Hovar - jag blir tokig!!!

Sv: Hovar - jag blir tokig!!!

Mynta2 skrev:
GLÖMDE...Varför blir det mera sultryck med bredare sko ?. Så bred är den väl inte..du kanske menar om man trångskor ??? Du får hemskt gärna förklara !

Ibland måste man göra avkall på det som anses optimalt. Dessa hovar skulle i alla fall jag sko med minimala utlägg av skorna både på sidorna och i trakterna då den tydligen har en "viss" förmåga att själv ta av sig skorna. Ju mindre utlägg av skorna ju mer av skornas innerdel kommer ju då att hamna länger in mot sulan eller???

Nu ser jag dock inga problem med det på just dessa hovar då den besitter en fin lagom välvd sula samt att det ser ut gå att verka den en hel del i bärranden utan att den för den skull blir öm samt att det finns gott om hovvägg att spika i utan att riskera sömtryck. Med lite trix o fix e jag övertygad om att det skulle se väldigt trevligt ut samt att hästen skulle känna sig nöjd.

Hon har ju haft inflammationer i bägge framhovarna under våren, samt en stor hovböld på vänster fram. Hade även några små smutsiga hål/sprickor i höger framhov som har skurits ur, därefter skodd med sula och tjärdrev under (sula framförallt för att skydda då).

Strålarna fram har inte sett så bedrövliga ut tidigare, jag misstänker att sulorna har haft "ett finger med i spelet"... Men jag tänker inte ens försöka låta henne gå utan sulor längre, så ont som hon hade i våras. Gräshage går bra, men en sten i foten blir en för mycket.

hovis: Har jag missförstått dig rätt om du tycker att hovarna inte ser så gräsliga ut alltså?
Både min nuvarande och föregående hovslagare tycker att jag överdriver problemen en aning, att hovarna faktiskt är friska och fungerande (med sko och sula fram då) även om de inte är så vackra och självklart kunde se ännu bättre ut.

Om du fick en kund med såna hovar, vad skulle du göra? Hon skos för närvarande var sjunde vecka ungefär, bak ser man ju skoningen och fram har hon samma bredd och utlägg som på bakskorna, plus hårda sulor.

Mitt tips till dig är att be din hovslagare att tänka på rötan i mittstrålfåran när han kommer nu imorgon. Tjärdrev och tjära under sulan? Hör om det är problem i lamellranden också.
Om så är fallet kan du kolla igenom foderstaten om det är något onödigt socker/melass eller säd du ger din häst. Det kan ställa till en del om hästen inte har användning för alltihopa, tro mig!

Till nästa gång hästen kommer att gå i mjuk, lagom torr hage kan du ju införskaffa boots för ridturerna och promenaderna och ta av skorna så att hon kan gå barfota i hagen. Så ser du hur länge det funkar, men en månad eller två vore ju bättre än inget iaf.

nässla skrev:
hovis: Har jag missförstått dig rätt om du tycker att hovarna inte ser så gräsliga ut alltså?

Om du fick en kund med såna hovar, vad skulle du göra? Hon skos för närvarande var sjunde vecka ungefär, bak ser man ju skoningen och fram har hon samma bredd och utlägg som på bakskorna, plus hårda sulor.

Just nu på bilderna så ser dom inte så där jätte trevliga ut. Jag skulle skott henne så som hon e skodd, dock med ett nummer mindra skor i början samt med tätare intervaller(var 5:e vecka) sömma med finare söm, bygga upp symetri samt byta till lädersulor.

Fast vad är det som säger att det skulle bli bättre??? Ingen skoning kan ändra på hur hästen hanters och sköts dagligen.

Senast i förra veckan så hade en av mina kunders hästar som ALDRIG tappat en sko plötsligt hoppat ur båda framskorna i hagen och rivit med sig hela väggarna. Jag fattade ingen ting förän jag ställde RÄTT fråga. Ngn ny nisse i stallet som skulle sköta insläppet lät denna häst komma in sist,trots att det står skrivet under instruktionerna att den måste gå in först då den blir hyperstressad i annat fall och trots att det va 10 hästar som togs in före denna häst så tog den som hade ansvaret ingen notis till hur mer och mer stressad denna häst blev. Man kan faktiskt inte ge så okunniga hästägare ett sådant ansvar som hästar om dom även är både blinda och döva.

emindy skrev:
Till nästa gång hästen kommer att gå i mjuk, lagom torr hage kan du ju införskaffa boots för ridturerna och promenaderna och ta av skorna så att hon kan gå barfota i hagen.

Och??? Du ser alltså inte utifrån bilderna att detta under inga omständigheter är en häst som kan gå barfota varesig i hage eller ridas med boots då den kommer få sultryck av bootsen, riskera hovbens fraktur i hagen. Och vad är lagom torr hage??? Kan man även som barfotaspråkare bestämma om det skall regna eller inte.

Kan du inte sluta om att tjata om barfota hela tiden då det inte är så enkelt som du tror,prova att vidga dina vyer lite eller införskaffa mer kunskap då alla dina svar hitills enbart bygger på att det skall vara barfota. Du behöver faktiskt inte ge ett svar mer,endast delge ditt nick så vet alla att det skall vara barfota och boots vid ridning.

Senast ändrad av en moderator:

hovis skrev:
Fast vad är det som säger att det skulle bli bättre??? Ingen skoning kan ändra på hur hästen hanters och sköts dagligen.

---klipp---

Man kan faktiskt inte ge så okunniga hästägare ett sådant ansvar som hästar om dom även är både blinda och döva.

Jag kan ju inte låta bli att ta åt mig av det där...

Anledningen till att hon trampat av sig skorna kan jag faktiskt inte svara på, troligtvis har hon sprungit och busat i hagen med sina kompisar, precis som jag anser att en frisk häst ska göra. Förresten hjälper det inte att ställa henne på box dygnet runt heller, skorna sitter i och för sig kvar men då matvägrar hon istället.

Jag tycker det är svårt att sköta hovar med sula på, det enda jag kan göra är ju att kolla så att inte sulan har gått sönder, att inte stenar fastnat i bakkant osv. Hur hoven ser ut under kan jag bara se vid skoning. Samt att jag naturligtvis ser utsidan av hoven...

Men jag är ju öppen för förslag på hur jag ska förbättra min hästhållning, jag har inte häst för att plåga henne.

hovis skrev:
Och??? Du ser alltså inte utifrån bilderna att detta under inga omständigheter är en häst som kan gå barfota varesig i hage eller ridas med boots då den kommer få sultryck av bootsen, riskera hovbens fraktur i hagen. Och vad är lagom torr hage??? Kan man även som barfotaspråkare bestämma om det skall regna eller inte.

Kan du inte sluta om att tjata om barfota hela tiden då det inte är så enkelt som du tror,prova att vidga dina vyer lite eller införskaffa mer kunskap då alla dina svar hitills enbart bygger på att det skall vara barfota. Du behöver faktiskt inte ge ett svar mer,endast delge ditt nick så vet alla att det skall vara barfota och boots vid ridning.

Om du läser hela tråden ser du att jag inte alls tjatat om barfota utan istället försökt rekommendera andra sätt att förbättra hovarna. Då hästen som du säger har väldigt dåliga hovar och dessutom inte FÅR bli stående då hon måste hållas igång i så stor utsträcking som möjligt.
I inlägget du reagerade så starkt på talade jag exempelvis i större delen av inlägget om röta och utfodringen. Inläggen innan dess har jag tipsat om olika skor jag har hört kanske skulle kunna hjälpa en sådan häst.
Barfota eventuellt nästa sommar var en bisats, och om du läser hela meningen så säger jag heller inte att hästen måste gå barfota livet ut.

Sömallergi har jag inte, men en häst med dåliga hovväggar kanske kan må bra av att slippa sömmar ett tag så att sömshålen kan få växa ned. Limmade skor kan alltså vara värda att testa.

Jag försöker hjälpa till med den begränsade kunskapen om skoning som jag har. Du behöver inte se rött för det.
Det finns en funktion som heter Ignore user, som gör att du inte behöver se ett enda inlägg av mig om du inte vill. Kan inte du kontrollera din ilska varje gång jag skriver ett inlägg skulle jag föreslå att du aktiverar den funktionen eller lär dig räkna till tio och läsa hela inlägget innan du yttrar dig.

Den enda i den här tråden som rekommenderade barfota rakt av var vdb, som är en hovslagare h*n också, precis som du.

Vill bara tipsa om Keratex hovstärkare.
Min hästa hade mjuka, porösa hovar med ständiga tappskor och nötte ner hela hoven om han så bara gick barfota över gårdsplan och med detta medel sitter skorna som berget hela skoperioden. Inga sprickor heller eller andra problem
Har även använt de på mina barfotahästar som extra skydd.
Kanske något att prova?

Det låter intressant, men vad är det för nåt? Nåt man penslar på hoven, ska hästen äta det eller vad? Har aldrig hört talas om Keratex förut. *nyfiken*

Jag tycker att det ser ut som om hela lamellranden har röta (även strålröta) och i så fall är det inte alls konstigt att hovväggen går sönder. Så snart du får bukt med lamellrandsrötan så kommer hovväggen att bli starkare!

Att han har tunna sulor beror nog mest av allt på att han inte sliter på sulorna alls. Om hästen får slita sina sulor på ett normalt sätt (försiktigt i början när gummisulan har tagits bort så att han får chans att vänja sig) kommer de att anpassas till slitaget och växa till sig till normal tjocklek. Jag tror att det bästa är att hålla honom oskodd och rida med någon typ av gummiboots (typ Old Mac´s). Det finns flera olika märken att välja mellan. Genom att ha honom oskodd ökar blodcirkulationen vilket gör att tillväxten kan fungera normalt.

Det finns nog ingen risk för att hästen ska skada sulorna när den har gummiboots. Sulorna tar inte skada av att belastas på en mjuk gummibotten i bootsen. Men räkna med att han känns lite öm i början tills sulan och hovväggen har återhämtat sig från rötan.

Emindy!
"Den enda i den här tråden som rekommenderade barfota rakt av var vdb, som är en hovslagare h*n också, precis som du."

Jag är en HAN, om jag får be....
Och nu har jag inte följt diskussionen så noga, men som jag sade, man KAN prova barfota, det brukar som bekant stärka upp hovkvalisorten i vissa många fall, men tyvär i vissa fall få motsatt effekt. Jag kunde inte kolla bilderna eftersom min slöa uppkoppling orkade inte med mastodontbilderna, så jag svarar fortfarande i det blå utan att ha sett dem, så jag kan varken hålla med Emindy eller Hovis.

Jag ber om ursäkt, men då jag inte var säker på könet är det bättre att försöka vara könsneutral.

Ingen fara, ville bara klargöra, inte för att det spelar någon som helst roll. Men, eh ja....skit samma. Men som sagt, barfota är bra i många fall.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Speedway
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar