Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Ok,då får vi hoppas att de går över sen. Plitorna är olika i antal för olika dagar. Går lite upp och ner.

Jag tog vaccinet när jag var gravid. Enda biverkningen jag fick var att jag fick ont i armen. Kändes som en muskel inflamation, gick över på två dagar.

nja jag tror inte hon blir så nöjd för hon äter oftare nu, gärna en gång i timmen...

nisse, japp amningsnappen är long gone, så jäkla skönt!

Ja jag vaccinerade mig på bvc, för de hade sprutor över :p. Hann inte ens tänka så satt den i armen. Blev lite öm under veckan efter men inget annat.

Plitorna i ansiktet brukar tydligen ge med sig efter ett par månader, så det är väl bara att uthärda.. tråligt bara för de ser inte alls roliga ut. Fick tipset att stryka på lite bröstmjölk bara om de började bli torra. Men det är de inte än iaf.

Ang brösten så kändes mina tomma för ett par dagar sedan, då fick C ett extra sugbehov och nu är de lite mer välfyllda igen. Men hört att de brukar kännas tomma efter ett tag, men att de ändå inte är det.

I natt var C inge rolig, ville inte sova! Kl 01.00 somnade hon äntligen, och då bredvid mig med napp! Inte hänt förr, hon somnar alltid in vid amning annars. Sen sov hon 3h sen åt hon igen och blöjbyte, tog ca 1h sen sov hon igen 3 timmar. Hon verkar ha kommit in i ngn 3 timmars rytm nu på nätterna. Bra iof, men blev ju lite bortskämd med hennes 5-6timmars sömn haha.
På dagarna gillar hon inte alls att sova, bara om vi åker bil eller vagn. Så har bestämt att varje dag, om hon inte somnat inne, ta en tur med vagnen eller bilen (då stallet eller shopping) vid 12 tiden, få det till en rutin. Sen en gång till senare efter 16 ifall hon igen inte sovit ngt.
Skönt med rutinen för mig, och få lite koll på om hon sover.
Idag var vi på långpromenad i över 2 timmar och hon sov hela vägen! :laugh:

Skönt att det funkar utan nappen nu :).
Det är så jobbigt när nånting med amningen kärvar....
Förut kunde inte jag sittamma, det var helt omöjligt.
Skitjobbigt när man skulle fara bort någonstans, men nu funkar det tack och lov.
Så i förrgår var vi på shoppingtur i 6 timmar, hon var helnöjd hela tiden :).

På en timme hinner brösten inte bli helt fulla, så det är inte så konstigt. Jag tycker det låter som en helt normal ökningsperiod. Då ammar hon ofta ett tag för att öka produktionen, hon behöver ju mer mat när hon växer. :)

fast imorse gick det tre timmar utan att hon åt och brösten kändes fortfarande helt tomma och säckiga. Jag ammar från ett bröst vid varje amning så det går ju minst två timmar för det ena bröstet och jag märker skillnad på hur det fyller på jämfört med för nån vecka sen.
Ja hoppas att det bara är hon som kräver mer mat nu och att de ställer in sig snart:laugh:

Mina tits har en jättelång ökningstid, det tar typ 5 dagar för dem att fatta att barnet vill ha mer mat. Så under den tiden känns det som om de är helt tomma och barnet är jämt hungrigt. Mjölk produceras under tiden som du matar också, så var inte så orolig.

Exakt så som du beskriver med sömnen stämmer in på Indra med.

När Indra väl sover så sover hon och vaknar inte av ljud men på kvällarna mellan ca 18-21 är det jobbigt för då halv somnar hon bara och direkt när hon verkar kunna slappa av vaknar hon till och gapskriker utan anledning, börjar hon somna till igen kan man inte lägga ner henne utan att hon vaknar och så håller det på till ca 21 sen är hon så trött att hon bara däckar när jag lägger henne i sin säng.

Hon sover jätte bra på natten och annars är det inga problem med henne emn just detta att somna in för natten har Indra jätte svårt för.

jag har tagit sprutan, tror det var för två ceckor sen jag gjorde det, jag tog den för att vara på säkra sidan så inte jag blir sjuk och smittar Indra, eftersom jag har ensam vårdand om henne så tog jag den för det är jag som har större risk att smitta henne.

Jag fick bara lite ont i armen i två dar, sen kände inte jag av sprutan mer.

Indra har med plitor i ansiktet men dom kommer och går som dom vill. Dom brukar bara vara i några dar sen försvinner dom, Nu har hon inte haft några på 2-3 veckor men i morse när jag tog upp henne vid 11:30 när hon vaknade:p:D:p:D hade hon hur många som helst.

ja så kan det ju vara här med, inatt har de iallafall fyllt på mellan matningarna bra.

Jag tog sprutan igår vid 19. Normalt ät jag totalt väck vid 22, men igår var sista gången jag kollade på klockan 2.36....:crazy: (då hade Moa vaknat tre gånger för mat.....)
Men jag mår bra iallafall, är lite öm där jag blev stucken men det är allt:bump:

kl

Läser ju jämt att småbebisar ändrar sina rutiner och så där rätt ofta, men ändå blir man så förvånad :p
Nu har hon helt fått för sig att hon bara ska ligga bredvid mamma vid sovning, och vädligt gärna på mage på min mage. Och så sover hon nästan på minuten i 3 timmars stötar.
Iof inte så illa, i natt fick jag sammanlagt sova 7 timmar (2x3h och sen en timma på morgonen när hon somnade på min mage igen hehe. Hade faktiskt tänkt gå upp, men så somnade jag själv också hehe.

På dagarna är det värre, mkt svårt att få henne att sova :crazy:. Brukar somna i vagnen, men i går sov hon bara halva morgonpromenaden och sen skrek hon hela kvällspromenaden så pappa fick tillslut bära henne :crazy:
Strax ska vi ut med bilen, då sover hon alltid, men vi får väl se!
Känns bara som at thon får för lite sömn, iom att hon sover så lite på dagarna. Hon slumrar till ofta, när jag ammar. Men är då otroligt lättväckt. Försöker sitta så stilla jag kan så hon får sova lite iaf.

Det kanske är nåt de kommer in i i den åldern, Moa blev likadan då, (vill ligga så nära som möjligt) och är fortfarande.

Hennes pappa är sjuk och har sovit på soffan ett par nätter nu för att han ska få sova ordentligt, och då tänkte jag att "jippi, då kan hon ligga på hennes sänghalva så jag kan röra mig nåt alls" men icke då, hon sover INTE när hon inte känner att jag ligger intill. Inatt Sov hon mellan 23-02 liggandes så jäkla nära det bara gick och lite till. Vi låg mage mot mage och hon gojsade in sig mellan brösten totalt, sen vid 2 hoppade jag därifrån och då vaknade hon gietvis, fick mat och somnade ifrån den. Jag hoppade ifrån - sen låg hon och snurrade och grymtade och hade sig till runt 6....:crazy: Då tog jag henne intill igen och hon somnade.

Det där med att hon får för lite sömn har jag med varit orolig för, men samtidigt så tror jag alla barn behöver olika mycket sömn så de tar nog det de behöver.

Ja man tycker ju att de borde sova om de är trötta :D

Är nog extra närhet hon söker just nu, vi har också sovit precis som er - så nääära det bara går. Men hon verkar just nu föredra mage mot mage, när hon ligger på mig hehe. Men känns som att: bara hon sover så får hon väl ligga som hon trivs bäst! Annars är det bredvid mig, tätt intill mage mot mage, och väldigt gärna på min arm! Känns inte som det är så bekvämt, men hon gillar det! :p

Jag har en till här hemma som inte vet vad sova när man är trött betyder. Från att Indra vaknar på förmiddagen sover hon inget alls typ tills det är läggdas vid sex tiden på kvällen. Man ser att hon är trött i ögonen och hon vill gärna blunda men nej hon vill inte sova utan pinar sig igenom dagen vaken =)

Hur går det för er andra och era sötnosar?

Indra blir ju 8v på måndags och i torsdags var vi på bvc med henne och hon vägde då 5590g :D och var 59cm växer så det står härliga till.
Hon följer inte sin vikt kurva som hon skall utan hennes kurva går rätt upp i himlen och bvc sköterskan bara skrattar varje gång hon skall visa mig den på data skärmen :rofl:

Lykke är 3 månader nu men hon är väl jämnstor med Indra :rofl: Iofs hamnade hon ju lite efter men men, hon mår bra och är glad och växer och vill sitta upp och grejja fast hon inte kan det. Hon ruller över från mage till rygg och nääästan från rygg till mage, det är nog bara några dagar kvar tills hon gör det. Hon har skrattat på riktigt för första gången och hon försöker hålla fast i sina fötter när hon sprattlar på sitt babygym. Hon försöker hålla i nappflaskan också men stjälper mer än hjälper o blir asarg! :D
Idag ska hon få sin första vaccination och så ska vi väga o mäta också för man e ju larvigt nyfiken hela tiden :p

Då är Indra ungefär lika stor som Molly var när hon var 8 veckor, Hon var också 59 cm lång men vägde 5555g :D.
De växer så det knakar de små liven :P.

Kom på en sak...
Hur ofta bajsar era små?
Molly bajsade typ varannan timme när hon var nyfödd, sen blev en gång om dan och så har det varit fram tills nu.
Nu har hon inte bajsat sen i fredags :eek:.
Och det luktar inte mumma när hon fiser heller :crazy:.

Tänk att man kan bli så orolig över lite bajs...
Men hon verkar inte ha ont i magen eller så iallafall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka