Höstmammorna 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Höstmammorna 2009

Snart kommer en mini-kanelbulle! :banana:

Njaaaaa de sakerna du shoppat hoppar vi nog över :D. Men egentligen en jättebra idé i sig, att shoppa lite till sig själv. Nu tänker jag bara bebis när jag är i affärer, man kanske borde unna sig själv ngt fint också! :idea:

Jag köpte mig en fin amningsklänning sist faktiskt. Det är ju både till mig själv och bebis-praktiskt. :idea:

Jag tyckte det! Och dessutom mår jag bättre och blir gladare om jag slipper asa runt i ett par dassiga mjukisbyxor hela tiden.
min sambo blev också glad, i alla fall över det han fick se. Skorna gömde jag i garderoben, och kommer smyga fram senare... "De här? De har jag haft läääänge".

Har beställt babyskydd, blev en Be Safe izi Sleep.
Verkade ju bra.

Det verkade så, jag har försökt läsa runt lite. Rena rama djungeln!
Det är dock det enda jag inte kompromissar med, jag ska ha en ny och testad modell. Bättre att dra in på annat än just bilstolar och babyskydd trots begränsad budget.

Håller med! Många är osäkra på Besafen för att den är ngt tyngre än flera andra märken. Men det är ju eg inte meningen att man ska gå och kånka runt på bebisen i babyskyddet heller. Tycker säkerheten, modellen och funktionerna väger upp där (lätt att ta av tyget för tvätt, att man kan välla ner till liggläge utanför bilen etc.)
Besafen kändes som det självklara valet för oss, men fnular på brios egna då vi kommer köpa deras vagn och får då hela kitet liksom. Men vi får se!

Vilken färg valde ni?
(sålde dessa stolar förut, så är lite arbetsskadad hehe)

Jag var helt inne på Besafe innan jag provlyfte med bebis i, herre min gud säger jag bara..

Man bär ju trots allt babyskyddet + bebis en hel del de första månaderna. Vi valde slutligen Brio Primo, men det där är ju upp till var och en.

Men till nästa bebis( om det blir någon mer ) så ska jag helt klart ha en adapter så man kan sätta babyskyddet direkt på vagnschassit i början.

Nu ska vi köpa en stol där man kan kan dra stolen som en väska med teleskophandtag hehe..

Jag resonerade som så att jag faktiskt struntar i om den är tung (står att den väger mer än 10 kg), det viktigaste är ju att den är säker. Den går definitivt inte att sätta på vår vagn, jag tror inte babyskydd fanns när vagnen tillverkades:)

Jag får göra mig omaket att lyfta ut bebis helt enkelt.
Jag har ett annat babyskydd också (kommer inte ihåg märke), men ärligt tycker jag att det är lika hopplöst (burit kompisens bebis i det en hel del) eftersom de är kassa att bära, och inte gjorda för det. Det väger mindre, men formen är ju hopplös på samtliga, och man måste bära en halvmeter ut från kroppen för att det inte ska slå emot benen hela tiden.

Det jag gillade med Be Safen var också att det går att fälla till liggläge.

Valt en blå, tyckte färgen var praktisk:D

Senast ändrad:

Fast där var det ju storleken större som testades?

Vi har en Brio primo. Den är som sagt också väldigt tung och bökig om man ska bära bebisen där i.

Jopp, men jag hittade inget bra test för babyskydd, så jag gick stenhårt på att de större fått bra kritik samt att det är de som vårt försäkringsbolag rekommenderar:D

Ja såklart säkerheten är viktigast alla gånger, missförstod du mig nu och trodde att jag köpte ett mindre säkert babyskydd som var lättare?

Testet du refererar till är ju inte för babyskydd utan bilbarnstolen.

Råd och rön har testat babyskydd, det kostar 25 kr att se deras resultat ( jag har sparat delar av testet om någon är intresserad )

Snabbgenomgång mellan Besafe izi sleep ( BIS ) och Brio ( B ) fastsatt med bas och isofix

• Säkerhet totalt: BIS=6 / B=8
  • Frontalkrock: BIS= 7 / B= 9
  • Sidokrock: BIS=5 / B=8
  • Stolens utformning: BIS=8 / B=9
  • Bältesdragning och storleksinställning: BIS=9 / B=8
  • Stabilitet på bilsätet: BIS=6 / B=8
Samlat betyg så fick Brio 78 och Besafe 67, hela testet och alla andra stolar finns att läsa på råd & rön..

Genom det testet och att Brion är lättare att bära så valde vi Brio Primo med bas och isofix ..
:)

Senast ändrad:

Brio primo är troligen stolen vi kommer att köpa, just för att den passar vagnschassit som vi nog ska köpa. Tror det blirden i svart och brunt! :laugh:

Lite allmän info:*kl*
Säkerhetsmässigt finns det många stolar som håller hög klass absolut. Det som besafe dock har (eller iaf hade när jag sålde dessa stolar) är att de inte bara testar med de vanliga testerna som krävs för att stolen ska vara godkänd, utan de går ett steg längre med högre hastigheter på bilen tex.
Sen så beror de flesta allvarliga olyckor på att man inte fäst stolen på rätt sätt, inte vilken stol det är. Och även vart den är placerad i bilen, i baksätet bakåtvänd är det allra säkraste, och bör sitta så ända till man går över till bältesstol.

Hur som helst, vilken stol det än blir så blir det med bas i bilen så man bara kan klicka ur och i lätt. Och det har ju både brion och besafen.

Kanelbulle: izi sleep är rätt så enkel att fästa, den har bla en säkerhetsanordning som visar om du fäst den fel, så det är ju skönt. FÖlj bara bruksanvisningen :idea:

ja jag kan tänka mig att det var härligt att sitta upp på hästen igen efter en månad, fast jag skulle aldrig komma upp på en häst nu när magen är så stor :D för var ju 5årsen jag red sist innan hästen gick bort,

Jaa jag kunde verkligen inte hålla mig! :D Men det var inga problem att komma upp faktiskt, förutom att hon så klart skulle flytta ut bakdelen bort från pallen när jag skulle upp... när min helt hästovana kompis skulle upp så stod hon blickstilla! Jävlas med matte går bra :p
Men sen var hon helt underbar att rida :love: Kommer dock inte sitta upp ngt mer nu, får fint vänta till efter födseln.

Fast den stolen (besafe) har ju fått sämre på både sidokrock samt frontalkrock i råd och röns test, skulle den då vara säkrare vid högre hastighet ?

Som du dock säger, de godkända stolarna i Sverige är nog bra testade ( förutom emmaljunga (?) som jag läste ett hemskt test om ).

Vi har också en brun/svart Brio Primo ;)

Det där med placeringen är ju räknat på hur man krockar, man kan inte säga att baksätet är den säkraste platsen för bakåtvänd stol enligt NTF. Vissa stolar bör man montera fram ex när stolen + barnet väger över visst antal kg eftersom instrumentbrädan tar mer kg än ett säte ex..

Senast ändrad:

Jag har köpt ett sånt babyskydd, med teleskophandtag som man kan dra som en väska. Actagraco duo logic 2 heter den.
Passar nyfödd och upp till fyra år.
Man får rabatt på den genom folksam om man är kund där.
Jag tror att vi kommer bli nöjda över den :)

Smidigt att man kan dra den! :idea:

*kl*

I morgon ska jag på föräldrautbildning! Ngn som varit på sådan och kan berätta lite vad som sker där? :D

En fråga till:

Inget som behövs köpas ännu, men har ni funderat på barnmatstol?
Jag funderar på att köpa en begagnad tripp trapp och måla om den själv, den kan de ju ha länge sen också.
Samtidigt verkar ju stolarna med bord framför vara mkt praktiska, de i plast som är lätta att bara skölja av...

Funderar på om det blir ostabilt i början med en tripptrapp ?

Ella som är 4 månader sitter bra i en vanlig ikeabarnstol nu, men man måste ha vaddering runt om för "hålet" är lite stort ännu

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka