Alla mammor:
Har ngn av er börjat med napp på era små?
Jag och sambon var rörande överrens om att försöka undvika napp in i det längsta. Jag själv hade napp ända in i 6 års åldern
Dessutom känns det så jobbigt med avvänjning och även detta att de tappar nappen och vaknar av det.
Redan på bb fick Chelsea dock prova napp, då hon fick sola i 12h och hade ett fruktansvärt sugbehov så provade vi napp litegrann. Funkade ok men spottade gärna ut den i tid och otid och blev arg. Efter det provade vi inte igen.
Ett par dagar sedan kom vi dock fram till att vi ändå ska prova napp på henne. Hon ammar jättefint och äter jättebra. Men hon vill snutta väldigt mkt, och dessutom har hon ingen som helst ro till att ligga själv på filt/i soffan/babysittern mer än högst 10 min innan hon blir gnällig. Kännts jobbigt bla i stallet då man fått avbryta allt för att ta upp henne.
Vi valde då att ändå prova napp som sagt, och det är som natt och dag! Ok bara testat 2 dagar, men nu kan hon ligga själv och till och med somna utan att äta samtidigt (mata och gunga henne i famnen är det enda som fått henne att somna innan). Hon kan ligga i babygymmet och titta hur länge som helst (så klart tar jag upp henne och har henne hos mig så ofta jag bara kan, fortfarande större delen av dagen!).
Hon är inget skrikigt barn, gråter mkt sällan så det är inte för att tysta henne som vi testat detta, utan för att hon får mer ro. Att ligga och grymta, ,gny och vrida på sig blir jobbigt framförallt för henne tillslut.
Det bästa är att om hon somnar med nappen så åker den oftast ut, och hon märker det inte ens
. Är hon vaken så är det lite olika, antingen gnyr hon, blir arg eller så bryr hon sig inte!
Och nappen har hon inte hela tiden, ligger hon hos mig så får hon inte nappen, det är endast om hon behöver lite extra ro...
Oj vad långt det blev, men kul att höra hur andra tänker och har gjort. Då jag själv var så totalt emot det innan, men ändrat mig!