Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Åh, stackars Tindra :(.
Det är jobbigt när man känner sig så maktlös.
Hoppas det löser sig med massagen.

Ja det hoppas jag oxå.
Ska beställa en grej som gör det lättare för henne att fisa, en slags ventil som tydligen ska fungera. Hon har så enormt mycket luft i magen, magen är tom uppsvälld av luft :cry: Bvc tanten sa oxå att det var enormt mycket luft i magen och att den var uppsvälld.

Alla mammor:
Har ngn av er börjat med napp på era små?
Jag och sambon var rörande överrens om att försöka undvika napp in i det längsta. Jag själv hade napp ända in i 6 års åldern :o Dessutom känns det så jobbigt med avvänjning och även detta att de tappar nappen och vaknar av det.

Redan på bb fick Chelsea dock prova napp, då hon fick sola i 12h och hade ett fruktansvärt sugbehov så provade vi napp litegrann. Funkade ok men spottade gärna ut den i tid och otid och blev arg. Efter det provade vi inte igen.

Ett par dagar sedan kom vi dock fram till att vi ändå ska prova napp på henne. Hon ammar jättefint och äter jättebra. Men hon vill snutta väldigt mkt, och dessutom har hon ingen som helst ro till att ligga själv på filt/i soffan/babysittern mer än högst 10 min innan hon blir gnällig. Kännts jobbigt bla i stallet då man fått avbryta allt för att ta upp henne.
Vi valde då att ändå prova napp som sagt, och det är som natt och dag! Ok bara testat 2 dagar, men nu kan hon ligga själv och till och med somna utan att äta samtidigt (mata och gunga henne i famnen är det enda som fått henne att somna innan). Hon kan ligga i babygymmet och titta hur länge som helst (så klart tar jag upp henne och har henne hos mig så ofta jag bara kan, fortfarande större delen av dagen!).
Hon är inget skrikigt barn, gråter mkt sällan så det är inte för att tysta henne som vi testat detta, utan för att hon får mer ro. Att ligga och grymta, ,gny och vrida på sig blir jobbigt framförallt för henne tillslut.

Det bästa är att om hon somnar med nappen så åker den oftast ut, och hon märker det inte ens :idea:. Är hon vaken så är det lite olika, antingen gnyr hon, blir arg eller så bryr hon sig inte!
Och nappen har hon inte hela tiden, ligger hon hos mig så får hon inte nappen, det är endast om hon behöver lite extra ro...

Oj vad långt det blev, men kul att höra hur andra tänker och har gjort. Då jag själv var så totalt emot det innan, men ändrat mig!

Vi har napp till Tindra. Började med det rätt så tidigt då hon har ett stort sugbehov. Hon skulle gärna ligga vid bröstet hela dygnet men det pallar inte mina bröst för så därför fick vi börja med napp.
Men om hon tex somnar med nappen så spottar hon ut den själv och sover sen utan.

Vi har inte skickat in några papper än.
Har ett mellannamn men skulle vilja ha minst ett till. Har inte kommit på nåt mer som passar till hennes namn.

jag är gärna på! min unge är perfekt latte-unge upptäckte jag igår, fan va enkel hon är! :D
jag är flexibel som faen bara torsdagar som blir svåra för mig

på tal om bebisar hade jag besök av min kompis med två små elva veckors valpar igår, åhhhh valpkär!

och på tal om skatteverket väntar jag fortfarande, de är ju sjukt sega!

Jag fikar gärna! Dricker dock ej kaffe, så mobba inte mig ;)
Säg till när ni brstämt tid och plats bara :banana:

inte jag heller, kanske är nån buke-grej?:idea:

vi har inte skickat in papprena än heller, men vi bestämde häromdagen iallafall att hon som tredjenamn ska heta efter hennes mormor som dog för 9 år sen.

De senaste två nätterna har Moa legat vaken mellan 01 och 05. går var hon klarvaken, hade lite ont imagen. Inatt har hon bara inte kunnat somna ordentligt, det har nästan verkat som att hon inte har velat somna:confused::confused:

hennes mammiga period har blivit värre, nu är hon rädd för sin pappa ibland:crazy: Hon tycker inte om när han badar eller klär på/av henne, och om kvällarna är det bara min famn som duger (han kommer hem vid 19..) usch hoppas det går över snart.

ja just det, vet ni vad klant-jag lyckades göra igårkväll?

Jag skulle munprutta Moa på halsen, eller rättare sagt fläsket som omger halsen som vi inte sett på x antal veckor, och när man gör det kommer ögonen i höjd med munnen.... i samma sekund kräks hon och, ja, ni fattar nog resten! :rofl:

Då Tindra är så tuttig så är det svårt att veta hur mycket hon äter när hon ammas. Har försökt att ge henne ersättning i flaska till nattmålet. Men hon vill inte ha ersättning det verkligen kväljer henne, hon totalvägrar att äta det.
Ger jag henne bröstmjölk i flaska så äter hon utan problem så det är ju inte flaskan i sig som är problemet.
Men tyvärr så är det inte alla kvällar som jag har bröstmjölk över till henne.
Har ni testat någon ersättning ?
Hur reagerade era barn i sådana fall ?
Eller har ni några tips på vad jag kan göra eller ge henne ?

Varför måste du veta hur mycket hon äter? Är hon nöjd är det tillräckligt. Även om hon vill snutta så kan du hålla koll på hur länge hon ammar effektivt genom att lyssna/kolla att hin sväljer på varje eller vartannat sugtag.

Mängden i sig är inte intressant på det sättet.
När jag inte ger på flaska till nattmålet så har jag att jag behöver amma en gång i timmen på natten ungefär.
När hon har fått i flaskan så sover hon då gott i ca 4 timmar innan nästa mål.
Så därför skulle det vara skönt att kunna fortsätta att ge henne flaska till nattmålet. Är skönt för mig att kunna få sova de där 4 timmarna. Är annars vaken typ hela natten då man precis hinner somna innan det är dax för nästa mål

Mängden i sig är inte intressant på det sättet.
När jag inte ger på flaska till nattmålet så har jag att jag behöver amma en gång i timmen på natten ungefär.
När hon har fått i flaskan så sover hon då gott i ca 4 timmar innan nästa mål.
Så därför skulle det vara skönt att kunna fortsätta att ge henne flaska till nattmålet. Är skönt för mig att kunna få sova de där 4 timmarna. Är annars vaken typ hela natten då man precis hinner somna innan det är dax för nästa mål

Du kan inte pumpa ut under dagen då och då, och samla på dig ett litet lager så du har till kvällen?
Vet hur det är att bli väckt ofta på natten, 4 timmar är plötsligt en hel förmögenhet :)

Papprerna på Indra skickade jag in direkt när jag fick hem dom så allt det är redan klart sen länge sen :D Hade ju redan bestämmt alla namn innan hon kom.

Å ja jag kan verkligen tänka mig resten :rofl: det är inte direkt mysigt att få det på sig.

Indra gjorde en sån sak förra veckan, hon låg och pratade i min säng på rygg ocg jag lutade mitt huvud över henne för att prata med henne, I samma sekund som jag öppnade min mun för att säga hej spyde hon MÄNGDER som bara sprutade rätt upp i hela mitt ansikte och fick även i munnen och det är ingen hitt alls haha :rofl: underbart att vara mamma i sånna lägen haha

Vilka kräkolyckor ni är med om! Och jag som gnällde igår när hon spydde ner mina mysiga pyjamasbyxor. :p

Vad ger du för ersättning då? Jag har gett BabySemp hela tiden för det fick hon på BB men nu fanns inte det när jag handlade igår så jag köpte NAN istället och nu vart det väl iofs en lite väl abrupt omställning men hon äter ordentligare av NAN faktiskt. Jag ammar och ger ersättning eftersom hon inte växte ordentligt efter att jag blev sjuk och inte producerade tillräckligt mjölk, jag jobbar mig blå för att kunna fortsätta amma spec. på natten tycker jag det är enklare. Men jag ammar varje gång och ger ersättning efter det. Och så pumpar jag ut för att hålla igång ammningen. Om du pumpar ut kan du kanske ge det på flaska? Man kan ju frysa in och spara och man får ju ihop en del, spec om man kan ha såna där uppsamlingskupor medans man ammar, funkar för mig iallafall!

kl

jag har faktiskt funderat på att göra så med, att prova ge ersättning nån natt för att se om hon sover bättre. Att mata varje timme/varannan skulle väl gå bra om hon somnade direkt, men nu ligger hon och snurrar och har sig i en timme ibland - i bästa fall en kvart. Hittills har jag inte vågat för hennes mage - vill inte ändra nåt nu när minifomet fungerar.

Igår gick ett ljus upp för oss - vi tror att hon inte vågar somna. I min famn somnar hon, men när man lägger ner henne vaknar hon i panik. Igårkväll hade hon somnat i min famn sedan ca 10 minuter när jag lade ner henne, hon vaknade och var vaken i två timmar efter det - ryckte till i panik när varje gång hon höll på att somna och gallskrek oavsett om hon låg hos mig, sin pappa eller bröstet.

Det konstiga är att trots att hon sover så lite under natten sover hon inte under dagen och verkar inte ens trött:confused: Som idag har hon varit uppe mellan 10 och17, då sov hon en timme. Hon somnade på mig men efter att ha sett ut att ha sovit ett par minuter flyger hon upp med ett skrik och är klarvaken. Lade henne vid bröstet och sov efter en minut.
På promenaden somnade hon inte alls trots att vi var ute en timme, normalt sover honinnan vi har kommit ut från trädgården...

Vilka kräkolyckor ni är med om! Och jag som gnällde igår när hon spydde ner mina mysiga pyjamasbyxor. :p

haha, ja men det konstiga är att jag tyckte inte ens det var äckligt! :p började bara gapskratta när jag tänkte på hur det måste ha låtit: -DAN, HON SPYDDE MIG I ÖGAT!!!!

Om du ammar henne till sömns i er säng och sen smyger därifrån, funkar det bättre då? Sam var också otroligt lättväckt. Vissa ungar kan man ju bära runt på hur som helst när de somnat, och andra inte...

grejen är det att det tar sån tid innan hon somnar så jag med hinner det:p
nej hon är inte lättväckt, utan när hon vaknar i panik är det helt oprovocerat, vi har inte rört en fena.

kan hon ha börjat drömma mardrömmar så det är därför hon inte vill somna?

imorse började hon med glädjetjut, har kommit ett par gånger idag:love: visst det är jättegulligt men decibelen är höööög:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka