S

solbacka1

Jag skulle vilja veta hur det har varit för er som haft hovböld hos era hästar. Hur det sett ut, hur lång tid, hästens reaktioner..allt.

Jag har nästan varit helt förskonad från sjukdomar. Men nu har min häst en hovböld och jag vill veta mera.

Min häst vart blockhalt och svällde upp i benet, tror hon fick lymfangit!
Bölden låg ungefär vid ballen så den va lätt att skära upp, va ganska liten! Hon vart rentvättad och gipsad runt hoven med ca 3 dagars mellanrum. Hon gick i en liten rasthage själv och släpade efter sig benet hela tiden! Hon va svullen konstant i benet i över en vecka. Lindade benen på henne under tiden!
Gipset togs bort efter ungefär 1½ vecka. Höll då själv koll på ballen och tvättade rent lite varje dag så det inte skulle bli infekterat där det va skärt!

Min halvblodskille fick en hovböld..det hela började med att jag var ute och red och tyckte att han var något kortare i sitt steg än vanligt..Så jag skrittade hem igen och kollade igenom hästen noga..Använde även visitertång men fann inget..Så jag trodde att han hadde träningsvärk..släppte honom i hagen..

På kvällen stod han och vilade samma bakben som jag tidigare på dagen tyckt var konstigt..Han åt och hadde inte feber då..Nattade hästarna..och gick hem.Vid morgonfodringen var allmäntillståndet förändrat han var hängig och stod inte alls på det bakbenet och åt inte heller och hadde något förhöjd temp.Så jag ringde ut vet.Vetten kom ut och vi uteslöt alla andra möjligafaktorer då hästen inte ville sätta ner höven i marken..han var självklart halt (blockhalt)Så vi började med att plocka av skon för att föröka se om det blev bättre då..Men icke :(Så fram med tången igen och nu reagerade han kraftigt..Så vi började karva.och karvade lite till men fann inget..Ringde hovslagaren som kom senare då vetten åkt..Efter lite råd och annat från andra hövslagare började även han karva..men denna gång mer mot tån.Och vips där var den...
Å fy fabilon vad det luktade..Varet var grön/brunt .Hovlagaren släppte ner hästens ben och nu vips stod han på det.Precis som inget hänt :)
Använde en plastspruta för att göra ren hålet Använde jodsprit.
Enligt en av de andra hovslagarna som jag hadde pratat med tidigare så skulle vi använda bomull i stället för det där andra som man brukar använda i samband med hovböld .Heter nått med tjärved??Eller nått..

Så i med bomull i hålet dränkte den med jod. sedan slogs det på en heltäcknade sula och så skon förstås.Vetten hadde redans skrivit ut penicilin i sprutform som skulle sprutas 2 ggr dag i 7 dagar..Och hoven skulle stå på rent underlag och jag skulle fylla på med sprit under sulan två ggr dag (i trakterna blir det ju en glipa mellan sulan och hoven så det var bara att spruta ner där.Efter tre dagar kom vet och tog bort bomullen och lät sulan vara kvar ..och behandlingen fortastte med jodsprit och penicilin i fyra dagar till.Sen vid nästa skoning några veckor senare hadde hålet och bölden läkt ut fint :)

Efter uppskärning blev hon först haltare. Sedan har hon blivit något bättre men haltar fortfarande rejält (2 dgr).

Hon har bomull med jodopax på natten som om jag förstått det rätt "drar ut" varet. Läste att hov-var var svart och där var en svart prick på bandaget i morse, så det verkar stämma.
På dagen har hon gips i hålet.

Är lite orolig, speciellt sedan era hästar blev "bra" direkt efter uppskärning.

Hon blev blockhalt och vi avvaktade och sen karvade vi hål och det rann ut. sen bara nån/några dar senare var hon helt återställd

Jag upptäckte en kväll att pållan var annorlunda när jag tog in henne, så jag travade en bit för hand och då markerade hon, men var ren i skritten.
Som tur var så skulle vet. komma på morgonen och vaccinera. På morgonen så markerade hon även i skritten och var kraftigt halt i traven.Vet böjde men ingen reakt. och hon var inte varm i benet. Hon hade ingen puls/värme i hoven. De kände med en visiteringstång och då visade hon små reaktioner. Då karvade de upp lite av hoven men hittade inget så hovis fick komma dagen efter. Fick råd att ha ett hovbandage med alosolsprit på hoven. Hovis hittade en omogen hoböld som han gjorde rent och så gipsa han och la vetrap på hoven. Så fick hon stå inne i 2 dagar, då haltade hon kraftigt. Sen fick hon en sula och så skon på det. Direkt efter skon hade kommit på så syntes ingenting av hältan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
483
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 353
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix