hovar med utbuktning

P

plymen

Min kusin har hyrt en häst som då den kom hade ganska långa hovar. Hästen blev verkad och skodd för ca 2 veckor sedan och igår när jag var där och tittade på den så lade jag märke vid att den hade en slags utbuktning på framhovarna ca 1,5-2cm från hovens nedre kant lite ovanför sömmarna. Förstår ni hur jag menar?

Beror detta på att hästen inte var verkad på länge = långa tår? Borde den ha verkats mer? Eller finns det nån annan orsak?

I övrigt såg hovarna och skoningen bra ut, bakhovarna är jättefina. Ska fråga kusinen imorgon(hon var inte på plats) men av ren nyfikenhet frågar jag också här vad ni tycker?

Sv: hovar med utbuktning

Det låter helt normalt för en häst som har haft långa hovar.
Det kan bli så när hästen har gått länge med felaktig verkning, för länge sen verklning plus att man ändrar hovvinkeln när man verkar på nytt.
Detta kommer att försvinna på en eller två verkningar till.

Sv: hovar med utbuktning

Tack för ditt svar, det var väl ungefär det jag gissade, men jag har så dålig koll på hovar:o

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 791
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 253
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 104
Hästvård Jag har en fyraårig islandshäst som bara precis är inriden - tränad så pass mycket att han kan ridas från punkt A till punkt B i ett...
Svar
4
· Visningar
809
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka