Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

På vår föräldrarutbildning så satt vi i en grupp och pratade om förlossningen, amning och livet med barn. Typ.

Jag tror också en tripptrapp kan bli ostadigt i början. Dessutom är det som sagt väldigt praktiskt med det tillhörande lilla bordet som är lätt att skölja av. :)

Jo en tripptrapp känns det som man har först lite senare.. men fördelen sen är ju att den hänger med ett tag.
Funderar på att i så fall ha ngn mindre babyvänlig modell i början, och sen gå över till tripptrapp.
Men känner mig så pysslig NU, så kommer säkert färdigställa stolen snart redan hehe.

Ang föräldrautbildningen, min sambo är så nervös över om vi ska behöva prata och sånt själva, han är nöjd om vi bara behöver sitta och lyssna.
Men jag sa att ingen kan ju tvinga honom till diskussioner, den biten kan jag ta :D

Fuskigt, jag vill också börja med föräldrarutbildningen!
Vår börjar inte fören om två och en halv vecka, jag kommer vara i v 37 sista tillfället, det känns sent tycker jag!

jag kommer köpa en vanlig ikeabarnmats stol, tycker det räcker.
Grannen har en sån till sån dotter och när hon var mindre fick hon bara lägga en liten filt runt henne så hon satt lite stadigare men nu är den helt perfect när hennes dotter är 8 månader,

jag har med föräldrarutbildning fast måndag & tisdag nästa vecka (v34).
Jag hoppas för min del att man inte behöver prata så mycket för jag tycker inte om att prata bland massa nytt folk :eek: Men känns skönt att ha med bästa kompisen som även skall vara gudmor till mitt barn ditt så man slipper gå själv :D

Tror det blir ngn sådan stol för oss med i början, så kan man köpa en tripptrapp liknande senare.
När jag jobbade med barnprodukter så sålde vi en matstol så såg nästan exakt ut som tripptrapp, men våra kunde tyckte nästan alla att "vår" modell var mkt smidigare och snyggare :idea:. Tyvärr hittar jag ingen i hela sverige som säljer den stolen ("Min" butik har stängt). SÅ det var ju synd, Stokkes tripptrapp är ju så dyr, så blir det en sådan så tar jag en begagnad och målar om som jag tänkte från början.

Nåra timmar kvar till min föräldrautbildning, usch blir alltid så nervös inför nya saker :crazy:.

Tillbaka till tidigare ämne: namn!

Känns ju som att det vore smidigt att ha namnförslag klara innan bebis kommer, kanske en lista man kan välja från iaf så man inte bara står där sen.
Men pojknamn har vi sååå svårt att hitta! Trodde inte det, men för det första så har inte sambon gillat några av mina förslag (han har inga egna men säger att han tänker hehe) och inget av mina på listan har kännts så där helrätt heller...
Lättare om det blir en tjej, för då är vi helt eniga och varit klara med det namnet hur länge som helst :D.

Tänkte jag ventilerar lite här och skriver ner hela min lista, så får jag se det i skrift men även få lite kommentarer kanske :p. Vill inte ha för vanligt namn, men det får heller inte bli konstigt, och måste ju passa även när han blir äldre också.

De jag har på listan just nu:

Ryan
Billy
Frank
Kenny
Sebastian
Vincent
Rio
Victor
John

Har en förkärlek till engelska namn, men främst namn förknippade till engelsk fotboll. Både jag och sambon är passionerat intresserade av det, så det känns ganska rätt.
Jag har även en annan inriktning men där har jag inte hittat ngt ännu, för jag älskar Margit Sandemos böcker Häxmästaren och Ljusets rike, så ett namn därifrån vore fint med (då blir det mer gamla isländska namn).

Svååårt!
Eller så låter man det bara vara och ser vad som tittar ut först? HUr lång tid har man på sig innan namnet ska skickas in? :p

Namn är jättesvårt. Vi har nu skrivit upp ALLA namn som vi överhuvudtaget kan tänka oss. Vi räknar inte med att ha samma tur som sist, sonen presenterade sig i princip som vårt favoritnamn redan på förlossningen. :D

Av namnen på din lista skulle jag personligen välja bort Ryan, eftersom det inte går att uttala svenskt och det vill jag kunna. Kenny tycker jag är jättefint, men där har maken sagt nej. OCh John gillade jag redan förra gången (men maken sa nej till det med) men nu har jag precis fått en Johnny i släkten så det går bort. :)
Jack är ett annat namn på samma tema som jag gillar.

Hoppas föräldrautbildningen går bra. :)

Hur gick det på föräldrarutbildningen i dag? skall på min utbildning på tisdag & onsdag så undrar ju lite hur det var?

Det var faktiskt bara ok... Fick se två filmer, som iof var rätt bra. Lite kort info om förlossningen och ammningen. Iof skönt att det inte var så himla mkt info att ta in, men det blev lite långdraget då ingen i gruppen hade så mkt att säga, så barnmorskan som ledde kursen försökte komma på saker att fråga oss i stället. Om de kortat ner det med ca en timme så hade det varit mkt bättre.

Men helt ok, men inte så spännande :p

Nästa gång ska vi träffa folk från bla bvc så det kanske blir lite annat då :idea:

Ja det är nackdelen med Ryan, uttalet. Vill ju inte ha för krångligt namn liksom. Samtidigt som det är synd då namnet betyder mkt för mig.
Dock har sambon avskrivit namnet helt, och båda bör ju vara nöjda :D

Tack för dina tankar!

För mig är(var) det viktigt att namnet inte ska/skulle bli en belastning för barnet.

Heller inte ett långt namn så det blir smeknamn istället, själv heter jag Madelene och folk kallar mig Madde och jag avskyr det ..

Kort och helst inte ett namn som går att rimma på ök-ord/namn.

Av dom du tog upp nu så röstar jag för

Victor ( Ella skulle fått namnet Viktor om hon kom med en snopp )

Vincent

Men namn är jättesvårt verkligen, Ella hette grodan ända tills jag såg henne för första gången.

Dock hade vi Ella och två namn till som det stod i mellan :)

Tack för dina tankar om namn! :idea: Alla kommentarer och funderingar är välkommna och kan kanske hjälpa.
Älskade Vincent förut, men är rädd för att det hinner bli allt för vanligt. Victor/Viktor är ju iof vanligt namn, men inget "nytt" namn som blivit vanligt, om ni förstår vad jag menar.
Som tex Tindra, som är supersött och rätt nytt namn som nu blivit ganska vanligt.

FUnderingarna fortsätter....

I morgon ska vi åka och beställa barnvagnen plus köpa lite mer saker till bebis på bla ikea. Skönt, nu börjar allt bli klart! :banana:

Vad tänker ni packa med er till BB när ni väl skall ditt? tänkte till dig själv och barnet!

Skall åka ner till min mamma i göteborg om redan 4 veckor för jag skall födda där nere och vill ju vara nere i god tid och nu börjar jag tänka på vad man skall ta med sig så man inte glömmer något viktigt, Kommer säkert bli att man packar om den flera gånger så man blir nöjd med alla kläder och så :p

Också börjat fundera lite, lika bra att vara ute i god tid! Sen vet man ju aldrig om bebis får för sig att titta ut tidigare! :p (så som h*n bökade runt i går så kändes det som h*n förberedde sig för utgång eller ngt hehe).

Det jag kommer på just nu: (har ju ingen erfarenhet av detta så säkert glömt massa)

Kamera
Laptop (mest till sambon)
Pengar, kort
Godis, dricka
Bok/tidning
Morgonrock
Mjukiskläder
Varma strumpor
Underkläder
Necessär med innehåll
Bindor

Ett par plagg kläder till bebis stl 50/56
(mössa, body, byxa, pyjamas, sockor, filt)
Bebis första sak (en snuttefilt och skallra)
Babyskydd (ska nog installera den i bilen redan när jag får den nästa vecka)
Några blöjor (om man ej får på bb?)

Hmmm känns som jag glömt ngt?

Jag drömde i natt att min bm sa att jag förmodligen kommer föda i v 35. Så det börjar nog bli dags att fundera på bb-väskan. ;)

Tycker din lista ser bra ut, voltis. Jag hoppas att jag inte behöver så mycket grejer, vill åka hem så snabbt som möjligt. :)
Journal, förlossningsbrev (om man har skrivit ett) och patientbricka/klisterlappar får man inte glömma. Laddare/batterier till kamera och mobil. Tofflor, mjuk bhtopp och kanske amningsinlägg.

Skallra är onödigt till nyföding, de är bara vakna för att äta ändå. Blöjor fanns på bb.

Bärsjal tänker jag inte glömma!

Patientbricka.. hur får man en sådan om man inte har ngn?

Skallran tillhör ett set med babysaker jag inhandlade allra först, så det är bara symboliskt :love:

min bricka gjorde jag på sjukhuset, fick till receptionen och bad dom om hjälp så dom gjorde en åt mig,

Ja man vill ju gärna ha det packat om den kommer för tidigt och jag åker ju ännu tidigare till gbg med så man inte glömmer något viktigt hemma,

Fråga BM om du behöver en patientbricka. Här behöver man tydligen inte det längre, jag har fått små klisterlappar med mitt namn på ist. :D

Men hörni, var det inte väldigt länge sen vi hörde av Kanelbulle nu? Tror ni bebisen har tittat ut i förtid? :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka