Höstföräldrar 2015 del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen aning, bm säger bara järn. Jag har käkat niferex sen typ v25 eller nåt.
Har som högst haft 112, som lägst 105 men jag kan inte säga att jag märker av det.

Jag antar att det ni pratar om järnvärde är ert Hb som ni menar.. Järn är ett helt annat blodprov.

Jag har ok Hb, ca 125, men mina järndepåer låg på 18 så jag fick börja äta niferex redan vid inskrivningen. Men så är jag ju också vegetarian som kan spela roll.

Mina depåer låg på 9 vid inskrivningen :angel: Tycker det är lite märkligt att man enbart mätte HB under hela graviditeten, men depåerna kanske "följer med upp" så det räcker med att kolla det?

Jag antar att det ni pratar om järnvärde är ert Hb som ni menar.. Järn är ett helt annat blodprov.

Jag har ok Hb, ca 125, men mina järndepåer låg på 18 så jag fick börja äta niferex redan vid inskrivningen. Men så är jag ju också vegetarian som kan spela roll.

Ja, hb är det . Järnet låg på 106 vid inskrivning, så bm sa att jag nog inte behöver järntabletter eftersom det var så högt. Tydligen märks det på hbiinnan depåerna blir för dåliga, därför tittar man på hb. Så sa min bm iaf när jag frågade.

Mina depåer låg på 9 vid inskrivningen :angel: Tycker det är lite märkligt att man enbart mätte HB under hela graviditeten, men depåerna kanske "följer med upp" så det räcker med att kolla det?

Jag frågade faktiskt specifikt om man inte ska ta ett uppföljande prov men då sa bm att så länge man äter niferex som man ska och hb håller sig så gör de inte det.

Haha alltså, köpte nya bh-ar igår. Trodde jag ökat nån storlek. Fick köpa 75J!!! Har 75F i vanliga fall. Inte konstigt att jag har ont i axlarna ibland.. Aja lärdom, skaffa INTE sillisar innan barn, blir bara stoooort. Och dyrt. 1200 för två bh-ar. Sjukt ovärt.

Vi har börjat fundera lite på var vi vill åka när det är dags, finns ju massor att välja på här typ Varberg, östra, Mölndal, Borås, Trollhättan.

Har hört att pappan inte får stanna i Mölndal och östra? Kan de tvinga mig att stanna? Får inte han stanna kommer vi åka hem direkt alla tre.

Lever och gallsyreprover tagna, får svar nästa vecka.

Å så nytt glukosprov som visade 4,1 så glukosbelastningen kan dom pracka på någon annan :banana:

Lärdom; Ät inte kinamat innan du ska ta prov för då blir Mvc rabiata :p

Jag behöver äta järntabletter, men niferex gör mig väldigt förstoppad och hemofer är för klena. När jag bodde i Schweiz åt jag järntabletter som heter Tardyferon och som fungerade superbra, men de verkar inte säljas i Sverige och de säljs inte receptfritt så kan inte skicka en kompis att köpa. Visst finns det järntabletter som heter duroferon i Sverige? Någon som testat? Säljs de receptfritt?

Haha alltså, köpte nya bh-ar igår. Trodde jag ökat nån storlek. Fick köpa 75J!!! Har 75F i vanliga fall. Inte konstigt att jag har ont i axlarna ibland.. Aja lärdom, skaffa INTE sillisar innan barn, blir bara stoooort. Och dyrt. 1200 för två bh-ar. Sjukt ovärt.

Vi har börjat fundera lite på var vi vill åka när det är dags, finns ju massor att välja på här typ Varberg, östra, Mölndal, Borås, Trollhättan.

Har hört att pappan inte får stanna i Mölndal och östra? Kan de tvinga mig att stanna? Får inte han stanna kommer vi åka hem direkt alla tre.

Varberg har jag hört mycket positivt om! :up:
Dom ska ha många familjerum. :)

Jag behöver äta järntabletter, men niferex gör mig väldigt förstoppad och hemofer är för klena. När jag bodde i Schweiz åt jag järntabletter som heter Tardyferon och som fungerade superbra, men de verkar inte säljas i Sverige och de säljs inte receptfritt så kan inte skicka en kompis att köpa. Visst finns det järntabletter som heter duroferon i Sverige? Någon som testat? Säljs de receptfritt?
Det står på FASS att Duroferon är receptfritt i alla fall :)

Vård är frivilligt så jag tror inte att de kan "tvinga" dig att stanna. 6 timmar brukar väl vara minimum att stanna om allt har gått bra. Men osäker på om det är så överallt.

Däremot vet jag inte vad som händer om bebisen drabbas av komplikation som sjukhuset bedömer kräver sjukhusvård, men ni vägrar och tar med bebis hem. (Påstår inte att du menar att ni skulle göra det).

Kan de tvinga mig att stanna?

Ingen inom vården kan tvinga någon att stanna eller ta emot behandling mot sin vilja (om man inte tvångsvårdas, men det är knappast aktuellt här). Generellt sett finns det nog inga som helst hinder mot att åka hem direkt om alla inblandade mår bra, men om personalen misstänker att något inte står rätt till finns väl risken för en orosanmälan.

Dock kan det ju bli som för oss, att alla inblandade mådde bra men ongen hade bajsat i fostervattnet och då vill de ha barnet under uppsikt i 24 timmar på grund av risken för kemisk lunginflammation.

Däremot vet jag inte vad som händer om bebisen drabbas av komplikation som sjukhuset bedömer kräver sjukhusvård, men ni vägrar och tar med bebis hem. (Påstår inte att du menar att ni skulle göra det).

Då skulle jag tro att det blir en anmälan till Socialstyrelsen.

Dock kan det ju bli som för oss, att alla inblandade mådde bra men ongen hade bajsat i fostervattnet och då vill de ha barnet under uppsikt i 24 timmar på grund av risken för kemisk lunginflammation.

Eller som för oss. Alla mådde toppen men de ville ha mig och bebis under uppsikt i 48 h pga infektionsrisk efter tidig vattenavgång :)

Duroferon åt jag i tonåren då jag hade järnbrist.
Som jag minns var dom okej. Magen fungerade men färgen på avfallet var typ svart så du är beredd på det :p

Aha då vet jag lite mer :)
Men känns väldigt oschysst och 50-tal att skicka hem pappan. Min sambo är ju min trygghet i det här så jag tänker vara där han är. Herregud jag har ju ingen aning om hur man tar hand om ett barn, ska jag då bli lämnad ensam kommer det ju bli en mardröm. Eftersom jag inte ska amma kan ju lika gärna min sambo stanna och jag åka hem om det nu ska vara så att bara en får stanna (nej vi kommer inte göra så heller, vi ska vara tillsammans hela vår lilla familj).

Aha då vet jag lite mer :)
Men känns väldigt oschysst och 50-tal att skicka hem pappan. Min sambo är ju min trygghet i det här så jag tänker vara där han är. Herregud jag har ju ingen aning om hur man tar hand om ett barn, ska jag då bli lämnad ensam kommer det ju bli en mardröm. Eftersom jag inte ska amma kan ju lika gärna min sambo stanna och jag åka hem om det nu ska vara så att bara en får stanna (nej vi kommer inte göra så heller, vi ska vara tillsammans hela vår lilla familj).

Så länge du mår helt bra kan ju i princip din sambo lika gärna vara kvar ja. Skillnaden är ju att du precis har genomgått en förlossning. Jag mådde toppen efter min förlossning. Jag hade inte ont eller så men utmattad är man. Var utmattad i armar och ben som efter ett Vasalopp (ja jag har provat båda ;) ). Att sätta mig vid ratten och köra hem fanns inte på världskartan om man säger så. Men om man blir hämtad av någon annan så visst kanske.

Jag tycker också att det är 50-tal att skicka hem pappan. För mig är tanken på att maken skulle ha åkt hem och jag legat där ensam med bebis lika otänkbar som att jag själv skulle ha åkt hem direkt efter förlossningen. Samtidigt är det ju många familjer som måste göra så, pga äldre syskon, djur eller liknande.

Oavsett så är ju frågan ifall det finns platser åt pappan att stanna en resursfråga uppe på Landstingsnivå, och inte personalen på BB som är oschyssta. De är nog lika övertygade som dig om att det bästa är att alla är tillsammans :)

Vi ska nog vara glada om min man hinner vara med under själva snittet... Trubbel med barnvakt gör att han måste hem igen vid 14-15. Men vi ska vara på förlossningen redan 6.30 för att förbereda operation så om inget akut händer där borde lillfia vara ute innan lunch.
Sen kan de ju komma och hälsa på iofs :)

Vård är frivilligt så jag tror inte att de kan "tvinga" dig att stanna. 6 timmar brukar väl vara minimum att stanna om allt har gått bra. Men osäker på om det är så överallt.

Min mamma hade kompisar en gång i tiden som pga religiöst trams frågade vad som skulle ske om de inte ville ge sin nyfödda vård för ett hjärtfel. Det här var på 90-talet men reglerna borde se likadana ut ungefär. Läkaren sa att då går LVU in.

@BernT välj en plats med många familjerum. Är det fullt så är det inte mycket att göra men finns viljan på sjukhuset bör det vara lugnt. Min sambo fick vara kvar efter dottern föddes trots att vi inte ens fick plats på BB första natten utan fick ett rum på en avdelning som inte alls hade med barn att göra, förmodligen tack vare att de tyckte att det var viktigt från sjukhusets sida.

Också typ bara hört bra. Men det är så långt! Typ en timme ju från centrala Göteborg. Suger lite, tänk om vi åker för sent hemifrån osv :/

De har familjerum både på Mölndal och Östra. Syrran har fött en gång på båda.
Första var på Mölndal där de tyvärr hade dåligt med rum så hon fick dela de första dygnen och pappan fick åka hem. Jättejobbigt då bebisen var för tidigt född och hade gulsot.
Efter några dagar fick de dock ett familjerum.

På Östra när bebis nr 2 kom, så fick pappan stanna och var där så länge syrran var där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 986
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 565
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30