Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ebba går inte än, men har rest sig mot möbler några gånger och är nog på gång. Stora dottern var sen med att gå, och det var rätt bekvämt :angel:
Utvecklas med sjuk fart och är så himla rolig. Hon och storasyster kan ha riktigt roligt ihop och det är så rörande att se. Häromkvällen kröp Ebba intill storasyster i soffan och kramades :love::love::love:

Siri går längs med saker, och häromdagen tog hon sig själv ner från soffan, lugnt och fint med fötter först! Inte så vi vågar lämna henne själv i soffan men kul att hon börjat klura ut det. Hon kravlade också upp själv i sängen, det får hon gärna låta bli! Säger titta, där och gnäggar när hon ser hästar på tv :love: hon är frikostig med kramar och klättrar från famn till famn och kramas allt hon kan.

H gillar inte heller skor, är helst barfota men nu satte vi på gympadojjor han inte får av efter en sejour med strumpor i fuktig sandlåda. Han accepterar de då.

Han pussas :love: säger vi puss får man rn öppen mun mot sin och typ en liten slick, fräscht :D imorgon åker jag på tjänsteresa tills fredag. Saknar redan min korvunge

Alva går fint längs med saker eller med stöd, står själv korta stunder när hon inte märker det ;) och har börjat få ett litet ordförråd som hej, mamma, atta (pappa), hedå/äddå (hej då), iiihii (häst) och så vinkar hon åt allt och alla och dansar när hon hör musik, eller om man säger dansa.

Alva går fint längs med saker eller med stöd, står själv korta stunder när hon inte märker det ;) och har börjat få ett litet ordförråd som hej, mamma, atta (pappa), hedå/äddå (hej då), iiihii (häst) och så vinkar hon åt allt och alla och dansar när hon hör musik, eller om man säger dansa.
Siri dansar också en massa, så fort hon hör musik kommer stureplansveven igång :D står hon upp gungar hon lite också :p

Tänkte bara tipsa om en rätt kul grej som iaf jag lätt glömmer bort att barn gillar; play doh. Oavsett om man tror på Freud och hans faser eller ej kan jag konstatera att hon är väldigt mycket för att kladda. Mamman fick den briljanta idéen att göra egen lera och det gjorde succé. Klämde, kladdade, övade pincettgrepp, slängde på golvet och hade roligt en god stund. Satte i nappen för att minska risken för provsmakning:D

Tänkte bara tipsa om en rätt kul grej som iaf jag lätt glömmer bort att barn gillar; play doh. Oavsett om man tror på Freud och hans faser eller ej kan jag konstatera att hon är väldigt mycket för att kladda. Mamman fick den briljanta idéen att göra egen lera och det gjorde succé. Klämde, kladdade, övade pincettgrepp, slängde på golvet och hade roligt en god stund. Satte i nappen för att minska risken för provsmakning:D

Ebba fick tidigt smak för syrrans lera... :angel:
Tydligen är den jättegod... Gör också egen så jag vet hur salt den är :wtf:
Storasyster snappade snabbt upp det där, "mamma, nu sover syster, då kan vi leka med lera!" :D
Får vänta tills stoppa-allt-i-munnen-fasen gått över.

Det skulle nog vara populärt här med, men frågan är om hon kan låta bli att stoppa allt i munnen? Å andra sidan lär hon inte sitta själv med det direkt så jag skulle nog hinna stoppa ett allt för stort intag :angel:

Hur sover era på dagarna nu? Tycker vi har lite svårt att få till det bra. Ofta är hon trött vid 10 redan, somnar hon då så sover hon ca 45 min. Somnar sen igen vid 14 och sover lite kortare oftast. Är vi iväg nånstans så hon är vaken hela förmiddagen får vi kasta i henne lunch snabbt sen så hon hinner få i sig något för sen somnar hon ofta vid 12, sover då ca 1,5h eller mer. Sen är hon ofta vaken ända till läggdags vid 19. Känns som det blir så väldigt lite sömn för henne? På natten sover hon från 19-19:30 till 06-07.

Ebba sover helt fantastiskt bra. Stora dottern började få preparat vid den hör åldern för hon sov knappt alls... :cautious:
På nätterna ca 19-06, med något kort uppvak, ofta lite välling runt midnatt. Dagtid blir hon trött tidigt, men sover rejält, oftast 1-1,5 timme med start ca kl 10. Eftermiddagen blir lång men hon verkar klara det bra.

Ebba sover helt fantastiskt bra. Stora dottern började få preparat vid den hör åldern för hon sov knappt alls... :cautious:
På nätterna ca 19-06, med något kort uppvak, ofta lite välling runt midnatt. Dagtid blir hon trött tidigt, men sover rejält, oftast 1-1,5 timme med start ca kl 10. Eftermiddagen blir lång men hon verkar klara det bra.
Låter som de sover ungefär lika mycket då. Känns bara som så himla stor skillnad mot för typ en månad sen, å andra sidan går det ju så fort att det är svårt att hänga med i svängarna :p

Hur sover era på dagarna nu? Tycker vi har lite svårt att få till det bra. Ofta är hon trött vid 10 redan, somnar hon då så sover hon ca 45 min. Somnar sen igen vid 14 och sover lite kortare oftast. Är vi iväg nånstans så hon är vaken hela förmiddagen får vi kasta i henne lunch snabbt sen så hon hinner få i sig något för sen somnar hon ofta vid 12, sover då ca 1,5h eller mer. Sen är hon ofta vaken ända till läggdags vid 19. Känns som det blir så väldigt lite sömn för henne? På natten sover hon från 19-19:30 till 06-07.
Vi har fått besked från Bvc att det är ok med korta tupplurar dagtid när de sover så länge nattetid. Vår tös sover oftast 21-08, ibland somnar hon tidigare och ibland sover hon ända till 9-tiden. Vissa dagar sover hon totalt 2 h under dagen, andra dagar bara 30 min. Beror på hur kul grejer vi gör, hon vill ju inte sova och riskera att missa något;)

Alva sover 1-2 ggr per dag beroende på när man går upp och vad vi gör. Ca 1 h lunch och 1-2 h eftermiddag. Sover 22-23 till 09 med några matpauser.

H gör ungefär som Alva. Han är förkyld igen så vi har rätt knöliga nätter med täppt bebis. Han vaknar och är ledsen, somnar om fort men snurrar och stökar.

Ammar ju fortfarande väldigt mycket men har ju jobbat sen februari och då varit borta 4-6 dagar/månad i 6 timmar. Dvs haft amningsuppehåll. Och nu i juli jobbade jag mkt och då längre pass dvs var borta 10 timmar. Har ändå mkt mjölk så verkar inte påverka amning alls så det är ju skönt men borde jag inte få tillbaka mensen då när jag har uppehåll så många timmar? Eller är det för sällan? Det är typ varannan helg jag jobbar bara.

Vi vill ha barn ganska tätt (2-3 år) så har inte brytt oss om skydd iom att jag ammar och kommer göra typ året ut, därefter passar det ju i tidsplanen att bli gravid för då får vi ju 2 år mellan. Jag tror dock inte jag är gravid nu, har varit det 2 gånger och båda gångerna "känt" det i kroppen (inga planerade graviditeter så inte så att jag gick och kände efter) + spydde ju som en gris. Jaja sidospår, ska testa för säkerhets skull.

Är iofs skönt slippa mens men har ju läst stt det ska kicka igång när man minskat amning så blir ju lite fundersam.

H gör ungefär som Alva. Han är förkyld igen så vi har rätt knöliga nätter med täppt bebis. Han vaknar och är ledsen, somnar om fort men snurrar och stökar.
Jobbigt med förkylning, hoppas han kryar på sig! För vår del hjälpte det med nässpray och höjd huvudände på sängen, blev lite lättare för henne då. Sen brukade vi få spraya en gång till på kvällen så sov hon rätt så bra sen.

På barnhyllorna hittar du spray som funkar till bebisar. Nässkölj är kanske en bättre benämning? Är väl egentligen bara koksaltlösning. Minns inte vad de heter men jag kan kolla imorgon. Nu har jag iaf köpt en spray som är från 1 år, Nasoferm tror jag märket var (också barnhyllan). Den har vi ju inte använt än men jag hoppas det dröjer en månad till innan nästa förkylning :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar