Hovledsinflammation olika behandlingar

Apollo

Trådstartare
Undrar lite hur ni hade gjort.

Ponny 1
Hovledsinflammation höger fram
Behandlad på Strömsholm
VILA sjukhage 3 veckor
Återbesök och då hältfri långsam igångsättning

Häst 2
Hovledsinflammation båda fram
Behandlad på privat liten klinik (har egentligen ingen betydelse)
Vila sjukhage MEN får promeneras dagligen.
Återbesök efter tre veckor, resultat vet vi inte än.

Ponnyn är min och den andra, Häst 2, står i samma stall.
Hur hade ni gjort, hade ni promenerat Häst 2 dagligen?
Jag tycker och har sagt det till ägaren att jag hade inte gjort det men är jag fel ute?

Sv: Hovledsinflammation olika behandlingar

Undrar lite hur ni hade gjort.

Ponny 1
Hovledsinflammation höger fram
Behandlad på Strömsholm
VILA sjukhage 3 veckor
Återbesök och då hältfri långsam igångsättning

Häst 2
Hovledsinflammation båda fram
Behandlad på privat liten klinik (har egentligen ingen betydelse)
Vila sjukhage MEN får promeneras dagligen.
Återbesök efter tre veckor, resultat vet vi inte än.

Ponnyn är min och den andra, Häst 2, står i samma stall.
Hur hade ni gjort, hade ni promenerat Häst 2 dagligen?
Jag tycker och har sagt det till ägaren att jag hade inte gjort det men är jag fel ute?

Hovleder är luriga och oftast svåra att behandla. Det är inte ovanligt att hästen blir haltfri först då den börjar motioneras under väldigt strikta former.

Sen är det väldigt individuellt hur hästen reagerar på behandlingen. Oftast krävs det mer än en behandling. Håller ponnyn inte på och hoppar och far runt så hade jag skrittat honom.

Är hästarna från samma stall? Om dom är det så hade jag tagit en ordentlig funderare på om det är något i hästarnas omgivning som kan orsaka problem med hovlederna.

Håller med, hovledsinflammation är svårläkt, mkt pga att det är av yttersta vikt att hästen under hela rehabtiden endast rör sig på jämnt underlag och helt jämn belastning.

KL
jag är liksom Tora lite intresserad av omständigheterna, och utöver det, så tycker jag hovledsinflammation verkar vara 20-talets nya skadebild, - verkar som var och varannan häst får denna diagnos?

På travhästarna är det ju ingen nyhet men på ridhästar tycker jag det varit ovanligt. Håller med att det verkar ha ökat på ridsidan (i alla fall om man läser här på Buke).

Min ridhäst fick det när hon drog av sig en sko.

Skojar du? Det enda jag kommer på att jag hör travare behandlas i är kotor och framknän.

Ja jag pratar ridhäst. Iallafall här i mitt län tycker jag att var och varannan kotte behandlat sina hästar för just hovledsinflammation senaste åren.?

Gemensamt svar. Ja de står i samma stall men har inget gemensamt över huvudtaget vad gäller motion, hage etc etc. Den ena är en shettis och den andra ett halvblod.
Min undran var om de olika råden. Ena får absolut inte röra på sig på tre veckor efter behandling och den andra ska röra på sig, på plant underlag.
Vilket är då bäst?

Intressant det där som Tora skrev att de blir haltfria först när de börjar röra på sig. Detta skulle jag vilja veta mer om.

jag har alltid fått rådet av veterinärer att skrittmotionera för hand varje dag.

Börja med 10 min för att efter 10 dagar vara uppe i 40 min.

Plant underlag, gärna asfalt

jag har alltid fått rådet av veterinärer att skrittmotionera för hand varje dag.

Börja med 10 min för att efter 10 dagar vara uppe i 40 min.

Plant underlag, gärna asfalt

Jo det fick jag också fast EFTER 3 veckor och ett återbesök för att se hur det såg ut med hältan.
Tyckte bara det var konstigt att börja dagen efter behandling i leden.

Men har man inte gått ifrån det här med att hästen ska stå i box/sjukhage x antal veckor vid hälta? Låter som en äldre veterinär som rekommenderar det som glömt uppdatera sig.

Jag trodde man kommit fram till att även en häst som är behandlad ska röra sig, fast på jämnt underlag och inget överdrivet springande i jättehage.

Hur vet man att det är just hovledsinflamation?

Tyvärr verkar det ordet ha blivit ett sammlingsord för även övriga skador i själva hoven.

Men har man inte gått ifrån det här med att hästen ska stå i box/sjukhage x antal veckor vid hälta? Låter som en äldre veterinär som rekommenderar det som glömt uppdatera sig.

Jag trodde man kommit fram till att även en häst som är behandlad ska röra sig, fast på jämnt underlag och inget överdrivet springande i jättehage.

Jo jag är en sån som gärna rör på hästen, utefter skada etc såklart.
Men jag följer också veterinärs råd. Mitt råd fick jag ju av chefsveterinären på Srömsholm, man får ju hoppas att han är uppdaterad.

OK. Om det blivit ett samlingsbegrepp som du är inne på skulle det kanske förklara min reflektion att var och varannan person numera åker på "hovledsinflammation"?

OK. Om det blivit ett samlingsbegrepp som du är inne på skulle det kanske förklara min reflektion att var och varannan person numera åker på "hovledsinflammation"?

Minns du inte på den gamla goda tiden då vi hade samlingsbegreppet "strålbenshälta" ;)

1+ är väl i alla fall att vissa yrkesgrupper försöker förnya sig i termelogi.

Skojar du? Det enda jag kommer på att jag hör travare behandlas i är kotor och framknän.

Kan inte direkt påstå att hovleder varit något ovanligt bland travhästarna. Många gånger hör framknän och hovleder ihop. Det kanske bara så att det missats?

Armbågsleder är en annan led som inte är helt ovanligt. Men väldigt svår att diagnosticera. Bakknän är inget jätteovanligt. Däremot hovleder bak har jag nog aldrig varit med om.

Bland kallblodstravarna har vi haft en hel del strul med strålbenet.

Gemensamt svar. Ja de står i samma stall men har inget gemensamt över huvudtaget vad gäller motion, hage etc etc. Den ena är en shettis och den andra ett halvblod.
Min undran var om de olika råden. Ena får absolut inte röra på sig på tre veckor efter behandling och den andra ska röra på sig, på plant underlag.
Vilket är då bäst?

Intressant det där som Tora skrev att de blir haltfria först när de börjar röra på sig. Detta skulle jag vilja veta mer om.

Nu vet jag inte om jag förklarar det helt korrekt. Men hovleden har dålig blodcirkulation jämfört med tex en kotled. Så för att det skall bli riktigt bra så kan det på dom som inte blir helt bra trots flera behandlingar krävas rörelse för att bli 100% frisk.

Nu vet jag inte om jag förklarar det helt korrekt. Men hovleden har dålig blodcirkulation jämfört med tex en kotled. Så för att det skall bli riktigt bra så kan det på dom som inte blir helt bra trots flera behandlingar krävas rörelse för att bli 100% frisk.

Tack detta ska jag komma ihåg:)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har idag fått diagnosen ringkota vänster fram. Det är mycket att ta in… veterinären pratade om operation kunde vara ett...
Svar
12
· Visningar
1 049
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Min häst gjorde ett riktigt rejält balltramp i hagen förra våren. Tog någon månad att läka, efter det vid igångsättning var han...
Svar
6
· Visningar
1 100
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter