Hovhälta, magnet röntgen, erfarenheter?

Mish

Trådstartare
Bakgrund; hästen var halt och stel i bakre delen en dag när jag hämtade den från hagen (hästen är 5år, inte mkt riden) ET skulle komma samma dag så passade på att titta och vi konstaterade hälta v.b. Åker in till klinik, helt ren på böjprov och endast halt på v.b i höger varv vid longering. Vi började bedöva och hältan släppte efter att hoven bedövats bort, eftersom vi bedövat hela hoven fick vi komma tillbaka en vecka senare för att bedöva bit för bit, vet konstaterade att det var bakre delen av hoven/ kota och ner de satt i, röntgen bilderna var perfektion enligt vet och han kliade sig i huvudet och hade ingen gissning och kunde inte göra mer. Alltså två vänder till kliniken och vi står fortfarande som :confused: vet rekomenderar nu mr röntgen på ultuna, försäkringsbolaget täcker inte allt så kommer kosta en del, men vad mer kan vi göra :(

Någon som haft liknade?
Eller gjort en mr, vad hittade ni?

Sv: Hovhälta, magnet röntgen, erfarenheter?

har man ultraljudat senapparatur och ligament från kota och ner till hovbenet?
Äe hästen skodd eller oskodd?

Vet tyckte inte att ultraljud var nödvändigt då man ändå inte skulle se något. Han är skodd runt om.

Vet tyckte inte att ultraljud var nödvändigt då man ändå inte skulle se något. Han är skodd runt om.

Det låter billigare att börja med att byta till en mera kompetent veterinär än att att bekosta en mr röntgen.

Förstår inte hur man kan påstå något sådant som veterinär eftersom andra veterinärer kan se massor under samma premisser.

Men ååå, man litar ju på att de gör vad de kan :(

Jag vet ej vad vet har lagt för bedövn för att bara ta bort bakre delen av kota/hov.. Antingen har denne bedövat bort bakre delen av hoven (strålbensomr) eller något annat, t ex fr kota och nedåt vilket det låter som han gjorde första besöket, tror du missförstått vad veterinären bedövat bort.. Släcker hältan på en låg bedövning (strålbensomr) är det mycket svårt att se ngt med vanligt ultraljud, är det däremot hela vägen fr kotan är det lättare..
Prata med vet och försök reda ut vad som är gjort, för din beskrivning av bedövningen här stämmer inte riktigt..
MRT brukar vara något man gör sent i utredningsprocessen, mkt pga priset..

Eller så väljer man MR direkt så får man svar, svart på vitt och behöver inte undra och gissa.
Man sparar en massa återbesök till veterinären och när hältan kommer tillbaka efter igångsättning, nya gissningar osv.
Sparar en massa tid, pengar och lidande.

Har varit i den situationen men då fanns inte MR på stående häst från början. Hade min nuvarande häst fått hälta från hoven som inte går att säga exakt vad det är hade jag åkt och gjort MR direkt.

Håller med Coari, utraljuda ligament och andra mjukdelar först. Vår häst trampade av sig en sko i hagen och blev halt. Hältan släcktes först efter hela hoven bedövats bort via kotnerven. Innan lades en bedövning i hovled som inte släckte hältan. Min veterinär ultraljudande från kronranden och ner ca 4 cm. Det räckte för se skador på båda sidoligamenten. Hon tyckte hon såg tillräckligt på utraljudet och behövde ingen MR. Ligamenten behandlades med stötvågor upprepade gånger och därefter rörselse dygnet runt 3 månader utan skor på sommarbete.

Det är som du säger, bakre delen alltså strålområde m.m var det som bedövades bort, vid bedövning av hela hoven försvann hältan och bakre nedre delen när vi punkt bedövade. Den minskade något när hovleden bedövades men inte helt.

Vet sa att det inte skulle gå att se på ul eftersom det ligger i hoven, där av mrt. Han pratade lite om otroligt väl gömd hovböld? Vågar man hoppas på att ngt sådant ens skulle inträffa?

Har varit med om samma sak med min häst!
De vet att det sitter i hoven men längre än så kan de inte se med ul och röntgen...
Vet. rekomenderade mr.
Vi valde att ta hem henne och behandla med butta och vila först för att se om det kunde hjälpa något eftersom jag inte visste vad som hänt henne då hon stod hos fodervärd när hon blev halt.
Åkte tillbaka några veckor senare och då hade hältan nästan släppt, en grad klassade han den som och syntes bara på böjt spår.
Då släppte vet. oss vilket känns lite lustigt eftersom hon ju fortfarande inte var ok!
Om jag satte igång henne skulle vi tillbaka på återbesök, betäckte jag henne så behövde jag inte komma tillbaka...
Nu är hon betäckt men jag märker ändå att där finns nåt kvar...
Så fort bebis är ute kommer jag åka till en annan vet. och börja om från början...
Han rek. magnetröntgen i Danmark för de skulle vara bäst.
Helsingborg kommer få en egen till hösten.
Skulle kosta typ 20 000 och försäkringsbolaget ersatte typ 5000 tror jag det va :/
Varför ingår inte det?

Det känns som om det är vanligt att veterinärena ger upp lite när de upptäcker hovhälta, lite som att de vet att de inte kan göra något så de slutar försöka.

Ja mrt kommer kosta mellan 10-15' mitt försäkrings bolag tar 5000 av dessa. Efter två klinik besök med plåtar m.m ligger redan vet räkningarna efter att försäkringen tagit sitt på 4,400. Detta kommer bli en dyr historia men man tycker ju om sin häst och han är ju bara 5.

Någon som vet hur prognoserna ser ut om man hittar något i hoven? Vad kan man hitta?

Skador på ligamenten är de vanliga? Hur behandlas de?

"Min" vet. sa att det finns så mycket mjukdelar i hoven så de kan inte se allt på ul o röntgen, det han lyckades se såg helt ok ut...
Jag är lite fundersam på om det verkligen sitter i hoven...
Han släckte aldrig hältan helt när han la bedövningarna...
Va på väg att åka till en annan vet. för ett andra utlåtande, det hade jag gjort om vi hade fått gör mr'n.
Men sen blev hon så pass bra på så kort tid så då gav vi det lite mer nu...
Tycker det var konstigt att vet. släppte det så när hon ändå inte var hundra?
Red henne en eller två ggr efter sista besöker men det kändes så fel att sitta på henne när jag kände att allt inte stod rätt till...
Hennes hälta uppstod hos fodervärden som "svär på att inget har hänt" :/
Har sms sparade där hon skriver att hon ridit henne efter att de upptäckt hältan vilket de förnekar nu så klart och de vägrar betala för någonting!
Så tråkigt när de inte kan hitta felet på en så ung häst som din :( det vår vet. tittade efter med ul. va om där fanns gamla ärrvävnader förstod jag det som...
Hade jag varit som du hade jag åkt till en vet. till och fått ett andra utlåtande.
Så man är riktigt säker på att en mr behövs, handlar ju om så mycket pengar...
Nu när du ändå betalt självrisken så blir det ju kanske inte så stor kostnad att få det uppkollat av en vet. till...
Hoppas att allt löser sig!

Släcker det på strålbensområdet blir det som sagt svårt att ultraljuda. MRI ser du istort sett allt, problemet är bara att du måste ha en duktig veterinär som kan avgöra vad som är hältutlösande och vad som bara är bifynd... MRI är ju bara ett diagnostikum, många tror att allt kommer lösa sig efter en MRI, vilket det inte gör, mycket av det du finner på en MRI går ändå bara att behandla med vila. Pga detta rek många veterinärer vila innan MRI....

Min veterinär är en bra veterinär, iaf om man läser om vad an gjort tidigare samt hans erfarenheter. Så lite på att han kommer kunna ge mig rätt svar och att han tagit rätt beslut.

Nu väntar vi på tiden till ultuna och hoppas de hittar något som har relativt goda prognoser. Han skulle absolut inte stå helt still på box enligt vet så han går ute dygn och kommer göra det så länge han kan.

Han ömmar vid ballad och början av strålen, mest på denna bak.

Någon som gjort mrt på sin häst? Vad kostade det? Vad hittade ni? Hur behandlades det och hur såg prognosen ut?

Jag gjorde det för npgra månader sedan. Minns inte riktigt vad det gick på men har för mig at det slutade på runt 7000 efter försäkringen hade gått in. Vi hittade dock ingenting så där kan jag inte bidra med något

Okej vad jobbigt att inte hitta ngt! Vad gör man då?

Jag har gjort stående MR på en av våra hästar på båda framhovarna. Försäkringsbolaget tog 5 000 kr och så fick jag betala resten. Men kliniken bjöd på ena hoven eftersom de var tvungna att göra en MR på BÅDA hovarna - för att ha något att jämföra med. Så det blev inte så fasligt dyrt ändå, om man jämför i det stora hela.

Tja, hoppas på att det "bara" var inflammationer som orsakade hältan från första början. Visserligen skulle vi ha kunnat leta igenom hästen ännu mer (hästen röntgad i båda fram och även UL) men nu avvaktar vi och sätter igång långsamt (igen) och ser vad som händer, har även fått ringskor. Än så länge är hon ok så vi får se.

Kommer du ihåg vad slut summan blev när de bjöd på ena?

Veterinären sa ju även att det kunde vara en lurig hovböld, då han aldrig utesluter dem. Vad tror ni, vågar man hoppas på att det ska vara ngt sådant eller gissar man på ligament skada?

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 190
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 097
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 792
Senast: Ajda
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka