Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Mja, vi går upp mellan halv 6 och halv 7, då har hon ätit och bytt blöja och vill vara vaken ett tag, det passar ganska bra för då får hon lägga sig på babygymmet och så ligger hon där och pratar och vrider och har sig, hon har ett grymt morgonhumör haha! Och samtidigt för jag äta frukost och lata mig vid datorn.
Vanligtvis åker vi till stallet mellan 9 o 10-tiden och då har hon just ätit och somnar väldigt bra i bilen och fortsätter oftast sova i stallet, vaknar hon får hon flaska och så somnar hon igen, hon är ju lite inkörd på de här tiderna och det funkar jättebra.
På onsdagar är vi hemma på förmiddagen och i stallet på e.m./kväll istället och på torsdagar är vi inte i stallet, jag har en gruppgrej och Lykke är hos morfar, vilket hon tycker är jätteroligt för morfar har så mkt roliga tavlor haha.
Så hon är ett himla aktivt barn faktiskt haha, däremot försöker jag se till att det inte alltid blir massor att göra och ska vi iväg prioriterar jag kanske bort stallet eller så, ibland måste hon få vara bara hemma och ta det lugnt men nu har det ju börjat vända så att hon lixom sover middag i stallet, asbra! Hon sover dessutom väldigt bra där ute, massa frisk luft o så.
Hon börjar lära sig sovrutiner så hon får lov att vara vaken på kvällen och bli lekt med sen får hon byta blöja, sätta på sig pyjamas, amma och få ersättning och somnar lite beroende på hur länge hon sovit på dagen, försöker dra ut på det så hon inte ska vakna så tidigt. Hon går och lägger sig för natten mellan 9 och 10 och sen vaknar hon kanske framåt tre oftast fyra men det är olika.
Över lag så funkar det iaf galet bra hela grejjen!

Ni verkar ha fått in sköna rutiner redan!
Hos oss känns det mest som att vi tar dagen som den kommer hehe. Men samtidigt är hon ju bara snart 3 veckor, glömmer lätt att hon fortfarande är så "Ny", känns som hon varit hos oss läääänge! :love:

I natt sov hon så där bra igen, tredje natten i rad!
Somnade 23:00, sov till 3:30. Sen mat och blöja och sen sov hon mellan 4:45-7:00 ungefär. Lite ammning igen och hon fick somna i vår säng eftersom pappa gått till jobbet. Låg sen själv en stund medans jag tittade på en film på tv, så vi gick upp strax efter 10. Helt lagom!

Nu på morgonen har hon suttit i babysittern en stund själv medans jag ätit frukosst och fixat till mig. Sen ammning och nu sover hon. Men ska väcka henne strax och kolla blöja och se om hon vill äta mer, för vi ska hämta pappan på jobbet och sen shoppa lite. :D Tar nog en vagnspromenad senare i eftermiddag också, men det är det enda vi planerat idag. Helt lagom känns det som! I morgon får vi besök, av min mkt pratglada faster m familj så väntar mig en lång dag då hehe.

Jag är lite dålig med bilder, men är lite sparsam med dom för sambons skull, han vill egentligen inte att hon ska visas upp för öppet på nätet, utan vill helst bara visa privata bilder till vänner och släkt. Men en bild då och då kommer jag lägga upp iaf :p

och Breccia

gisses vad jag är avundssjuk över att ni får sova så mycket! jag går med konstant huvudvärk och är helt slut över att sova så lite på nätterna. Inatt har moa vaknat varannan timme, nästan på minuten exakt. ligger sen vaken och sprattlar och har sig minst en timme ibland.

Idag klev vi upp vid halv 12 men de senaste tre timmarna var det småskvättsovning. Hon vaknade och gnydde, sprattlade och hade sig för att pang bom somna igen och sova 10-20 minuter, sen samma visa igen.
Sen var hos på ganska bra humör så jag kunde städa och greja men hon tyckte sen att det började bli tråkigt. Då låg hon framför tvn i gymet. Efter ett tag blev det väldigt tyst så jag gick in för att se om hon hade somnat, men då låg hon och tittade med stora ögon på travet på tvn! Duktig Moa:D

Bra där, blivande travtjej :D

Jobbigt det där med sömnen, jag ska alltså inte klaga för de timmar jag ändå får :D I natt var hon superpigg andra uppvaket, så då var det svårt att få henne att somna... men det gick tillslut men vi var tvugna att gå upp tidigt idag pga besök så blev inte många timmar där på morgonkvisten...
C har varit jättegnällig idag, enda som duger är tutten eller att sova. Kunde sitta i babysittern en stund när vi hade besök (var helt faschinerad av min mamma som satt och pratade med henne, kul att se hur uppriktigt intresserad hon var!) men annars var det bara tutten.
Men hade ju en sån dag för några dagar sen också, så det verkar komma lite då och då. Verkar ha haft lite magknip också, gasig, då vill hon också gärna bara ligga vid tutten.

Just varit i stallet och på mcdonalds, så nu sover hon i sitt babyskydd (smidigt med mat direkt efter biltur, då hinner man ofta äta innan hon vaknar igen hehe, man lär sig knep hela tiden!).

Idag har/är det en jobbig dag för Tindra. Har mycket gaser i magen och verkar ha magknip. Har fått papper av Bvc tanten på hur kolik massage ska utföras på bebisar , så jag hoppas att det kommer att hjälpa/lindra besvären ytterligare. Hoppas att det blir en någorlunda lugn natt. Är jobbigt både för henne och mig när det är magknip. Man känner sig så maktlös när hon har ont och är otröstbar.
Annars så har det varit lugnt med magen i flera dagar nu så jag trodde att problemen hade försvunnit, men det kanske kommer sådana här bakslag i mellan åt.

Åh, stackars Tindra :(.
Det är jobbigt när man känner sig så maktlös.
Hoppas det löser sig med massagen.

I fredags åkte jag och sambon och Molly till tatueraren :laugh:.
Här är resultatet på min överarm :
014.JPG

Är väldigt nöjd med den :p.

Jättefin tatuering!
Min sambo ska också tatuera sig, blir Chelsea över hela ryggen (skuldrorna) och sen datumet under. Lite kul då hans favoritlag i fotboll är Chelsea, så det står för både dottern och laget. Men så klart främst dottern då hennes födelsedatum kommer stå med hehe.

Vill också tatuera ngt, men inte bestämt vad det blir ännu.

Nä, jag saknar den också.

I alla fall klarar jag inte av att städa eller laga mat än, och pyret är 2½ månad.
I förrgår kokade jag ägg för första gången.

Du och jag, Kanelbulle. Ska vi lattemamma oss nån dag istället? :)

Ägg är jag bra på, eller ja... Vi har en äggkokare. :D

Snygg tatuering, nisse!

Jag är lite dålig med bilder, men är lite sparsam med dom för sambons skull, han vill egentligen inte att hon ska visas upp för öppet på nätet, utan vill helst bara visa privata bilder till vänner och släkt. Men en bild då och då kommer jag lägga upp iaf :p

Vadå, räknar du inte oss som släkt? :eek: ;) Säg till sambon att buke är nyyyyyfikna :D

åh vad fin, jag gillar de där old school stuket på motiven, det är så fina linjer, fast mig skulle det inte passa alls, så jag ska göra vänster underarm istället med Lykke + födelsedatum och så massa typ små stjärnor, hjärtan, någon klubba, en cupcake, kanske någon my little pony o.s.v. det stuket iaf, det är mer min grej, i gälla ljusa färger!

Jag älskar oldschool-tatueringar, så denna är jag grymt nöjd med :).
Fast jag måste erkänna att jag är bra sugen på att göra en my little pony jag med, men då måste jag hitta ett passande ställe att ha den på så att den inte skär sig med resten av mina tatueringar :p.
Du måste lägga upp bild när du har gaddat dig! :laugh:

Det måste vara väldigt praktiskt när dottern har samma namn som favvo-fotbollslaget :D.

Det finns ju så mycket fint du kan tatuera.
Gå in till en tatuerare och kolla i deras pärmar så hittar du säkert något ;).
Eller så tatuerar du bara in chelsea med fina bokstäver så kan du tatuera in något runt det sedan :).

jag passar inte i det, det går isär för mkt med min stil o så :p men flera av mina killkompisar har ju oldschoolsleeves och ptja, jag är en sucker för sånt haha!
japp jag lovar o visa bild, ska bara först o främst få tatueraren att skissa upp o så måste man tydligen ha pengar... :p

Haha ja ibland pratar jag om er som jag kände er irl :D sambon tycker vi är lite knasiga ;)

Jag som älskar att fota har faktiskt inte tagit så mkt bilder som jag trodde jag skulle göra :eek: men blir kanske mer sen när hon börjar utvecklas, göra roliga miner och sånt hehe.

Här är en badbild iaf, men en vecka gammal ca så hon är fortfarande solbränd från sollampan på bb :love: (jämför med mina händer haha)

29822720.jpg

Hihi hur sot som helst! :love: Jag blev lite avis pa solbrannan faktiskt, hade vart nice nu i vintermorkret :D Det blir helt klart roligare att fota nar de blir lite mer aktiva, men det kommer snart, leenden och huvudlyft och sant :)

Jag kan forsta din sambo ocksa, man vet ju faktiskt inte hur manga manniskor som smyger omkring har i kulisserna. Fast jag resonerar som sa att vi sakert ar helt ointressanta for de allra allra flesta, ett hastforum med foraldrar liksom...

Haha jag vet! Ok att jag är vääldigt blek men vågar ju knappt fotas ihop med mitt barn :D Nu börjar hon dock "blekna" lite faktiskt.

Alla mammor:
Har ngn av er börjat med napp på era små?
Jag och sambon var rörande överrens om att försöka undvika napp in i det längsta. Jag själv hade napp ända in i 6 års åldern :o Dessutom känns det så jobbigt med avvänjning och även detta att de tappar nappen och vaknar av det.

Redan på bb fick Chelsea dock prova napp, då hon fick sola i 12h och hade ett fruktansvärt sugbehov så provade vi napp litegrann. Funkade ok men spottade gärna ut den i tid och otid och blev arg. Efter det provade vi inte igen.

Ett par dagar sedan kom vi dock fram till att vi ändå ska prova napp på henne. Hon ammar jättefint och äter jättebra. Men hon vill snutta väldigt mkt, och dessutom har hon ingen som helst ro till att ligga själv på filt/i soffan/babysittern mer än högst 10 min innan hon blir gnällig. Kännts jobbigt bla i stallet då man fått avbryta allt för att ta upp henne.
Vi valde då att ändå prova napp som sagt, och det är som natt och dag! Ok bara testat 2 dagar, men nu kan hon ligga själv och till och med somna utan att äta samtidigt (mata och gunga henne i famnen är det enda som fått henne att somna innan). Hon kan ligga i babygymmet och titta hur länge som helst (så klart tar jag upp henne och har henne hos mig så ofta jag bara kan, fortfarande större delen av dagen!).
Hon är inget skrikigt barn, gråter mkt sällan så det är inte för att tysta henne som vi testat detta, utan för att hon får mer ro. Att ligga och grymta, ,gny och vrida på sig blir jobbigt framförallt för henne tillslut.

Det bästa är att om hon somnar med nappen så åker den oftast ut, och hon märker det inte ens :idea:. Är hon vaken så är det lite olika, antingen gnyr hon, blir arg eller så bryr hon sig inte!
Och nappen har hon inte hela tiden, ligger hon hos mig så får hon inte nappen, det är endast om hon behöver lite extra ro...

Oj vad långt det blev, men kul att höra hur andra tänker och har gjort. Då jag själv var så totalt emot det innan, men ändrat mig!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka