Hovar - jag blir tokig!!!

Sv: Hovar - jag blir tokig!!!

seaweed&rosechip, alger o nypon kan göra underverk för en del hovar, sen kan du prova petentskon i olika perioder...visserligen är dom i aluminium men dom är bra om din häst klarar "stråltryck"...dessa gör att du får bättre cirkulation i hoven och därmed bättre tillväxt..

emindy skrev:
Jag tror nog också lite mer på limmade skor. Då slipper ni åtminstone sömmar ett tag.

Du verkar ha söm allergi Emidy. Tänk på att en skodd häst har i alla fall inte järnbrist.

Valet och kvalet...vad vet man som är rätt ?? Min plattis klarade ju inte ens PG..Fick stengallor då. Så egentligen måste man chansa...kanske ?

Bara lite nyfiken, vad kan ett par "lim-skor" eller ibex kosta?

Skulle vara mycket intressant att se bilder på dessa hovar så väl utsida som undertill.
/T

martha skrev:
seaweed&rosechip, alger o nypon kan göra underverk för en del hovar, sen kan du prova petentskon i olika perioder...visserligen är dom i aluminium men dom är bra om din häst klarar "stråltryck"...dessa gör att du får bättre cirkulation i hoven och därmed bättre tillväxt..

Så vida man nu hittar en hov som denna hovförbestämda form på skon passar till. Skon skall inte anläggas med stråltryck som man lätt uppfattar dig utan poängen med skon är den optimala anläggnings ytan vilket fördelar belastningen maximalt över hela hoven utom sulan vilket är mkt lika med en normal barfota hov. Kort sagt, ju mer belastning som kan tas upp över hovledens centrerade del ju mindra skaderisk i benets övriga nedre ben.

Tez1 skrev:
Och lättare för hästen att trampa av.

/T
Inte om den bredaste delen ligger under hovväggen. Bredare sko behöver inte betyda större utlägg. Förstår du???

ja, det är lite krångel att få på dom och man får slipa lite här o där, men en duktig hovslagare med verktyg fixar det....vad jag menar är att en del hästar kan blir ömma i strålen till att börja med då det är en helt annan belastning än vanliga skor...

GLÖMDE...Varför blir det mera sultryck med bredare sko ?. Så bred är den väl inte..du kanske menar om man trångskor ??? Du får hemskt gärna förklara !

Old Mac's Funktionshästskor. :idea: Finns att köpa på H*öks bland annat, men finns även i andra ridsportbutiker, både på nätet och "live" och i en mängd olika modeller och utförande. Har själv ingen erfarenhet så jag vet inte om det är rätt metod, men om du tycker att det låter bra är det helt klart värt att prova. Dom på h*öks kostar 1.549 :-/par, dyrt, men om det sparar hästens hovar på ett bra sätt så är det klart värt pengarna.

Instämmer med Martha. har sett goda resultat av att ge hästarna seaweed&rosechips. Köper dessa örter/ mineralblandning via nätet. Ger inga andra mineraler alls. Har sett en stor skillnad på hästarnas fötter.
De problem som du beskriver liknar i mycket de en av mina hästar haft. Han fick dessutom bärrandsröta men detta läkte ut mot alla odds. Hade inte hästen varit såpass gammal hade jag nog inte vågat prova detta (att ge ört/mineralblandningen istället för behandling på klinik). Självklart skall även en äldre häst ha den behandling som krävs men i detta fallet valde jag av olika skäl detta alternativet.
Nu går han barfota, han är pensionär , och hans tunna dåliga hovar är i bra kondition.

Får tacka för alla svar, allting läggs på minnet och ska tas upp med hovis :bow:
Har tagit lite bilder idag, som sagt fick det ju bli utomhus då det är en bit till stallet så det kanske är svårt att se. Men här finns stooora bilder: http://photobucket.com/albums/v687/romby/hovar/

Kanske ska kommentera en sak i förväg också. Vänster framhov ser riktigt bedrövlig ut... I maj hittades en stor hovböld där som började i tån och som hade krupit längs med bärranden upp till jämnhöjd med halva strålen, så en stor del av hoven fick grävas ut. Hon gick gipsad i ca 3 veckor.

Det jag själv kommer att tänka på rent spontant är att strålarna fram ser väldigt små och klena ut, kan det vara pga sulorna?
Bak funderar jag på om man borde lägga ut skorna lite vid trakten?

Och, som sagt, så har hon ju trampat av sig bägge framskorna så väggarna där är ju inte vackra...

Nej, de såg ju inte alltför roliga ut.
Mittstrålfårorna ser inte friska ut fram, röta? Bak har du inte alls den tendensen, men det är hyfsat vanligt att det är värre fram.

Jag vågar inte säga så mycket om lamellranden eftersom hovarna är skitiga där?
Stjälpta traktstöd på alla hovar som är fotade. Tror jag. VF är ju lite snett fotat...

Mer syns inte för mig, för grötigt! Gammal sula kvar bak och något som ser ut att vara gamla stengallor eller liknande fram.
En bild bakifrån trakten vore trevligt så man kunde se hur platta hovarna egentligen är! (är jag besvärlig med dig?)
Skoningen får någon annan kommentera

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 054
Senast: MiniLi
·
Hästvård Satt och funderade på det här med hovproblem, och orsakerna till dessa. Herr Häst har haft risig hovkvalité alltid. Det blev betydligt...
Svar
18
· Visningar
2 496
Senast: Speedway
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 462
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 804
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar