Hovledsinflammation...

fiaskurken

Trådstartare
...Har min pålle fått diagnosen och är nu sprutad med kortison. Rådet från vet. är vila och stillhet, dock kan vi promenera hur mycket vi vill. Har ni några tips på hur det kan underlätta för hans hovled? Ska jag linda honom på natten eller är det något annat vi kan göra? Fick inte så mycket mer råd från vet. än att han absolut inte fick springa för då var det bara boxvila som gällde. Han går nu i en liten sjukhage och har det supertråkigt :crazy: Nån mer med erfarenheter? :bump:

Sv: Hovledsinflammation...

Min fick återkommande hovledsinflamation efter en vrikning.
Fick ordination efter bahandling, boxvila alt ut i liten sjukhage. Prommenad 3x15 min/dag på plant fast underlag.
Att linda runt hoven hjälper nog inte nämvärt!
/M

Vid inflammation brukar det ju vara allmänt bra med ökad cirkulation, det var så jag tänkte när det gällde lindningen... Tack för svar!

En jag känner har en häst som jag tror hade hovledsinflammation (det låter väldigt bekant och han hade nåt med hovarna). Hon har skott med sula och så sitter skon bakofram så att tån är öppen. Eller det är inte hon som skott utan hovslagaren. Om du pratar med din hovis förstår nog han vad du menar!

fiaskurken skrev:
...Har min pålle fått diagnosen och är nu sprutad med kortison. Rådet från vet. är vila och stillhet, dock kan vi promenera hur mycket vi vill. Har ni några tips på hur det kan underlätta för hans hovled? Ska jag linda honom på natten eller är det något annat vi kan göra? Fick inte så mycket mer råd från vet. än att han absolut inte fick springa för då var det bara boxvila som gällde. Han går nu i en liten sjukhage och har det supertråkigt :crazy: Nån mer med erfarenheter? :bump:

När min pålla hade hovledsinflammation så var det sjukhage som gällde under konvalecenstiden. Jag hade henne även lindad med stallbandage under nätterna. Enligt veterinären så gör lindningen i alla fall ingen skada, men han kunde inte säga att det heller snabbade upp läkningen. Jag fick dock göra det som kändes bäst för mig, så jag linimentade med arnika och så stallbandage under nätterna.

/Lizzie

Fille skrev:
En jag känner har en häst som jag tror hade hovledsinflammation (det låter väldigt bekant och han hade nåt med hovarna). Hon har skott med sula och så sitter skon bakofram så att tån är öppen. Eller det är inte hon som skott utan hovslagaren. Om du pratar med din hovis förstår nog han vad du menar!

Hjälpte det?

Jag har bl a fått det rådet från vet. då min egen häst har hovledsinflammation sedan länge och andra behandlingar inte fungerat.

Hur länge kan en häst gå med hovledsinflammation innan den blir utdömd? Blir den det först vid grav hälta osv.? Någon som vet?

Jag som har en gammal häst dessutom är rädd för att det inte ska gå att få bort inflammationen, verklar dessutom som om det varit på gång länge :crazy:

Funderar på om jag också ska be hovis sko annorlunda nästa gång, men hugaliga vad kostar ett sånt kalas? Går väl inte på nån försäkring om inte det sker hos veterinären...

Hur länge kan en häst gå med hovledsinflammation innan den blir utdömd? Blir den det först vid grav hälta osv.? Någon som vet?

Jag som har en gammal häst dessutom är rädd för att det inte ska gå att få bort inflammationen, verkar dessutom som om det varit på gång länge :crazy:

Funderar på om jag också ska be hovis sko annorlunda nästa gång, men hugaliga vad kostar ett sånt kalas? Går väl inte på nån försäkring om inte det sker hos veterinären...

Jag fick min förra häst utdömd efter drygt ett år pga hovledsinflammation på ett framben. Vi behandlade 4 ggr och gjorde allt enligt reglerna. Boxvila, sjukhage, skrittpromenader i ETT ÅR!! Jag var så pisstrött på att promenera hästen så du förstår inte! Men vad gör man inte? Hältan kom tilbaka så fort vi ökade belastningen lite med travinslag i träningen. Han fick PG-beslag på veterinärens rekommendation. Sjukbeslag kan du få ersättning för av försäkringsbolaget om vet. har ordinerat det. Fråga om det! Jag hoppas det går vägen för er! :bump:

Det har ju ännu bara gått ett par veckor sedan första behandlingen så jag får väl lov att hålla mig lugn ett tag. Men jag tycker det är så hemskt att se att hästen verkligen vantrivs med livet, hästar bör ju få vara hästar!

Ja, man tycker så synd om dem när de är så begränsade i sitt levnadsutrymme och man inte kan gör anågot för att stimulera dem! :( Du får försöka se det i ett längre perspektiv och stå ut denna förhållandevis korta period av hästens förhoppningsvis långa liv. Och du, blir hästen bra till slut så vara det värt varenda sekund om det så tog ett helt år, eller hur? Ge inte upp! :bump:

Min häst har varit halt i tio månader :cry: Som det ser ut nu kommer hon att triangelmärkas. Hon är dräktig(med veterinärens godkännande förstås!) och om hon klarar dräktigheten ska hon få fortsätta som avelssto!

Så länge hon skrittar går hon rent, men inte när hon travar :cry: Därför lider hon inte fysiskt. Den mentala biten fixar jag genom att ta henne på promenad på olika ställen varje dag

se till att han får röra sej, ni har ingen skrittmaskin? en häst ja känner gick omkull o skrapad sönder sej helt men han fick ge sej ut på skrittturer redan första dagen o fick fortsätta gå i hagen med kompisarna så redan efter 3 dagar travade han rent o såren höll på att läka. så rörelse är ett måste. lägg ut höet i en remsa eller nåt så att hästen inte står helt stilla o äter, ta ut honom på långa promenader o öm möjligt en något större hage som han kan gå lite i allafall

Men det är ju inte bra att låta en häst med hov- eller kotledsinflammation att gå på böjda spår! Tyvärr får man faktiskt agera skrittmaskin själv.

Nej precis, skritt rakt fram korta stunder är de strikta förhållningsorder jag har fått. Han kan inte gå i större hage för då springer han och då är det ju kört :smirk: Hur många människor har en skrittmaskin?

Nej precis, skritt rakt fram korta stunder är de strikta förhållningsorder jag har fått. Han kan inte gå i större hage för då springer han och då är det ju kört :smirk: Det är en väldig skillnad på skrapsår och på inflammation i lederna! Hur många människor har föressten en skrittmaskin?

ok, de va mest en tanke om att hästen skulle ha möjlighet att röra sej när matte inte va i stallet :)'

att stå stilla en hel dag påverkar ju inte vara fysiskt utan även psykiskt. förväntar mej inte att var o varannan människa har skrittmaskin men om de vart så att du stog i ett större stall kanske möjligeten fanns

Senast ändrad av en moderator:

Varför fick han hovledsinflammation?
Var det den primära inflammationen?
Har upplevt att man ibland missar det primära och då behandlar infl som kommer som en följd, för de märks ibland tydligare men då har man ju inte hittat grundorsaken. Och då blir ju inte heller hästen frisk.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama