Min halvblodskille fick en hovböld..det hela började med att jag var ute och red och tyckte att han var något kortare i sitt steg än vanligt..Så jag skrittade hem igen och kollade igenom hästen noga..Använde även visitertång men fann inget..Så jag trodde att han hadde träningsvärk..släppte honom i hagen..
På kvällen stod han och vilade samma bakben som jag tidigare på dagen tyckt var konstigt..Han åt och hadde inte feber då..Nattade hästarna..och gick hem.Vid morgonfodringen var allmäntillståndet förändrat han var hängig och stod inte alls på det bakbenet och åt inte heller och hadde något förhöjd temp.Så jag ringde ut vet.Vetten kom ut och vi uteslöt alla andra möjligafaktorer då hästen inte ville sätta ner höven i marken..han var självklart halt (blockhalt)Så vi började med att plocka av skon för att föröka se om det blev bättre då..Men icke
Så fram med tången igen och nu reagerade han kraftigt..Så vi började karva.och karvade lite till men fann inget..Ringde hovslagaren som kom senare då vetten åkt..Efter lite råd och annat från andra hövslagare började även han karva..men denna gång mer mot tån.Och vips där var den...
Å fy fabilon vad det luktade..Varet var grön/brunt .Hovlagaren släppte ner hästens ben och nu vips stod han på det.Precis som inget hänt
Använde en plastspruta för att göra ren hålet Använde jodsprit.
Enligt en av de andra hovslagarna som jag hadde pratat med tidigare så skulle vi använda bomull i stället för det där andra som man brukar använda i samband med hovböld .Heter nått med tjärved??Eller nått..
Så i med bomull i hålet dränkte den med jod. sedan slogs det på en heltäcknade sula och så skon förstås.Vetten hadde redans skrivit ut penicilin i sprutform som skulle sprutas 2 ggr dag i 7 dagar..Och hoven skulle stå på rent underlag och jag skulle fylla på med sprit under sulan två ggr dag (i trakterna blir det ju en glipa mellan sulan och hoven så det var bara att spruta ner där.Efter tre dagar kom vet och tog bort bomullen och lät sulan vara kvar ..och behandlingen fortastte med jodsprit och penicilin i fyra dagar till.Sen vid nästa skoning några veckor senare hadde hålet och bölden läkt ut fint