sophia93

Trådstartare
Har ni skor på era hästar eller går dom barfota?? Jag vill att ni skriver varför dom har skor el tvärt om:D (hoppas jag posta tråden i rätt forum)

Sv: Hovar

Min halvblods val, har skor runtom, har försökt att ha honom barfota eftersom han är proffs på att trampa av sig och för att jag tycker man ska ha dom barfota i den mån det går men då han va ömfotad vid ridning va det bara att sko honon igen! En annan häst går barfota och det funkar utmärkt! Finns ingen anledning att sko honom.:bow:

Jag kanske också borde svara:D Vi har våra hästar barfota, tycker det är bättre och får hoven sin riktga funktion

Vinter:
Har inga skor på mitt varmblod eftersom han har väldigt bra hovkvalité och klarar sig utmärkt eftersom han max rids tre ggr i veckan nu varav en i ridhus. Slits inte så mycket när det är snö heller.
Korsningen har inte heller några skor eftersom han inte blir riden alls just nu.
Halvblodet har skor fram eftersom hon blir väldigt öm annars. Bakbenen fungar dock bra utan skor eftersom hon inte rids så mycket.

Sommar:
Varmbloder har skor runt om eftersom han blir öm efter ett tag annars.
Korsningen har oftast skor runt om, om han rids.
Halvblodet kommer att ha växelvis runt om växelvis fram.

Min fd travare har skor runt om. Har försökt barfota bak men hon kan knappt gå då så det är inget alternativ för henne.

Alla våra 6 new forest ponnyer går barafota
Vi anpassar ridningen efter underlaget
Dessutom sliter de sina hovar naturligt ,hovslagaren har knappt inget att verka längre :D

Vi har 2 st araber och båda går barfota.Anledning:Desto mer jag läste om det så tyckte jag att det var många bra fördelar.Våra var unga har bara haft skor någon månad innan vi köpte dem och då endast fram.Kan vara svårt att vänja om en äldre häst på gränsen till omöjligt(har haft någon kompis som försökt med sina äldre hästar)Fast vi använder boots när vi ska rida mer på asfalt eller grusväg.Padock,ridhus,skog eller ängar ja då går de barfota.

Min valack är skodd året runt. Hans hovar skulle bli totalt nedslitna utan skor då han tränar hårt.
Stoet har tidigare haft stora problem med muskelspänningar och är skodd vintertid då hon inte ska behöva spänna sig för att hon är osäker på om hon har fäste. På somrarna brukar hon gå barfota runt om.

Just nu har alla skor fram med brodd pga av halka, annars har varmblodet inga alls och de andra 2 ponnisarna fram.

Absolut!!! Min val är barfota i mina drömmar...:D Men han sliter för mycket på sina hovar även då han nu endast gått i hagen några mån (pga min sjukdom) Trots att hagen består delvis av en vall som är rel. mjuk... Nu när det frös på var jag tvungen att sko honom, och kommer fortsätta med det, då han inte funkar barfota. Men jag har försökt iaf!!

Mitt sto går utan skor bak eftersom hon har ett föl vid sidan. Har precis skott henne fram igen och de ska snart avvänjas. Då kommer jag sko bak igen.

Min vbl.travare är skodd runt om. Hon blir ömfotad fram om hon går barfota och jag är för lat/fattig/whatever för att ha boots på henne. :D

Lilly har skor, blir väldigt ömfotad av underlaget häromkring. Funkade barfota tills hon var strax över 3 år men när träningen ökade reagerade hon. Bra kvalitét i övrigt.

Rocket är bara 2 år och är barfota. Har aldrig visat sig öm hittills. Hoppas att det fortsätter så. Hans hagkompis i samma ålder är mer känslig än han av underlag men hittills har det gått utan att behöva sko henne.

Igen sko, för lita ridning under vintern.
Valdig vad det finns omfotta häster i landet.
Az

Igen sko, för lita ridning under vintern.
Valdig vad det finns omfotta häster i landet.
Az

Det kanske kan bero på att alla inte gör som du.

För lite ridning kräver sällan det slitaget som kräver skor.:angel:

Tänk om alla hästägare va lika bekväma som du är, då skulle även hovslagarna ha det bekvämt.;)

Min gick barfota tills hon var nio (köpte henne när hon var 6 då hade hon bara gått i hagen hela sitt liv). Sen red jag inte alls mycket dom första åren för jag var sjuk. Bodde så jag i princip kunde rida rätt ut i skogen. Grusvägar undvek jag då hon ömmade där. Sen flyttade jag och började rida mer. Testade barfota. Gick inte alls (här finns bara grus och asfalt i princip). Sen testade jag bara skor fram men gick inte heller. Så nu är hon skodd runt om för att slippa ömma och slippa slita ner hovarna så mycket hon blir halt.

arizona:
Det handlar mer om att det blir stort slitage om man rider mycket än att många hästar är ömma. Min hade säkert kunna vänja sig vid att gå på grus MEN henne hovar slets ner för fort så hon hade blivit halt långt innan.

Hmm, orkar inte lägga in på alla hästarna. De flesta går med vanliga guldskor runt om. Långa brodd fram och kortare bak.

Quartern är skodd med tvärtåade guldskor fram som vi modifierat om så de har sidokappor. Hennes hovsprickor har nu läkt ner ca 3-4 cm. Känns hur bra som hellst. Bak har hon guldskor. Inga snösulor då de ger svikt och motverkar att sprickorna håller sig intakta.

Våra skulle inte klara av att gå utan skor. Dels så skulle det vara livsfarligt att träna nu utan brodd, och för det andra slits hovarna ner så fort så det skulle inte fungera alls i längden.

Bekvämt kanske ni skulle ha, men skulle ni kunna arbeta som hovslagare då??:laugh:

Ni som säger att era hästar är "ömfotade" sök på internet som hovvård.
Hästar ska egentligen inte ha skor funktionen som hoven har
har ingen betydelse då:D

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 227
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 207
Senast: Blyger
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 990
Senast: hollypolly
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
718
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka