Har jag kanske sagt att jag absolut vägrar att binda upp hästen!? Jag har bundit upp henne flera ggr utan problem, och nu när jag ska sadla så har jag ju bett om hjälp med att hålla henne. Jag bara FÖREDRAR att ha hästen lös när jag pysslar med henne. Överdominans anser jag vara om man binder upp hästen I BOXEN utan att ha någon speciell andledning till det, utan bara vill att hästen ska stå still medans man bostar. Det hindrar ju därmed att hästen får röra sig fritt i sin egen box under en längre stund. Ska man sadla och hästen går runt så är det ju okej att binda upp tycker jag, eftersom det bara är under en kort stund under tiden man sadlar. Vill man att hästen ska stå still när man pysslar med den så tar man ut den ur boxen och ställer den i gången.
Det du tjatar om är ju att ställa henne i gången, och vad jag ser så är det väl inte alla som har skrivit här som delar den åsikten utan tvärtom de som tycker att det är idiotiskt?? Hästen känner sig inte trygg i gången, det har jag redan tidigare förklarat för dig, och varför ska jag då ställa henne där när jag ska sadla, när hon uppenbarligen inte tycker att sadlingen är något vidare behagligt det heller?? Jag tränar henne att stå i gången, men genom att ha henne i grimmskaft och i kortare stunder. Hon blir nervös när det kommer andra hästar och har rest sig upp i gången vid två tillfällen. Ser du det som sund hästhantering att ha henne där trots det? Och JAA har hästen redan en rutin på att stå i gången när man gör i ordning den så är det väl bäst att fortsätta så, men nu har hon ju inte det utan känner sig otrygg i gången. Att binda upp en häst i gången som inte är känner sig trygg där är farligt för både häst och omgivning. Jag känner till flertalet hästar som har blivit stressade i gången, rest sig och slagit över. Tänker inte riskera att det händer min häst!
Vad har sadlingen med dig att göra? Det jag syftade på var att du förlöjligade mitt sätt att låta hästen lukta på sadeln när jag skulle sadla. Men vill du ta till dig det, så varsegod. Jag har för vana att gå in, hälsa på hästen och låta den lukta på sadeln för att det är just en vana jag har, och för att hästen ska vara beredd på att det kommer en sadel upp på ryggen. Det har ju inget med att göra om det är en unghäst eller ej, det är mitt sätt att sadla. Jag har alltid gjort så och ser inget fel i det. Tycker att du ska vara lite mindre otrevlig.
Jag ser ingen anledning till att tjafsa om att hästen ska få vara ifred i sin box, när hon visar uppskattning på att man är hos henne?? Det hade ju, som redan sagts tidigare, varit en helt annan sak om hon visat att hon ville vara ifred. DÅ är det ju helt självklart att man ska respektera det. Har haft en häst som absolut inte ville att man var i boxen, och självklart tog jag då ut hästen och gjort i ordning honom i gången ist. Inga problem.
Hästar är ju individer som alla andra, och vissa är mer sällskapliga än andra. Min häst visar ju dessutom ingen motvilja mot att bli borstad, lindad, tränsad mm. i boxen. När man öppnar dörren så kommer hon fram och hälsar med en gång och står sen lugnt och stilla och njuter när man borstar henne. Vill hon inte att man stör henne i boxen skulle hon ju visa det även vid de tillfällena, inte endast vid sadling. För jag antar att det är därför du skrev här från första början? För att påpeka att hästen vill vara ifred i sin box och inte vill bli sadlad där? Eller ville du bara tjafsa om att man ska binda upp hästen i gången? Isf, tack så mkt för hjälpen, men nej tack...