Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad mysigt det låter @Sedna :) Klokt att bara "hänga med", det har vi lärt oss nu till barn nummer två. Med första blev man lätt "Gud, hon har knappt ätit idag!" eller "ååh hon MÅSTE ju sova nu!". Nu antar vi mer att hon äter när hon är hungrig och sover när hon är trött. Äter hon inte idag gör hon säkert det imorgon :D

På tal om motorik och grejer måste jag nästan filma henne nån dag. Hon kasar/skuttar fram på rumpan precis som stora dottern gjorde, och det ser så sjukt kul ut. Hon får syn på nåt spännande, får en lurig rynka mellan ögonen och sätter fart :rofl::love:
Finmotoriskt är hon rätt pillig. Petar gärna i sig riskorn och andra små grejer.

Gnälligheten häromnatten berodde nog på nya tänder, båda framtänderna i överkäken är på väg ner nu! Hon fick alvedon inatt och sov väldigt mycket bättre. Nöjda föräldrar :D

H kryper med rn fot under sig, oftast vänster så den har fått skavsår vid fotknölen!

Idag har han knappt sovit utan bara krypit runt och hittat på bus. Vi köpte dörrstoppar för att undvika klämda fingrar. De drar han loss och tuggar på!
Med nästa barn kommer vi garanterat uppskatta den första tidens långa sovpass mer :D

Här börjar långsamt nya rutiner att forma sig efter ett par dagars kaos. Jag åkte akut på en bukoperation för ett par dagar sen och blev för första gången skiljd fr dottern under en längre tid. Återförenandet när jag väl kom hem blev inte alls så där ljuvligt som man skulle kunna önska utan tvärtom ganska svårt. Dottern tyckte mamma var jättekonstig och hela situationen var så jättejobbig när allt blev så förändrat. Att inte kunna lyfta, bära, sova/vila eller ens mata på ett sätt som man brukar gjorde att dottern kände sig liksom vilsen i min närvaro. För det här kom dessutom precis i dagarna efter att hon på en och samma gång hade börjat sitta, "krypa", klappa händerna och vinka (mot sig själv). Så hon var verkligen i en utvecklingsfas när jag helt plötsligt bara försvann. Och hennes gensvar på förändringen var att bli extremt "mkt". Vilket i sig är jobbigt när man mår dåligt och inte har så mkt ork.

Idag börjar dock allt falla på sin plats igen. Både A och jag börjar vänja oss vid det nya nu och har hittat nya rutiner som fungerar. Allt är inte enkelt ännu men det är oerhört skönt att känna att vår kontakt börjar bli som vanligt igen. Det gjorde oerhört ont i hjärtat att inte på en gång kunna ge de signaler till trygghet som man annars brukar göra. Men nu börjar det som sagt bli bra igen!

Här börjar långsamt nya rutiner att forma sig efter ett par dagars kaos. Jag åkte akut på en bukoperation för ett par dagar sen och blev för första gången skiljd fr dottern under en längre tid. Återförenandet när jag väl kom hem blev inte alls så där ljuvligt som man skulle kunna önska utan tvärtom ganska svårt. Dottern tyckte mamma var jättekonstig och hela situationen var så jättejobbig när allt blev så förändrat. Att inte kunna lyfta, bära, sova/vila eller ens mata på ett sätt som man brukar gjorde att dottern kände sig liksom vilsen i min närvaro. För det här kom dessutom precis i dagarna efter att hon på en och samma gång hade börjat sitta, "krypa", klappa händerna och vinka (mot sig själv). Så hon var verkligen i en utvecklingsfas när jag helt plötsligt bara försvann. Och hennes gensvar på förändringen var att bli extremt "mkt". Vilket i sig är jobbigt när man mår dåligt och inte har så mkt ork.

Idag börjar dock allt falla på sin plats igen. Både A och jag börjar vänja oss vid det nya nu och har hittat nya rutiner som fungerar. Allt är inte enkelt ännu men det är oerhört skönt att känna att vår kontakt börjar bli som vanligt igen. Det gjorde oerhört ont i hjärtat att inte på en gång kunna ge de signaler till trygghet som man annars brukar göra. Men nu börjar det som sagt bli bra igen!

Fy så tråkigt! Vet precis hur det är att bli frånryckt från en liten bebis, det är vidrigt.
Hoppas allt löser sig för er, och att mår bättre snart!

Så tufft Saigon! Hoppas du mår ok efter operationen.

Nån med tips på skitbra solhatt? H slänger av alla på fem röda även om jag knyter de under hakan. Funderar på att binda fast de i örona eller nåt ;)

Hur tänker ni andra kring förskola?
Jag har hela tiden sagt att jag vill börja jobba våren 2017, då är Ebba ett år och sju månader. Nu börjar jag vela lite. Skola in i april, och sen kanske bli tvungen att lägga in om ganska lång semester (inte helt poppis på mitt jobb sommartid), och så blir hon hemma 5-6 veckor. Är det ens lönt? Är det bättre att vänta till augusti när hon nästan är två?

Att börja jobba igen "så tidigt" är i så fall mest för min egen skull, jag kan bli knäpp i huvudet av att "bara vara mamma". Föräldradagar har vi så jag kan vara hemma lite längre om jag vill.
Börjar jag jobba mjukstartar jag nog på halvtid något år.

Stora dottern började förskola när hon var ett år och nio månader, det var rätt lagom för oss båda två.

Hur tänker ni andra kring förskola?
Jag har hela tiden sagt att jag vill börja jobba våren 2017, då är Ebba ett år och sju månader. Nu börjar jag vela lite. Skola in i april, och sen kanske bli tvungen att lägga in om ganska lång semester (inte helt poppis på mitt jobb sommartid), och så blir hon hemma 5-6 veckor. Är det ens lönt? Är det bättre att vänta till augusti när hon nästan är två?

Att börja jobba igen "så tidigt" är i så fall mest för min egen skull, jag kan bli knäpp i huvudet av att "bara vara mamma". Föräldradagar har vi så jag kan vara hemma lite längre om jag vill.
Börjar jag jobba mjukstartar jag nog på halvtid något år.

Stora dottern började förskola när hon var ett år och nio månader, det var rätt lagom för oss båda två.
Jag känner mig ganska förvirrad när det gäller förskola (finns det inte dagis längre?). Jag kommer börja jobba ett par timmar/v redan till hösten. Men då blir det sambo och mormor istället för förskola. Har inte en aning om när jag kommer tycka hon är mogen att börja. Bvc sa att de inte har ngt eget intresse el behov förrän vid 3-års åldern. Och eg skulle jag väl vilja vänta tills dess men har hört att de är svårare att skola in då mot 2-årsåldern. Tycker det är skitsvårt! Men jag har överlag väldigt svårt för att tänka (och bestämma) långt framåt. Jag lever oerhört mkt i nuet på gott och ont.

Jag känner mig ganska förvirrad när det gäller förskola (finns det inte dagis längre?). Jag kommer börja jobba ett par timmar/v redan till hösten. Men då blir det sambo och mormor istället för förskola. Har inte en aning om när jag kommer tycka hon är mogen att börja. Bvc sa att de inte har ngt eget intresse el behov förrän vid 3-års åldern. Och eg skulle jag väl vilja vänta tills dess men har hört att de är svårare att skola in då mot 2-årsåldern. Tycker det är skitsvårt! Men jag har överlag väldigt svårt för att tänka (och bestämma) långt framåt. Jag lever oerhört mkt i nuet på gott och ont.

Förskola är väl bara ett annat ord för dagis. Tänkte bara försöka vara lite politiskt korrekt :angel:
Jag kände länge med stora dottern att "jag släpper aldrig iväg henne! :love:" men när hon var drygt ett och ett halvt började det bli lite tradigt att gå hemma. Hon krävde full fart hela tiden och hon verkade uppskatta dagis. (Var inte full tid då heller, ungefär halvtid). Men nu när jag ser bilder så ser hon såå liten ut.
Lutar nog åt att vara hemma, man ångrar knappast att man spenderade för mycket tid med barnen :D (Även om jag vissa dagar bara vill hemifrån. Men det kanske går lösa ändå.)

Förskola aug -17 är tanken, men kan hinna ändras med tiden. Inte tidigare iaf. Vintern -17 är hon i vårt tycke för liten och våren -17 känns det inte lönt i och med sommarens semesterperiod och även av privata skäl.

@Saigon
Hoppas du mår bättre fort! Jag hade ju tur och kunde komma hem samma dag när jag opererades så det var ju inte alls samma sak, men jag hade ångest ändå för det..

@Zewz
Alva kommer få börja förskola när hon är 1 år och 4 månader i februari. Iaf om vi får plats då... Jag har inte tänkt att hon ska gå på heltid då utan att jag pusslar med mitt schema, mormor och ev farmor så det blir 15-20 h max i början. Optimalt vore väl om man kunde vara hemma flera år, men jag vill gärna ha tillbaka min inkomst och har inte så mycket dagar kvar att det går heller.

Vi har inget planerat alls för förskola än. Tar en dag i taget men mini blir nog hemma ett tag till med mig.

Våra andra började vid 17 månader/3 år och 3 månader.

Vi kommer köra på förskola hösten 2017 eller 2018. Jag ville ju att hon skulle börja tidigare ett tag pga ville börja jobba tidigare men efter att ha jobbat lite mer nu när min sambo tar pappaledigt över sommaren känner jag att nä, jag vill inte jobba så mkt mer än jag gör i vanliga fall (helger). Dessutom håller jag på att starta upp företag nu som kommer göra att jag kan jobba hemifrån och styra mina egna tider. Vi tänkte 2-3 dagar i veckan a 3-4 timmar/gång.

Fördelen med att börja hösten 2017 är att då har vi ca 150 SGI-dagar kvar och alla lägsta dagar. Väntar vi ett år till vet jag inte vad vi har, typ 50 kanske? Iofs tänker vi syskon 2017/18 men det vet man ju aldrig :)

Jan -17 då H är 15 mån. Jag börjar jobba heltid i aug och pappan är hemma till inskolning.

Jag ser inte dagis som nåt dåligt och både farmor och mormor vill hämta tidigare plus stt pappan ev kommer jobba deltid.

Här blir det inskolning i januari -17. Jag börjar jobba heltid i juli och Siris pappa är ledig istället, sen är ju jag ledig en hel del så hon behöver inte vara där på heltid ändå. Men hon blir så himla glad när hon träffar andra barn så det känns som att det kommer passa henne jättebra.

Här blir det inskolning i januari -17. Jag börjar jobba heltid i juli och Siris pappa är ledig istället, sen är ju jag ledig en hel del så hon behöver inte vara där på heltid ändå. Men hon blir så himla glad när hon träffar andra barn så det känns som att det kommer passa henne jättebra.

Vår tjej älskar att träffa andra bebisar så av den anledningen skulle jag egentligen vilja att hon började tidigt, litegrann sådär. Men jag vet inte ens om man får ha bebis på dagis (typ en timme ibland för social kontakt) om man ändå är hemma, antar att det inte är superpopulärt om man typ går och gymmar under dagistiden. Känns iaf fel ;)

Svägerskan tycker vi ska välja ett visst dagis men där får man inte gå innan 3 års ålder och det är ju väldigt långt dit, så länge vill jag inte vänta, sålänge dagiset är bra tror iaf jag att det är fantastiskt för barnen.

Vår tjej älskar att träffa andra bebisar så av den anledningen skulle jag egentligen vilja att hon började tidigt, litegrann sådär. Men jag vet inte ens om man får ha bebis på dagis (typ en timme ibland för social kontakt) om man ändå är hemma, antar att det inte är superpopulärt om man typ går och gymmar under dagistiden. Känns iaf fel ;)

Det är ju det man har öppna förskolan till.
Att lämna ungen på dagis för annat än jobb/studier/sjukskrivning är inte tillåtet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar