Hovböldar

Centaur

Trådstartare
Vad har ni för åsikter/erfarenheter av hovböldar som kommer ut igenom kronranden?

Skära upp (isf hur mycket??) eller låta det komma ut av sig själv och hjälpa naturen på traven med att tex vattenbada hoven?

Skär man så långt upp så blir väl hoven förstörd i ett år? :crazy:

Har forskat lite på internet och frågat flera kunnig och det verkar va väldigt delade meningar.

Sv: Hovböldar

Jag vill vara med i din tråd eftersom min häst har stått med en hovböld som inte kom ut av sig självt.
Och vanligtvis kommer de ut själva och då gör jag ingenting.

ingen som vet?

vad jag läst så öppnar man pga den stora smärtan dom ger, inte för att man måste för att få bort dom.

men många säger att hoven blir såpass försvagad och att det finns så stor risk för infektioner att det är bättre att smärtställa hästen och låta den verka ut.

Om den kommer upp i kronranden gör man inget mer än behandlar med sprit o håller rent.

Man ska inte skära i onödan den kan skapa mer problem än det hjälper.
Man kan ge smärttillande men om den kommer ut i kronranden som du säger så borde inte hästen ha ont? Smärtan brukar försvinna direkt.

Man kan tex smörja med kamfersalva i kronranden för att skynda på om det inte gått hål. Ev med bandage också. Rörelse är bra också.

Hovbölder kan ju tyvärr ligga och pyra ett tag innan de går tillbaka eller kommer ut, med värme och bara lite hälta eller ingen alls, det kan växla från dag till dag och den sitter långt inne så hovis kan inte lokalisera den. Har tyvärr färsk erfarenhet :crazy: ( och äldre med) av det. Hästen var lite halt, sen ohalt men varm i hoven osv under en längre tid med vaga symtom. Men nu är den borta som det verkar:banana:

Det är bra om jag läser det som står noga så slipper jag svara på nåt annat. :D

Senast ändrad:

nej när hela bölden kommit ut så försvinner ju smärtan, men under tiden den håller på så gör det ju ont.. och det är vad jag förstått därför man gör hål så den kan komma ut snabbare?

är väl inte mkt som gör mer ont än en böld pga trycket i hoven. :crazy:

Det är bättre att släpa på trycket underifrån. Om den läker ut i kronranden så kan det bli fel på hornproduktionen där så att det blir dåligt horn där. I värsta fall kan det sluta att bildas horn med följd att det blir kroniska hornsprickor.

Min kille hade en hovböld i somras som kom upp i kronranden.
Tog ändå ut hovis som verkade upp sulan för att vara säker på att det skulle läka ut ordentligt.
Det var tur att vi gjorde det eftersom det visade sig att det fanns en del kvar som behövde tas bort.
Och nej, det tog inte ett år för det att växa tillbaka, gick ganska snabbt faktiskt. Hade sula på först tills han slutat ömma o det blivit hårt igen.

Kan visa några fula bilder, men ja. Ni fattar nog.

DSCN1027.jpg

DSCN1032.jpg

Även om det uppträder en fistel i kronranden och symtomen minskat bör man tillkalla veterinär, även om symtomen minskat. Man brukar göra en kontraöppning i lamellranden som motsvarar fistelns läge. Att bara strunta i det är ingen direkt bra ide.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 607
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 390
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 675
Senast: Johanna1988
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V