hovar å eksem??

E

Express_Pearl

tog en å samma tråd till detta...hoppas de inte gör nåt!! Börjar me min hästs hovar.. har precis bytt hovslagare å hon har tappat en sko... ingen vidare fara me de men vid tåkappan så är det helt inåt om ni förstår vad jag menar och skon är inte för liten. Fast de ser nästan ut som om tåkappan växt in en bit i hoven?? ska prata me hovslagarn men vill veta va nii tror först..ska de va så?? :confused:
dessutom så har jag märkt att pållan har fått tre stycken sår i ansiktet...liten svullnad eller ja det ser nästan ut som ett myggbett i storlek och så är det en sårskorpa på. Fundera på om de kunde vara eksem?? hon kan inte ha flughuva då blir de irriterat i ögonen men vissa dagar rinner det ur ögonen iaf..nån som vet hur ja sak göra me såren?? :bow:

Hovarna: är det inte så att hovis "kapat" tårna rakt av framtill då? Tycker att många hovisar gör så... det känns inte som att tåkappan skulle kunna växa in? Men..jag är ju inte expert på detta precis.. kan du inte beskriva lite bättre hur det ser ut?

Eksem: är det inte typ bromsbett eller så då? det brukar väl kunna bli skorpa på... eller så har hon kliat upp ett myggbett... låter inte som eksem tycker jag... tvätta såren som vanligt och smörj med nått som håller flugorna borta, typ Lappgubbens hästsalva (nej, jag säljer den inte, men det borde man kanske för den är SUPERbra :idea:)
Men..blir ögonen irriterade AV flugluvan?? Vilka sorter har du testat? Har provat nån modell som likson hade en konstig form så de låg emot ögonen... men hööks fula lila trikåluva är SUVERÄN... testa den tycker jag :idea:

Lycka till!

det är liksom en grop efter tåkappan i framsidan av hoven..det är rätt svårt att förklara men hoppas du förstår va ja menar :D fast när du säger de så så hade han en fil el. rasp som han raspa bort en del på framsidan på hoven.

ja tyckte också de va hellt sjukt men sen när ja kolla så låg den faktiskt emot ögonen... :smirk: ja får fixa en sån från hööks!! :p Kan jag förresten smörja in med en sån där 4ess salva..hästsalva tror ja den hette..(den luktar korv el. tjära) :) Tack så jättemycket för hjälpen!!!

Då är det nog så att det är hovis som filat av tån...som sagt, en del gör det och såvitt jag vet gör det inte värre skada än man redan gör när man skor ( är barfotaanhängare :smirk:)

4ess är ju jättebra, så ta det du, den är lite läkande också tror jag..

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 302
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
1 022
Hästvård har en ponny som lider nått så grym på sommaren pågrund av eksem (knott å insekter, antagligen)...har ett riktigt eksem täcke te henne å...
2
Svar
26
· Visningar
4 122
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar