Hovar i balans! Eller inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hovar i balans! Eller inte?

Rolig bildserietråd.

Jag (som gärna svarar självsäkert annars) säger härmed att jag inte alls kan nåt om hovar,det lejer jag glatt bort till hovisar.

Så som helamatör säger jag så här:

Jag tyckte inte hoven såg "fin" ut.Varför gick den upp mitt i så att den sas stod på bakdelen av hoven och på tån?Fast det kanske ska vara så?

Så, en åsikt från ett "blåbär".Haha.

Jag tyckte inte hoven såg "fin" ut.Varför gick den upp mitt i så att den sas stod på bakdelen av hoven och på tån?Fast det kanske ska vara så?

Nej det skall inte vara så.
Tån är för lång, men jag vågar inte ta mera då det är en massa sula kvar där.
Nu så hoppas jag att den sulan nöts bort litet fint av sig själv.
Och så tar jag ner tån om någon vecka.

Varför verkar du hästar om du måste fråga här på Buke om det är bra eller inte? Antingen vet du hur man gör och behöver inte fråga eller om du inte vet hur man gör så ringer du till en hovlsgare (utbildad) som kan göra det åt dig. Fattar inte meningen med tråden.

Meningen med tråden är att alla de som vill kritisera mig kan göra det här i stället för att fullständigt slakta andra användares trådar.
Så det jag gör här är bjuder på mig själv.

Så vad har du att bjuda på för underhållning åt oss i dag?
Jag har en bildserie på hovar som jag har verkat.

Jag tycker det är väldigt bra och intressant att du visar sådana här bilder, för mig är hovar ett mysterium, som jag är mycket intresserad att få veta så mycket som möjligt om.

Min hästs hovar har krånglat sen hon var 2 år, hon är nu 7 år, och jag har lärt mig otroligt mycket, och följt både bra och dåliga råd.
Jag har haft henne mycket barfota så jag kommer åt att raspa av när hovväggen "fransas" upp i nederkant, långa perioder har det inte funnits något att sätta sömmen i.

Just nu har jag kommit i kontakt med en mycket bra hovslagare och numera har hon skor fram, och är mycket gladare och trivs att kunna gå ordentligt utan att vara ömfotad.

Vilken bild då?

Är det någon annan som har några hovar att visa?
Någon Proffsskoning eller verkning kanske?

Jag förstår inte budskapet med själva tråden,, heller inte varför den som utfört detta inte lagt till en kommentar till varje bild med förklaring om obalansen före, åtgärd och tankar till att skapa balans, och slutkommentarer till om balans uppnåtts och i så fall hur man kan se det.

Jag vet i alla fall två trådar, en om fysiologisk verkning och en om fysiologisk skoning där man försöker förklara så gott det går för att alla ska kunna förstå hur man som yrkesutövare tänker och resonerar vad gäller obalans och balans och vad man vill uppnå.

En sak som kraftigt på sista tiden har irriterat mig i flera trådar om hovar är när en glad amatör går in och skriver otaliga inlägg som ett värsta proffs och fullständigt på ett nänsynslöst sätt förstört trådarna för TS. Inte ens hänvisar till ngn forskning senare än 1965 och enbart utgår i från egna teorier.

Förestår man inte sina egna begränsningar trots otaliga påpekande från flera skribenter i trådar och i stället vänder på det att dom användarna fullständigt slaktat andra använaders trådar ja då har man nog inte ens ödmjukheten att förstå vem som är slaktaren.

Enda syftet med denna tråd som jag ser det är väl förhoppningen om att TS håller sig till denna egna tråd och sluta slakta andra trådar i ämnet.

Då tycker jag denna tråd fyller en mkt viktig funktion på hästvård.

Hade inte du mig på din ignoreralista?
Och om du har det - vad gör du då i min tråd?

Hackar vidare?

Varför road du dig inte i stället med att slakta mina bilder?
Det vore så mycket mera konstruktivt.
Fördelen med dessa bilder är att jag inte på något vis hänger ut någon annan.
Det är min häst.
Jag som verkat.
Och jag som tagit och äger bilderna.

Ingen risk för förtal på något sätt.

Så varsågod.
Visa ditt fantastiska yrkeskunnade nu!

Jag kan visa en bild och ni kan få gissa vad den tillhör för häst.

Rhov141.jpg

Jag provar.
Vad svårt!
Kallblodig Travare med utfluten vägg på höger sida.
På bilden verkad för 4 veckor sedan.

För mig känns det som om fototna dels visar för lite ben - jag vet sedan inte hur hästen i övrigt är uppställd, ställer den foten ngra cetnimeter utanför där den vanligvis belastar den under rörelse så ger det en helt annan bild - dvs det går inte att läsa

Det som är mest intressant är ju hur det ser ut när den belastar benet till fullo

Dessutom så vill man kanske se hoven från hovslagarpossition som Coari brukar visa

Varför skall vi notera den våta fläcken :confused:

Nu så har jag varit ute och verkat en unghäst.
Här är litet bilder:
http://s39.photobucket.com/albums/e180/Inte_Ung/Hovar/?albumview=slideshow

Kan ni se vad som är vad?
Och är dessa hovar i balans?

Observera den fuktiga fläcken på golvet på en av bilderna.

Har ni några hovbilder att visa?
Både i balans och utan balans.
Vad är du ute efter?
Vill du lära dig verka korrekt på internet?
Varför skall seriösa hovslagare lägga ner tid på dig som uppenbart inte vill lära sig nåt ..

För att se att en hov är i balans så bör du fota på ett helt annat sätt,du har glömt hela benaxeln tex.
T.o.m på sjuttiotalet lärdes det ut hur viktigt det är att se hela benaxeln och hela hästen.
En häst har tex fyra hovar också .

Vilken bild tycker du visar på en perfekt hov i balans?
Om du la in en bild i taget med kommetarer vad du gjort och varför så vore det enklare för dem som orkar bry sig att kommentera dina bilder.

Jag saknar fortfarande din fantastiska hästkompetens och insikt i hästvård/hovvård.
Tragiskt att du inte inser dina begränsningar i din hästhållning.

För att du vet att jag har islänning? ;)

Det är min häst som ung, knappt 2 år.

Jag har ett antal hovbilder i en gammal dator, ska se om jag hittar något intressant där.

Nej inte för att jag vet - trodde det var en kuggfråga

Men de har ofta så välutvecklad stråle

Bruksnordisar har enligt min erfarenhet bra fötter men inte så bred stråle

Det är tur att det finns trevliga hovslagare där ute i den verkliga världen.
Vissa är t.o.m. läskunniga.

Du känner dej ifrågasatt. Ja några bilder som inte går att bedöma utifrån det du frågar imponerar inte särskilt eller ändrar mitt intryck tyvärr. Du vill visa vad du "kan".

Det har du redan gjort vad gäller flera frågor.

Till exempel:

1. Lackdiskussionen.
2. Hagdiskussionen :crazy:
(du skrev bla:
Jag tror att hagen är 1½ tunnland.
där har du LÖSDRIFT. Det är en rasthage i mina ögon. Du pratar om regler för att fodra som du sen inte ens har koll på, Men utrymmet? Har du koll på¨vad varje häst behöver?
Klart det blir nerskitat.:crazy: Sen hur du resonerar runt att dom "väljer" att stå i skiten. :crazy: Du har inte ens koll på att det är något fel om hästar väljer att stå och även äta i skiten, vilket flera påpekat för dej, men du förstår inte fortfarande. Sen anser du i annan tråd att "bollande" med annan användare leder till insikten att lägga maten längre bort:cool: Bevare mej väl
Vem skulle ställa dessa ringar du har mitt i skiten, - ingen med lite insikt och hästkunskap)

3. Delar ut "kladda själv" råd till höger och vänster.
Plasten och lacken men även annat....
I annan tråd frågar en användare om ev svamp utifrån bilder, många svarar att nej det ser det inte alls ut att vara. DU rekommenderar 50/50 jodopaxlösning och sprit:cool:. Undra på att hästvårdsforumet riskerar att bli ett "kladda-själv"-forum:crazy: Det finns många kunniga här, men alla är det inte. Ser du inte risken att en anvädare kan använda denna lösning "för säkerhets skull" trots att hästen troligen inte har svamp alls......

Bara några exempel från de sista dagarna då jag har läst här på forumet. Fnns säkert fler jag inte ens läst.

Nej du imponerar inte med bilderna. Det ändrar inte i annat du skrivit.
Jag får en bild av någon som gärna delar ut råd utan vetenskaplig och/eller professionell grund alls, och som inte ens har vett att förstå att det kanske finns skäl att ifrågsätta vissa saker.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·
Hästvård Anonymt nick. Postar aldrig i de här forumen så om jag lagt tråden fel får moderator gärna flytta den. Vill börja med att säga att...
2
Svar
23
· Visningar
6 903
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har gjort bort mig riktigt ordentligt när det kommer till hovslagare. Sedan min perfekta hovis slutade sko i slutet av förra året...
2
Svar
37
· Visningar
4 432
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Ja, jag tyckte hon förtjänade en egen tråd. Hämtade ju hem en missbildad schäferblandisvalp för drygt en vecka sen. Som skänktes bort...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
12 652
Senast: Malinois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?
  • Svensk politik nr 3