjorde. Jag har provat ALLT, pulver och allt man kan tänka sig och inget hjälpte under flera års tid. Efter att ha börjat med aloe veran blev han en ny häst och har samma balans i magen som vilken normal häst som helst :D Började därför ge mina andra 5 hästar och de har gett fina resultat på många sätt. T.ex. har hovárna blivit väldigt starka och fina.
 
Sv: hovolja/fett

bara-undrar skrev:
bara-undrar varför man skall hälla ngt i magen på hästen när den har torra hovar??? Är det inte bättre att hälla det direkt på hovarna så dom blir fuktigare.:confused:

Låter lite som om jag rider i en Pessoa sadel så kommer jag rida lika bra som Pessoa.

Därför att hälsa kommer inifrån. Om du äter skräpmat påverkar det din kropp på många sätt, eller hur? Det är viktigt för både djur och människor får i sig alla vitaminer och näring som behövs. Och det får man ju inte genom att stryka dem på sig, utan för att man äter/dricker det. Sen är det klart att det finns salvor och sånt som hjälper för stunden, men det ultimata är väl att slippa sånt och att hästen får fina hovar endå, precis som att den ska vara glansig och fin i pälsen.
Och det där med Pessoa sadeln var väl inte alls att jämföra med detta, eller?
 
Sv: hovolja/fett

heter produkten någonting med Forever? isåfall är det verkligen så bra som det står i alla broshyrer? har funderat på att ge det till mina hästar då min farmor söljer de produkterna! men derar salvor e ju super så drycken vore väl också vara det..
 
Sv: hovolja/fett

Jajemen det gör de. Jag tycker att det är det absolut bästa produkterna som finns! Den drycken som jag häller i deras foder dricker jag även själv varje dag, och det gör faktiskt att man mår bättre på många sätt. Och det känns skönt att veta att man själv mår bra av det innan man ger något till hästen. Men nu ser jag att det fungerar på både dem och mig :) Salvorna är bra de med, finns ju flera olika men det slår allt annat jag provat. Skulle de inte va bra skulle jag aldrig köpa dem, för de är tyvärr ganska dyra. Men det brukar ju va så, man får vad man betalar för. :smirk:
 
Sv: hovolja/fett

salvor och diverse spray har jag använt och trivs väldigt bra med dom, de funkar. har använt mig av dom både på mig själv och på hästen med bra resultat. Men jag vågar mi inte på drycken. men man kan alltså dricka den själv? det kanske vore något att testa i så fall. (på mig först och funkar det så vågar jag kanske testa på hästen).

var blir månadskostnaden / häst ungefär då om man ger det till hästen?
 
Sv: hovolja/fett

Visst kan man dricka den själv :) Jag var jätte skeptisk i början, tyckte inte att det hjälpte så jag slutade. Först då insåg jag hur mycket nytta det hade gjort, t.ex. har jag blivit mycket piggare och kommer upp lättare på morgonen. Men om du provar så tänk på att det tar tar ett tag innan man ser resultat, många slutar redan efter två veckor och då har det inte hunnit hjälpt något.
Finns så mycket att ge hästarna som man aldrig har till sig själv, därför gillar jag denna produkt där man faktiskt kan prova innan man ger. :) Och jag är mer än nöjd!:D

Månadskostnaden varierar lite. Jag ger mina väldigt lite, 1 msk/dag till de stora hästarna och en halv till de små. Många ger mer, jag brukar öka på till det dubbla om jag vet att det kommer att bli någon förändring som kan göra dem nervösa eller om de ska anstränga sig mer. En "flaska" innehåller 1l om jag inte minns fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hovolja/fett

ja jag kanske vågar prova. jo, men vänta ett par veckor måste man ju med all mat innan det ger resultat, både till häst och människa.

jag provar ju det mesta av det jag stoppar i mina hästar, dvs deras foder. är det inte så att jag kan äta det ska inte mina hästar ha det heller ungefär är det som gäller här.
 
Sv: hovolja/fett

starcraft skrev:
ja jag kanske vågar prova. jo, men vänta ett par veckor måste man ju med all mat innan det ger resultat, både till häst och människa.

jag provar ju det mesta av det jag stoppar i mina hästar, dvs deras foder. är det inte så att jag kan äta det ska inte mina hästar ha det heller ungefär är det som gäller här.

Precis, men tyvärr tror många att oavsett vad det är, så ska det verka på bara någon dag, annars är det en dålig produkt. Med aloe veran kan jag tillägga också att ma ska smyga igång, ta pyttelite under en två veckors period, många (både hästar och människor) reagerar med att bli dåliga i magen i början, men sen går det över. Därför ska man passa sig för att ge för stor dos i början ;)
Samma här, tycker inte att man ska proppa i hästarna vad som helst, sen tror jag inte att man ska blanda så mycket, folk vill ju gärna ha 18 olika vitaminer och mineraler i olika former bara för att stallkompisen har det...
 
Sv: hovolja/fett

Ja nu har jag testat den i några dagar, skillnad som natt och dag. Tips fick jag från våran hovis, först skulle hovarna vattnas därefter skulle överskottsvattnet få försvinna. Sen på med olja på hovarna inklusive stråle och sula, första dagen som hovarna blev vattnade han jag kanppt stänga av vattnet förrän hovarna var torra igen. Men men , på med olja. Igårkväll efter ca 5 dagars användning, så tog det en stund innan hovarna torkade från väta.:banana: Nu börjar fukten återvända i hoven, och idag regnar det så ikväll kanske vi inte behöver måla men vi får väl se.
 
Sv: hovolja/fett

Jag håller med i den allmänna meningen, just nu när vädret är exremt krävs extraordinära åtgärder. Visst är en bra foderstat grunden för friskt horn, men nu spelar det tyvärr ingen roll då markförhållandena gör sitt vilket ingen foderstat i världen rår på.

Men skulle hornet vara dåligt året runt, så håller jag med om att man bör titta över vad som kan rättas till eller behöver en knuff i rätt riktning.

Oljan överträfade faktiskt mina förväntningar, visst förväntade jag mig ett resultat men trodde inte på det såpass snabbt som det kom.:bow:
 
Sv: hovolja/fett

Jag förstår vad du menar, men saken är den att förut hade alla mina hästar bra hovar året runt utom just sommaren, då provade jag oljor och sånt också, men det hjälpte inte. Men aloe veran har faktiskt hjälpt så att hästarna nu för tredje året i rad faktiskt har fina hovar även på sommaren. Och det tycker jag är det ultimata när det håller sig fina så att man slipper en massa extra jobb och bekymmer. Skönt också när 4 av de 6 hästarna jag har går barfota, hovarna är hårda och fina, de håller bra även fast de tränas. Men sen är det klart, det här ger ju resultat på sikt, är det akut är det klart att man måste göra något åt det, kul att din metod fungerar bra :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 648
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 136
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 576
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 464
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp