Nu har vi opererat hästen.

Det var skadade senor o senskidan som var problemet.

Fast 1:a veterinären gjorde Ul! Jag tycker hen slarvade med det för hade det gjorts riktigt skulle hen ha sett det!

Istället blev vi remitterade till annat sjukhus med övernattning, hotellvistelse, arbetsbortfall samt oro o senare operation.

Vi kom till 3:e stället som opererade, sen får vi se om 6 månader om hästen klarar sig o är haltfri.

Veterinären som vi tog kontakt med först kommer jag aldrig att anlita mer, fast hen jobbat 20 år som vet.

Nu får vi göra vad vi kan för vår häst så han blir bra.

Så var det med den hovbölden!!!!

Usch vad trist! :(
Ibland känns det som om vet inte tar shettisarna på lika stort allvar som "de stora bruna"...

Önskar lycka till med rehabiliteringen!

Vi hade en häst som var till och från-halt under en längre period, veterinären hittade ingenting direkt men han vilade under tiden. Hovslagaren var också ute och kände och allt sånt. Inga av de vanliga symtomen fanns.
En dag är han akut pang bom jättehalt så vi åker in till klinik. Veterinären där inne trodde något var brutet, så illa var han. Efter röntgen och sånt där inget hittades började klinikhovslagaren karva i hoven och bra djupt satt en rejäl hovböld som hästen sen fick opereras för.

En liknande historia hade jag. Hästen var halt till och från. När den var halt var den VÄLDIGT halt. Värre på mjukt underlag än hårt. Inget hittades, hovis var ut och kollade efter böld flera ggr men nej. Tillslut skoddes hästen med hela sulor. Blev bra. Perfekt. Sen efter en månad ungefär började det igen, vissa dagar såg hon tassig ut fram, andra dagar kanonfin och ytterligare andra halt. Hovis ut igen, hittade inget. Sulorna slogs på igen.

Sen plötsligt en morgon stapplade hästen som hon hade fång. Förutom att det var ett slimmat fullblod och på senvintern. Medan jag jagade vet och hovis blev hon i princip blockhalt på ena fram. Hon hoppade på tre ben på släpet. Stannade hos hovis först, och hittade han inget var kliniken varskodda.

Hästen klev ur släpet nästan ohalt, och när hovis tog av sko + sula hade en monsterböld brustit i sulan. Visade sig den gick högt upp i kötthoven, fick verkas upp och gipsas och donas. Mest troligt hade det varit bölden hela tiden, men den hade ätit sig uppåt och legat och gonat sig, fått lite respit av sulorna och blivit värre. Antagligen brast den för hästen var tvungen belasta hoven rejält i transporten.

Däremot så om bedövningen släcker i kotan - då sitter ju problemet i kotan och troligen inte en hovböld.

Nu har vi opererat hästen.

Det var skadade senor o senskidan som var problemet.

Fast 1:a veterinären gjorde Ul! Jag tycker hen slarvade med det för hade det gjorts riktigt skulle hen ha sett det!

Istället blev vi remitterade till annat sjukhus med övernattning, hotellvistelse, arbetsbortfall samt oro o senare operation.

Vi kom till 3:e stället som opererade, sen får vi se om 6 månader om hästen klarar sig o är haltfri.

Veterinären som vi tog kontakt med först kommer jag aldrig att anlita mer, fast hen jobbat 20 år som vet.

Nu får vi göra vad vi kan för vår häst så han blir bra.

Så var det med den hovbölden!!!!

Oj, hur kunde det misstas för hovböld?

Håller tummarna att den blir bra!

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 096
Senast: animalasia
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka