Hovfråga....

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare marielen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 228
M

marielen

Okej, liten fråga, som jag hoppas att någon med RIKTIG kunskap kan hjälpa mej att reda ut..

Var med araben till klinik i torsdags för att utreda hälta.
Hovslagaren har kollat efter hovböld, men inte hittat någon.

Röntgenbilder togs i torsdags. Diagnosen blev ;
Tunn sula..

Röntgenbilder togs även på andra frambenet, för att jämföra.

Hovbenet på höger fram (det "halta" benet) var något liiiiiite roterat (för att citera veterinären), men knappt märkbart.

Nu står han med bandage på hö fram, och ska stå på boxvila..
Om 2-3 veckor ska vi på återbesök för nya röntgenbilder och skoning med täcksko..

Nu till min fråga..

Hur förändras sulan?
Gör den det?
Förändras menar jag...
Blir den tjockare?
Jag känner mej NÅGOT förvirrad just nu...
JAg letar information, men hittar inte det jag söker...
Så, ni med hovkunskaper, HJÄLP!!!
Fyll på min kunskapsbank!

Sv: Hovfråga....

Kan du inte skicka lite bilder på hur din hästs hovar ser ut, både framifrån , underifrån och från sidan.
Skulle kunna tänka mig att hovformen är ur balans, däreför den tunna sulan. Vidare brukar rotation innebära att hovbenet tippar neråt och det kan betyda att du har för höga hälar på din häst men det kan jag inte säga utan att se hovarna.
Tillståndet borde dock inte vara några större problem OM du får ordning på hovformen.
Du kan alltid köpa Martha Olivos DVD så får du veta det mesta om hovform och funktion.

Lycka till
mirjabengtsson

Jag ska försöka få min kamera att samarbeta med mej och ta bilder på hovarna!!

Vad menar du med RIKTIGA kunskaper? Ingår barfotaförespråkarna, de som verkar efter diverse läror och är anti skor i den gruppen? Bara så du sållar bland agnarna lite..

Eftersom en person som är för barfotagång i alla lägen kommer ge dig nästan motsatt svar mot vad exvis en hovslagare kommer att ge dig..

BROMS!!!!!

Det jag menar här, är att det finns gott om personer ute i cyberrymden som TROR sej besitta ALLA kunskaper..

Det finns många personer som kanske inte har den adekvata utbildningen , men likväl besitter kunskapen.

Men jag får kanske omformulera mej lite??

Jag puttar upp min ursprungsfråga;

Hur förändras sulan hos hästen?
Förändras den över huvud taget??

Finns det något jag kan hjälpa tillmed under processen??

Jag vill påpeka på en gång, att just den här specifika hästen inte KAN gå barfota, eftersom han är så pass ömfotad, och har så varit mycket länge.
Han har gått barfota i perioder, men han har inte klarat det eftersom han då knappt kan gå.

Jo, det jag menade var att du får vara beredd att sålla bland svaren, eftersom 'riktig kunskap' är ett begrepp som man kan använda med stort mått godtycke. Och i just det här fallet (tunn sula) så kommer kan du få två totalt motsatta svar om du frågar en person som har 'stor kunskap' om AANCHP (stavning) jmf med en som har 'stor kunskap' om traditionellt hovslageri.

Vilket gör att man måste vara beredd på att få svar som kan gå tvärs emot varandra. Annars blir det lätt bara ännu mer förvirrat.

(Jag besitter inte kunskapen som efterfrågas. Min dam med tunna sulor fick plastsulor mellan sko och hov, och har idag betydligt hårdare och tjockare egna sulor än innan. Sen om det är ren tur eller ej vet jag inte. Det finns dock i princip inte en barfotaförespråkare som anser att det är annat än 'totalt mord' på både sula, stråle och hov att ha hela sulor och skott. Apropå saker som växer, ironiskt nog så när hon fick sulor växte hennes strålar bättre än innan. DET kan inte ens jag förklara, det borde oavsett vilken lära du frågar bli tvärtom. De är inte alltid logiska de små djuren..)

Jag bugar mej djupt inför din kunskap Alexandra!!
Du har ju erfarenhet från eget håll, och den kunskapen värdesätter jag också!!

Jag är väl medveten om att svaren kommer att variera väldigt (om nu någon väljer att svara vill säga!!;)), och jag är sådan som person att jag väljer lite, tar lite här och lite där, tar till mej av mycket, och funderar!!

Meningen med araben är att han nu ska gå med sitt bandage, och sedan skos med täcksko....

Men hur länge eller så, det vet vi ju inte!!

(Jag besitter inte kunskapen som efterfrågas. Min dam med tunna sulor fick plastsulor mellan sko och hov, och har idag betydligt hårdare och tjockare egna sulor än innan. Sen om det är ren tur eller ej vet jag inte. Det finns dock i princip inte en barfotaförespråkare som anser att det är annat än 'totalt mord' på både sula, stråle och hov att ha hela sulor och skott. Apropå saker som växer, ironiskt nog så när hon fick sulor växte hennes strålar bättre än innan. DET kan inte ens jag förklara, det borde oavsett vilken lära du frågar bli tvärtom. De är inte alltid logiska de små djuren..)

Kan det inte vara så att slitaget på hovens sula minskas om man har en sula mellan sko o hov?

Kanske någon kan visa mej en bild på hur en täcksko ser ut??

Jag har också haft en häst med otroligt tunna sulor, det hade han vid importen från Island för över 11 år sedan men inte idag. Det tog knappt ett år att få bukt med, och jag kan säga att sulan var så tunn att man kunde känna hur den sviktade enbart med hjälp av fingrarna när man tryckte på den.

Jag fick då hjälp av min hovis som gjorde så här, han skodde men lade en mellansula i läder samt tjärdrev. Tjära fick vi tanka på stadigt i perioder om ca 5-7 dagar, efter 4 veckor byttes denna anordning till en ny och upprepad procedur. Han har sen för egen maskin fått tjockare och tjockare sulor, och det märks som sagt inget av detta idag.

Undantagsvis om sommaren är varm och underlaget blir väldigt mycket hårdare än vanligt, då kan han ev behöva en lättare sula på framhovarna men det är länge sedan nu som det behövdes.

Jaa, tjärdrev lägger man mellan hoven och sulan och det verkar antiseptiskt. Har själv en pålle med tunna sulor som fick ha plastsulor i sommar. Har precis plockat bort dem nu.

Sulan kan ha blivit tunn, om det är det som vet tror att det är, för att hovis har verkat "för mkt" i sulan. Då blir den tunn.

Alltså om han har " kupat" hoven för mkt och därmed har din häst blivit halt--- ömmar i sulan pga av att den är tunn.

Den kommer att bli tjockare om den får låtas va ett bra tag framöver när det gäller verkning. Det får inte tas något på sulan.

Allternativet till detta kan va att du sätter på en PG sko som skyddar sulan och sviktar i hoven.

Eller om du väljer en gummisko och en sula till den. Kan också använda en vanlig sko med sula men den sviktar inte lika bra som med en gummisko.

Hoppas det ordnar sig.;)

Kan tillägga att hästen (innan vi tog på sulor) visade diffus hälta lite till och från, var försiktig på grus etc. Hovslagare genomsökte efter hovböld - nada! Att han hade tunna sulor konstaterades, plastsulor på. Red, det gick bra. Sen blockhalt! Hovis tog bort sko och sula, kollade igen efter hovböld och hittade en. Tog några dagar innan den värkte ut (vet var oxå inblandad). Sulorna åkte på igen och han har kännts jättefräsch sen dess! Och nu som sagt har han enbart skor på sig.

Såhär i efterhand vet jag inte om han hade behövt plastsulor på egentligen eller om det bara var hovbölden som spökade hela tiden. Han är dock väldigt ömfotad när han är barfota och hovis konstaterade ju att han har tunna sulor.

Min hovis är väldigt rädd om sulorna på min häst då han vet att hans hovar överlag är av sämre kvalité. Han tar verkligen inte mer än han behöver, ändå har han tunna sulor. Han sliter antagligen på dem själv eller så är han just bara en sådan individ med dåliga sulor-hovar.

Nu som sagt har han ju gått lite skyddad i sommar (när det brukar vara som hårdast i marken. Ska bli intressant om det har gjort någon skillnad. Enligt Boj finns det ju hopp! :)

Kanske någon kan visa mej en bild på hur en täcksko ser ut??

DU har inget exemplar av Håll hästen frisk? I den finns bild.

Men jag kan försöka förklara. Du tar en helt vanlig sko. Med broddhål. Sen är det helt enkelt en (ganska tunn, men hård) plåt, som är 'uppvikt' så den täcker upp över ballarna. I den finns det borrade hål, som överensstämmer med broddhålen. Sen tar man helt sonika och lägger täckskon ovanpå den vanliga skon, och skruvar fast den (med brodd eller blindbrodd t ex). Voila, nu är hoven skyddad, hästen kan gå på olika underlag etc, medan hoven (och ev gips där eller annan behandling man har) är skyddad både från tryck och från te x lera och sånt. Samtidigt som man utan problem kan ta av den för t ex bandagebyte, rengöring eller liknande. Eller i boxen om det bara handlar om att skydda från tryck.

Ska se om jag har någon bild hemma på valackens täcksko han hade efter hovgipset men innan han fick hela sulor vid spiktrampet, tror inte det men ska kika. Himla praktiskt uppfinning dock täckskon, synd kliniken snodde tillbaka den när han blev friskförklarad ;)

Det hade varit intressant att se bilder på hoven iallafall, då ser man mer än att bara anta.

Mitt sto som förresten är dräktig med den så underbara AKRIBORI är jag mycket noga med att hennes hovform är korrekt nu när hon inte bara ska bära sig själv utan fölis oxå.
Med eller utan skor så är form och funktion på hoven viktig eftersom det är grunden de står på :)

Lycka till med din hoppli.
mirjabengtsson

Okej, liten fråga, som jag hoppas att någon med RIKTIG kunskap kan hjälpa mej att reda ut..

Röntgenbilder togs i torsdags. Diagnosen blev ;
Tunn sula..

Nu till min fråga..

Hur förändras sulan?
Gör den det?
Förändras menar jag...
Blir den tjockare?
Jag känner mej NÅGOT förvirrad just nu...
JAg letar information, men hittar inte det jag söker...
Så, ni med hovkunskaper, HJÄLP!!!
Fyll på min kunskapsbank!

Jag ska svara dig så snart du kan beskriva denna hästs sula vilket du hittils inte har gjort och då är det omöjligtatt ens gissa sig fram.

Så hur är denna individs själva sulkropp??? Är den plattfotad,lite väld, normalt väld eller mkt välvd???

Tänk på att även en mkt välvd sula kan uppvisa tunn sula och i dom fallen en välvd sula även uppvisar en tunn sula så brukar den bara vara tunn i främst tådelen och över själva hovbensspetsen. Detta kan bero på två orsaker. 1. för hårt verkad i hovens främre del. 2. hästen sliter inte hoven i fysiologisk balans utan endast i den främre delen.

Sulan kan naturligtvis förändras utifrån den belastning den utsätts för, inte främst utifrån underlaget eller yttre slitage utan främst utifrån det innaliggande hovbenets läge och belastning på själva sulhornet utifrån själva belastningsfasen.

Ett roterat hovben ger en tunn sula över hovbensspetsen och en tjock sula i traktdelen med kraftiga uppväxande hörnstöd. Ett markparallellt hovben ger en tjock sula i tådelen och över hovbensspetsen medan sulan blir tunn över traktdelen och överbelastade obefintliga hörnstöd. Det senare leder till överbelastad bakre del i och det första leder till överbelastad främre del.

Ett korrekt fysiologiskt hovben i balans i hornkapseln utifrån den enskilda individens exteriör kan endast genom röntgen av en sidobild på själva hovbenet samt en sidobild på individens bogblad då ett mer sluttande bogblad naturligt ger ett mer sluttande hovben liksom ett mer upprättat bogblad naturligt ger ett mer upprättat hovben.

Detta är lite överkurs och många har inte alls förståelsen för att det ena ger det andra men med lite sunt förnufft och logiskt tänkande så ska man vara bra okunnig för att inte se en så enkel sak.

Ta gärna lite bilder på själva sulan och sidobilder på hela benaxeln där man ser både hoven och bogbladet så kanske jag kan hjälpa dig lite mer "förvirrad" info.

Tror du att du har möjlighet att ta en bild på hoven, underifrån, framifrån och från sidan. Så kan jag mycket enkelt tala om för dig exakt vart hovbenet finns och om hoven ser symmetrisk ut.
Att veta vart hovbenet finns är A och O, så du vet hur långa eller korta tår du har att göra med, och det är definitivt inget svårt att ta reda på det är ren anatomi.

Du kan också parallelt eller under tiden, spreja hoven med äppelcider vinäger varje gång du kratsar hovarna. Det neutraliserar PH värdet. Jag tycker det funkar bra och det gör ju ingen skada, så du kan ju alltid prova.

M

Tyvärr har jag inte möjlighet att ta bikld på hans hov just nu, eftersom han är bandagerad enligt rekommendationer och instruktioner från hovslagare och veterinär på ATG-kliniken i Skara.
Men så fort hoven är fri från bandaget skall jag komma med bilder..

Liknande trådar

Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 462
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 504
Senast: akleja
·
Hästvård Som att stupa på upploppet, så kändes det när min fina 24-åriga pålla mirakulöst återhämtade sig från sin senskada, bara för att för...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 966
Hästvård Ska ta det från början, mitt halvblod sto på 4 år hade mkt blåmärken i sulorna åkte in till strömsholm då jag trodde det var en hovböld...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
10 023
Senast: älgen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka