Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Ja buke känns inte så "stort" som tex familjeliv eller så, där skulle jag aldrig lägga upp bilder.
Buke känns lite mer som en "familj" faktiskt :idea: speciellt föräldraforumet!

vi resonerade likadant, helst ingen napp. Tycker det är så tråkigt när man ser bilder på webbisar med bebisar som har napp redan då, då lär det ju knappast vara för att bebisen behöver det utan för att det är gulligt. :crazy:

Moa fick napp när hon var kanske en och en halv vecka gammal, för jag var trött på att agera napp. Hon ville sutta heeela tiden, och hon blev precis likadan som Chelsea. Sen var hon så gnällig med, och det hjälpte lite med. Kunde somna utan stimulans och var tydligt mycket nöjdare.
Enda grejen var att somnade hon med nappen i så sov hon inte riktigt lika bra, men nu åker den ut när hon somnar så det problemet har hon fixat själv:D

En annan sak som hon är rätt frän med är att på nätterna vill hon nästan alltid ha nappen efter att hon ätit, men inte i munnen utan bara i mungipan! hon vill ligga tätt intill mig och sen gosar hon in ansiktet så nappen hamnar i kläm emellan så den ligger kvar i gipan:rofl:
När hon inte vill ha nappen utan är nöjd så släpper hon helt enkelt taget och vänder upp huvudet och använder bröstet som kudde!

Natten till igår fick hon ingen miniform mellan 22-08 för jag var så väck i planeten varje gång hon vaknade så jag glömde ge det. Men oj vad gnällig hon var igår på dagen sen:( hon vaknade och klev upp 11.30, sen sov hon INGENTING förrän 23...:crazy: var helt utmattad då stackarn, men sov sen 3,5 timme i sträck! rekord!

Idag gick vi ut på promenad vid 12. Hon somnar fort i vagnen men vaknar strax efter att vi stannat så man får gunga henne till sömn igen. Jag började måla panel (vilket jag väntat på att ha tid med nu ett par veckor..) hon vaknade en gång men somnade igen efter lite gungning. Målade färdigt panelen, målade klart en dörr och gick in. Fortsatte sova och sov totalt i tre timmar!

Fick mat, låg på filt och pratade när jag bakade kärleksmums och sover nu igen:love: Vilken dag!

Sen är hon så söt med för hon har böjat smacka, räcka ut tungan suuuperlångt när vi gör det och gurglar till lite när hon ler. Hon är ganska sparsam med leenden, ger dem bara när hon just har vaknat och är pigg och glad. Och på skötbordet! då ligger hon och flinar upp sig hela tiden:love:
Så miniformen fungerar tydligen!

Jag håller med dig, napp är bra när de vill snutta, men inte att stoppa in i tid och otid. Jag tror att om de somnar och spottar ut den, då är de liksom färdiga. Om man då puttar in den hela tiden så vänjer de sig vid att ha den.

Jag har ingen jätteerfarenhet eftersom Sam bara tyckte det var kul i 4 månader, efter det totalvägrade han. Jobbigt då men skönt nu. Men nappen är helt klart en räddning för snuttiga bebisar.

Comfort efter ett tag så upptäcker man att man gungar på allting, kundvagnen i affären, stolen på kontoret och gärna barnvagnen också utan barn i :D för man är rädd att de ska vakna. Det blir liksom som en reflex så fort man stödjer sig på något hihi. Vad skönt att det funkar med miniformen för er, hoppas det går över snart!

Jag var också lite napp-motståndare, ville helst inte att Molly skulle ha napp alls.
Men vi började ändå med napp när hon var 2 veckor av ungefär samma orsak som ni.
Från början dög bara nappar från nuk men nu funkar esska och mam också, och tur är väl det för nuk-napparna är så mycket dyrare + att de bara finns att köpa på barnens hus och babyproffsen här :grin:.

Problemet med hur man ska få henne att sluta med napp får man ta sen, hon är ju bara två månader nu.
Förhoppningsvis har hon inte napp lika länge som min kusin, han var 9 år när han slutade :crazy:.

Ett tips om hur man blir av med napp:

jag hade napp tills jag en dag när jag var tre år gav nappen en ofrivillig resa med mockrännan i ladugården ut på skittunnan:D
då passade mamma på att slänga de andra med och jag frågade inte efter napp nåt mer - för den var jui borta!

haha Moa är likadan, bara mam duger, esska totalvägrar hon så de åker ut efter två snabba sekunder med en jäkla grimas:laugh:

kl

Idag har vi fått hem papper på att Chelseas namn är registrerat och klart :D. Lite kul att se fullständiga namnet på papper liksom!

Ang napp så har vi fortsatt likadant sen vi började, hon får bara nappen om hon inte verkar kunna komma till ro. Ibland tappar hon den och gnyr lite då struntar vi i att stoppa in den igen för hon lugnar sig strax, ibland skriker hon till då stoppar vi tillbaka den.
Har inte behövt den på natten för nattning, det är skönt. Men då ammas hon ju iof tills hon sover :p

Haha, jaa jag får väl se till att ungen tappar nappen på gödselstacken då :D.

Att de bara gillar vissa nappar eller har favoriter tror jag är typ samma sak som att vi har favoritskor, eller favoritkläder.
Vissa passar bättre helt enkelt.
Men det blir ju jobbigt när de favoriserar nappar som är svåra att få tag på och är dyra.

Oj, wow. Vi har inte ens fyllt i papprena än, än mindre skickat in! Trots att det varit bestämt vad hon heter läääänge.
Jag är inte bra på papper, mitt moderskapsintyg efter UL nådde aldrig FK. Tur att det räcker med moderskapsintyget från förlossningen. :D

huu jag blir bara nervös om jag har papper liggande :p
Nu är det nog bara faderskapsintyget kvar, men vår handläggare har semester till 6 dec så får ingen tid innan det :mad: och då kan inte sambon ta ut pappadagar ännu... så han får låna dagar av mig och sen lämna tillbaka enl fk.
Han tar en dag i veckan då det är lugnt på jobbet.

Sen brukar jag tänka så här att det är ju många vanor som man inte kan ha kvar resten av livet, nappen är inte den enda. Man kan inte alltid vagga ett barn till sömns, bära det när det vill, alltid komma så fort det gnyr och en massa andra saker. Det funkar när barnet är under en viss ålder/storlek men förr eller senare kommer man få bryta mååånga rutiner. Redan nu som 2-åring förstår Sam väldigt mycket som man förklarar för honom och då går det ju att prata sig ur många situationer. Så oroa dig inte för mycket för nappen, så länge du använder den med sunt förnuft går det nog bra.

Roligt att ni registrerat namnet!

Har ngn av er börjat med napp på era små?

Rasmus var 5 dagar gammal när han börja med napp, men vi var redan från dag 1 noga med att nappen har man bara vid behov.

Vi hade även gosedjur i hans säng, så nu när han blivit lite större och ledsen har vi tröstat med hans gosekatt och inte nappen.

Han hämtar sin napp när de är dags att sova och ger den till oss när han vaknar, hos sin dagmamma eller nere på dagis lägger han själv nappen i hans väska.

Han har aldrig nappen när han kommer in till oss, men släpar med sig alla gosedjur ;) Men just när han ska somna vill han ha nappen, sen åker den ut när han sover.

Jag anväder knappt napp till Indra alls, är hon jätte grinig och inte kan komma till ro får hon använda den eller om hon är hungrig och man ej har mat med sig om man e senil som jag är :rofl:

Igår var jag på bvc med Indra och då var hon 6v & 3d
Och huvudomfånget var: 38,5
Längd: 57
Vikt: :D5310:D (nyfödd vägde hon 3240)

Nu funkar allt bra för oss.
Försöker lägga Indra vid 18 tiden på kvällen men då är hon himla grinig och trött så det brukar ta mig till ca 20:30 att fått henne att somna, men när hon väl somnat vid den tiden sover hon till ca 04:00-05:00 :p utan att vakna, när hon vaknar vid den tiden byter jag på henne och ger henne mat, då äter hon nästan 180ml :D och sen somnar hon igen och vaknar inte fören vid 10-11 på förmiddagen :rofl: Himla lyx för mig som är så norgon trött, men när hon väl vaknar för dagen är hon vaken tills klockan blir 18 och då försöka lägga henne, hon sover bara småsmå stunder ui barnvagnen ute.

usch. fy.
Ni skulle bara veta hur avundssjuk jag är på era sömntider! Moa vaknar fortfarande varannan timme på natten! :cry: Och ändå sover hon inte mycket på dagen heller, en kvart då och då typ. När vi åker till ullared en 11 december ska vi köpa hem vyssan lull så vi kan vagga spjälsängen. Då kan hon kanske sova där i, för försöker vi lägga henne där i vaknar hon och blir arg. Förhoppningsvis sover hon bättre när vi inte ligger intill och stör henne , genom att vända oss och greja. Om jag får sova 3 timmar i sträck blir jag förvånad.

Jag är sååå trött om dagarna så jag nästan inte vågar köra bil. Plus att Moa har blivit så himla mammig nu. Hennes pappa åker vid 8 på morgonen och kommer hem runt halv sju så hon träffar honom ju inte så mycket. Nu ikväll har det verkat som hon varit rädd för honom till och med:eek:

Hon fiser fortfarande mycket - ibland jättemycket. Har era gjort det med eller betyder det att jag ska öka dosen minifom?

Hon fiser fortfarande mycket - ibland jättemycket. Har era gjort det med eller betyder det att jag ska öka dosen minifom?

Minifom tar inte bort gaser, gör de bara lättare att få ut. Antingen beror det på din kost eller så sväljer hon mycket luft. Om hon inte tycker det är jobbigt spelar det ingen roll.

Jo jag tycker det är underbart att hon kan sova ut på nätterna för hon sover typ inget alls resten av dygnet så då är hon trött och grinig så hon är ju döds trött på kvällen.

Ja Indra ville inte ligga i sin säng heller, försökte jag lägga henne där vaknade hon med och var arg men jag gav mig inte, när hon vaknar fick hon ligga kvar och vara sur ca 5 min och så gjorde jag två tre gånger om dan och efter bara 3 dar började hon vänja sig vid sin säng så nu sover hon jämt i den med sina nallar :D

Har ni sängmobil på spjälsängen? Indra tyckte faktist det var intressant att ligga och kolla på sin någon gång varje dag, hon kunde ligga i 20-30 min och roa sig.

Sen så fick vi börja med treans libero blöjor förra veckan för tvåorna bara läckte igenom hela tiden :eek:

Chelsea har var it jättegnällig på dagtid senaste dagarna, bara tutten har dugit. Direkt när hon tappat bröstet så gnäller hon. Kunnat lägga henne åt sidan när hon somnat, men då har hon vaknat efter kanske max en kvart.
Enda gången hon sovit ut ordentligt på dagen har varit när vi varit ute med bilen. :crazy: Hållit på så två dagar, får se hur det är idag. Hittils har det varit lugnt, nu sitter hon i babysittern och babblar med sin kompis barbapappa (en stor svart, med stora vita ögon, så han är jättefaschinerande hehe).

I natt sov hon superfint, enligt mig iaf. Somnade 23, vaknade 5.40. Sen en timme vaken med mat och blöjbyte. Sen sov hon 6.40 till 9 ca. Då fick hon dock sova i vår säng, andra rundan är det mkt svårare att få henne att sova gott i korgen, första rundan sover hon ju flera timmar i sträck där! :D

Du och jag, Kanelbulle. Ska vi lattemamma oss nån dag istället? :)

Ägg är jag bra på, eller ja... Vi har en äggkokare. :D

Snygg tatuering, nisse!

Jag lattemammmar gärna, men inte kommande vecka, ska på "semester" (passa fasligt många djur). Men sen är jag på! Fler som vill pimpla latte och vara ivägen på trånga fik?:D

Skönt med semester. ;)
Skicka ett PM eller sms när du är tillbaka i stan.

Ja det vore roligt om några fler höstmammor vill hänga på. Voltis? Breccia? Var vi fler i stockholm?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka