Hovfunderingar igen. Belastningen av hoven...

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag funderar lite över vad konsekvensen blir av att en häst inte får möjligheten att belasta hela sin hov(1 av 4), man hugger av yttre trakten så den inte tar i skon, detta pga att avlasta en gammal skada.

Just nu är hästen inte skodd med avlastad trakt men har varit det tidigare några månader, jag misstänker nu, ca två veckor efter skoning att han känner av sin skada pga belastningen på trakten.

Frågan är ju vad som är bäst, vad tror ni?

Sv: Hovfunderingar igen. Belastningen av hoven...

För att kunna ge ett bra svar skulle jag vilja veta vad det har varit för skada? Sen hade jag egentligen velat se den live, i rörelse och för att se hur den är skodd nu, för att kunna avgöra vad som är det bästa för just din häst.
Det är omöjligt att svara på en så generellt ställd fråga som den du inledde tråden med.

Då måste den ha en ringsko eller dylikt för att inte överbelasta annat.Såna där hästar brukar kunna vara för låga i trakten redan innan o därmed överbalastar den konstant o får oxå en sdn skada.

Korta skointervaller o att den ställs mer rätt- troligen mer på tån.

Vet du mer om det här fallet än vad som framgår av ovanstående inlägg?

En av tjusningarna med hovslageriets ädla konst är att det inte finns några absoluta sanningar, utan att man måste se varje hov och varje problem individuellt. Ibland måste man göra si och andra gånger så, med vad som egentligen är liknande problem, eftersom förutsättningarna är olika.
SÅ jag skulle nog vara väldigt försiktig med att uttala mig så generellt som du gjorde nyss, axel.

Nej jag ska skriva att hon behöver söka upp en klinikhovis- det antar jag att TS själv förstår o inte börjar kapa ngn trakt.

Jag funderar lite över vad konsekvensen blir av att en häst inte får möjligheten att belasta hela sin hov(1 av 4), man hugger av yttre trakten så den inte tar i skon, detta pga att avlasta en gammal skada.

Just nu är hästen inte skodd med avlastad trakt men har varit det tidigare några månader, jag misstänker nu, ca två veckor efter skoning att han känner av sin skada pga belastningen på trakten.

Frågan är ju vad som är bäst, vad tror ni?

Rent generellt så söker hoven (hästen) alltid en plan belastning utgående från själva hovbenet. Vid typ ballförskjutning eller övrigt förskjuten kronrand har det visat sig med framgång att om hoven verkas så att skon saknar kontakt med ca 1/2 cm t.o.m. upp till 1 cm över det förskjutna området så kommer hornkapsen att reagera genom att sjunka över detta område med secundär följ att kronranden även följer med . Detta kan endast ske under förutsättning att hoven är skodd i fysiologisk balans och man har kännedom traumat som utlöst denna förskjutning i kronranden.

Man har gjort försök med att avlasta en viss del av hoven med hjälp av pg beslag, man klipper helt enkelt bort gummit över det skadade området. Det man kommit fram till är att en sådan s.k. avlastning endast leder till en överbelastning i området eftersom hästen söker plan belastning utifrån själva hovbenet.

Som redan nämts (och som jag återkommande i många trådar försöker förmedla) så är det "faktiskt" av ganska stort intresse att man redan i startinlägget försöker vara tydlig och delger fakta som är grundläggande för dom svar som skrivs. Att bara skriva "en gammal skada" kan ju betyda precis vad som helst, från en rispa i örat till en fraktur var som helst i skelettet.

Om jag inte missminner mig så har dina funderingar kring just denna häst ventilerats i mer än en tråd, min fråga är varför fortsätter du inte och utvecklar din första tråd i stället för att starta nya i samma ämne?? Du får ursäkta mig (notera att du absolut inte är ensam om detta förfarande) men jag finner det otroligt tröttsamt med dessa upprepningar.

För att nu ta ett ex som kanske kan ge dig lite kött på benen så tar jag upp en trakthovspricka (passar även in på en tidigare kronrandskada som vägrar att läka. Hoven i detta fall måste få ett totalt understöd (inkl hela sulan och strålen) den friska delen av hoven ska uppta en belastning av struktur som klararar av den belasningen som materialet utsätts för utifrån den belastningen hoven utsätter materialet för. Det skadade delen av hoven ska däremot utsättas för belastning av struktur som tillåter att hovens belastning på denna del ger vika och sviktar men med ett gott understöd.

Kort sagt: Frisk hovdel hård belastning, sjuk hovdel mjuk belastning.

Bra skrivit Corie, men lite lång föreläsning som månge har svårt att hänge med.
Avslutning skulla har räker gott:
"Frisk hovdel mer belästning, Sjuk hovdel mjuk belästning" ;)

Vet du mer om det här fallet än vad som framgår av ovanstående inlägg?

En av tjusningarna med hovslageriets ädla konst är att det inte finns några absoluta sanningar, utan att man måste se varje hov och varje problem individuellt. Ibland måste man göra si och andra gånger så, med vad som egentligen är liknande problem, eftersom förutsättningarna är olika.
SÅ jag skulle nog vara väldigt försiktig med att uttala mig så generellt som du gjorde nyss, axel.

Du har rätt ameo, man måste se på dom individual foterna.
Vill bara säjer att Axel är inte helt utt och cycle, Ringsko eller non typ av PG Beslag är vanlig för häster med dåliga träkter. Vi sko´d månge trav häster med Ring sko.

fast VET vi att hästen har låga trakter? Det kanske är någon helt annan typ av skada? Det var därför jag frågade axel om hon visste mer om fallet än vad som skrevs. (jag har inte läst övriga trådar om samma häst, jag förutsätter att jag får all info i det inlägg där frågan ställs)

Jag anser bara att man inte ska ge några konkreta råd utan att veta mer om förutsättningarna än det som skrivits i trådstarten, eftersom det kan bli helt fel.

Flaskpost är svaret på din fråga.

Går inte att säga någonting utifrån din information, oavsett om det är världens duktigaste hovslagare eller en hovintresserad hobbyryttare som mig.

Bra skrivit Corie, men lite lång föreläsning som månge har svårt att hänge med.
Avslutning skulla har räker gott:
"Frisk hovdel mer belästning, Sjuk hovdel mjuk belästning" ;)

Men det hade väl endå varit att generallisera. Jag tror på att delge information först på djupet och sedan avsluta på ytan. Har man svårt för att hänga med,, så läser man det flera gånger och tänker däremellan rent logiskt.

Rent logiskt så borde det leda till att alla kan ta åt sig den informationen dom själva anser tillföra sitt logiska tänkande.

Visst,, jag krånglar ofta till det men verkligheten är inte så enkel att det går att förklara med enbart en mening, alternativt,, jag har blivit yrkesskadad.

Läs om hela mitt inlägg en gång om dagen i en veckas tid.

En dag kanske kommer då du står inför ett belastningsproblem,, plötsligt minns det jag här skrev lite djupare och du kommer själv se den logiska lösningen.

Det är det jag många ggr hoppas på ska ske,, därför skriver jag ibland lite oförståligt,, men som jag ser det. Det ska leda till eftertanke och förhoppningsvis en större förståelse för dagens många hästägare.

P.S. Läste just ett Citat: i "våran" tidning.

Citat ponnypappa: "Jag begriper inte varför alla pratar om problemhästar, Varför nämner ingen problemhästägare?"

Här kan vi tala om en hästägare som verkligen har tänkt till djupt. :bow:

:bow:
Men det hade väl endå varit att generallisera. Jag tror på att delge information först på djupet och sedan avsluta på ytan. Har man svårt för att hänga med,, så läser man det flera gånger och tänker däremellan rent logiskt.

Rent logiskt så borde det leda till att alla kan ta åt sig den informationen dom själva anser tillföra sitt logiska tänkande.

Visst,, jag krånglar ofta till det men verkligheten är inte så enkel att det går att förklara med enbart en mening, alternativt,, jag har blivit yrkesskadad.

Läs om hela mitt inlägg en gång om dagen i en veckas tid.

En dag kanske kommer då du står inför ett belastningsproblem,, plötsligt minns det jag här skrev lite djupare och du kommer själv se den logiska lösningen.

Det är det jag många ggr hoppas på ska ske,, därför skriver jag ibland lite oförståligt,, men som jag ser det. Det ska leda till eftertanke och förhoppningsvis en större förståelse för dagens många hästägare.

P.S. Läste just ett Citat: i "våran" tidning.

Citat ponnypappa: "Jag begriper inte varför alla pratar om problemhästar, Varför nämner ingen problemhästägare?"

Här kan vi tala om en hästägare som verkligen har tänkt till djupt. :bow:

Pricis hur djup tänkenda är dagens hästäger? som ljuset gick upp för ponnypappa "problemhäster/problemhästäger :idea:

Alla är till läs enda utt i fingerspitzerna, men verka sakna det fästa kunighet.
Jag tror lite enkler förklaraninger skulla vara mer givenda än långe doktors avhändlingar.

I det stora hela när jag startade tråden så undrade jag just bara lite rent allmänt hur bra/dåligt det var att ju inte ha en belastning över hela hoven, vad konsekvensen kunde bli.
Sen kunde jag tänka mej att efter ett ha fått ett simpelt svar så hade jag börjat tänka till lite över det svaret för att sen kanske ge lite mer specifik info om just Fabians skada och få lite mer specifika tips om vad som är bäst för just hans del.

Men visst, om det är svårt att svara lite allmänt så förstår jag att det kan vara svårt att hjälpa.

Jag vet inte om jag kan beskriva skadan rätt så jag inte vet exakt hur djupt den grundar sej, men jag kan försöka.

För ca 8,5 år sen när han var unghäst så skar han i princip av hela yttertrakten och ballen på vänster fram. Vad jag vet så syddes han ihop och stod på boxvila i ca 2 månader. Han fick då ett ärr över hela ballen samt att trakten oxå har ett ärr som resulterar i att den hovdelen inte växer ihop med övriga hoven, trakten är alltså "lös".
Går han tex utan sko på den hoven så bänds den delen lätt upp om han trampar på något ojämnt och det slits upp i köttet(ärret i ballen).

Jag vet inte om ni förstår, ska försöka få in en bild.

Har några gamla bilder här, men man ser iaf hur det har sett ut alla år.
Nu när han skoddes på kliniken så höggs dock trakten av ca 1/2-1 cm, har bild på det oxå men inte på datorn ska se om jag får över det från telefonen.

Gamla bilder:
Hosmammaohovbilder076.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder079.jpg
[/IMG]
Hosmammaohovbilder066.jpg
[/IMG]

Nu vet inte jag om jag är helt ute och cyklar.. Men en sån permanent skada går ju inte att göra nåt åt alls. En skada i kronranden kan resultera i vanhorn eller i detta fall att ärret inte producerar hovvävnad. Det enda som jag kan tänka mig går att göra är att ha hästen skodd. Jag vet inte om det försökts att sätta en plåt över så att det inte flikar sig.

Hästen ska inte skos så den känner av sin skada, då är det ju inte till det bättre. Skadeområdet måste avlasts på nåt sätt och kommer att få göra det under hela livet iom att det inte växer ner friskt horn där.

Senast ändrad:

Jag tror lite enkler förklaraninger skulla vara mer givenda än långe doktors avhändlingar.

Jag förstår hur du tänker men jag resonerar att det kanske finns en eller annan besökare här som är intresserade av lite mera grundläggande information.

Tänk på att om du ser ett isberg så är det endast 20% du ser ovanför vattenytan.;)

Jag skriver ofta med allternativ,, och för din del är mitt råd att du läser sista raden i mina inlägg. :grin:

Senast ändrad:

Nej ingen har ju hittills lyckats "laga" hoven men många har varit positva till att det ska gå. För att den inte ska flisa sej räcker det med att verka bort så fliken inte kan bändas upp

I vilket fall så har han aldrig skotts så att skadan avlastats, men sist vi var på kliniken i våras för att det kändes som om nått var fel så var han öm över skadan samt att dom hittade gamalt och nytt blod i skadan i hovdelen. Det var då klinikhovslagaren i samråd med veterinären kom fram till att trakten ska avlastas.
Dock så skoddes han nu sist med trakten ner i skon=inte avlastad.
Den hovslagaren har en plan om hur det ska bli bra.

Många hade säkert tyckt att jag självklart ska följa klinikhovslagarens råd men dels så har ju Fabian gått skodd utan avlastning hela tiden utan problem och att han hade ont i våras kunde ha berott på att han slagit sej där över sen tappade jag förtroendet för klinikhovslagaren när vi var där då han behandlade hästen dåligt=slog på honom.

Så därför vill jag själv söka fakta för att kunna ta ev ställning
till vad som är bäst för Fabian. Och med det inte sagt att jag dissar klinikhovslagarens åsikter.

Först en ursäkt TS för att jag går OT.

Vill bara svara Leafhillranch att om du inte uppskattar långa ingående svar så kan du ju hoppa över dem. Själv uppskattar jag dem mycket och har lärt mig massor av Coaris svar och trådar, tänker bl a på bildtråden för nått år sen där vi kunde följa en skoning steg för steg. Det är inte alltid jag fattar allt genast men precis som Coari säger så trillar det ner lite då och då när jag i verkligheten ser en hov som påminner om det som diskuteras. Coari är väl inte alltid den mest diplomatiske i forumet men jag tar gärna det och tackar för att han orkar och vill lägga tid på att upplysa oss mindre kunniga.

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 663
Senast: super
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 249
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 992
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka