Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

och nar man bar i sele eller sjal ar det toppen med sma huvjackor att dra upp over mossan pa bebisen, sa blaser det inte kallt in i nacken!

Tack för alla tips! :idea: På manducan var det ngn slags huva insydd i "nacken" som man kunde veckla ut, eller tror det var det iaf, inte kollat så noga ännu hehe. Ska nog ta en premiärtur ute i morgon om det är liiite roligare väder.
Skulle vilja ha den i stallet när jag mockar och har mig, men sambon är allergisk så vill inte ha den nya selen där... funderar på att försöka hitta ngn begagnad billigare variant, som jag kan ha bara vid mockningen det blir ju inte så lång stund hon sitter i den då.

Idag var vi ute i stallet och i centrum helt ensamma för första gången (sambon började jobba idag igen), och det gick rätt bra. Hon vaknade när vi anlände stallet och gnydde lite, men vi gick runt lite och sen somnade hon igen så jag kunde mocka och fixa lite snabbt. Hästen fick stå i hagen och glo :D.
Sen i centrum sov hon, jag tog med mig vagnschassit bara och klickade i babyskyddet så hon kunde fortsätta sova och det gjorde hon :idea:. Så nu har jag haft nytta av babyskydd som passar vagnen också hehe.

Strax ska vi ut och gå, ska möta C:s pappa på hans jobb tänkte jag. Så får hon sova lite till :D
I natt ville hon inte alls komma till ro, somnade vid bröstet flera gånger men vaknade när jag skulle lägga henne i korgen. Tillslut fick hon sova bredvid mig på min arm, då sov hon nästan 4 timmar!
Ibland ligger hon så snällt i sin korg, men inatt gick det inte alls. Funderar på om det är för hårt och kallt i korgen, att hon vaknar av det? Är ju varmare i våran säng liksom?

Tillslut fick hon sova bredvid mig på min arm, då sov hon nästan 4 timmar!

Tjohopp, dar har du anledningen till att Sam sov med oss fran typ andra levnadsveckan! Battre somn at alla i vart fall! (jag tyckte ocksa det verkade kallt och javligt i vaggan, dessutom kunde jag ju somna nar jag ammade om han lag i sangen :D)

/tva ar utan vaknatter, hoppas det blir likadant med nasta

Jag tänkte bara ha på Molly en fleeceoverall och mössa när jag bär i selen och om det regnar så har jag en superbra (och superful :grin:) regnponcho som jag kan hänga över oss :).
Det är nog som de andra säger, att barnet stjäl kroppsvärme från oss :p.

Prova att lägga en vetevärmare i korgen när hon ska sova :idea:.
Då blir det ju varmt och gosigt, så kanske hon somnar bättre :).
Sen om hon bara sover själv i en timme eller två gör väl kanske inte så mkt, jag tycker iaf att det är guld värt att ha sängen för sig själv under den korta tiden, så man får böka runt lite och sträcka på sig :p.

Det har jag med funderat över om det är för kalt och hårt i Indras säng för hon sover ej i sin säng utan hon sover bara om hon får ligga i min, hon ligger på en mjukfilt i min säng och har testat att ha den i hennes med men det hjälper inte. Vet inte vad det gör att hon inte kan sova i sin. Kanske lite bort skämd med :angel:

Jag har ett tips till er som funderar på kalla och hårda barnsängar, nämligen
*trumvirvel* en gosig och mysig fårfäll!! :idea:
Jag har både en i vagnen och en i sängen, super enligt mig! :)

Och Comfort, ajaxtornado blir man nog automatiskt när man får småbarn, hade ingen aning om att man kunde vara så jäkla effektiv som jag blivit efter jag blev mamma! ;) :bump:

Samma för oss, med undantaget att vi knappt ens provade vaggan (bara några gånger), då jag hade så svårt att komma upp själv (lite komplicerad förlossning... ;) ).

Vår lille ville somna PÅ oss första månaden, så det kändes så mycket bättre att ha honom i vår säng. När han sedan sov så var det så lätt att lägga honom på hans lilla madrass mellan oss i sängen och sträcka ut en hand om han blev orolig.

Jag kunde bara liggamma första månaden (jag kunde inte sitta upp :crazy:) - så det var hel perfekt att ha bebisen brevid - lätt att bara dra till sig, han var trygg, jag kunde småsova och vi fick sedan sova mer allihop.

Nu är han 6 månader och började för några veckor sedan fara runt som en virvelvind i sömnen, så nu har han spjälsäng och det fungerar jättebra. Nu var han uppenbarligen mogen för det :)

Men det beror säkerligen helt på vad man har för typ av barn - många sover säkert glatt och tryggt i sin egen säng redan från början! :)

Emil sov också på oss första månaden ungefär, sen kunde han sova lite själv och bara lite på oss...nu sover han första passet i vaggan, ca 4 timmar, sen när han vaknar första gången för mat kommer han till vår säng och stannar där tills han vaknar på morgonen och vi går upp!
Liggamma är det mest fantastiska någon någonsin kommit på, och vi sover överlag helt ok tycker jag! Är nog tämligen utvilade när morgonen gryr :) Dock kom jag inte på hur bra det var med liggamning förren efter ett bra tag, men det vet jag ju nu till nästa gång ;)

Nu samlade jag ihop all uns av husmor jag har i mig och bakade en kladdkaka! Medans bebisen sover också... iofs i sjalen på min magen. :D

Vi samsover allihop, det funkar bäst för oss. Smidigt vid både nattamning och annan omsomning. Men framförallt är det mysigt. :love:

Jag kunde bara liggamma första månaden (jag kunde inte sitta upp :crazy:) - så det var hel perfekt att ha bebisen brevid - lätt att bara dra till sig, han var trygg, jag kunde småsova och vi fick sedan sova mer allihop.

Nu är han 6 månader och började för några veckor sedan fara runt som en virvelvind i sömnen, så nu har han spjälsäng och det fungerar jättebra. Nu var han uppenbarligen mogen för det :)

Men det beror säkerligen helt på vad man har för typ av barn - många sover säkert glatt och tryggt i sin egen säng redan från början! :)

Jag fixade aldrig att sitta och amma så på 18 månader blev det mååånga pauser i sängen :D

Ja som du säger beror det helt och hållet på både barn och föräldrar, det viktigast är att man är utsövd och att barnet är nöjt!

Nu samlade jag ihop all uns av husmor jag har i mig och bakade en kladdkaka! Medans bebisen sover också... iofs i sjalen på min magen. :D

Vi samsover allihop, det funkar bäst för oss. Smidigt vid både nattamning och annan omsomning. Men framförallt är det mysigt. :love:

Mums :d jag brukar också baka med bebis på magen, super smidigt!

Och du har så rätt så, samsovning är suuuperdupermysigt, och jag tror aldrig Emil kommer få sova i eget rum :D

Jag fixade aldrig att sitta och amma så på 18 månader blev det mååånga pauser i sängen :D

Ja som du säger beror det helt och hållet på både barn och föräldrar, det viktigast är att man är utsövd och att barnet är nöjt!

Efter ett bra tag med bara liggamning testade jag idag att sitta och amma - katastrof!!
Emil fick inte i sig mycket, kändes mest bara obekvämt, och efter ett tappert men dock relativt kort försök trattade vi in till sängen och myste där istället :love: Hur det ska gå nästa helg när jag ska på kurs 3 dagar och Emil med Mormor ska med det vet jag inte :confused: :crazy:

Jag tycker också att det är 100 gånger bättre att liggamma, känns som att lillan får i sig mer och effektivare + att man får en ursäkt att lägga sig på sängen och vila lite :D.

kl
Vad skönt att höra att det är fler som har "problem" med att de små inte vill ligga och sova i spjälsängen på natten. Tindra är likadan, hon sover jättedjupt men så fort man lägger henne i egen säng så vaknar inom några minuter. Jag har henne brevid mig i min säng om nätterna och det fungerar riktigt bra för hennes del, mindre bra för mig. Sover inte så bra för jag är så rädd att jag ska lägga mig henne osv. Men det är samtidigt riktigt mysigt att ha henne brevid sig. Hon ligger och flörtar med mig och avfyrar världens leenden. :love:

Om det hjälper dig så vänjer man sig vid att ha dem i sängen och sover bättre efter ett tag. Sen blir det lättare när de blir större också (typ 4 månader och upp) när de bättre kan vända på sig och flytta huvudet mm.

Åh, vad skönt att höra. Då får jag hoppas att jag vänjer mig fort. För det är samtidigt mycket skönt att slippa springa upp och ner för att hämta henne. Nu är det bara att ge henne bröstet när man fortfarande ligger ner.

Hur är era barn med att äta från brösten ?
Tindra verkar tycka det är mer besvärligt att äta från höger bröst, men samtidigt så är det,det bröst som läcker mest, det till och med sprutar mjölk från det. Så det finns ordentligt med mat. Tycker att det borde vara lätt att äta från det då, men det ska alltid krånglas lite innan man får henne att komma till ro med att äta där. Man kan beskriva henne som en hackspett. Gapar med munnen och kastar/slår med munnen mot bröstet. Resultatet blir ju att det sprutar ännu mera mjölk :crazy:
Från vänster bröst är det aldrig några problem där kommer hon till ro direkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka