Hovarna växer inte!

Boerperd

Trådstartare
Nu är jag less på att höra hovis tjat om att hovarna inte växer!
Dom får balanserad foderstat och allt det där. Men det hjälper inte!

Vad har ni för erfarenheter angående olika "strategier" för att få hovarna att växa?
Ska jag köpa en burk med nåt eller ska jag satsa på att "överdosera" protein??

Sv: Hovarna växer inte!

Min erfarenhet är att vissa helt enkelt är så. Mina hovisar har också sagt att "vissa är så". Min gammelhäst har alltid vuxit långsamt i både man och hovar och hovisarna rycker bara på axlarna när jag ojar mig över det. Mer motion kan hjälpa dem att växa bättre men snart kommer betet och då skjuter de gärna iväg också.

Kl

Som föregående, vissa är så..det kan bero på avel/arv också.

Min har fruktansvärt dålig tillväxt och dålig kvalitet i övrigt på sina hovar. Det går absolut ingen nöd när det gäller maten då han har fri tillgång på grovfoder av egentligen för bra värden för ändamålet (inga brister altså), har haft fri tillgång i flera år. Jag har även testat en uppsjö av "mirakelmedel för hovar" utan resultat och använd varje produkt i mints ett par månader.

Det är jättejobbigt, speciellt som min om han får tappsko och pajjar hovväggen men i vårt fall finns inget att göra än att vänta på att det så sakta växer tillbaka i så fall.

Hovslagare har också sagt att har det hänt något galet tidigt i hästens liv så kan det hänga med långt senare tex dålig hovvård eller dåligt foder, så det kan vara mycket som spelar in som gör det svårt att påverka senare.

Alla mina tre hästar växer dåligt. Mor och son och en som inte är släkt...
Så det finns inga mirakelmedel alltså ;-) Hoppades på det! :rofl:

Daglig massage av den hårlösa delen av kronranden, tycker jag brukar hjälpa, använder vitt vaselin, Alosin eller barnolja vid massagen!

Min hovslagare sa till mig att det blir bättre med min hästs hovar om jag motionerar han mer, tyvärr var jag gravid då o ville inte rida honom, men nu 1,5 år senare e han fullt igång o hans hovar har börjat att växa.

Vad är det som gör att motion kan hjälpa? Jag tyckte att det lät konstigt, men uppenbarligen har det hjälpt =)

min foderhästs hovar är långsam växande, hon rids bara spontant och är barfota. så är bara glad över att jag slipper klippa manen varannan vecka eller kalla ut hovslagaren varannan månad :p. hovarna kollas till ändå mellan verkningarna när min andra häst skos. hennes hov räkning är 3gånger så hög mer eller mindre :/. andra hästens man växer också som ogräs, känns som att man behöver klippa den varje vecka XD medans foderhästens bara behöver lite trimning en gång i halvåret :D

Min egen teori säger att det är den smarta naturen. Rör de sig mycket behöver de ha hovar att stå på. Vore ju roligt att veta om det stämmer.

Det kan säkert stämma, men då får man nog plocka av skorna. Slitaget är obefintligt när man har skor så något behov att växa för den sakens skull finns inte.

Det är ju inte slitaget i sig som gör att hovarna börjar växa mer vid mer motion, utan att hela hovmekanismen jobbar mer. Och då spelar det ingen roll om det råkar sitta skor på.

Slitage stimulerar hornproduktionen i ganska hög grad, på min fd häst hjälpte inget, vare sig kosttillskott massage eller något annat hjälpte. Hovslagaren föreslog att jag skulle ta av skorna och se men det blev aldrig av innan jag tvingades ta bort henne.

Mina får inga tillskott utan bara fri tillgång på analyserat hösilage, det växer som ogräs! :love: Hovis får verka 1 cm varje månad nu under vintern. Tror det har mycket med att det blir ljusare nu. :idea:

Slitage stimulerar hornproduktionen i ganska hög grad, på min fd häst hjälpte inget, vare sig kosttillskott massage eller något annat hjälpte. Hovslagaren föreslog att jag skulle ta av skorna och se men det blev aldrig av innan jag tvingades ta bort henne.

Men det säger ju inget?

Nej inga påstående och teorier här säger något det är mest spekulationer eller erfarenhet av enstaka hästar, det krävs väl snarast forskning på området för att det ska säga något bestämt. Flera med hovslagaren föreslog att ta av skorna för att stimulera horntillväxten eller snarare gav det som alternativ, förutom att de inte växte så hade hon inga problem med hovarna, om det skulle gjort någon skillnad eller inte det det vet jag inte, men jag vet i vart fall att motion, tillskottsfoder och massage inte hjälpte min häst ett dyft. Det kanske verkades bort en cm eller två under de 2-3 år jag hade hästen totalt och det var ingen skillnad mellan när hon var fullt igång eller bara stod.

Varför är det fel att hovarna växer långsamt undrar jag ? Det är väl ingen nackdel, förutsatt att hästen inte har problem med tex sprickor och annat som kanske ska växa bort.

min erfarenhet är att hovtillväxt varierar väldigt mellan individer.
En av mina första kunder som hovslagare (typ 1997) var en äldre D-ponny, fullblodskorsning, som jag skodde om 2-3 gånger om året. Ja, du läste rätt! Skorna satt bra så länge och det fanns då kanske 3-4 mm att verka bort... Oerhört långsam tillväxt alltså. Jag hade nästan kunnat skott den ännu mer sällan, för nackdelen när hovarna växer sådär sakta är att de nya sömhålen hamnade lite för nära de gamla.

Mina hästar växer mindre på vintern än sommaren vilket min hovis säger är normalt.

Min häst var sådan, tyvärr slet hon mycket på skorna också så det var bara på vintern jag kunde ha långa skoperioder. Jag vänta de på hovslagarens uppmaning länge på vintern, 12 veckor tror jag,det fanns ett par mm att verka max. Sömhålen var som du skrev det största bekymret annars funkade det fint.

Visst finns det individuella variationer men min skock är fem indivier och samtliga sgs måste verkas varje månad, det hör till sällsyntheterna så här års att de tas varannan månad. I vårt fall tror jag helt enkelt att det är foder, ljus och snö = minskat slitage som gör det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 114
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 602
Senast: super
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat