• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Madame
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 790
M

Madame

Heej! ;D

Min foderhäst har inte så trevliga hovar. Bakhovarna är lite "ruttna" Men hovslagaren kommer ju då och då, men tycker inte att det är fel på dem. Och bitar av strålen lossnar? Jag penslar ofta på Hovfett. Kan ni tipsa om något smart som kanske hjälper? tacksam för svar! :bump::banana::rofl::)

Sv: Hovarna

Jag har hört att man inte ska använda hovfett bara minimalt. då det gör så att hoven inte kan andas. Om det hade varit några problem med hoven Bör din hovslagare säga att det är fel på dem. Det kan lossna små bitar. du kanske har någon bild ??

i syrrans stall penslas hovarna med en blandning av vanlig matolja och tjära på utsidan (i strålen om det behövs). alla hästarna där har superfina hovar. testa det!

Byte av hovslagare kanske är en bra ide ? Men å andra sidan är det inte onormalt att bitar av strålen lossnar, alltså helt normalt. Luktar det illa i hoven ? VART penslar du hovfett någonstans ? hovfett eller hovoljor hör INTE hemma på en hästhov alls. Det gör mer skada än nytta. Vad mer har du/ni gjort för att förbättra mer än vad du sagt ?

Då tycker jag hovslagaren kan rensa upp och behandla. Om inte så ta och byt hovslagare till någon som kan sin sak.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 408
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 859
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
23 076
Senast: Zewz
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 088
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31