Höstföräldrar 2016

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varit på inskrivning idag och efter lite snällt frågande fick jag höra hjärtljuden :love: beredd på att den lika gärna kunde gömma sig..

Det bor någon i min mage, på riktigt :love: Tror jag kommer le hela dagen :D det uppvägde att det tog 40 min o ta blodproven :nailbiting:

Har en toppen barnmorska, kul att få ha henne igen :)

Sjukt det där, att det bor någon i ens mage. Tycker det är svårt att ta in fast man har sett personen till och med.

Sjukt det där, att det bor någon i ens mage. Tycker det är svårt att ta in fast man har sett personen till och med.

Ja det är jättekonstigt! Att det liksom ska bli en person? Är helt fascinerad av detta.

Ringde barnmorskemottagningen och fick tid för inskrivning nästa vecka, damen jag pratade med tyckte jag var så långt gången att vi kunde ta det på en gång. Annars hade de visst något hon kallade "abcd-samtal" om mat- och alkoholvanor eller något som de brukade köra först. Nåja, blir nog bra med det. Men vad händer på inskrivningssamtalet egentligen?

Ja det är jättekonstigt! Att det liksom ska bli en person? Är helt fascinerad av detta.

Ringde barnmorskemottagningen och fick tid för inskrivning nästa vecka, damen jag pratade med tyckte jag var så långt gången att vi kunde ta det på en gång. Annars hade de visst något hon kallade "abcd-samtal" om mat- och alkoholvanor eller något som de brukade köra först. Nåja, blir nog bra med det. Men vad händer på inskrivningssamtalet egentligen?

För mig så har dom tagit grundläggande hälsostatus typ. Vikt, längd och blodtryck o lite såna grejer. Beräknar hur långt man är med tanke på senaste mens och ja. Tar upp lite frågor och sånt där typ. Frågar om man har några sjukdomar osv i släkten samt om man tar några mediciner. Och så brukar man få lämna lite blodprover. Vet inte exakt vad dom kollar då dock. Järnvärde och sånt allmänt antar jag.
Matvanor har dom aldrig frågat mig om men jag har fått svara på nån enkät om alkoholvanor och så frågar dom ifall man använder några andra droger eller röker och sådär.

För övrigt har vi nu berättat för i princip all släkt. Kommer nog lägga ut nåt kul på fejjan snart då det som sagt börjar synas rätt bra redan och jag lägger hellre ut det själv än att folk ska spekulera. :p
Annars rullar det på här. Räknar ner till Rul om ca en månad.
Har även börjat få ont i ryggen och känner smått av foglossning mellan benen. Alldeles för tidigt tycker jag som klarade mig rätt länge utan sånt sist. :wtf:

På inskrivningen var det längd, vikt, blodtryck, blodprov (blodgruppsgruppering på mig o bebis, är rh -, järnvärde o depåer, kub prov, tror det är typ hiv o några sådana prover med...) urinodling, info om mat. Ev läkemedel... Allt typ :p

Mitt var liknande som de andra har beskrivit. Förutom att vi inte pratade något om levnadsvanor, det klarade vi av på hälsosamtalet tidigare. BM hade inte så mycket att tillföra ändå. Har inga dåliga/ohälsosamma levnadsvanor alls faktiskt.

Tog blodtryck och blodprov där de kollade bl.a. blodsocker och järnvärde (såg superfint ut), tog blodtryck och jag fick uppge längd och vikt. Gick igenom min och mannens sjukdomar och övriga ärftliga saker som kan påverka bebis negativt.

Augusti
28/8 fritz_92 första barnet, 23 år

September
4/9 - sandra87_, andra barnet, snart 29 år
7/9 - AVB, första barnet
16/9 - eddisson, första barnet, 31 år
17/9 - Mirifax, tredje barnet, 32 år
20/9 - viadukt, första barnet, 29 år
20/9 - kossankaj, första barnet, 30år
22/9 - ls, första barnet, 27 år

Oktober
15/10 - pajaztar, första barnet, 30 år
25/10 - HeleneK, första barnet 34 år

November
12/11 - Terqa, andra barnet, 33 år

UL idag och litet hjärta som tickade på som tusan!
Läkaren sa att det såg så bra ut som det kan göra och hon skulle bli förvånad om det inte skulle gå vägen.
Är så himla glad!
Nu oroar man ju sig för kubb-testet, men jag ska vara glad ett tag till och vänta med oroandet :)

Läkaren sa att det såg så bra ut som det kan göra och hon skulle bli förvånad om det inte skulle gå vägen.
Är så himla glad!
Nu oroar man ju sig för kubb-testet, men jag ska vara glad ett tag till och vänta med oroandet :)

Härligt! :love:

Är så himla glad!
Underbart :)

Är så himla glad!

Åh vad härligt!

Har åkt på världens influensa i torsdags morse :( så dålig är jag! Nu måste detta vända, ska ju på kub på måndag! Idag är första frukosten jag orkar få i mig sen i torsdags! Har varit helt utslagen pga hög feber hela tiden.

Har åkt på världens influensa i torsdags morse :( så dålig är jag! Nu måste detta vända, ska ju på kub på måndag! Idag är första frukosten jag orkar få i mig sen i torsdags! Har varit helt utslagen pga hög feber hela tiden.

Men fy. Krya på dig! Och lycka till på måndag! :love:

Men fy, många som är sjuka i influensan nu verkar det som. Krya på dig och lycka till på måndag!

Den här veckan har jag börjat få känningar i ländryggen. Jag hoppas verkligen att jag är inbillningssjuk och bara inbillar mig. Började känna en liten antydan i tisdags när jag var och tränade som vanligt och stod i en statisk position med väldigt lätt vikt, vilket aldrig är problem. Obehagskänsla. Sen när jag suttit lite längre i bilen och i går var vi på ett evenemang och promenerade runt i sakta mak och jag blev så trött och fick lite molvärk i ländryggen. Jag har aldrig, aldrig någonsin haft besvär med min rygg. Kan ta vilka graviditetssymtom som helst men jag vägrar bäckensmärta!! Bara vägrar. Så jag väljer att tro att jag är inbillningssjuk tillsvidare.

Här flyter det annars på, veckorna går ju liksom av sig själv. Besväras inte av något alls förutom ömma bröst. Tycker att magen börjar kännas lite mindre platt på morgonen nu också. Nästäppan är under kontroll och jag sov min första natt här om dagen utan att vara upp och kissa. Så jag skulle påstå att det är helt ok just nu faktiskt :)

Hur är det med er andra? Ni som haft illamående, har det börjat ge med sig?

Är ju bara i vecka 5 och har redan känningar i ländryggen, hade en sjuhelvetes foglossning med sonen och har känt av rejält i de andra två graviditeterna. Har inte ont hela tiden och långt ifrån besvärande så än, men jag känner igen molandet :meh:
Har inte börjat må illa än, kan ju bara hoppas det håller sig borta. Med sonen kom det inte förrens v 12 och höll i sig i 3 månader :yuck: de andra två kom det direkt som en klubba i huvudet.
Annars är det bara ömma bröst, lite molvärk i både rygg och livmoder, samt den otrevliga metallsmaken i munnen :wtf:

Här har förkylningen från hell slagit till. O hästen har ett svullet framben, misstänker det är en sena eller vickning :crazy:

Bönan i magen växer o frodas nog (magen växer i alla fall), hoppas den svullnat ner till i morgon :nailbiting: tycker jag känt hur något bubblade förbi långt ner i magen till höger där bm hittade hjärtljuden.. Spännande..

Sonen ligger gärna på magen o idag fick jag be honom vara lite försiktig, en bebis kanske har flyttat in. Han lyfter på min tröja o säger ja, mamma du ser lite fet ut, det gjorde du inte innan... Det har kanske flyttat in en bebis :idea: Ska man skratta eller gråta? :p

På onsdag är det kub ul. Skräckblandad förtjusning, vad gör man om något inte är som det ska? :yuck:

Men fy, många som är sjuka i influensan nu verkar det som. Krya på dig och lycka till på måndag!

Tack, första dagen utan feber idag! Så det går sakta åt rätt håll :)

Kuben gick bra idag! Fick se vår lilla räka för första gången :heart den hade ett speciellt läge den gillade att ligga i så hon hade det inte lätt att få till bra bilder eller mätningar men till slut gick det ok och vi fick bästa resultat på kuben som möjligt! 1 på 20000! Skönt! Sen var det riktigt skönt att se en livlig liten räka där inne som stutsade runt och hade sig :) :love:

Ja här går livet på, halkade dock riktigt illa på en isfläck i lördags morse. Vrickade höger fotled, höger knäskål hoppade och höger axel slogs helt ur led. I ren panik slår jag själv tillbaka axeln men låg och skrek som en stucken gris ute på gården tills sambon kommer utspringande och lyfte upp mig.
Kände mig som ett otröstligt barn men vart så sjukt rädd.

Iövrig mår jag ok men att äta middag och sedan kräkas börjar vara rutin och jag är brydd på den här ryggvärken som sitter mellan skulderbladen. Det går bra om jag ligger i sängen eller rör mig men att sitta på en stol eller ligga i soffan är väldigt obehagligt. Vet inte om det är normalt riktigt.

Den här veckan har jag börjat få känningar i ländryggen. Jag hoppas verkligen att jag är inbillningssjuk och bara inbillar mig. Började känna en liten antydan i tisdags när jag var och tränade som vanligt och stod i en statisk position med väldigt lätt vikt, vilket aldrig är problem. Obehagskänsla. Sen när jag suttit lite längre i bilen och i går var vi på ett evenemang och promenerade runt i sakta mak och jag blev så trött och fick lite molvärk i ländryggen. Jag har aldrig, aldrig någonsin haft besvär med min rygg. Kan ta vilka graviditetssymtom som helst men jag vägrar bäckensmärta!! Bara vägrar. Så jag väljer att tro att jag är inbillningssjuk tillsvidare.

Här flyter det annars på, veckorna går ju liksom av sig själv. Besväras inte av något alls förutom ömma bröst. Tycker att magen börjar kännas lite mindre platt på morgonen nu också. Nästäppan är under kontroll och jag sov min första natt här om dagen utan att vara upp och kissa. Så jag skulle påstå att det är helt ok just nu faktiskt :)

Hur är det med er andra? Ni som haft illamående, har det börjat ge med sig?

Ta det lugnt med ryggen, tradigt när det känns! Jag tror ju benhårt på träning o att använda kroppen men att det aldrig får göra ont. Går korta promenader typ 2 x 20 min men det är ju bättre än o ligga på soffan o tappa mer muskler än nödvändigt. Lär nog hamna där till sist ändå, hemska tanke... Så den lyssnar jag inte på :)

Jag mår mindre illa, o kan faktiskt hålla mig vaken till 20:30 :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 018
Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 291
Senast: feresia
·
Hemmet Jag har kommit över några fina gamla trämöbler, uppskattningsvis från senare delen av 1800-talet. De är rejäla och (så gott som) hela...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: MML
·
Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
492
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka