Lovisaleonora
Trådstartare
Bjälke älskar att posera så länge han får stå stilla.
Med tanke på hovarna och kroppsbyggnaden, är du säker på att det inte är hovbroskförbening som gör honom ovillig till rörelse?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bjälke älskar att posera så länge han får stå stilla.
SLU har forskat kring detta och vad jag förstår så hittade de ingen koppling till negativ påverkan på hästen.Med tanke på hovarna och kroppsbyggnaden, är du säker på att det inte är hovbroskförbening som gör honom ovillig till rörelse?
SLU har forskat kring detta och vad jag förstår så hittade de ingen koppling till negativ påverkan på hästen.
Jag kan själv inte mycket om det men ungefär så här uppfattade jag SLU (länk ridsport):Var det verkligen så? Det finns ju enormt många grader av åkomman. Jag vet ju fler som avlivats p.g.a. det.
Däremot sa forskningen (som jag kommer ihåg det) att det inte var någon idé att ta bort hingstar ur aveln som hade åkomman då det inte hade sänkt antalet drabbade Och lindrigt till måttligt drabbade hade ingen negativ påverkan.
Så kommer jag ihåg det.
Sedan kan man ju undra om det verkligen är så att det inte drabbar dem negativt. Det är ju sällan man kan tolka alla symptom som kanske är kopplade till åkomman.
Jag kan själv inte mycket om det men ungefär så här uppfattade jag SLU (länk ridsport):
"Studien har pågått under tio år och totalt har man undersökt 649 norska och svenska kallblodiga travhästar. Hästarna som deltog i studien gjorde över 23 000 tävlingsstarter mellan åren 1973–2009. Resultaten visade att det inte gick att se några nackdelar som hörde ihop med hovbroskförbening. "
Ja, jag har varit på ett föredrag om detta (SLU), och det stämmer som du säger.SLU har forskat kring detta och vad jag förstår så hittade de ingen koppling till negativ påverkan på hästen.
@Efwa Det har gjorts fler studier och på ardenner som gett ungefär samma resultat, jag är inte så kunnig när det gäller detta utan gick bara på vad jag snappat upp från SLU i olika sammanhang. Men det är nog inte rätt tråd att diskutera ämnet, ledsen TS för mitt sidospår
SLU har forskat kring detta och vad jag förstår så hittade de ingen koppling till negativ påverkan på hästen.
Stämmer inte helt, den forskningen har blivit misstolkad. Min ena häst fick enorma besvär pga hovbroskförbening och till sist fick jag ta bort den.
På vilket sätt har forskningen blivit misstolkad? Att det finns fall där hovbroskförbening blir allvarligt är ju inte lika med att det generellt är så ?
Att hbf inte ger halta hästar, utan de kan tränas lika hårt som en travhäst. Har hört det till leda och tom haft en veterinär som vägrade skriva livintyg pga det.
Fast gällande livintyg så handlade det ju då om en enskild individ? Inte att hovbroskförbening i sak alltid är ett problem. @skogaliten har redogjort väldigt väl för teorierna och uppfattningarna veterinärt.