Hotar vid sadling!

Sv: Hotar vid sadling!

Jag hade kollat upp hästen hos veterinär så att det inte är något med ryggen. Hade även gått över sadeln en gång till. eftersom du är en sådan motståndare till att binda upp hästen så kan du väl åtminstånde ha ett grimskaft och hålla hästen medans du sadlar så att det inte händer en olycka.

Personligen så gör jag i ordning mina hästar i gången eftersom jag tycker att hästar ska få vara ifred i boxen. Däremot så kan dom stå lösa i boxen om det skulle vara fullt i gångarna. Men som jag ser det så har jag gjort gången till en trygghet genom att ha en rutin när jag gör i ordning så att hästarna vet vad som ska hända och håller sig då lugna.

Jag har inget emot att binda upp henne i boxen, men vill inte ha henne i gången. Jag bara föredrar att ha henne lös. Hon tycker, som tidigare sagt, inte om att stå i gången utan har henne bara där vid veterinär och skoning. Tränar på det lite då och då så det blir ju bättre efterhand.

Vill bara inflika att bara för att det råkar vara en utbildad sadelutprovare behöver det inte bli bra. En person skrev och bad om råd ang sin sadel i utrustnings-forumet. Sadeln skulle tydligen vara utprovad av en utbildad kunnig person som dessutom stoppat om den för att förbättra passformen. Dock kunde många konstatera, efter att ha kollat på bilder, att sadeln, som var utprovad av ett "proffs", låg under all kritik och definitivt inte borde ridas i öht.

Detta är inte kritik mot personen som skrev utan bara en liten påminnelse att man inte ska lita blint på någon bara för att denne säger sig vara kunnig. Då är det bättre att få utlåtanden från flera personer.

Hur är hon när du står med henne utomhus då? Jag tänker mest på din säkerhet eftersom hon visar ju tydligt att hon känner sig trängd när du kommer med sadeln in i boxen genom att vandra runt och vända baken åt dig. En dag så kanske hon får nog och sparkar dig och det är ingen höjdare. Du kan ju även öva att ha henne i gången utan att binda upp henne och bara hålla i ett grimskaft och göra i ordning henne i gången eller som alternativ nu på sommaren utomhus.

Jag det är väl iaf fan så mkt bättre än att bara stövla in och slänga upp sadeln på ryggen. Och vad jag vet så är det bara din idé som jag inte tycker om av alla de svar jag har fått...??

Av alla dom svar du fått så är de lika mina, alltså att du skall binda upp hästen.
Synd du inte tar till dig råden, utan istället tolkar det som att jag menar att du skall stövla in till hästen o slänga upp sadeln..Har du lässvårigheter kanske?

Av alla dom hästar jag hanterat så har de alla känt sig tryggast vid hantering på gången. Det blir rutin. Gången = Uppmärksamhet på matte (och inte överdominans som du tror. Mycket skev uppfattning..)

Boxen = Hästens enda ställe att få vara ifred. Men där tvingar du dig på hästen istället för att respektera att den vill vara ifred. Jo jag tycker det är käpprätt fel och tycker jävligt synd om din häst som har en matte som varken lyssnar eller respekterar den.

Vet inte vad du syftar på när du säger att andra kan ha något att ge? Klart att de kan men nu var det inte foder eller liknande detta handlade om utan ett beteende där hästen sparkar.

Och ja, jag vill ha det till att inga hästar är dumma och sparkas för att vara elaka. Det finns alltid en bakgrund som orsakat hästens beteende.

Bullshit! De kan givetvis sparka med för att de får nog, (T.e.x: Gå ut ur min box o lämna mig i fred NU!) Sen finns det många hästar som är hårda i sig, deras "onda" gener går igenom i många generationer med, så visst katten finns det onda hästar. Låter som om du har extremt lite erfarenhet av hästar med sådana kommentarer. Ta och studera hästarna i hagen så får du lite bättre koll.
Tack!! Håller med helt! Just det jag syftade på, det hjälper inte alltid hur många fina böcker man än läser (om hästar på prärien) utan det som ska till då är att lyssna på vad andra säger som hanterat så många hästar och att hantera flera själva, så att du får se och höra hur hästar är i verkligheten! Du verkar ha mycket starka åsikter (med tunn botten). Kanske om du såg mer av verkligheten skulle du kanske resonera annorlunda...

Är helt inne på Trix linje om att du inte vill ha de bra råden utan mer än klapp på axeln om att du redan gör allt så bra så. Jag tycker det du gör är snudd på djurplågeri. Du jagar runt efter en stackars häst i boxen som inte vill bli sadlad där. Du tar det t.o.m så långt så att hästen hotar o skrämmer dig.
Men riktigt fint att du låter hästen som redan med stor erfarenhet vet vad en sadel är, lukta på den..:angel:
Och när vi sen ger dig råd om att ställa hästen på gången vilket fan är det sundaste du kan göra för er bägge, så är det att överdominera hästen.. *Suck*

Nästa gång du skapar en tråd så börja den med att skriva.
Nu vill jag ha hjälp, men bara om det redan är som jag gör.. :grin:
Håller med även här!

Efter att ha blivit sparkad av en häst som blev förbannad för att jag gick ifrån den efter att ha kliat och varit snäll i 5 minuter så... Jo vissa hästar kan vara rent av elaka.

Hon visste förbaskat väl dessutom att vad hon gjorde var helt fel.

Har jag kanske sagt att jag absolut vägrar att binda upp hästen!? Jag har bundit upp henne flera ggr utan problem, och nu när jag ska sadla så har jag ju bett om hjälp med att hålla henne. Jag bara FÖREDRAR att ha hästen lös när jag pysslar med henne. Överdominans anser jag vara om man binder upp hästen I BOXEN utan att ha någon speciell andledning till det, utan bara vill att hästen ska stå still medans man bostar. Det hindrar ju därmed att hästen får röra sig fritt i sin egen box under en längre stund. Ska man sadla och hästen går runt så är det ju okej att binda upp tycker jag, eftersom det bara är under en kort stund under tiden man sadlar. Vill man att hästen ska stå still när man pysslar med den så tar man ut den ur boxen och ställer den i gången.

Det du tjatar om är ju att ställa henne i gången, och vad jag ser så är det väl inte alla som har skrivit här som delar den åsikten utan tvärtom de som tycker att det är idiotiskt?? Hästen känner sig inte trygg i gången, det har jag redan tidigare förklarat för dig, och varför ska jag då ställa henne där när jag ska sadla, när hon uppenbarligen inte tycker att sadlingen är något vidare behagligt det heller?? Jag tränar henne att stå i gången, men genom att ha henne i grimmskaft och i kortare stunder. Hon blir nervös när det kommer andra hästar och har rest sig upp i gången vid två tillfällen. Ser du det som sund hästhantering att ha henne där trots det? Och JAA har hästen redan en rutin på att stå i gången när man gör i ordning den så är det väl bäst att fortsätta så, men nu har hon ju inte det utan känner sig otrygg i gången. Att binda upp en häst i gången som inte är känner sig trygg där är farligt för både häst och omgivning. Jag känner till flertalet hästar som har blivit stressade i gången, rest sig och slagit över. Tänker inte riskera att det händer min häst!

Vad har sadlingen med dig att göra? Det jag syftade på var att du förlöjligade mitt sätt att låta hästen lukta på sadeln när jag skulle sadla. Men vill du ta till dig det, så varsegod. Jag har för vana att gå in, hälsa på hästen och låta den lukta på sadeln för att det är just en vana jag har, och för att hästen ska vara beredd på att det kommer en sadel upp på ryggen. Det har ju inget med att göra om det är en unghäst eller ej, det är mitt sätt att sadla. Jag har alltid gjort så och ser inget fel i det. Tycker att du ska vara lite mindre otrevlig.

Jag ser ingen anledning till att tjafsa om att hästen ska få vara ifred i sin box, när hon visar uppskattning på att man är hos henne?? Det hade ju, som redan sagts tidigare, varit en helt annan sak om hon visat att hon ville vara ifred. DÅ är det ju helt självklart att man ska respektera det. Har haft en häst som absolut inte ville att man var i boxen, och självklart tog jag då ut hästen och gjort i ordning honom i gången ist. Inga problem.

Hästar är ju individer som alla andra, och vissa är mer sällskapliga än andra. Min häst visar ju dessutom ingen motvilja mot att bli borstad, lindad, tränsad mm. i boxen. När man öppnar dörren så kommer hon fram och hälsar med en gång och står sen lugnt och stilla och njuter när man borstar henne. Vill hon inte att man stör henne i boxen skulle hon ju visa det även vid de tillfällena, inte endast vid sadling. För jag antar att det är därför du skrev här från första början? För att påpeka att hästen vill vara ifred i sin box och inte vill bli sadlad där? Eller ville du bara tjafsa om att man ska binda upp hästen i gången? Isf, tack så mkt för hjälpen, men nej tack...

Jag över redan med grimskaft i gången :) Vågar inte binda upp henne då hon inte står still utan stappar runt och blir nervös för minsta lilla där... Det börjar bli bättre, och när jag hade henne i gäststallet när hon var sjuk så övade jag mkt på att binda upp henne i gången där. Det gick fint efter ett tag och jag kunde ha henne där ensam medans jag mockade och hon höll sig ganska lugn vid skoning där. Men i det stallet stod bara två hästar och det låg lugnt och avskiljt, så hon har väldigt lugn där. Det är det stora stallet som det inte funkar i.

Ute kan faktiskt vara nåt!! Har inte tänkt på det. Det borde ju funka! Men ska kolla upp ryggen på henne iaf. Sadeln tror jag faktiskt passar bra men jag är inte tillräckligt kunnig när det gäller sadlar så ska kolla upp det närmare med. Är nog bäst att kolla med flera olika kunniga personer som någon här sa:)

Tack!! Håller med helt! Just det jag syftade på, det hjälper inte alltid hur många fina böcker man än läser (om hästar på prärien) utan det som ska till då är att lyssna på vad andra säger som hanterat så många hästar och att hantera flera själva, så att du får se och höra hur hästar är i verkligheten! Du verkar ha mycket starka åsikter (med tunn botten). Kanske om du såg mer av verkligheten skulle du kanske resonera annorlunda...

Håller för nuvarande på att utbilda mig till certifierad NH-tränare för MR så har en del att gå på i det jag säger, alltså inte bara hämtat ur en bok. Dock är böcker ett jättebra sätt att sprida sina kunskaper till andra på! :laugh: Böckerna jag läser är skrivna av MR, Hempfling, Kelly Marks mf. det vill säga personer som faktiskt har stor erfarenhet av hästar om det är det du/ni tror att jag saknar i min grund.
Ni får tro vad ni vill. Jag tror på NH. Känner också att vi kan avsluta denna diskussion direkt då vi har helt olika sätt att se på hästhantering.

Tycker också ni ska sluta kritisera TS! Låt henne tro på det hon vill och ni på det ni vill. Och att säga att det är djurplågeri?! Vad vill ni få ut av detta??

Ursäkta att jag lägger mig i men tycker att det ni gör känns väldigt fel!

Då kanske det är dags för den lilla damen att börja träna på att stå på gången. Inte bara för hästens skull, inte för din skull, utan mest för dessa stackars hovslagare och veterinärer som ska arbeta med din häst! Försök att underlätta arbetet för dem.

"Tycker inte om att stå på gången"... Men lär henne det då! Mata henne med hö/snask eller vad du vill... tillslut kommer hon tycka att det är "roligt" att stå där.

För uppenbarligen tycker hon inte att det är roligt att ha sadel på sig heller och eftersom den stackarshästen inte ska bli tvingad till att stå på gången borde hon inte heller bli tvingad att ha sadel på sig... För vad är skillnaden?

Jag är helt inne på Anettejts linje. Låt hästen vara ifred i boxen! Boxen är hästens frizon där den kan koppla av från oss människor och där den ska få äta och vila i lugn och ro. Hästen har redan markerat att den inte vill ha dig där och du riskerar att bli sparkad om du fortsätter som du gör. Varför söker du konflikt när det är mycket enklare att sadla en häst som är uppbunden?

Då kanske det är dags för den lilla damen att börja träna på att stå på gången. Inte bara för hästens skull, inte för din skull, utan mest för dessa stackars hovslagare och veterinärer som ska arbeta med din häst! Försök att underlätta arbetet för dem.

"Tycker inte om att stå på gången"... Men lär henne det då! Mata henne med hö/snask eller vad du vill... tillslut kommer hon tycka att det är "roligt" att stå där.

För uppenbarligen tycker hon inte att det är roligt att ha sadel på sig heller och eftersom den stackarshästen inte ska bli tvingad till att stå på gången borde hon inte heller bli tvingad att ha sadel på sig... För vad är skillnaden?
:bow:
Har svårt att se att hovis vill sko den i boxen för att man inte vill fostra den det som den måste kunna. Ge den lite hö. Det lär jag fölisar. När hovis kommer står man i gången o stilla!!
Jag förstår inte alls varför det skulle vara bättre att ngn håller i henne.

Fullblod sadlas i boxen o sitts även upp där.

Man måste ju säga till vad som är acceptabelt eller inte. Hur svårt ska det vara att säga åt den att inte vända rumpan till- smacka o locka o sen lär den stå still!!! Fostra den.

Om den nu har obehag av sadeln får man ju se till att lösa det. spänn gjorden väldigt löst.

Lös problemen.

Kan inte låta bli att tycka till ;).

Min erfarenhet av den reaktionen är att hästen har ont.

Mitt fullblod som jag hade vände rumpan mot när något var tok oavsett problem när jag kom med sadeln. Ju mer trubbel desto tydligare signal.

Nu för tiden kollar jag upp när hästen visar minsta vink till att allt inte är ok. Det kan vara allt från att vända bort eller sänka huvudet.

Det måste inte vara något fel men jag är redigt trött på att höra råd om att man ska bemöta hästens signaler med tvingande hjälp som första åtgärd.

Självklart kan man ställa upp en häst som traskar runt när man ska göra i ordning den men även uppställd ska inte hästen protestera mot att få på sig utrustningen för då är något på tok. Självklart även att hästen måste kunna stå uppställd och stilla.

Sen jobbar jag stenhårt med uppfostran för att få en trevlig häst men man måste lyssna på den också.

Hoppas du kan få hästen kollad och att era problem löses. Lycka till :)!

Det behöver inte vara smärta, utan att ridningen inte är så trevlig eller att den hellre vill ut till kompisarna- samma hästar som inte kommer när de ska tas in för ridtur när de andra är kvar i hagen.

Det håller jag absolut med om men även där handlar det ju om att vara lyhörd för sin häst.

Dock blir jag fundersam när den tar till ett så tydligt språk.

Isf, tack så mkt för hjälpen, men nej tack...
Varsågod! Skönt att du kunde ta till dig något utav det jag gav dig råd om.
Men lycka till med hästen. Tycker bara så förbannat synd om den och det är den enda anledningen till att jag har stått på mig.
Djur är så satans oskyldiga, man måste lyssna på dens signaler, gör man inte det så har man brustit som djurägare..

Och detta med smärta är det första man kollar upp, innan man skapar en tråd under hästhantering, så det hoppas jag verkligen att du har gjort.

Har jag kanske sagt att jag absolut vägrar att binda upp hästen!? Jag har bundit upp henne flera ggr utan problem, och nu när jag ska sadla så har jag ju bett om hjälp med att hålla henne. Jag bara FÖREDRAR att ha hästen lös när jag pysslar med henne. Överdominans anser jag vara om man binder upp hästen I BOXEN utan att ha någon speciell andledning till det, utan bara vill att hästen ska stå still medans man bostar. Det hindrar ju därmed att hästen får röra sig fritt i sin egen box under en längre stund. Ska man sadla och hästen går runt så är det ju okej att binda upp tycker jag, eftersom det bara är under en kort stund under tiden man sadlar. Vill man att hästen ska stå still när man pysslar med den så tar man ut den ur boxen och ställer den i gången.

Det du tjatar om är ju att ställa henne i gången, och vad jag ser så är det väl inte alla som har skrivit här som delar den åsikten utan tvärtom de som tycker att det är idiotiskt?? Hästen känner sig inte trygg i gången, det har jag redan tidigare förklarat för dig, och varför ska jag då ställa henne där när jag ska sadla, när hon uppenbarligen inte tycker att sadlingen är något vidare behagligt det heller?? Jag tränar henne att stå i gången, men genom att ha henne i grimmskaft och i kortare stunder. Hon blir nervös när det kommer andra hästar och har rest sig upp i gången vid två tillfällen. Ser du det som sund hästhantering att ha henne där trots det? Och JAA har hästen redan en rutin på att stå i gången när man gör i ordning den så är det väl bäst att fortsätta så, men nu har hon ju inte det utan känner sig otrygg i gången. Att binda upp en häst i gången som inte är känner sig trygg där är farligt för både häst och omgivning. Jag känner till flertalet hästar som har blivit stressade i gången, rest sig och slagit över. Tänker inte riskera att det händer min häst!

Vad har sadlingen med dig att göra? Det jag syftade på var att du förlöjligade mitt sätt att låta hästen lukta på sadeln när jag skulle sadla. Men vill du ta till dig det, så varsegod. Jag har för vana att gå in, hälsa på hästen och låta den lukta på sadeln för att det är just en vana jag har, och för att hästen ska vara beredd på att det kommer en sadel upp på ryggen. Det har ju inget med att göra om det är en unghäst eller ej, det är mitt sätt att sadla. Jag har alltid gjort så och ser inget fel i det. Tycker att du ska vara lite mindre otrevlig.

Jag ser ingen anledning till att tjafsa om att hästen ska få vara ifred i sin box, när hon visar uppskattning på att man är hos henne?? Det hade ju, som redan sagts tidigare, varit en helt annan sak om hon visat att hon ville vara ifred. DÅ är det ju helt självklart att man ska respektera det. Har haft en häst som absolut inte ville att man var i boxen, och självklart tog jag då ut hästen och gjort i ordning honom i gången ist. Inga problem.

Hästar är ju individer som alla andra, och vissa är mer sällskapliga än andra. Min häst visar ju dessutom ingen motvilja mot att bli borstad, lindad, tränsad mm. i boxen. När man öppnar dörren så kommer hon fram och hälsar med en gång och står sen lugnt och stilla och njuter när man borstar henne. Vill hon inte att man stör henne i boxen skulle hon ju visa det även vid de tillfällena, inte endast vid sadling. För jag antar att det är därför du skrev här från första början? För att påpeka att hästen vill vara ifred i sin box och inte vill bli sadlad där? Eller ville du bara tjafsa om att man ska binda upp hästen i gången? Isf, tack så mkt för hjälpen, men nej tack...

TS jag vill inte på något sätt vara dum och otrevlig men när jag läser det du skriver ser jag en människa som har gått vilse i en massa teorier om vad som är dominans, "överdominans" (vad det nu är för något) mm mm och som halkar än hit o en dit i ett försök att bortförklara hästens beteende. Jag återkommer till detta som du skrev i ditt första inlägg:

nu vänder hon baken till och börjar hota och bli riktigt otrevlig :eek:

Sen kommer allt detta med hur hästen vägrar stå på gången, mm mm.

Summan av kardemumman är att du har en häst som är snäll och medgörlig när det passar HENNE, men så fort det är något som inte passar damen så kommer det fram helt andra sidor.

Se logiken i det hela, sluta upp med teorierna om vad som är schysst en stund och lär din häst att uppföra sig när den umgås med folk, det är du skyldig både dig själv och din omgivning. Glöm inte att allt man gör med hästar - och jag menar ALLT - lär dom någonting. Står du t ex en stund med damen i grimskaft på gången och hon börjar steppa och bli nervös och sen får gå in, ja då har hon lärt sig att "steppa och visa sig nervös" = få gå in. Du har dessutom en utveckling på G där "visa baken o hota" = slippa bli sadlad, eller åtminstone slippa bli sadlad när du är ensam, och det är banne mig inte acceptabelt. :mad:
Jag har förstått dig som att du binder upp henne i boxen ibland för att sadla (trots att du av någon underlig anledning har fått för dig att det skulle vara något fel med det) men jag lovar dig, nästa steg i utveckligen är att du inte får tag på henne för att binda upp henne heller. En vacker dag sträcker du fram handen för att binda upp henne och upptäcker att hon vänder baken och hotar. Dum är hon uppenbarligen inte....

Detta med sadlingen är inte problemet, det är ett symptom på dina problem med hästen. Och jag säger som Axel m fl: lös problemen.

Lycka till :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 263
Senast: Happimess
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 651
Senast: klystron
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama