Hotande vid intag.

roadkilled

Trådstartare
Börjar bli lite trött nu på damen som har sina perioder.
Det är så att när man ska hämta henne i hagen så vänder hon bakdelen till. Spelar ingen roll om man försöker komma fram till huvet. Öronen slickade bakot och en hotande rumpa. Vill inte gå fram till bakdelen heller då jag tror att det smäller då, rent ut sagt...:crazy:
Hon kan vara jättesnäll i några veckor men rätt som det är så blir hon sådär igen...
När hon är själv i hagen visar hon aldrig detta beteende..

Vad ska jag göra när hon håller på sådär?:confused:

Sv: Hotande vid intag.

Det funkar men jag vill helst inte muta henne på det sättet. Fast idag fick jag använda havre pga att det var lite bråttom (tävling)

Okej.. Kan det ha att göra med att hon inte vill gå in? Gör hon alltid så när du går ut i hagen, även om du inte ska ta in henne?

När hon ska ut så går hon ju så glatt ut. Och när man väl fått tag på henne vid intag så går hon så saaaaaktaaa... Och ser arg ut.

Så in vill hon väl inte men jag kan ju inte låta henne stå bara för att hon inte vill in.

Ston.... *suck*

Antar att det är så att du hämtar in henne och kompisarna får gå kvar i hagen?

Jag hade nog kört med havrehinken ändå...

Nu när jag skulle ta in tanterna för kvällen tänkte jag fånga Poosh (min pisshäst) först och sen ta Märta (fjorden).
Går fram till Poosh och tjoff vänder hon sig om. Jag vänder mej med men lyckas få en spark i ryggen.

Är så trött på henne nu:cry::mad:!!!!!

Gjorde så att jag tog in Märta ensam och lät Poosh stå kvar i hagen. När jag tagit in Märta gick jag ut och hämtade sathästen som då var relativt snäll.

Med risk att vara riktigt hästopsykologisk och därmed få hela Bukes djurrättsmaffia på mig så ska jag säga: utrustad med spö skulle jag ge den här hästen fan! Nu menar jag givetvis inte misshandel men jag skulle sätta henne på plats så att hon förstod vem som bestämde. Min gräns går när hästar sparkas och bits! Då flyger den lede i mig.

Det är kanske ingen idealisk åtgärd. Jag tror att de flesta här skulle prata om ledarskapsövningar osv. Kanske egentligen bättre men mitt temperament skulle i ditt läge nog rinna över ordentligt.

Mjo....

Det är de att hon är så grymt envis och de är ju jag med... När jag tog in henne så gick jag framför henne och när jag stannade och höjde armarna så ville jag att hon också skulle stanna. I böjan funkade det inte allls, hon fortsatte framåt. Men efter 3 ggr ungefär så lydde hon minsta vink. Fortsatte så hela vägen hem.

Driv henne ifrån dig.
Med kroppen eller grimskaft.
Låt henne inte stanna förräns hon vänder sig emot dig och låter dig ta henne.
Kan ta någon timme första gången men sen brukar det gå fort.
Har fått göra detta med två märrar som jag ägt - den ena var hopplös att fånga i hagen om man skulle rida. Med henne behövde jag göra det några få gånger.
Det andra fick jag göra det med någon gång i halvåret.
Dom ska inte galoppera iväg - bara drivas bort från dig och flocken i skritt eller trav - du ska INTE jaga, bara schasa.

De känns som att min dam kommer uttnyttja de där genom att dra iväg i galopp och inte låta mej komma i närheten öht...

Min dam utnyttjade också det till max i början, fick till och med stänga en bit av hagen för att kunna schasa henne.
Hon var ändå ganska lätt, hon ville in i stallet till de andra, men jag gav henne inte chansen att komma nära grinden om hon inte kom till mig först.
Och hon är också en sån där "pissmärr".
Nu är hon förvisso dräktig, så humöret har gått från periodvis satkärring till en sorts mildare surhet som är konstant.

Japp - det gör dom ibörjan. Det är därför det kan ta någon timme första gången. Jag har hage på 4 hektar - så jag gick och gick och gick - knepet är att inte gå ikapp utan bara gå fram och tillbaka längs en linje och hålla hästen borta från det som lockar mest - grinden eller flocken eller höhäcken.

Mm.. Man ska inte ha ston:angel:

Tack så mkt för tipsen! Ska testa och se vad vi kan åstadkomma...

Idag gick det såhär:

Kommer ut till hagen och ska hämta henne. Hon vänder baken till och backar mot mej. Schasar iväg henne och hon verkar inte riktigt fatta för hon stannar bara upp och sen tar några tveksamma steg framåt. Provar igen att gå fram och hon gör samma sak igen. Schasar iväg henne. Sen drar hon iväg genom halva hagen. Stannnar ca 100 meter bort och kollar på mej med öronen framåt. Går fram mot henne. Hon lägger öronen bakåt men gör inget mer. flyttar mig sakta åt sidan mot hennes huvud och ju närmre jag är huvudet desto mer vänder hon bort huvet.

Stannar upp själv och hon står och verkar tänka ett tag med huvudet fortfarande bortvänt. Sen vänder hon huvudet lite tveksamt mot mej. Lägger öronen framåt och kommer till mej och hon går att fånga:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka