Sv: Höstmammorna 2009
Min lilla berättelse:
I lördags kväll får jag som mensvärk, molande först men blir starkare och starkare. Lämnar buke för att kolla på körslaget, och det går bra. Ligger sen kvar i sängen resten av kvällen, men nu blir värken värre och värre. Men då jag inte haft några förvärkar eller andra känningar alls så vet jag ej hur jag ska tolka denna smärta.
Mitt i natten går jag ner till vardagsrummet, för nu måste jag resa mig upp och luta mig över ngt varje gång jag får ont. Får en värk ska det stå egentligen, men det fattar ju inte jag hehe. Klockar nu verkarna som kommer med väldigt jämna mellanrum (runt 4 min) och håller i sig i ca 1 min varje gång. Vid 5 tiden går slemproppen, en stor hel klump!
Men jag håller på så här hela natten... ringer förlossningen två gånger för råd på morgonkvisten, de har helt fullt på mitt sjukhus men hon säger att jag ska ta ett bad och avvakta lite. Lägger mig i badet och tror att jag ska dö, det blev ju bara värre! Ringer igen och gråter nästan, då kollar hon upp andra sjukhus och det enda med plats är i södertälje! Ok det är inte världens ände, men just då kändes det så.. Men jag ropar på sambon: nu åker vi! Jag hade inte fixat att vara hemma en sekund till!
Anländer förlossningen vid 10:00, skrivs in och blir undersökt. Är öppen 7cm när jag kommer in, och har ont!! Säger att jag vill ha lustgas direkt med även gärna EDA, för jag fixar inte smärtan mer. Värkarna gör så ont att tom behärskade jag måste skrika!
BM förbereder EDA rätt fort, gör sen en undersökning till och utbrister: Men du hinner inte få EDA nu, du ska börja krysta, nu! Börjar krysta 11:45... bebis kikar fram kl 12:15!
Jag har mkt svårt med smärtan när bebis ska ut, men jag fixade det!! Brister litegrann som sys, men det brydde jag mig inte ett dugg om just då
För jag hade ju fått min lilla dotter på magen! Precis så hon når dit, för min navelsträng var tydligen jättekort, en av de kortaste hon sett! *ska googla det sen* Dessutom vet ingen när mitt vatten gått! Lite vatten kom ut iom förlossningen, det är lite färgat (så de får undersöka bebis lite extra sen, men allt är bra). Men jag hade ingen vattenavgång hemma, och det på förlossningen var så lite.. skumt!
Bebis är 49cm lång och väger 3610gr när hon kommer, och hon fick direkt sitt namn:
Chelsea Mary Margareta.
På bb stormtrivdes vi, lite extra koller pga fostervattnet och så fick hon sola 12h pga höra bilirubin värden (gulsot). Detta gick först mkt bra, men andra omgången var hon otroligt trött på att sola, så det blev lite jobbigt. Men hon uthärdade det!
Innan hemgång vägdes hon igen och hon hade gått upp 100gr, men beror nog på a tt hon fick ersättning + amning under solningen.
Tjockis!
Då vi fick åka lite hastigt så fanns det saker jag önskar jag hade haft med mig, om jag vetat att vi skulle stanna så länge; så som ngt spel, lagt in fler filmer och tidsfördriv på datorn (hade inget internet) etc. Men vi överlevde!
Så idag kom vi hem, och har redan tagit en liten promenad i vagnen. Hon sov hela tiden! Sover fortfarande, men måste väcka henne nu känner att jag behöver amma!
Bilder kommer! Laptopen strejkar igen, så dröjer lite med det!