Höstföräldrar 2018

Status
Stängd för vidare inlägg.
September
9/9 Samsas, 32 år, andra barnet
9/9 Okeydokey, 31 år, andra barnet
18/9 - aprilia (maybebaby), 30 år, första barnet.
19/9 - Omega, 28 år, andra barnet.

Oktober
11/10 madde_padde 33 år, andra barnet
14/10 amk, 31 år, andra barnet
19/10 Catrool, 33 år första barnet
28/10 Krystalline, 31 år, andra barnet
22/10 Lazy Lady, 37år, tredje barnet

November
4/11 Zodium 31 år, Första barnet
4/11 Olina, 33 år, andra barnet
6/11 Trollunge, 29 år, första barnet
11/11 enligt ägglossning (13/11 enligt appen) fritz_92, 25 år, andra barnet
27/11 Punakha1, 38år, första barnet

Födda:
4/9: Omega, pojke (Tage), 3260 g, 49,5 cm.
13/9: Okeydokey, pojke, 4078 gram, 54 cm.
14/9 Poison-heart, pojke, 4472g, 52 cm.
21/9 aprilia (maybebaby), flicka, 3730 g, 52 cm.
19/10: Roxer, flicka, 3246 g, 50 cm

September

Oktober

November

Födda:
31/8: Samsas, pojke 3700 g, 50 cm

Alltså det här med amning. Jag vet inte hur många frågor jag fått från äldre folk ”Har du tillräckligt med mjölk till honom? Kompletterar du med ersättning eller? ” Samt ”Ska han verkligen äta nu igen?” Vi hade besök här igår och jag fick typ stå till svars för att jag matade min son flera gånger under kvällen. Typ som att han borde vara mätt redan. Det här med amning och matning känns ju som det borde vara naturligt och varför tvivlar så många på att man klarar förse sitt barn med bröstmjölk?

Alltså det här med amning. Jag vet inte hur många frågor jag fått från äldre folk ”Har du tillräckligt med mjölk till honom? Kompletterar du med ersättning eller? ” Samt ”Ska han verkligen äta nu igen?” Vi hade besök här igår och jag fick typ stå till svars för att jag matade min son flera gånger under kvällen. Typ som att han borde vara mätt redan. Det här med amning och matning känns ju som det borde vara naturligt och varför tvivlar så många på att man klarar förse sitt barn med bröstmjölk?

Precis samma upplevelse här... Tycker frågan "Har du tillräckligt med mjölk åt honom?" känns underlig och lite intim och jag har säkert fått den tio gånger nu. Vill svara "Hurså, vill du smaka?" ibland :devil:. Sen har jag väl fått höra "Du måste ha grädde i brösten" lika många gånger eftersom lillebror är så... maffig. Tycker även det skämtet är lite obekvämt, trots att jag inte är den pryda typen annars. Tycker det är fascinerande hur mycket amning fascinerar så att säga.

Precis samma upplevelse här... Tycker frågan "Har du tillräckligt med mjölk åt honom?" känns underlig och lite intim och jag har säkert fått den tio gånger nu. Vill svara "Hurså, vill du smaka?" ibland :devil:. Sen har jag väl fått höra "Du måste ha grädde i brösten" lika många gånger eftersom lillebror är så... maffig. Tycker även det skämtet är lite obekvämt, trots att jag inte är den pryda typen annars. Tycker det är fascinerande hur mycket amning fascinerar så att säga.
Precis!! Ungefär som att folk tvivlar på att man klarar av att mata sitt barn. Man följer ju upp på BVC ofta så det är ju ingen risk att man missar om barnet inte skulle öka i vikt som det ska. En kompis till mig la ner amningen efter bara 4 veckor för hon mådde så dåligt över alls kommentarer om att bebis hängde i tutten i tid och otid samt frågan över om han verkligen fick tillräckligt med mat. Så det verkar vara vanligt förekommande:crazy:

Precis!! Ungefär som att folk tvivlar på att man klarar av att mata sitt barn. Man följer ju upp på BVC ofta så det är ju ingen risk att man missar om barnet inte skulle öka i vikt som det ska. En kompis till mig la ner amningen efter bara 4 veckor för hon mådde så dåligt över alls kommentarer om att bebis hängde i tutten i tid och otid samt frågan över om han verkligen fick tillräckligt med mat. Så det verkar vara vanligt förekommande:crazy:
Jag har fått kommenterat med storebror att jag har grädde i tuttarna och om det räcker men aldrig frågan om jag ger ersättning eller att jag skulle mata för ofta som tur va. Får se hur det blir denna gång....

Tror det kommer från att man förr hade bebisarna i sovsal och sen tog dem till mammorna när det var dags för amning. Eftersom amning och brösjölksproduktionen styrs av hur mycket bebis ammar gjorde det säkert att många inte fick igång mjölkproduktionen och därför sinade. Vanligt är ju tyvärr fortfarande att folk tror att det ska gå 3-4 timmar mellan amningarna. Här tuttas det när bebis signalerar, vilket är typ... när som helst. ;)

Tror det kommer från att man förr hade bebisarna i sovsal och sen tog dem till mammorna när det var dags för amning. Eftersom amning och brösjölksproduktionen styrs av hur mycket bebis ammar gjorde det säkert att många inte fick igång mjölkproduktionen och därför sinade. Vanligt är ju tyvärr fortfarande att folk tror att det ska gå 3-4 timmar mellan amningarna. Här tuttas det när bebis signalerar, vilket är typ... när som helst. ;)
Säkert, jag minns i början med storebror då var det typ hela tiden den första veckan, fjorton dagarna innan
produktionen kommit igång... Tyckte inte jag gjorde annat än satt och ammade.

Ja!! Det är löjligt nära:love: Men jag kommer sakna Sammy nåt förskräckligt när jag är på bb, har aldrig varit ifrån honom på nätterna:o:heart

Jag saknade Milo när vi var på BB, men här fick syskon vara med hela dagarna, så han var med oss från morgon till kväll i princip, och så kom mormor/farmor och hämtade till kvällen. På så vis blir det ju verkligen bara natten som man är ifrån varandra. :)
Lycka till imorgon (idag!)!

Det där med allt äldre syskon växer till typ dubbel storlek under det där dygnet man är på bb stämmer verkligen! Jag kunde typ inte sluta titta på storebror när han kom och hälsade på på bb för att han hade blivit så stor :p

Ja! Milo är så stor nu, och samtidigt är han ju min lilla bebis! Mest tänker jag på det när jag byter blöja faktiskt. Lillebror på 6 veckor ligger ju bara där mitt på skötbordet och är liten och rör sig knappt, medan storebror numera knappt ryms och inte är stilla för en sekund. Han kissar dock inte ner mig längre vid blöjbyte vilket lillebror gör typ varje gång :p Innan vi kom hem från BB med lillebror är jag säker på att storebror var mycket mindre..

Phew, vi roar oss med tandemamning. Storebror blev överlycklig över att ha mamma hemma igen, så han har hjälpt till med att få igång mjölken. Nu har jag nog för 20 pyttebebisar. Minst.. hon har sovit hela natten i min armhåla, med avbrott för lite tutte då och då. Storebror har sovit som ett plåster på andra sidan. :)

September

Oktober

November

Födda:
31/8: Samsas, pojke 3700 g, 50 cm
22/10: Lazy Lady, pojke 3265g, 52cm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 225
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 349
Senast: cirkus
·
  • Låst
Gravid - 1år Nu startar jag denna tråd även om de är lite tidigt. De måste ju finnas någon/några fler än bara jag som ska ha barn i höst :D...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
153 962
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år OBS Försök att hålla denna tråd ren från grattis och liknade och bara hålla er till en lista. Jag kopierade in den sista listan...
27 28 29
Svar
569
· Visningar
99 216
Senast: Plussat
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar