Hotar vid sadling!

Sv: Hotar vid sadling!

Läste igenom tråden och kunde verkligen inte hålla mig.

Vill bara säga till TS att jag gillar din hantering! :bow:

Du löser definitivt INTE några problem genom att sopa dem under mattan och sätta hästen i gången. Är hästen lugn i all hantering i boxen är det en självklarhet att det är sadeln som är problemet som måste tas tag i.
Skulle du, som någon sa, binda upp hästen i boxen skulle du tvinga hästen att göra som du säger, vilket INTE är sund hästhantering. Sund hästhantering är när hästen i fritt tillstånd (ex. i en box) gör det du vill av intresse, inte tvång. Genom att sätta hästen i gången gör du bara problemen värre. Antagligen kommer hästen bli ännu mer svårsadlad eftersom den troligvis kommer att känna sig överdominerad och tilltryckt :confused:

Tycker att den som ens nämnde detta borde tänka över?? TS bad om hjälp och fick kritisering. Inte okej :(

Har du gjort en ordentlig undersökning av henne?? Har hon ont?? En häst beter sig inte på ett visst sätt utan orsak.
Ta reda på alla fysiska orsaker innan du tar reda på hur du ska få på sadeln! Och sen kanske du behöver hjälp av en kunnig sadelmakare för att få en sadel som verkligen passar.

Kan inte riktigt låta bli... men varför låter det som allt vi gör som hästen inte tycker är underbart gör att vi bryter ner den (till en förstörd häst)? "Genom att sätta hästen i gången gör du bara problemen värre. Antagligen kommer hästen bli ännu mer svårsadlad eftersom den troligvis kommer att känna sig överdominerad och tilltryckt " Fast har du tänkt på att det kan bli TS som kan bli tilltryckt, platt mot väggen? Genom att binda upp hästen gör man inte den 'överdominerad och tilltryckt'.

Självklart ska man ta reda på varför, men fram tills dess behöver man väl inte utmana ödet och gå och smyga med en sadel när hästen vänder rumpan till och blir tjurig, vem vet när det kommer en hård hov eller två?

När vi lägger på sadeln gör vi precis som ett rovdjur. Attackerar mot ryggen. Efter det spänner vi sadelgjorden under hästens mage - precis som rovdjur gör. Dvs river hästen där den är känslig, under magen. Med tanke på att du sa att hästen vänder bakdelen mot dig, som betyder försvar och alltså inte attack tyder det starkt på att hästen upplever obehag vid sadling.
Ja, fast nu pratar vi om en häst är inriden sedan länge. Såhär kan man resonera när man har en unghäst, men den här tänker inte rovdjur längre (för det har vi tränat bort genom att rida på den). Vända rumpan till kan väl vara attack det med? Finns väl hur många historier som helst med hästar som i princip galopperar baklänges och sparkas.

Till Anettejt: För att hon inte tycker att det är mkt roligare när man håller fast henne och sadlar kanske?? Jag kan sadla om någon håller i, men det gör ju inte att hon tycker bättre om det, hon finner sig bara i att bli fasthållen. Det löser bara problemet kortsiktigt= jag får på sadeln. Jag får inte bort beteendet av det.

Jag har aldrig sagt att jag inte respekterar henne. Det jag försöker lista ut är ju just vad som gör att hon gör som hon gör. Hade jag struntat i det och istället rytit till åt henne och slängt på sadeln ändå utan att fundera på varför, då skulle jag anse det som respektlöst och som att jag tvingar mig på henne.

Till SantaLussia73: Ja jag vet. Hon gör ju sitt bästa för att komma undan mig och sadeln... Så fort hon ser att jag har den med så börjar hon ju vandra runt... :( Smart tänkt!!! Daglig träning får det bli! :) Jag låter henne alltid lukta på allt jag har med in i boxen. Gammal vana som jag fick redan som liten med ideen att hästen / ponnyn skulle få se vad jag skulle göra med den hehe:) Det verkar iaf uppskattas fortfarande. Om jag öppnar boxdörren så börjar hon ju gå runt direkt, men om jag bara står kvar där med sadeln i famnen så komemr hon faktiskt fram och luktar på den. Hon ser nyfiken ut. Men så fort jag gör en rörelse mot henne igen så vänder hon öronen bakåt och går igen... Så hon ser sadeln som ett sorts rovdjur...?? Uppenbart som ett hot iaf. Vet ju inte vad hon har varit med om innan förra ägaren hade henne så hon kanske har dåliga minnen i samband med sadling. Hon kanske har haft en missanpassad sadel och kanske har sadlats för snabbt, hårt och okänsligt? ja det är klart, har ju inte haft henne så värst länge så hon litar väl inte på mig fullt ut. Det skumma är ju bara att det gick att sadla i början, även om det var lite vandring först. Men ska testa att ta det ofta och i små steg iaf:)

Haha tack, änligen en som tänker som jag?? Jag har skött hästar mer än vad jag har ridit dem, så tycker att man ska bete sig så naturligt som möjligt med dom. Tänka som häst med andra ord :) Försöker hantera dom så mkt som möjligt utan att kräva mer än nödvändigt av dom. T.ex. så ryktar jag gärna ute i hagen när det är fint väder ist för att ta in hästen. Hon tycker om det och kommer fram och står sen snällt och sover medan jag ryktar och fixar. Det är så jag tycker att det ska vara! Hästarna ska tycka om det så pass att de nästan ber om det. Bra hästhantering ger bra häst! Det är minst lika viktigt som att bra foder, miljö, skötsel och ridning ger hållbar häst.

Till Xit: Nej jag har inte gjort någon undersökning än. Hon reagerar inte på att man spänner, sitter upp, sitter av eller visar nåt tecken på smärta vid ridning. Hon hoppar frivilligt över stockar i hagen och springer och busar dagarna i ända. Men kissing spines kan ju finnas hos hästen även om den inte visar det, så kanske ska kolla ändå, för säkerhets skull! Den nya sadeln är väl utprovad av väldigt kunniga människor så tror inte att det är den det är fel på.

Till Ponnyryttaren: Men hallå, bara för att vi rider in hästen betyder det ju knappast att vi arbetar bort flykt- eller flockinstinkt! De sakerna finns kvar i hästens sinne för alltid, vad vi än gör med den. Hur förklarar du annars att hästar skenar eller sparkar mot saker som hotar dom!? De tänker rovdjur livet ut, tro mig. Tränger du in en häst i ett hörn där den ser att den inte kan fly kommer den göra allt som finns i dess makt för att ta sig därifrån. Det gäller både unga som gamla hästar. Hästen är inget ont djur i sig själv!!!! Den reagerar ENDAST hotfullt när den känner sig hotad, känner smärta eller om en annan häst inkräktar på dess revir elelr ifrågasätter dess rang. Är hästen arg och farlig så är det faktiskt vi människor som har sett till att den har blivit sån. De föds inte såna. De lär och utvecklar dåliga beteenden, inte föds med dem!!

Sen kan jag väl hålla med dig om att hästen bör vara van vid att man sadlar. Hon har ju ändå varit med ett ex antal år. Men har hon känt ett obehag vid sadling sen tidigare så sitter det ju i och då är det ju bättre att gå till botten med problemet.

Varför skulle det vara kissing spines? Om hon skulle ha ont i ryggen skulle hon väl reagera på att man spänner sadelgjorden, sitter upp och när man rider? Hon galopperar vilt i hagen, bockar av ren livsglädje och hoppar över stockar som ligger i den... Hon blir ju totalt lugn så fort sadeln väl ligger på ryggen. Då åker öronen fram igen, hon kan ställa sig och äta och allt är frid och fröjd. Hon vill bara inte bli sadlad ^^

Varför skulle det inte kunna vara ks? Hästar agerar på olika sätt när de har eller har haft ont.
När jag köpte min förra häst hade hon gått med för trång sadel = betedde sig lite som din när jag skulle sadla (lös i boxen). Hon flydde från sadeln och var sur när man skulle ta på den.
När jag bytte sadel till en som passade så tog det inte många veckor innan problemet iprincip var borta.
Hästen hade även KS.
KS begränsar sällan hästens rörelser i frihet.

Om det är så att hästen helt plötsligt börjar bete sig på ett sätt så måste man ju undersöka varför. Att binda fast den som vissa tycker gör ju bara att man kan sadla enklare, det gör ju inte att grundproblemet blir löst.
Jag tycker du ska ta hästen till klinik för en genomgång av ryggen, sen se om det inte finns en sadel som sitter ännu bättre.

Nämen, jag sa väl ändå inte att vi har tränat bort flykt och flockinstinkt för att vi ridit in den? Jag sa att vi tränat bort att den tänker att det är en tiger på ryggen när vi sadlar, det är långt ifrån. Det var så jag menade med att en unghäst blir rädd för sadlar för att det är rovdjur, men en inriden häst blir ju inte rädd, däremot kan den visa obehag. Det är inte heller samma. Är den rädd för sadeln är den inte inriden, visar den obehag så är det någonting som inte stämmer, t.ex. ömma muskler (kanke p.g.a. dåligt passande sadel).
"då är det ju bättre att gå till botten med problemet."
Och ja, "Självklart ska man ta reda på varför" (som jag skrev, inlägg nr.23).

"
Tränger du in en häst i ett hörn där den ser att den inte kan fly kommer den göra allt som finns i dess makt för att ta sig därifrån. Det gäller både unga som gamla hästar.
" Ja och därför tycker jag att det är riskfullt att ha den lös när den uppenbart visar missnöje och vänder rumpan till, den kan sparkas (eller tränga in dig i väggen).

Och jag sa heller inte att alla hästar föds ilskna och ute efter att döda en? Men visst finns det hästar som är ilskna, jag sa inte varför.

Läs inlägget en (eller två) gånger till innan du rasar iväg...

Till SantaLussia73: Ja jag vet. Hon gör ju sitt bästa för att komma undan mig och sadeln... Så fort hon ser att jag har den med så börjar hon ju vandra runt... :( Smart tänkt!!! Daglig träning får det bli! :) Jag låter henne alltid lukta på allt jag har med in i boxen. Gammal vana som jag fick redan som liten med ideen att hästen / ponnyn skulle få se vad jag skulle göra med den hehe:) Det verkar iaf uppskattas fortfarande. Om jag öppnar boxdörren så börjar hon ju gå runt direkt, men om jag bara står kvar där med sadeln i famnen så komemr hon faktiskt fram och luktar på den. Hon ser nyfiken ut. Men så fort jag gör en rörelse mot henne igen så vänder hon öronen bakåt och går igen... Så hon ser sadeln som ett sorts rovdjur...?? Uppenbart som ett hot iaf. Vet ju inte vad hon har varit med om innan förra ägaren hade henne så hon kanske har dåliga minnen i samband med sadling. Hon kanske har haft en missanpassad sadel och kanske har sadlats för snabbt, hårt och okänsligt? ja det är klart, har ju inte haft henne så värst länge så hon litar väl inte på mig fullt ut. Det skumma är ju bara att det gick att sadla i början, även om det var lite vandring först. Men ska testa att ta det ofta och i små steg iaf:)

Haha tack, änligen en som tänker som jag?? Jag har skött hästar mer än vad jag har ridit dem, så tycker att man ska bete sig så naturligt som möjligt med dom. Tänka som häst med andra ord :) Försöker hantera dom så mkt som möjligt utan att kräva mer än nödvändigt av dom. T.ex. så ryktar jag gärna ute i hagen när det är fint väder ist för att ta in hästen. Hon tycker om det och kommer fram och står sen snällt och sover medan jag ryktar och fixar. Det är så jag tycker att det ska vara! Hästarna ska tycka om det så pass att de nästan ber om det. Bra hästhantering ger bra häst! Det är minst lika viktigt som att bra foder, miljö, skötsel och ridning ger hållbar häst.

Nja, hon kanske inte ser sadeln som ett rovdjur direkt, men "attackerad-instinkten" sitter ju kvar.
Ja det är faktiskt lite konstigt att det har gått bättre innan. Det kanske har hänt någonting du inte uppmärksammat under sadlingen? Behöver inte vara någonting du har gjort utan kanske något som skrämt henne. Något stressande i stallet eller liknande kanske..? Bara funderingar från min sida ;) Är i alla fall nog helt säker på att det löser sig! Och precis som du sa, ju mer naturligt man behandlar hästen desto bättre och stabilare häst får man :laugh:

Hör dig omkring i hästvärlden.
-
Får väl tillägga, att dom svar som ev. kommer från mitt påstående inte räcker, eftersom det finns en grym majoritet med bla. riktiga hästkarlar som inte sätter foten här som nog kan berätta en och annan historia om hästar dom har haft, historier vi inte kan ta del av här.

Min kära mor kan berätta en sådan historia med, vilket hon gjorde för mig häromdagen. Hon var ung och naiv och räddade en islandshäst från slakt, den var aggressiv (inte lite..) men hon tänkte som du att INGEN häst är arg utan orsak och detta går att bota! Hon fick ha den i två veckor, blev det inga framsteg då så ville ägarna att den ändå skulle slaktas för att ingen annan ska komma till skada. Historien slutar med att hon sitter uppflugen på en rundbal och väntar på att någon kan rädda henne, då varje gång hon rörde sig i hagen så kommer hästen farandes baklänges med öronen slickade bakåt och sparkas allt vad den förmår. Efter flera timmar fick hon äntligen en lucka att kasta sig ut...

Om du har sett en riktigt bitch 'in action' med en ny häst i hagen har du kanske också sett hur den sparkas och backar samtidigt? "Flytta på dig häst*****!" är väl vad dom hade sagt om dom kunde prata då. Visst kan dom sparkas utan att 'sparka bort en tiger' som försvar.

Sedan att sådan här exemplar inte föds och uppfostras på prärien är en annan sak, eftersom det är den psykologin man hänvisar till trots att våra tamhästar är bra annorlunda. Det räcker inte att läsa på här, eller andra websidor, ibland får man lyssna på vad hästfolk som har hållt på i 20 år och hanterat hundratals hästar har att säga och framförallt, träffa hundratals hästar själv.

Senast ändrad:

Hör dig omkring i hästvärlden.
-
Får väl tillägga, att dom svar som ev. kommer från mitt påstående inte räcker, eftersom det finns en grym majoritet med bla. riktiga hästkarlar som inte sätter foten här som nog kan berätta en och annan historia om hästar dom har haft, historier vi inte kan ta del av här.

Min kära mor kan berätta en sådan historia med, vilket hon gjorde för mig häromdagen. Hon var ung och naiv och räddade en islandshäst från slakt, den var aggressiv (inte lite..) men hon tänkte som du att INGEN häst är arg utan orsak och detta går att bota! Hon fick ha den i två veckor, blev det inga framsteg då så ville ägarna att den ändå skulle slaktas för att ingen annan ska komma till skada. Historien slutar med att hon sitter uppflugen på en rundbal och väntar på att någon kan rädda henne, då varje gång hon rörde sig i hagen så kommer hästen farandes baklänges med öronen slickade bakåt och sparkas allt vad den förmår. Efter flera timmar fick hon äntligen en lucka att kasta sig ut...

Om du har sett en riktigt bitch 'in action' med en ny häst i hagen har du kanske också sett hur den sparkas och backar samtidigt? "Flytta på dig häst*****!" är väl vad dom hade sagt om dom kunde prata då. Visst kan dom sparkas utan att 'sparka bort en tiger' som försvar.

Sedan att sådan här exemplar inte föds och uppfostras på prärien är en annan sak, eftersom det är den psykologin man hänvisar till trots att våra tamhästar är bra annorlunda. Det räcker inte att läsa på här, eller andra websidor, ibland får man lyssna på vad hästfolk som har hållt på i 20 år och hanterat hundratals hästar har att säga och framförallt, träffa hundratals hästar själv.

Tycker att din historia är hemsk att läsa :( Vet inte hur din mamma hanterar hästar men ALLA hästar, som inte lider av något psykiskt problem, kan bli "snälla" eller hur man ska uttrycka sig. Det har HELT OCH HÅLLET att göra med vem som hanterar den.
Antalet hästar imponerar inte, det är hur man hanterar dem. Hempfling och M.R imponerar på mig. De lyssnar på vad hästarna säger och tar tag i deras problem. Stött på på tok för många som i princip anser sig vara guds gåva till hästarna. Och hur gör de då för att "tämja" dem med sin otroliga hästförmåga? Jo de använder våld för att trycka till de stackars hästarna :(

Det är ingen skillnad på hästhanteringen här och på prärien. Häst som häst. Det är fortfarande attack med framdel och försvar med bakdel. Studera en hästflock eller läs någon basic bok om "hästprat" så ska du se.
Jo jag har sett en häst backa samtidigt som den sparkar. Och det har varit när den känt sig så extremt trängd att den inte haft någon annan utväg.

Alltså,

du verkar inte vilja lyssna om inte åsikten som uttrycks stämmer överens med det du vill höra.

1. Du har ett fullblod.
2. Fullbloden taggar gärna upp ett snäpp när de vet att något ska hända.
3. Vissa av dem har stor integritet och tycker att boxen är deras och att borsta/sadla inte hör hemma där, varför inte respektera det om så är fallet?

Att hästen traskar runt och vänder baken till behöver inte alls betyda att den inte vill ha sadeln, utan är nog mer ett uttryck för stress/förväntan.

Du kan förmodligen "träna" dig blå med sadeln i boxen, hästen kommer iaf att förvänta sig att något ska hända och försöka få utlopp för sin energi på ett eller annat sätt :p

Jag säger som jag sa tidigare: måste du absolut sadla i boxen och vägrar binda upp hästen, tränsa då först så du kan hålla. Inte säkert att det hjälper dock, du kan få sadla gåendes runt i boxen då :D

Men vaddå, bara för att jag inte vill binda upp min höst i gången eftersom hon stressar upp sig, vill jag inte lyssna?? Och nej, saker som jag inte tycker är lämpliga sätt att hantera hästen på tänker jag heller inte göra.

1. Jag vet väl att jag har ett fullblod. Har haft att göra med ett ex antal fullblod och araber i ett antal år så det är inget nytt....
2. Ja men hon reagerar inte om man kommer med longeringsgjord och lägger på henne. Hon borde ju tagga upp sig över den med isf, eller hur? Alla fullblod är inte "typiska fullblod" och hon är förvånansvärt cool och stabil för att vara ett sådant.
3. Men som sagt, hon reagerar inte på något annat än sadeln, och hon har ju blivit borstad och sadlad i box av förra ägare med utan problem, så varför ens fortsätta tjafsa om integritet när det uppenbarligen inte är det som är problemet????

Hon stressar INTE runt i boxen. Jag ser faktiskt skillnad på en uppjagad, stressad, förväntansfull eller ovillig häst.

Men tack för tipset om tränsningen iaf!

Till SantaLussia73: Hm jag har flyttat in henne i ett större stall. Hon har stått där för några månadesen med samma grannar och allt är likadant som då. Hon stod isolerad i gäststallet eftersom hon var sjuk. Kan flytten in igen ha nån betydelse...?

ta som exempel, alla människor gillar inte smink = alla hästar gillar inte sadlar. Kanske är det så enkelt?

Till SantaLussia73: Hm jag har flyttat in henne i ett större stall. Hon har stått där för några månadesen med samma grannar och allt är likadant som då. Hon stod isolerad i gäststallet eftersom hon var sjuk. Kan flytten in igen ha nån betydelse...?

Kan det alldeles säkert. Det behöver inte vara dig hon känner sig otygg med, som jag nämnde tidigare, utan kan också vara att hon inte stabiliserat sig helt efter flytten.
Mitt fullblod blev likadant efter att hon varit på lösdrift, dock bara när man spänner salengjorden :p

men ALLA hästar, som inte lider av något psykiskt problem, kan bli "snälla" eller hur man ska uttrycka sig. Det har HELT OCH HÅLLET att göra med vem som hanterar den. Ja, där är du inne på något. Ingen vet bakgrunden till den hästen och vad den har råkat ut för, men såpass långt hade det gått att den inte tänkte vara snäll mot människor igen.
Antalet hästar imponerar inte, det är hur man hanterar dem. Hempfling och M.R imponerar på mig. De lyssnar på vad hästarna säger och tar tag i deras problem. Stött på på tok för många som i princip anser sig vara guds gåva till hästarna. Och hur gör de då för att "tämja" dem med sin otroliga hästförmåga? Jo de använder våld för att trycka till de stackars hästarna :( Vad jag ville ha sagt är att man ska lyssna på vad andra säger, för tro det eller ej, så kan dom faktiskt alla bidra med någonting nytt. Även Anky skulle kunna ge en något att tänka på även om man är helt emot rollkur, så kan hon ändå mycket om hästar. Även om man tycker att någon är tuff mot sin häst så finns det säkert andra bitar (foder kanske??) som man inte tänkt på innan. har dom hanterat så många hästar så vore det väl mer än märkligt om dom inte snappat upp någonting som man själv inte skulle kunna ha nytta av?

Det är ingen skillnad på hästhanteringen här och på prärien. Häst som häst. förutom att vi människor hanterar dom? (stallar in, ransonerar mat, tar bort dom från flocken stundvis och rider på dom?) Det är fortfarande attack med framdel och försvar med bakdel. Studera en hästflock eller läs någon basic bok om "hästprat" så ska du se. Jo jag har sett en häst backa samtidigt som den sparkar. Och det har varit när den känt sig så extremt trängd att den inte haft någon annan utväg.
Du vill alltså ha det till att ingen ingen häst sparkas utan att vara rädd?

Du vill alltså ha det till att ingen ingen häst sparkas utan att vara rädd?

Vet inte vad du syftar på när du säger att andra kan ha något att ge? Klart att de kan men nu var det inte foder eller liknande detta handlade om utan ett beteende där hästen sparkar.

Och ja, jag vill ha det till att inga hästar är dumma och sparkas för att vara elaka. Det finns alltid en bakgrund som orsakat hästens beteende.

Till Xit: Nej jag har inte gjort någon undersökning än. Hon reagerar inte på att man spänner, sitter upp, sitter av eller visar nåt tecken på smärta vid ridning. Hon hoppar frivilligt över stockar i hagen och springer och busar dagarna i ända. Men kissing spines kan ju finnas hos hästen även om den inte visar det, så kanske ska kolla ändå, för säkerhets skull! Den nya sadeln är väl utprovad av väldigt kunniga människor så tror inte att det är den det är fel på.
Utprovad av utbildat folk?
Även om hon har en okej sadel nu så kan hon ha gått med en förut som inte passar, och har den gjort skada så går det ju inte över för att hon får en ny.

Hästar är rent generellt dåliga på att visa smärta. En för smal sadel förstörde mitt fina sto, hon gicks regelbundet igenom av massör och naprapat. Tävlade henne i dressyr och hon funkade vid ridning, men hon var halt och hade fått bestående men, av sadeln. Men tapper som hon var, så visade hon ingenting, hon gjorde ju bara vad jag bad.

Du tjänar på att kolla upp henne, om inte annat så får du ju bekräftat att hon är okej. Tro mig, det känns inte kul, när man inser att man grejat o fixat med en häst, som man tycker beter sig underligt, när det enda den har gjort är att försöka tala om att den har ont....

Hoppas det löser sig, lycka till! :)

Och ja, jag vill ha det till att inga hästar är dumma och sparkas för att vara elaka. Det finns alltid en bakgrund som orsakat hästens beteende.
Bullshit! De kan givetvis sparka med för att de får nog, (T.e.x: Gå ut ur min box o lämna mig i fred NU!)
Sen finns det många hästar som är hårda i sig, deras "onda" gener går igenom i många generationer med, så visst katten finns det onda hästar. Låter som om du har extremt lite erfarenhet av hästar med sådana kommentarer. Ta och studera hästarna i hagen så får du lite bättre koll.

TS.
Är helt inne på Trix linje om att du inte vill ha de bra råden utan mer än klapp på axeln om att du redan gör allt så bra så. Jag tycker det du gör är snudd på djurplågeri. Du jagar runt efter en stackars häst i boxen som inte vill bli sadlad där. Du tar det t.o.m så långt så att hästen hotar o skrämmer dig.
Men riktigt fint att du låter hästen som redan med stor erfarenhet vet vad en sadel är, lukta på den..:angel:
Och när vi sen ger dig råd om att ställa hästen på gången vilket fan är det sundaste du kan göra för er bägge, så är det att överdominera hästen.. *Suck*

Nästa gång du skapar en tråd så börja den med att skriva.
Nu vill jag ha hjälp, men bara om det redan är som jag gör.. :grin:

Jag jagar inte runt efter henne varv efter varv utan märker att det inte går och ber därför om hjälp! Kan inte direkt se att det är nåt slags djurplågeri. OCH SOM SAGT så tycker hon inte att det är bättre om man sadlar henne uppbunden, hon kan bara inte gå runt och står därför still. Tänker inte tjafsa med dig om detta för det leder ingenstans.

Jag det är väl iaf fan så mkt bättre än att bara stövla in och slänga upp sadeln på ryggen. Och vad jag vet så är det bara din idé som jag inte tycker om av alla de svar jag har fått...??

Till AnnaKarinA: Nej inte av utbildat folk då det är en bra bit till sådant, men kanska ska lasta hästen och åka till sådana ändå:) Men ska kolla upp henne först. Det kan vara möjligt att det beror på den gamla sadeln då hon rör sig bra mkt bättre nu med den nya.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 651
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama