Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Flixon

Eftersom jag visar lite bilder som jag inte vet är tillåtet att lägga upp här pga eventuell reklam för vagnarna så skickade jag ett PM till dig istället :)

Finns det någon mindre sulkyvariant som funkar i terräng? När vi är uppe i norr så rör vi oss så himla mycket på (dåliga) grusvägar att det känns som ett måste att ha med stora åbäket till terrängvagn. Ni barnvagnsproffs, har ni några tips? ;)

Luftdäck och trehjuling är tydligen bäst i terräng. Den jag då tänker på är nån av Babyjogggers modeller.

Är det nån som tecknar till sitt barn? "babysign" eller vad det kallas. H försöker verkligen kommunicera med tecken, ffa "imse vimse" har han en särskild handrörelse för när han vill att vi ska sjunga (10000ggr om dagen) så funderar på att bygga på det.

Tips på sidor/böcker att läsa?

Jag har tecknat med min dotter sen hon va ca 6 månader. Nu är hon drygt 20 månader och mer än hälften av kommunikationen består av tecken.
Det kallas babytecken men är egentligen TAKK alltså tecken som stödjer ord typ. Används inom vården bl.a.
Finns flera appar att ladda ner där man kan söka på ett ord också spelad det upp en video med hur man tecknar det.
Jag har använt "spread the sign".
Sen har även Ulrica casselbrant gett ut en bok som heter babytecken.
Där finns lite fakta och även bilder på hur man tecknar olika sånger m.m
Om man googlar TAKK får man upp en pdf fil på typ 70 sidor där tecknen visas. Jag orkade dock inte kolla där varje gång men kan va bra iaf om det är nått tecken mm inte hittar nån annanstans.
Bra att tänka på när man tecknar är att fokusera mycket på vad barnet finner intressant. Min dotter började teckna "hund", "häst" och sånna tecken först och sen kom de som är mer praktiska, tex "törstig".

Min dotter började förskolan i våras och va väl måttligt förtjust i pedagogerna tills en av dom tecknade till henne typ "är du hungrig så kan vi äta och leka mer sen"
Då klappade ungen händerna och tecknade tillbaka "hungrig och törstig sen sova"

Bara fråga om det är nått du undrar!

Mäh! Jag vill ju se vilka du rekommenderar!!
+1 jag med letar "lättare men stabil" variant för terräng och en typ sulky för stan och dagliga promenaderna. Har kollat in lite på babyland, men tips på barnvagnsidor tas gärna emot!

S har under tiden jag varit inaktiv här lärt sig stå upp emot möbler, flyttar sig lite sidledes och sätter sig ner själv med. Vill gå hela dagarna med mammas hjälp, får inhandla gåvagn snart. Har en gåstol vi fick av farmor men är inte förtjust i den och inte använt mycket alls.
Han kryper även, och fort! Och en övertand har börjat titta fram idag. Förklarar hans dåliga sömnperiod han haft i cirka två veckor med 20-40 min. max dagtid. Inte lätt att hinna med det som ska göras då, så allt har fått samlas lite på hög och tagits när jag orkade/hade tid.

Här har vi hunnit med två veckor semester med kusinen och familj. Först stuga ö Småland och sen några dagar i Finland. Mitt i Finlandsresan fick Måns 3 dagarsfeber, så nu är den avklarad. 39,5 i tre dagar. Nu har han varit feberfri ett par dagar. Andra tanden är i princip uppe nu.

Han är fortfarande inget fan av att ta sig fram själv. Han hasar baklänges och rullar från rygg till mage och tvärtom, men framåt är inte prioriterat alls.

Vad gör ni andra i värmen?

Jag jobbar, så min man är hemma med Siri. De badar i plaskdammar, provar på öppna förskolan och har allmänt mysigt! Tur jag ändå är ledig en hel del så jag får vara med litegrann ;) Siri kryper med blixtens hastighet och står och går mot allt hon hittar, och är bara så himla rolig just nu :love: Sover oftast bra på nätterna också, himla skönt.

Vilken värme? ;) här på Skånes östkust är det inte direkt nån värme. Vi hänger i sommarstugan och turas om att vakta H för bu är det fullt ös medvetslös hela dagarna. Kryper i 190, reser sig mot allt och stoppar allt i munnen. När han somnar på kvällen är jag mest glad att vi lyckats hålla honom vid liv en dag till.

Här försöker vi hitta på lite dagsutflykter varvat med att vara hemma, åkt båt vid sambons pappas sommarstuga osv. Ska till Gotland i veckan som kommer så jag har skaffat en resesäng till det nu.
Här har det varit lite mindre varmt någon vecka, men ändå typ 23-25 grader vilket känns lagom efter värmeböljan när det knappt gick att sova.

Här kom vi hem från en liten semestertripp sent inatt. Det blev två nätter i gbg på hotell men totalt 3 heldagar. Första dagen var vi inne i stan och kikade runt, andra dagen blev det Liseberg och tredje dagen gick vi först en kort sväng på stan och sen på Universeum och avslutade kvällen med ett restaurangbesök innan vi körde hemåt.
Mini har åkt sin första karusell som blev sagoslottet och det var spännande. På Universeum fick hon hänga på min rygg i bärselen (och även på stan) och tyckte det var superskoj även där. Trots långa dagar har hon hållit sig vaken typ till midnatt varenda dag men det har väl varit många intryck och mycket att kika på. Hotellfrukost var smaskens tyckte hon :)

Imorgon så börjar min man jobba igen efter tre veckors semester så då är jag själv med ungarna igen. Dom stora börjar dock skolan igen om typ 3 veckor. Sommaren försvann hur fort som helst som vanligt!
Vi har ägnat största delen av mannens semester åt att renovera och har kört ett race nu när jag varit mer fungerande med händerna och knäet och mini kan sitta själv en stund och leka ibland. Den fick läggas lite på is när lillan föddes och jag fick såna problem fysiskt i våras men nu hoppas vi att det sista går relativt snabbt :)

Recepttips på enkla grötpinnar? (Lättillgängliga ingredienser som jag inte behöver leta igenom hela butiken för att hitta)

Eller annat tips på mellanmål?

Eller mattips överhuvudtaget? :p

Recepttips på enkla grötpinnar? (Lättillgängliga ingredienser som jag inte behöver leta igenom hela butiken för att hitta)

Eller annat tips på mellanmål?

Eller mattips överhuvudtaget? :p

Grötpinnar (byt ut det du behöver, paltbrödet kan du byta mot malda pumpafrön exv, kokosmjölk mot grädde)

1 ekobanan
0,75 dl havregryn
0,75 dl krossat bröd Järnrike
0,5 tsk bakpulver
1 ägg
1 msk kokosolja
1 dl osockrad kokosmjölk
Smaksättningstips:
Kanel (pudras på innan gräddning) eller vaniljpulver (blandas i smeten)
Instruktioner
Mosa bananen och blanda ihop allt ordentligt. Bred ut på bakplåtspapper ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. Jag brukar köra två paket järnrike i mixern och förvara i lufttät behållare, det är smidigt att ha det krossat och klart. Det tar ungefär 5 minuter för mig att fixa smeten och sätta i ugnen så det är absolut inget avancerat bakande vi talar om här.
Receptet ger 25 st.

Vi gjorde Jamie Olivers "Jools pregnant pasta" igår, Måns tryckte i sig nästan en vuxenportion.

Recept:
Koka upp vatten till pasta. Under tiden gör du såsen. Ta fram matberedaren med knivar och lägg i 1 lök (skalad), 2 morötter i bitar, 2 stjälkar blekselleri, 1 chili (eller ingen om man inte gillar chili), 1 tsk fänkålsfrön, 1/2 msk oregano. Kör matberedaren tills grönsakerna är i småbitar. Lägg sedan i 1 paket färsk salcicca och kör tills den är som en finfördelad färs. Hetta upp olja i en stekpanna/stekgryta. Lägg i färssmeten och stek under omrörning tills den skiftat färg. Pressa i 4-5 vitlöksklyftor och häll i 4 msk (ja, matskedar) med balsamvinäger. Rör runt och häll i en burk/tetra krossade tomater. Peppra med lire svartpeppar. Låt såsen puttra medan pastan kokar. Smaka av med mer krydda om man vill och salt för de vuxna (brukar inte behövas). Servera med riven parmesan/grada padano. :)

Mandelfisk med citronsås och potatis är poppis här också. :)

Grötpinnar (byt ut det du behöver, paltbrödet kan du byta mot malda pumpafrön exv, kokosmjölk mot grädde)

1 ekobanan
0,75 dl havregryn
0,75 dl krossat bröd Järnrike
0,5 tsk bakpulver
1 ägg
1 msk kokosolja
1 dl osockrad kokosmjölk
Smaksättningstips:
Kanel (pudras på innan gräddning) eller vaniljpulver (blandas i smeten)
Instruktioner
Mosa bananen och blanda ihop allt ordentligt. Bred ut på bakplåtspapper ca 0,5-1 cm tjockt. Grädda i 200 grader ca 15 minuter. Jag brukar köra två paket järnrike i mixern och förvara i lufttät behållare, det är smidigt att ha det krossat och klart. Det tar ungefär 5 minuter för mig att fixa smeten och sätta i ugnen så det är absolut inget avancerat bakande vi talar om här.
Receptet ger 25 st.

Vi gjorde Jamie Olivers "Jools pregnant pasta" igår, Måns tryckte i sig nästan en vuxenportion.

Recept:
Koka upp vatten till pasta. Under tiden gör du såsen. Ta fram matberedaren med knivar och lägg i 1 lök (skalad), 2 morötter i bitar, 2 stjälkar blekselleri, 1 chili (eller ingen om man inte gillar chili), 1 tsk fänkålsfrön, 1/2 msk oregano. Kör matberedaren tills grönsakerna är i småbitar. Lägg sedan i 1 paket färsk salcicca och kör tills den är som en finfördelad färs. Hetta upp olja i en stekpanna/stekgryta. Lägg i färssmeten och stek under omrörning tills den skiftat färg. Pressa i 4-5 vitlöksklyftor och häll i 4 msk (ja, matskedar) med balsamvinäger. Rör runt och häll i en burk/tetra krossade tomater. Peppra med lire svartpeppar. Låt såsen puttra medan pastan kokar. Smaka av med mer krydda om man vill och salt för de vuxna (brukar inte behövas). Servera med riven parmesan/grada padano. :)

Mandelfisk med citronsås och potatis är poppis här också. :)

Tack för tipsen :)

Får avvakta med grötpinnarna då om man behöver en mixer :p
Någon (anklagar min make) tog sönder våran när jag var gravid. Jag skulle göra smoothie en dag och delade en banan och stoppade i maskinen och hällde sen i yoghurten - bara för att få allt på bänken och ner på fötterna. Jag hann ju hälla i en liter med eftersom hela familjen skulle ha.. Han hade gjort hål i botten på något vis när han använde den någon dag tidigare. Inte kul då men nu kan jag skratta åt eländet :rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar