Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju det man har öppna förskolan till.
Att lämna ungen på dagis för annat än jobb/studier/sjukskrivning är inte tillåtet.

Öppna förskolan var det sämsta jag varit på. Hänger hellre med mina vänner och deras barn, duger minst lika bra. Sen får man ju ha på dagis om man är föräldraledig med ett annat barn och om man då väljer att gå och gymma/shoppa/vad man nu gör kan ju ingen säga ngt. Men det är en icke-fråga för oss eftersom det är långt kvar tills det är dags för dagis.

Jag har för övrigt med mig bebis till gymmet varje dag, funkar super och hon tycker det är skitkul där (nej jag lämnar henne inte i kids corner utan hon är med mig) ifall nån tror att jag lämnar bebis på dagis eller annat för att träna.

Vi tänker också skola in i januari -17, då är hon 14 månader. Det dagis vi vill att hon ska gå på sade dock att de så gott som aldrig får lediga platser annat än i augusti, vid skolstarten. Så vi får se hur vi gör. Blir inte många dagar kvar om vi ska vara hemma till hon är 20 månader. Är inte säker på att det räcker för att skydda SGI-n heller.

Öppna förskolan var det sämsta jag varit på. Hänger hellre med mina vänner och deras barn, duger minst lika bra. Sen får man ju ha på dagis om man är föräldraledig med ett annat barn och om man då väljer att gå och gymma/shoppa/vad man nu gör kan ju ingen säga ngt. Men det är en icke-fråga för oss eftersom det är långt kvar tills det är dags för dagis.

Jag har för övrigt med mig bebis till gymmet varje dag, funkar super och hon tycker det är skitkul där (nej jag lämnar henne inte i kids corner utan hon är med mig) ifall nån tror att jag lämnar bebis på dagis eller annat för att träna.
Du vill inte börja jobba då? Jobba deltid och ha barnet på dagis deltid?

Vi får inte ha barnet med på gymmet och jag är inte sugen på att lämna H på passningen så blir lite meckigt med gymmet för mig tyvärr.

Vi har två öppna förskolor i vår kommundel. Den ena föll mig inte alls i smaken men den andra har en mysig sångstund som V älskar.

Du vill inte börja jobba då? Jobba deltid och ha barnet på dagis deltid?

Vi får inte ha barnet med på gymmet och jag är inte sugen på att lämna H på passningen så blir lite meckigt med gymmet för mig tyvärr.

Alltså nä jag ville det först men jag ville spela tennis med. Men med både tennis och jobba mer är det så att jag gillar tanken på det. Inte att faktiskt göra det har jag insett. Att gå upp 0330 flera dagar i veckan (krävs för jobb) gjorde inget förut utan barn men nu påverkar det min sambo och bebis med + att det är rätt slitigt även om jag är grym på att bita ihop och orkar galet mkt.

Men håller på och startar företag så förhoppningsvis rullar det på typ halvtid eller heltid lagom till hösten 2017 och inskolning så. Tills dess kommer jag vara föräldraledig och jobba med företaget på kvällar/när bebis sover och helger. Innan ngn blir upprörd ang jobba och föräldraledig samtidigt så tar jag inte ut en enda dag med föräldrapenning. Funkar inte företag kommer jag plugga 2 år till ett jobb jag kan tänka mig.

Vi får ha med barnvagn på gymmet innan 14. Så jag är där typ 8. Mest jag och pensionärer då och de blir jätteglada för bebis :) hon brukar sova halva passet sen andra halva får hon sitta på matta och leka eller vara med i träningen om det passar övningarna (typ ha henne som extra vikt osv).

@Sedna
Det lät iofs mysigt :) tror hon var för liten sist vi var på sånt för då verkade hon inte bry sig så mkt så kanske skulle testa igen.

På tal om helt annat, sele, hur länge kan man ha det? Ska åka lite tåg ensam med bebis i augusti till mina föräldrar för att hälsa på när sambo jobbar. Tänkte att sele blir smidigt när man ska bära annat osv + få lite fria händer på tåget.

Vår tjej är rätt liten, storlek 68 är fortfarande stort :p tror hon var 66 cm och vägde typ 7500 senaste Bvc (i maj).

Har en baby K'tan men den är lite bökig. Väldigt mysig och så men att ta på den + bebis på krängande tåg kommer inte att gå. Vilken sele är the shit? Sele-noob här liksom.

På tal om helt annat, sele, hur länge kan man ha det? Ska åka lite tåg ensam med bebis i augusti till mina föräldrar för att hälsa på när sambo jobbar. Tänkte att sele blir smidigt när man ska bära annat osv + få lite fria händer på tåget.

Vår tjej är rätt liten, storlek 68 är fortfarande stort :p tror hon var 66 cm och vägde typ 7500 senaste Bvc (i maj).

Har en baby K'tan men den är lite bökig. Väldigt mysig och så men att ta på den + bebis på krängande tåg kommer inte att gå. Vilken sele är the shit? Sele-noob här liksom.

Minns inte hur länge jag bar stora dottern men över året iaf, och hon är lång för sin ålder, och har alltid varit.
En del bär ju treåringar. I min Pognae står det upp till 18 kg. Treåringen väger 17 men jag tror inte hon vill sitta i sele :D
Just Pognae är väldigt smidig. Fixade den utan problem med helgipsad högerarm.

Senast ändrad:
@Zewz
Alva kommer få börja förskola när hon är 1 år och 4 månader i februari. Iaf om vi får plats då... Jag har inte tänkt att hon ska gå på heltid då utan att jag pusslar med mitt schema, mormor och ev farmor så det blir 15-20 h max i början. Optimalt vore väl om man kunde vara hemma flera år, men jag vill gärna ha tillbaka min inkomst och har inte så mycket dagar kvar att det går heller.

Vi (läs: mest jag) känner lika dant. Vill tillbaka till jobbet och har ansökt om 30h/veckan inkl. hämta och lämna tid, men kommer nog bli mindre. Saknar jobbet lite grann men kommer väl bli 3 dagar i veckan på halvfart till att börja med.

Men jag vet inte ens om man får ha bebis på dagis (typ en timme ibland för social kontakt) om man ändå är hemma, antar att det inte är superpopulärt om man typ går och gymmar under dagistiden.
Här får man ha barnet på dagis max 15h/vecka om man är föräldraledig/studerar/arbetslös, har inte ni så i eran kommun med?

Var på Kolmården idag med extrabarn, bebis och sambo! Underbart väder förutom att det började ösregna när vi gick till parkeringen.. "Lite blöt" kan man väl säga om den upplevelsen O_o
Sebbe tyckte iaf. att djuren var lite intressanta men mest intressant var nog alla andra barn och bebisar :D Inget gnäll eller gråt utan bara allmänt glad liten fis :love:
Han har börjat med ett nytt ljud med: grrouuwl :eek:

Vi har en Manduca, jättebekväm sele som kan användas ett bra tag. Går ju också att bära på rygg om bebis inte är nöjd på mage, jag har provat det ett par gånger och det ficl tummen upp av Siri!

Kl
Apropå resa så åkte vi Lund - Sthlm, Sthlm - Östersund i förrgår och igår. Många timmar i bil även om vi ju delade upp resan på två dagar, men gud så snäll Siri varit :love: tror vi föräldrar var tröttare efter resan än vad hon var. Nu är vi hos min familj och hon drunknar i uppmärksamhet och showar järnet med pruttljud, bus och skratt :D imorgon ska vi ut och åka båt ett par dagar, får se vad hon tycker om flytväst och båt!

H sov hos mormor inatt när vi var på party. Jag var ordentligt i gasen vilket jag har sotat för idag, big time. Nä kul att festa men mysa med bebis slår det alla gånger i veckan :love: H hade sovit bra och varit ett A-barn, skönt!

Hälsade på min kompis med nyfödd, asså.. Så liten kan inte H ha varit? O_o

Visst är det sjukt hur små de varit?! Och hur fort det går. När Siri var ett par veckor hade vi makens morbror på besök, de fick barn 3 månader innan oss. Minns att jag hade jättesvårt att fatta att hon skulle bli ens så stor :p

Helt galet vad de utvecklas första året egentligen, aldrig någonsin i deras liv kommer det ju gå så fort igen. Träffade en kompis vars barn är 9 månader äldre än Alva, född samma år men är ju nu så stor i jämförelse. Om något år är de ju lika liksom.

Helt galet vad de utvecklas första året egentligen, aldrig någonsin i deras liv kommer det ju gå så fort igen. Träffade en kompis vars barn är 9 månader äldre än Alva, född samma år men är ju nu så stor i jämförelse. Om något år är de ju lika liksom.
Ja men eller hur, vi träffade makens kusin som är 3 månader äldre bara. Också stor skillnad just nu trots den lilla åldersskillnaden!

utvecklingen, känns som jag messar framsteg varje dag till pappan nu.
Tänk att han var en liten hickande bebis som låg still och bara tittade för 9 månader sen.

Och att han fyller 1 år om 3 mån :O

Var på bvc med mini i tisdags och hon är inte så mini längre, 9070 gram och 69,9 cm lång. Storlek 68 är utvuxet och håller på att säljas av och 74 sitter perfekt och jag som ändå hoppas på att det avtar lite granna med tillväxten nu eftersom jag redan köpt på mig två vinteroveraller i stl 80 till henne och hoppas att dom passar när det väl är dags för dom :p
Men jag tror det, hon är fortfarande minst i syskonskaran för åldern.

Mannen har haft semester en vecka och jobbar nu denna veckan som visserligen snart har flugit förbi, sen är han hemma i tre veckor till med oss :)

Det blev att införskaffa en gåstol till lillan så jag får avlastning för min hand. Jag får börja belasta den lite mer typ om en vecka men eftersom jag har en kronisk inflammation i den handen samtidigt så är det skönt med lite hjälpmedel. Har en tid till ortopeden om ca en månad för att kika på det med och det lutar åt ännu en operation för att åtgärda problemet, så snart är jag väl handikappad igen :wtf: (å sen andra handen efter det...)
Men som hon springer runt i den, plockar på allt och hon är som en liten bläckfisk :nailbiting:
Hon har hittat tekniken för att gå och tycker det är superskoj!
Sedan har jag gjort om babygymmet till en lekmatta (går ta bort bågarna helt och bara använda mattan :up: ) så hon sitter där (i en minut) och leker, tills hon har kravlat sig igenom halva rummet samtidigt som hon skrattar och busar med en :love:

Imorgon har jag barnfri dag, tyvärr får jag väl säga :(
Min systers farfar gick bort för två veckor sen så jag ska på begravning och tar tåget till henne (växte upp med hennes pappa och hans sida av släkten så känner dom väl), begravningen är i Jönköping där hennes farfar bodde (och jag är uppväxt) och går på den själv och sedan kommer mannen upp med barnen på lördag och så stannar vi några dagar hos syrrans pappa. Jag avundas honom INTE att sitta i bilen med två barn med adhd och en snart 8 månaders själv i 2½ timma :laugh:
Barnens farföräldrar ska passa alla tre när mannen jobbar imorgon så det passar bra att vi är bortresta några dagar sen för dom lär behöva vila upp sig efter morgondagen :D

Sitter och tittar på bilstolar och funderar. Jag tror dessvärre vi behöver köpa två stolar då vi har två bilar och det är ju bökigt att hålla på och montera i och ur.. Vi har isofix i båda bilarna men då är det ju max 18 kg på bakåtvänt, vilket dock lär dröja typ 3-4 år innan hon väger det, så man kanske klarar sig ett bra tag ändå med det. Tänker att man kanske kan köpa en modell nu som ev syskon kan ta över sen om man vill köpa en bältad senare.. Men de med isofix är ju dyrare så alternativet är ju att köpa två stycken typ Max-Way II eller Hi Way II och sätta en i varje bil.
Så himla svårt. Får väl åka ut till babyproffsen och be att få prova olika sorter i bilarna och se vad som blir bäst. Än så länge väger hon ju drygt 7 kg och får gott om plats i babyskyddet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar