Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tredje UL senare idag. Känner mig sjukt ogravid. Känner mig även sjukt opepp. Har blivit allt mer klart att jag har svårt att glädjas åt allt och det känns så fel. Så himla tabu och skambelagt. Fått tillbaka panikångestattacker regelbundet och ser ingen glädje i något förut min häst.

Jag hade med jättesvårt att glädjas, och kämpar med de tankarna ffr. Men för mig hjälpte det med alla UL där jag faktiskt fick se att det var en levande bebis i magen. Ta upp dina tankar med din BM, jag gjorde det.
Kram!

Tredje UL senare idag. Känner mig sjukt ogravid. Känner mig även sjukt opepp. Har blivit allt mer klart att jag har svårt att glädjas åt allt och det känns så fel. Så himla tabu och skambelagt. Fått tillbaka panikångestattacker regelbundet och ser ingen glädje i något förut min häst.

Nu tar vi oss ett djupt andetag. Jag ser visserligen fram emot framtiden med stor glädje och längtan men jag gruvar mig så innibomben för vägen dit. Dels har jag jobbigt med den förändring kroppen kommer genomgå (och vill bara slå alla som talar om för mig hur bra dom har mått under sina graviditeter och att man bara ska vara tacksam) men dels så känner jag PANIK över att jag bor i ett ruckel. Vi har två alternativ - flytta eller totalrenovera. Sambon har ingen brådska att ta något beslut vilket gör att jag får mer ångest.

Men vi andas, vi tar en sak i taget.

Fortsätt att glädjas över din häst och fokusera på det tycker jag. Babyn kommer göra sig påmind förr eller senare och då kommer nästa steg i denna långa resa. Dessutom kan du ju alltid gnälla av dig här på buke, tror att dom flesta som är mitt under en graviditet förstår att det inte är den dans på rosor av fler olika skäl (psykiskt, fysiskt eller både och) som så många vill påskina att det skulle vara. Det är somsagt tabu men de allra flesta vet och förstår i någon grad tror jag.

Känner lite samma. Vill liksom inte glädjas åt det om det inte går vägen. Hade ett tidigt missfall i somras och blev extremt negativt påverkad av det, är rädd att det ska hända igen. Det är så jobbigt att inte kunna kontrollera vad som händer, utan att jag bara kan vänta. Är inget bra på att vänta. Men det är helt okej att må dåligt, även om det är lite tabu. Får du någon stöttning från partner eller vården?

Svarar er alla.
Jag tror själv att mycket grundar sig i min extrema förlossningsrädsla, vilket jag tog upp med BM på inskrivningen men hon nonchalerade det rätt snabbt. Min sambo stöttar, han är bäst, och han vill hjälpa till på alla sätt han kan. Han tyckte ju också att det är jobbigt att jag inte är lika glad över barnet som han. Att jag ska ångra mig.

Jag har så svårt att prata om mig själv och stå upp för mig. Tillräckligt svårt att erkänna att jag känner så här och att jag börjar känna igen depressiva drag. Jag tror jag håller på att gå in i en depression pga allt. I mitt landsting är de sjukt restriktiva med snitt vilket ju även gör att jag känner att det knappt är värt att kämpa för.

Har lovat mig själv iaf att inte ljuga och säga att jag mår bra nästa gång jag träffar bm.

It's alive!!! Har en väl inbodd livmoder o moderkakan i bakvägg. Känt små puffar på morgonen i två veckor men idag körde h*n världens morgonrympapass, hade glömt hur mysigt det är :love:
Vi har fortfarande inte berättat för någon, börjar nog bli dags nu!
@viadukt, prata med din bm. Det är visst helt ok o känna så, så många hormoner o känslor i omlopp. Det är en stor förändring i livet, lite som o hoppa.. Man vet inte var man landar. Jag var livrädd innan första barnet kom. Vi skrev testamente o gud vet allt, sedan var det någon klok människa som sa "du ska inte dö, ditt liv tar inte slut, du ska bara få barn" :crazy: Men hjälp o reda ut känslor o tankar är aldrig fel, på något vis!

@Is om det tröstar dig har jag levt i ett ruckel fram till nu, och det har fungerat. Jobbigt men ok... Har bara ovanvåningen kvar nu o väva, toalett som ska göras kvar. Det är inte roligt, men det funkar. Man får ta ett rum i taget, eller ett steg i taget utvändigt..

Vilken vecka är du i ni @Mirifax?
Är det inte så också att omföderskor ofta känner rörelser tidigare?

UL igår gick bra. Bebis fick en grundlig genomgång och allt såg bra ut. Vi har ju blivit tillfrågade att ingå i en stor studie om tillväxt hos friska foster så vi har fem ytterligare undersökningar kvar. Fick med ett gäng bilder hem till sambon också. Rätt coolt att se hur mycket av anatomin man redan kan se. En dryg timme tog det ungefär att kolla på allt och mäta allt som skulle mätas.

Blev flyttad en hel dag så justerar listan, tror jag hittade den senaste.

Augusti
28/8 fritz_92 första barnet, 23 år

September
4/9 - sandra87_, andra barnet, snart 29 år
7/9 - AVB, första barnet
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
17/9 - Mirifax, tredje barnet, 32 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
21/9 - viadukt, första barnet, 29 år
22/9 - ls, första barnet, 27 år

Oktober
25/10 - HeleneK, första barnet 34 år

November
5/11 - pajaztar, första barnet, 30 år
12/11 - Terqa, andra barnet, 33 år
22/11 - vinkelina, första barnet 31 år

Augusti

September
4/9 - sandra87_, andra barnet, snart 29 år
7/9 - AVB, första barnet

Oktober

November
7/11 - Ravishing, första barnet, 26 år

Hoppar in här! Bf 7/11. Såg ett pickande hjärta igår på ul !!!

UL igår gick bra. Bebis fick en grundlig genomgång och allt såg bra ut. Vi har ju blivit tillfrågade att ingå i en stor studie om tillväxt hos friska foster så vi har fem ytterligare undersökningar kvar. Fick med ett gäng bilder hem till sambon också. Rätt coolt att se hur mycket av anatomin man redan kan se. En dryg timme tog det ungefär att kolla på allt och mäta allt som skulle mätas.

Vad kul! Vilket landsting är den studien i? Vad är det dem kollar?

It's alive!!! Har en väl inbodd livmoder o moderkakan i bakvägg. Känt små puffar på morgonen i två veckor men idag körde h*n världens morgonrympapass, hade glömt hur mysigt det är :love:
Vi har fortfarande inte berättat för någon, börjar nog bli dags nu!
@viadukt, prata med din bm. Det är visst helt ok o känna så, så många hormoner o känslor i omlopp. Det är en stor förändring i livet, lite som o hoppa.. Man vet inte var man landar. Jag var livrädd innan första barnet kom. Vi skrev testamente o gud vet allt, sedan var det någon klok människa som sa "du ska inte dö, ditt liv tar inte slut, du ska bara få barn" :crazy: Men hjälp o reda ut känslor o tankar är aldrig fel, på något vis!

@Is om det tröstar dig har jag levt i ett ruckel fram till nu, och det har fungerat. Jobbigt men ok... Har bara ovanvåningen kvar nu o väva, toalett som ska göras kvar. Det är inte roligt, men det funkar. Man får ta ett rum i taget, eller ett steg i taget utvändigt..

Har med börjat känna rörelser sen ett par veckor. :love: Inte supertydligt alltid men det är utan tvekan bebis som bökar runt.

Augusti

September
4/9 - sandra87_, andra barnet, 29 år
7/9 - AVB, första barnet

Oktober

November
7/11 - Ravishing, första barnet, 26 år

Rättar min ålder bara. :laugh:

Vad kul! Vilket landsting är den studien i? Vad är det dem kollar?

Den pågår i hela Sverige tror jag, 600 som ska rekryteras och de hade kommit ungefär halvvägs. Om jag fattat rätt så är det själva normalvärdena på fostrets tillväxt som skall göras om då de inte riktigt stämmer. Så de mätte massor igår, mått på skalle, kropp, buk och ben och massa annat. Hon kunde se också att allt såg bra ut och att vi troligtvis inte får några negativa överraskningar till RUL i april.

V. 15 idag (14+0), jo barnmorskan på ultraljudet sa att det var vanligare o känna tidigare ju fler barn man burit. Sen ligger moderkakan lågt/vid ryggen så det är liksom nog bara fläsket i mellan... :p

Just nu känns livet mest jobbigt, ska börja jobba 75% efter påsklovet (har sakta gått upp efter lång sjukskrivning), vi har inte berättat för någon än, jag måste berätta på jobbet snart för det börjar synas o då måste vi berättat för familjen först. Det är väl inte så stor grej men det känns lite som "ska de verkligen ha tre", känns nervöst på jobbet med, har ju liksom sedan i november jobbat mig tillbaka från lång sjukskrivning (utmattningssyndrom). Tre barn var vår dröm innan jag blev sjuk på riktigt, men orkar vi? Hjärtat säger ja. Hjärnan undrar. Alla gravidhormoner. Jag (vi) längtar efter bebis, men vad ska alla kolleger o föräldrar tycka? Vad ska min rektor säga? Alla dessa hjärnspöken... :banghead:

Ska dra på mig tröjan, mocka lite o sedan gå en lång promenad....

Den pågår i hela Sverige tror jag, 600 som ska rekryteras och de hade kommit ungefär halvvägs. Om jag fattat rätt så är det själva normalvärdena på fostrets tillväxt som skall göras om då de inte riktigt stämmer. Så de mätte massor igår, mått på skalle, kropp, buk och ben och massa annat. Hon kunde se också att allt såg bra ut och att vi troligtvis inte får några negativa överraskningar till RUL i april.

Vad kul att se den lilla skrutten så ofta ! Jag är fortfarande kvar i någon form av förnekelse tror jag... Tror inte riktigt på att vi ska ha barn trots ultraljudet igår.

V. 15 idag (14+0), jo barnmorskan på ultraljudet sa att det var vanligare o känna tidigare ju fler barn man burit. Sen ligger moderkakan lågt/vid ryggen så det är liksom nog bara fläsket i mellan... :p

Just nu känns livet mest jobbigt, ska börja jobba 75% efter påsklovet (har sakta gått upp efter lång sjukskrivning), vi har inte berättat för någon än, jag måste berätta på jobbet snart för det börjar synas o då måste vi berättat för familjen först. Det är väl inte så stor grej men det känns lite som "ska de verkligen ha tre", känns nervöst på jobbet med, har ju liksom sedan i november jobbat mig tillbaka från lång sjukskrivning (utmattningssyndrom). Tre barn var vår dröm innan jag blev sjuk på riktigt, men orkar vi? Hjärtat säger ja. Hjärnan undrar. Alla gravidhormoner. Jag (vi) längtar efter bebis, men vad ska alla kolleger o föräldrar tycka? Vad ska min rektor säga? Alla dessa hjärnspöken... :banghead:

Ska dra på mig tröjan, mocka lite o sedan gå en lång promenad....

Klart ni fixar det. Vad alla andra säger är ju deras problem. Ni kommer ju ha en superfin familj :love:

Är så avis på er som känner de små pyrena. Jag längtar.
Jag längtar till UL också för att se att mitt pyre växer som den ska. Det är en nojja jag har eftersom dom på VULet sa att pyret då var så litet jämfört med vad jag trodde och det var lika dant när jag valde att avsluta en graviditet för 10år sedan, då trodde den att det kanske var något fel på fostret eftersom det var så litet jämfört mot hur stort det borde ha varit :(

Jag längtar till UL också för att se att mitt pyre växer som den ska. Det är en nojja jag har eftersom dom på VULet sa att pyret då var så litet jämfört med vad jag trodde och det var lika dant när jag valde att avsluta en graviditet för 10år sedan, då trodde den att det kanske var något fel på fostret eftersom det var så litet jämfört mot hur stort det borde ha varit :(

Håller tummarna att det växer som det ska! Kan det vara så att äl varit senare än du trott?

Kl
Någon som kan ge mig lite hopp om att vidrigt illamående inte håller i sig förevigt? Är i 7+3 och mår illa hela dagarna, jättejobbigt .

Det kommer säkert gå bra! När är UL?

Håller tummarna att det växer som det ska! Kan det vara så att äl varit senare än du trott?

Kl
Någon som kan ge mig lite hopp om att vidrigt illamående inte håller i sig förevigt? Är i 7+3 och mår illa hela dagarna, jättejobbigt .

Jag slutade må illa kanske v. 9-.10, minns inte riktigt. Märker inte av bebis nu förutom att magen växer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 030
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 291
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka