Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Det är nog jättevanligt, jag hade ett bra och ett mindre bra bröst jag med. Jag har en kompis som nästan bara ammar från ena bröstet, hon har gett upp om det andra :D

Visst är det toppenbra att amma i sömnen, jag har som sagt fortfarande inte haft en sömnlös natt på nästan två år! (haha jag kanske inte ska säga för mycket nu)

nu är första natten med minifom avklarad. fast det är väl synd att säga att vi hat sovit så mycket. moa har vridit och ömkat sig av smärta nästan hela natten, fått bröstet 7 ggr, somnat och vaknat och haft ont igen. det har kommit lite småpruttar bara, ända tills nu vi klev upp då blev det mer och rejälare, det var nog skönt för såhär glad har hon nog inte varit innan- firade av det ena leendet efter det andra!

hon fick inte minifom vid alla matningarna, för det glömde jag i min halvsovning vid vissa:o fast ibland var hon inte intresserad av mat ändå utan bara suttade som tröst.

hur länge har det tagit för er att se resultat? ger ni fler än 10 droppar vid varje matning?

jag fick köttf'ärssås hos pappa igår, de hade kanske lagt i nån krydda som hon inte är van vid som gjorde ont.

på tal om nåt helt annat, jag red igår! jag orkade faktiskt mycket mer än vad jag trodde. Han som tävlade i fredas skulle gå första jobbet efter starten, så vi var ute i 45 minuter, varav 35 var trav! trodde att jag skulle vara helt slut efter uppsittningen:D plus överhet travare med överenergi . det ÄNNU konstigare är att jag inte har träningsverk idag:eek: hur det gick till fattar jag inte, men det gör inget:p

ni får ursäkta att jag skriver med små bokstäver men moa ligger på andra armen och sover - så nu går vi och lägger oss och hoppas att jag får sova mer än en timme i sträck nu.

Tycker C äter lika bra från båda brösten, men det är bara det vänstra som läcker, skumt! :p

I natt överraskade hon igen och sov jättebra, och i sin egen korg! Hon var vaken rätt länge innan, medans vi låg och tttade på tv i sängen, så det gjorde inget. Vid 22.30 somnade hon o jag lade henne i korgen, sen som hon till nästan 4!! Då var det matning o blöja o lite svårare att somna, men det gick o hon som till 6.30. Efter det slumrade vi bara lite men hon somnade helt igen vid 8.30 bredvid mig o fick sova en timme, sen skulle vi iväg o luncha m pappa :D
Snart ska vi hämta paappa igen o åka till stallet, han har tagit ledigt för det är så lungt på jobbet :love:

Fått låna en babysitter idag, bara hunnit testa några minuter, då bajsade hon :D

glömde: har bäddat om i korgen så den är mer ombonad, undra om det var det som gjorde susen :D

Jag började med 10 droppar. Men efter att jag hade pratat med min bvc tant så har jag ökat upp till 20 droppar åt gången. Hon sa att det är ingen fara att ge upp till 20 droppar, bättre att bebben mår bra. Hon sa även att man ska inte ge det tätare än 2 timmar emellan och max 6-8 gånger / dygn.
Sen tar det ca 2 dygn innan full effekt syns av minifomen

Tindra har blivit riktigt bra nu av minifomen, det är så skönt att se att hon mår bra i magen och slipper magknipen. Visst, något enstaka anfall kommer det forfarande men de är mycket lindriga.

Jag frågade henne om jag skulle ge inför varje måltid eftersom det står det i bipacksedeln. Men hon sa att eftersom Tindra åt varje 45 min så skulle det bli för tätt att ge dropparna så ofta.
Men sen är det ju upp till var och en hur man vill göra, jag skrev bara vad jag hade blivit rekommenderad

Jag kunde inte skriva så mycket i det tidigare inlägg, knorrig bebis. Nu sover hon så.. :)

Jag tänkte att din sköterska menade att det blir onödigt tätt eftersom effekten finns kvar om man ammar ofta. Inte att det blir för tätt som i att det skulle vara skadligt att ge för ofta. Förstår du hur jag tänker? :)

Jag märkte skillnad efter ungefär två dyng på indra att det började hjälpa.
Jag ger henna 15 droppar vil marje mål tid, fast vissa gånger vill hon gärna ha en liten skvätt extra efter kanske 20-30 min då ger jag henne inte minifom för då har hon ju nästan precis fått det.

Jag hoppas verkligen att det hjälper på din lilla snart för ingen kul för dig och henne att ha det jobbigt.

kl typ

Är det vanligt med dessa magbesvär? Och när vet man att det är besvär som måste behandlas?
På C märks det verkligen när hon ska bajsa, hon tar i börjar åla sig och grymta. Blir i bland helt röd. Men hon gråter eller skriker inte.
Det ser jättejobbigt ut medans hon håller på, men det är inte så lång stund och bajset kommer sen med raketfart. Dock bajsar hon inte lite bara, utan varje gång är det ganska rejält. Småfisar kan det komma emellan gångerna dock.
Någongång kan hon vara lite gnällig och irriterad, men när hon senare tillslut bajsar så är hon lugn igen...

Skönt att allt verkar gå så bra för er :laugh:

Jag tror det är ganska vanligt med magbesvär, låter så på dom jag pratat med iaf. Vi har varit ganska förskonade mot sånt här hemma och det är väldigt skönt. Ibland ligger lillan och sparkar och grymtar, men hon verkar inte så jätte besvärad av det utan mer som om hon tar i och kämpar för att få ut gaserna. Men jag kan inte drika mjölk för då märker jag direkt på henne att hon blir gnällig så det kan vara nått att tänka på.

Lykke kan också bli lite irriterad när hon ska bajsa eller när hon blir gasig snarare, det verkar jobbigare när det är för mycket luft. Men det släpper ändå ganska omgående och så som jag beskrivit det på BVC tyckte hon inte att det var konstigt alls, jag har fått lära mig sån där magknipsmassage och den brukar jag köra på, man känner ju på magen när den är spänd lixom. När det "bara" handlar om att hon ska bajsa så blir hon mest arg när hon får ta i haha, hon kan se så fett sur ut! :D
Det bästa tycker jag har varit är att hålla henne rörlig när hon är småkinkig, när hon rör sig eller sitter i babysittern (hon bajsar nästan alltid i den haha) eller något sådant så känns det som att det "hoppar" lite så att hon blir nöjd och magen kommer i takt typ.
men då kan jag inte heller påstå att hon är direkt gapig eller, hon låter ganska högt ibland när hon tar i men hon blir ju väldigt sällan galet ledsen eller frustrerad, att hon låter är ju lixom bra :p hon är sjukt snäll haha.

KL
Lillpruttan brukar sova bra om nätter men inatt slog hon rekord! Lite svårt att komma till ro efter en händelserik kväll så vi somnade förrän klockan 1... Men hon vaknade inte förrän halv 8! Ammade då och somnade sen om och sov till halv tio. :laugh: Önskar jag hade fått sova lika länge bara... ;)

Vilken skön natt ni haft!
Vår var också riktigt bra, hon somnade 23.30 och sov till 4! Sen mat och blöja, sen sov hon till 6.30. Lite mer mat och hon fick ligga bredvid mig och då slumrade vi båda till igen mellan 8.30-9.30 ungefär, skönt med lite extra sömn.

Hon har varit rätt pigg idag på dagen, men inte som i går. Då skulle hon äta heeeeela tiden. Kunde knappt lämna soffan på hela dagen! Idag har hon varit mkt mer nöjd.

Vad hos bvc idag för första gången (hembesök senast) och det gick bra. Perfekt viktuppgång och längdökning! :idea:
Blev erbjuden vaccinspruta för de hade doser över, så jag tog en i bara farten. Inte funderat så mkt på det och har inte velat köa på vårdcentralen heller. Sambon vaccinerade sig också idag, men han fick snällt köa hehe.

Ha ha, din lilla skrutt sover nästan bättre än min dotter på 9.5 månader... :D

Kul att det går bra för er, hräligt att läsa om alla höstmammor som fått sina små nu!!

//Julia

Då ska jag vara nöjd alltså? :D
I natt var det lite mindre sömn, men hon sov i 3h stötar iaf först, 23.30-2:30 sen vaken en timme sen sov igen 3:30-6:30. Sen vaken en stund, pappa gick till jobbet och vi låg och ammade, sen slumrade vi till och från och gick upp sen vid 10tiden. Helt ok ändå!

Vad gör ni andra på dagarna med era små nykomlingar? Sitter ni bara hemma eller tar ni er ut någonting?
Vi är oftast först hemma på förmiddagen, sitter i soffan och ammar tills hon somnar, kan jag då lägga henne ifrån mig (går ibland) så röjer jag lite i köket eller lägger in en tvätt. Ibland måste hon sova i min famn, då sitter jag där jag sitter. Är det ngt jag verkligen känner att jag behöver göra så tar jag på mig selen, däri somnar hon. Hon kan sitta lite i babysittern, men det handlar om kanske en kvart. Men då hinner jag klä på mig och sådant om vi ska ut sen.
Önskar hon kunde ligga själv lite mer, men förstår ju att det kommer senare, än så länge är ju närheten viktig. Då får hon ligga där hon känner sig mest nöjd och trygg.

Vi tar oss ut varje dag, antingen en promenad med vagnen när pappa kommit hem eller så åker hon med mig till stallet eller handlar. Idag har vi handlat present till pappa som fyller 30, och köpt en tårta på mitt jobb. En timma var vi ute och hon sov hela tiden :idea:.

Hur ser era dagar ut?

OM moa vill sova på förmiddagen så gör jag det med, händer att vi ligger till 12. Annars gör jag inte annat äm städar eller målar eller nåt när hon sover, måste ju passa på när det går eftersom jag inte vet om hon kommer sova en kvart eller 3 timmar. oftast är det ju bara högst en kvart.

Igår kväll var hon superledsen stackarn. Först på dagen var vi hos en av mina kompisar, sen hade vi besök hela kvällen hela huset fullt av folk, så hon störtgrät i typ två timmar innan hon somnade vid 23.30 ca. Sen sov hon faktiskt hela tre timmar i sträck:eek: till halv tre, men då blev hon jätteledsen igen (magen) så vi var uppe i två timmar. Klev upp i morse vid 9.45, ledsen direkt men då hjälpte det att äta lite mer.

Idag gjordes 6 veckors-kontrollen (även att hon inte ens är 5 veckor än) de tyckte att hon var himla tidig för sin ålder (och jättesöt såklart:D). Allt var tipptopp och hon väger nu 4700g och är 56 cm lång. Förra veckan var det 4280g och 53,5 lång. Antagligen är det tack vare att hon äter utan napp nu och får i sig mer som gjort att hon växt så mycket.

Jag frågade om minifomet och hon sa att man inte skja ge det mer än 6 ggr/dag hon också. Det gjorde ingen extra verkan om man gav 7, 8 eller 22 gånger, gav inte mer effekt för det.

Kollar de något särskilt på 6-veckorkontrollen? Någon sådan har vi inte här. Vi var där vid 4 veckor och ska dit vid 8 veckor, då ska vi träffa doktorn. Precis likadant var det med storebror.

Molly är 2 månader gammal nu och såhär ser våra dagar ut:

06.00-07.00: Vaknar och ammas. byter blöja, Somnar sedan om.

ca 10.00: Vaknar och ammas. byter blöja.
Somnar igen om vi inte ska göra nåt speciellt (vi är morgontrötta :D), annars kliver vi upp och gör morgontvätt och klär på oss.
Startar eventuellt en tvättmaskin.
Går en promenad med vagnen om det är hyffsat väder, eller åker och hälsar på någon, gör något ärende eller åker till köpcentrumet.
Bara så vi kommer ut utanför väggarna.
Har vi haft mycket rusch så kan det hända att vi bara stannar hemma och myser :).

16.30 Kommer Mollys pappa hem och då har vi hunnit med en matstund och en powernap åt mig.
Vi turas om att laga mat varannan dag så en kan mysa med Molly.

Efter att vi har ätit så äter Molly och sedan fixar jag köket, tar hand om tvätten och dammsuger lite medans sambon myser med Molly.
Har lärt mig att städa snabbt, storstädning hjälps vi åt med på helgen :).

På kvällen myser vi i tv-soffan om vi inte åker och handlar eller hälsar på någon.
Ibland åker jag till stallet och tar Molly med mig om Sambon behöver grejja med något, annars brukar jag hitta på något själv så tar han Molly.

Molly äter oftast med ca 3-4 timmars mellanrum, så dagen planeras oftast efter hennes matstunder :laugh:.

de lyssnade på hjärta och lungor, kollade höfter, reflexer, könsorgan och lyste ögonen.

idag har vi varit iväg från 11 till 20, bara ett stopp hemma en halvtimme och hon har sovit hela tiden, tom fått väcka henne för mat och blöjbyte!:eek:
hon var nog trött idag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka