Sv: Hotar vid sadling!
Till Anettejt: För att hon inte tycker att det är mkt roligare när man håller fast henne och sadlar kanske?? Jag kan sadla om någon håller i, men det gör ju inte att hon tycker bättre om det, hon finner sig bara i att bli fasthållen. Det löser bara problemet kortsiktigt= jag får på sadeln. Jag får inte bort beteendet av det.
Jag har aldrig sagt att jag inte respekterar henne. Det jag försöker lista ut är ju just vad som gör att hon gör som hon gör. Hade jag struntat i det och istället rytit till åt henne och slängt på sadeln ändå utan att fundera på varför, då skulle jag anse det som respektlöst och som att jag tvingar mig på henne.
Till SantaLussia73: Ja jag vet. Hon gör ju sitt bästa för att komma undan mig och sadeln... Så fort hon ser att jag har den med så börjar hon ju vandra runt...
Smart tänkt!!! Daglig träning får det bli!
Jag låter henne alltid lukta på allt jag har med in i boxen. Gammal vana som jag fick redan som liten med ideen att hästen / ponnyn skulle få se vad jag skulle göra med den hehe
Det verkar iaf uppskattas fortfarande. Om jag öppnar boxdörren så börjar hon ju gå runt direkt, men om jag bara står kvar där med sadeln i famnen så komemr hon faktiskt fram och luktar på den. Hon ser nyfiken ut. Men så fort jag gör en rörelse mot henne igen så vänder hon öronen bakåt och går igen... Så hon ser sadeln som ett sorts rovdjur...?? Uppenbart som ett hot iaf. Vet ju inte vad hon har varit med om innan förra ägaren hade henne så hon kanske har dåliga minnen i samband med sadling. Hon kanske har haft en missanpassad sadel och kanske har sadlats för snabbt, hårt och okänsligt? ja det är klart, har ju inte haft henne så värst länge så hon litar väl inte på mig fullt ut. Det skumma är ju bara att det gick att sadla i början, även om det var lite vandring först. Men ska testa att ta det ofta och i små steg iaf
Haha tack, änligen en som tänker som jag?? Jag har skött hästar mer än vad jag har ridit dem, så tycker att man ska bete sig så naturligt som möjligt med dom. Tänka som häst med andra ord
Försöker hantera dom så mkt som möjligt utan att kräva mer än nödvändigt av dom. T.ex. så ryktar jag gärna ute i hagen när det är fint väder ist för att ta in hästen. Hon tycker om det och kommer fram och står sen snällt och sover medan jag ryktar och fixar. Det är så jag tycker att det ska vara! Hästarna ska tycka om det så pass att de nästan ber om det. Bra hästhantering ger bra häst! Det är minst lika viktigt som att bra foder, miljö, skötsel och ridning ger hållbar häst.
Till Xit: Nej jag har inte gjort någon undersökning än. Hon reagerar inte på att man spänner, sitter upp, sitter av eller visar nåt tecken på smärta vid ridning. Hon hoppar frivilligt över stockar i hagen och springer och busar dagarna i ända. Men kissing spines kan ju finnas hos hästen även om den inte visar det, så kanske ska kolla ändå, för säkerhets skull! Den nya sadeln är väl utprovad av väldigt kunniga människor så tror inte att det är den det är fel på.
Till Ponnyryttaren: Men hallå, bara för att vi rider in hästen betyder det ju knappast att vi arbetar bort flykt- eller flockinstinkt! De sakerna finns kvar i hästens sinne för alltid, vad vi än gör med den. Hur förklarar du annars att hästar skenar eller sparkar mot saker som hotar dom!? De tänker rovdjur livet ut, tro mig. Tränger du in en häst i ett hörn där den ser att den inte kan fly kommer den göra allt som finns i dess makt för att ta sig därifrån. Det gäller både unga som gamla hästar. Hästen är inget ont djur i sig själv!!!! Den reagerar ENDAST hotfullt när den känner sig hotad, känner smärta eller om en annan häst inkräktar på dess revir elelr ifrågasätter dess rang. Är hästen arg och farlig så är det faktiskt vi människor som har sett till att den har blivit sån. De föds inte såna. De lär och utvecklar dåliga beteenden, inte föds med dem!!
Sen kan jag väl hålla med dig om att hästen bör vara van vid att man sadlar. Hon har ju ändå varit med ett ex antal år. Men har hon känt ett obehag vid sadling sen tidigare så sitter det ju i och då är det ju bättre att gå till botten med problemet.