Hovledsinflammationer m.m.

DeCloe

Trådstartare
Igår blev min häst utdömd.
P.g.a. hovledsinflammation som inte tycks vilja ge sig.
I ett halvår har hon dragits med en 1-gradig hälta som inte vill försvinna.
Ett tag blev hon bättre, men nu är vi tillbaka på ruta ett igen. :(
Jag vill höra av er som har erfarenheter om det här, hur lång tid tog det för era hästar att bli bra och hur många behandlingar tog det?
Hur pass "olika" diagnoser har ni fått när och om ni bytt veterinär?
Är det någon idé att åka iväg till en annan klinik och låta dom kolla på henne också?
Finns det alternativa behandlingsmetoder?

Jag vill höra ALLA era erfarenheter!

Sv: Hovledsinflammationer m.m.

Att hästen har återkommande hovledsinflammationer kan tyda på andra bakomliggande orsaker. Det är viktigt att inte bara stirra sig blind på hovleden. Ofta kan problemen ligga någon annanstans så att hovleden blir överbelastad. Låt tex en kiropraktiker gå igenom "hela hästen" eller prova att använda värmekamera. Med värmekamera hittar man många typer av skador och överbelastningar/avlastningar. Det viktiga är , oavsett metod, att man hittar hästens avvikelser som kan leda till inflammationer, skador.

Jag kan tycka att ett halvår är väldigt kort tid. det är ju inte ovanligt med både 2 och 3 behandlingar.
Viktigt är också igångsättningen, många har väldigt bråttom att få igång sina hästar så dom ej hinner "läka ut" ordentligt.

Vilken ordination på skoning har du fått? PG eller sos- skon borde ju din häst ha under en period. Ev natural balance skon.
Rätt skoning är A & O vid hovledsproblem. Prata med din hovis

Hur ser den ut exteriört? hur är hovvinklarna?
Tycker du ska vända dig till någon annan klinik för en andra diagnos/behandling,

Lycka till, jag håller tummarna!

Hon har fått 3 behandlingar, efter den andra behandlingen blev hon mkt bättre. Tre veckor efter 3:e behandlingen var hon lika halt som tidigare.
Hovis har försökt "hålla henne kort" för att minska belastningen på leden.
Ridit henne har jag bara gjort i skritt ute i skogen sen hon kom till mig för sju månader sedan, så att det skulle bero på för hårt arbete har jag svårt att tänka mig.
Ringde nyss till Agrias vet. hon bedömde den veterinären som dömt ut hästen som mkt kompetent och tyckte inte vi skulle dra ut på det mer och blanda in fler (ju fler kockar desto sämre soppa...)
Hur som helst så ska jag ringa Mälarkliniken på måndag och försöka få en tid så snabbt som möjligt.
Pade; Det är precis det jag vill få reda på, det känns precis som du säger att den veterinären som hittils behandlat henne har fokuserat för mkt på hovleden.

Sazalamel: Så här ser hon ut exteriört, jag vet inte riktigt om den här bilden säger så mkt.
4526539.jpg

Fler som har erfarenheter att dela med sig av?

Senast ändrad:

:cry: Blir jätteledsen när jag läser ditt mail, har en häst som för ca 4 veckor sedan förklarades hovledsinflam. båda fram och knäled hb. När vi var inne på återbesöket så var hältan på vänster fram samt bakbenet vara ohalta men höger fram var fortfarande halt. Han fdick en andra behandling och han verkar ha svarat bra på den liksom den första. Har precis fått hopp om situationen men så läser jag det här...så tråkigt!!!! Hoppas ni kan reda ut dt och få en second opinion! Men nu blev ju jag lite nyfiken här kan du inte dela med dig till mig om hur ni ha haft det undert denna period:
Hur har hästen varit efter behandlingarna?
Har hästen varit lign mellan behandlingarna?
Sjukhage eller vanlig hage? Underlag?
Efter hur länge började du rid?
TIdiagre eller andra problem?

Finns det ingen hjälp, t ex vila jättelänge coh sedan sakta komma igång? Tacksam för svar *nyfiken"
:love:

jag ka ju inte se någon direkt defekt exteriört...svårt att säga..kan ju se mer när dem rör sig och hur dem belastar kroppen vid rörelse..det är ju det som är intressant!
ett tips.. prova flexijoint och back on track. sedan som någon annan nämnde, värme kamera!där ser man ju direkt om det sitter längre upp! oftast ger man ju 2-3 beh. det fick min och han är helt bra nu! bak hade han bara vrickat sig...
det stod aldrig om det var fram eller bak??

jag kan tipsa om jättebra vet. om du nu vill blanda in fler??

Vad är flexijoint?
Det är höger fram.
Vill jättegärna ha tips om bra vet.! :bow:

Hur har hästen varit efter behandlingarna?
Som vanligt.
Har hästen varit lign mellan behandlingarna?
Vet inte riktigt vad du menar med lugn, men enligt min mening har hon varit det ja.
Sjukhage eller vanlig hage? Underlag?
Hon har gått i "vanlig" hage, relativt slät gräshage.
Efter hur länge började du rid?
Har aldrig kommit igång och ridit henne.
TIdiagre eller andra problem?
Har bara ägt hästen i sju månader och ut efter vad jag har fått höra så har hon inte haft några problem tidigare.

vilken vet dömmde ut din häst? min vill inte dömma ut min trots att hon varit hallt från o till i 1½år+magsår :s jag tycker inte min häst kan klassas som tävlingshäst o vill triangelmärka henne.....

"som vanligt" är det att hon har svarat på behandlingen och varit helt ren samt gått på bra i skritt eller har hon varit som innan behanlingen halt antar jag d`å???
Tack för svaren!!!!
Får jag bara fråga varför hon inte gått i sjukhage jag fick den rekomendationen och även efter detta återbesök ska han gå i sjukhage tre veckor till men skrittpromenader:confused:

Hu, jag tycker det låter alldeles för tidigt att döma ut hästen efter ett halvår.
Jag har nästan precis fått min Pärla friskförklarad efter c:a 4 månaders konvalecens. Hon har haft hovledsinflammation hö bak.
Hon har fått 3 behandlingar i hovleden samt 2 omgångar med butta.
Vad jag förstod på veterinären var hon beredd att ge henne en 4:e behandling om hon ej blivit ok efter den 3:e. Nu bytte jag iof klinik efter 3:e behandlingen - kändes som de ej hittade den riktiga orsaken till hältan - men när väl kom till den "nya" kliniken var hon helt ren på både böjprov o longering:bow:
De råd jag har fått är lååång vila samt mycket försiktig igångsättning!

Lycka till med din häst!!! Ge inte upp ännu!!!

Tack så mkt för alla svar!
Orkar inte svara på alla frågor ni ställt just nu.
Har precis fått tid klockan 10 på fredag på Mälarkliniken.
Så snälla håll tummarna för oss då!

att dömma ut känns ju riktigt tidigt!

jag tycker att du defenitivt ska konsultera med flera vet.!!!!

min ena ridhäst var hlat till å från i 2-3 år... återkommand kotleds på båda fram.... varit på alla kliniker i sthlms trakten. (jag tror att strömsholm dömde ut han 2 gåger....)
sen lyckades ägaren tillslut fixa tid hos jonas tornell:love: ... han lagade hästen på noll tid!!!!

det primära var i rygggen, nu behandlas han 2 gånger per år... typ smörjaer lederna så han håller som tävlings häst i massa med år till....

ringskor fram, mkt kort tå är A.O
använder inte någon typ av massör eller kirropraktor...

Häst nr.2

provat alla metoder och massor av "kockar"....läses veterinärer....
värmekameror, massörer, kirro....osv.

han är aldrig halt i benen så alla vet. tycker att jag bara ska sluta vara så himla känslig å bara rida.... jonas tycker att han ska behandlas i ryggen och sen känns han bra igen...

kommer aldrig att kunna använda en annan vet. till hältor.... bara så jobbigt att åka 60 mil enkel resa till honom....

Tack åter igen för alla svar! :bow:
Det känns som att det har tänts en liten gnista med hopp nu iallafall.
Ska som sagt åka till Mälarkliniken på fredag och se vad de har för synpunkter på det hela.

Jag fick i princip min 5-åring utdömd av en veterinär, hon behandlade för hovledsinflammation båda fram och menade att han var halt båda bak men att det knappt ens var idé att utreda för han svarade så dåligt på behandlingen fram. Detta var en chefsveteriär på en stor klinik.
Jag ville självklart ha en second opinion och åkte till en annan klinik. Det visade sig att hästen inte ens hade hovledsinflammation (inte konstigt att han inte svarade på behandlingen) utan en överansträning i strålbensbursan vilket ger väldigt lika symptom som hovledsinflammation.
Han var inte heller halt bak utan hade inflammation i ryggen, antagligen p g a att han spänt sig när han haft ont fram och tvingats stå i sjukhage.
Efter sex veckor med rätt diagnos och rätt behandling var hästen fullt frisk och har så förblivit.

Jag kan också tillägga att det inte är så konstigt om behandlingen på din häst inte biter. Jag antar att den blivit sprutad i leden. För att det ska kunna verka måste hästen stå i sjukhage - minimum en vecka. Annars kan man lika bra strunta i att spruta leden då medlet försvinner från leden. Det finns också en rad olika preparat att spruta med, så funkar inte ett brukar man försöka med ett annat.

Mi häst fick gå i vanlig hade för det att han var med stilla där än i en sjukhage. Så det där är olika från häst till häst.

Min häst fick inflammation i bursan i april i år + hasledsinflammation + inflammation mellan 2 ryggkotor.
Efter ett par behandlingar bleh hästen frisk men i sept blev hon halt igen. Då hade hon inflammation i både hovled knäled i samma ben och dubbel knäledsinflammation bak. Inflammationerna bak försvan tidigt men fram har vi sprutat 3 gånger nu. Eftersom hon blev halt så snart efter hon vatt sjuk första gången har vi dividerat på kliniken vad som ska göras och kommit fram till att hon ska stå ett par mån och sen sättas igång under en 6 veckors period blir hon halt igen kommer hon dömmas ut. Dessutom får hon massor med problem med musklerna så hon har gått på butta samtidigt som hon sprutats och nu senast fick hon lunfangit i båda bak så hon fick gå på penecillin + finadyne. Hon har stått i sjukhage ung 1 vecka för efter 3 dagar finns det inget kortison i leden längre. Nu senast fick hon dock stå i den lite längre men nu får hon stå i den vanliga hagen.
Så vi får helt enkelt se i jan om hon döms ut eller inte...

Glömde berätta att första gången hon blev halt så fotades hon med värmekamera innan vi åkte till klinik och det hjälpte inte min häst. Jag har dessutom haft ute kotknackare som donat med låsningar men som inte jag tror är grundproblem endå + att hon fåt Equin Toch och massage.

Det känns som att det har tänts en liten gnista med hopp nu iallafall.
Ska som sagt åka till Mälarkliniken på fredag och se vad de har för synpunkter på det hela.

Hej, va bra att du fick tid där så snabbt. Där har man även kunskapen om att det man tror vara en hovledsinflamation lika väl kan vara en sträckning i hovens sidoligament vilket ofta ses mkt lätt vid lågt ultraljud vilket det låter som eftersom behandlingarna i hovleden inte får din häst frisk.

Mi häst fick gå i vanlig hade för det att han var med stilla där än i en sjukhage. Så det där är olika från häst till häst.

Precis, min häst skulle spränga staketet med en gång om man stängde in henne i en sjukhage.
Hon håller sig relativt stilla i sin vanliga hage så hon kommer få fortsätta att gå i den tills vidare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 176
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka