Hovledsinflammation...

Sv: Hovledsinflammation...

Jaa, säg det den som vet? Jag försökte prata med vet om det och han kunde inte riktigt svara på varför det uppkommit. Det kan finnas tusen anledningar. Det enda jag egentligen kan utesluta är ryggont. Jag måste erkänna att det är läskigt med en ny häst nu som är ung och oförstörd, för jag har rannsakat mig själv hundra gånger minst för det som hände och undrat om jag kunde gjort något annorlunda, om jag inte borde ha förstått något tidigare, om jag orsakat det genom min ridning, fel sadel, var han inte lite kort i steget - hade han ett sådant steg eller var det mitt fel osv osv. Jag har också funderat över möjligheten att det vara något annat som orsakade inflammationen och att vi kunde gjort fler och mer ingående utredningar, konsluterat annan veterinär mm men nu är det vad det är och ingenting kan göras ogjort. Jag kämpar varje dag för att förlika mig med detta och samtidigt försöka göra det bästa av den häst jag nu har. Jag brukar tänka på något min veterinär sade till mig i denna veva, och det var något en av Sveriges absoluta elitryttare hade sagt. Han hade själv haft flera skadedrabbade hästar på rad och när han tillslut fick en häst att hålla och bli framgångsrik hade han sagt: "Tänk att det skulle behövas fem skadade hästar innan jag lärde mig något om hästens träning." Jag brukar tänka på det, för då inser jag hur svårt det är även för en mycket duktig ryttare!

Rask skritt på asfalt! Det stärker lederna nåt enormt..

Lycka till!

Päron eller stråltryckare och även stötdämpande beslag brukar (så vitt jag vet) vara det som används vid hovledsinflammationer. Säkert funkar något annat också, men detta är vad jag har erfarenhet av.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 004
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 086
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama