Hovar !!!!

T

todde

Våran ponny har dåliga hovar. Hovslagaren uttryckte sig så "det är lite ruttet" Förslag till vad man kan ge i fodret. Har läst lite att man kan ge torkade nyponblad. bryggerijäst (vart man nu köper detta) samt växten snärjmåra. Gick ut med boken flor o fauna i handen o letade efter snärjmåra men det är ju hur mycket som helst som liknar varandra. Hur brukar ni göra vid sådana problem ?

Sv: Hovar !!!!

Är dom torra???

då ska man i första hand byta ut spån mot annat strö!!

Samta pensla ovansidan med tjära, eller sirap/vattenblandning...

Hej! Min häst har stora hovsprickor och jag ger han biotin och kiselgur. Det har blivit bättre! Sprickorna är kvar men hovarna har blivit mycket bättre! Lycka till!

Vet inte exakt vad du menar, men min häst fick hovröta av för blöt hage förra sommaren då det regnade så mycket. :mad: Mot det fick hon enzion, det sätter rejäl fart på hovväxten så att det dåliga växer ut snabbt och går att ta bort snabbare än annars. Blev oxå mycket bättre kvalitet på utväxten. Funkade jättebra. :)

Senast ändrad av en moderator:

Linfrökaka är super mot dåliga hovar och även bra mot annat, såsom päls, mag-tarm mm.

TesseToken skrev:
Vet inte exakt vad du menar, men min häst fick hovröta av för blöt hage förra sommaren då det regnade så mycket. :mad: Mot det fick hon enzion, det sätter rejäl fart på hovväxten så att det dåliga växer ut snabbt och går att ta bort snabbare än annars. Blev oxå mycket bättre kvalitet på utväxten. Funkade jättebra. :)

Låter intressant var köper man detta ??

Tack för alla svar, Ska genast prova något av dem.

hej! Jag har oxå gett enzion till min häst! Jag tycker att jag ser ett bra resultat. Har gett enzionet i ca 2-3 veckor!

Köp trush buster och lägg på ett par droppar en gång i veckan. Botar rötan

det är lite ruttet

Vadå ruttet ? Bärrandsröta ? Strålröta ? Vadå ? Borde ni inte inrikta er på att ta bort vad det nu är för röta först ?

Förutom den ev rötan, hur är hovarna dåliga som ?

Jag köpte det på Börjes Tingsryd och på Eko stormarknad. Det kostar en del men det funkar verkligen!

var kan man få tag på enzion. är det något veterinären fixat? har en häst som hovarna växer uselt på vilket göra att han ej går att sko för tillfället..

Skrev ovan var jag köpt enzion till min häst.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
404
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 795
Senast: MML
·
Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
6 620
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud