Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag orkade ingen restaurang ikväll så är hemma... helt själv och jag kan HÖRA klockan ticka köket, då är det tyst :nailbiting: :banana:

Jag _tror_ förra gången jag var helt själv hemma var typ? När jag var gravid :confused:
(Nä, 27 maj men det känns längre sen :p )

Mannen åkte iväg med tjejerna och fixar middag åt oss istället :)

Jag var hos frisören igår medan mamma först gick på stan en sväng med barnvagnen och sen kom och satt med hos frisören och hade hand om Alva. Tog 3 h så det blev amningspaus efter hårtvätten typ :p
Alva har hittat sin röst rejält :rofl: Hon tjoar gärna och ofta nu...

Ja, snacka om att man behöver hörselskydd ibland :rofl:
Lillan har verkligen hittat sin röst och prövar den i alla tonlägen, till sonens förtret. Han brukar be oss stoppa nappen i bebisens mun så hon blir glad när hon tjoar som högst å han sitter och håller för öronen :p

Ebba har kommit på en ny idé - hon vaknar runt 4:40 och anser att det är dags att gå upp :banghead: Trots att hon somnar efter kl 20 ibland....
Dessutom är treåringen lite jobbig med sin sömn nu, och så äter jag medicin som gör mig heeeelt borta, och som enligt läkaren ska "förbättra min sömn".... :wtf:

Tycker hon borde vara trött för det händer mycket nu. Hon är på väg att resa sig mot saker och skumpar runt på rumpan en hel del.

Vanlig barnmat ratar hon så det är plockmat som gäller. Kul, men grisigt :up:

Vanlig barnmat ratar hon så det är plockmat som gäller. Kul, men grisigt :up:

Alva har provat några olika burkar mat, men det är oätligt enligt henne. Har själv smakat och luktat på dem och jag undrar vad 17 de gjort för röra egentligen? Det luktar inte ens det som det står på burken att det ska vara..?? :confused:

Får nog fortsätta ge henne vanlig hemlagad mat. Bara lite svårt att inte få i henne salt då tycker jag, det är ju det i det mesta man lagar.

Får nog fortsätta ge henne vanlig hemlagad mat. Bara lite svårt att inte få i henne salt då tycker jag, det är ju det i det mesta man lagar.

Det är inte nolltolerans på salt till små barn. Man ska tänka på att inte tillsätta salt, men gör man t.ex. en hel sats med köttfärssås på ett halvt kilo köttfärs och har i en eller två buljongtärningar så gör det ingenting. Barnet äter ju troligtvis bara ett par matskedar av köttfärssåsen, så mängden salt barnet får i sig är inte farlig.

Alva har provat några olika burkar mat, men det är oätligt enligt henne. Har själv smakat och luktat på dem och jag undrar vad 17 de gjort för röra egentligen? Det luktar inte ens det som det står på burken att det ska vara..?? :confused:

Ebba har glatt ätit det mesta ända fram tills nu. Även burkmat.
Men nu gör jag eget åt henne. Kokar broccoli/blomkål/potatis/morot/pasta osv, och steker lite kyckling eller falukorv till. Falukorv är väl rätt salt men ska vara ok enligt BVC (?). Sen är det lite omtvistat det här med salt och inte salt. Vissa påstår att barnens njurar visst är utvecklade och man behöver inte vara så restriktiv med salt osv, men jag kör lite det säkra före det osäkra och håller nere på saltet, men inte nitiskt. Hon är trots allt nio månader nu, inget spädbarn längre.

Ebba har glatt ätit det mesta ända fram tills nu. Även burkmat.
Men nu gör jag eget åt henne. Kokar broccoli/blomkål/potatis/morot/pasta osv, och steker lite kyckling eller falukorv till. Falukorv är väl rätt salt men ska vara ok enligt BVC (?). Sen är det lite omtvistat det här med salt och inte salt. Vissa påstår att barnens njurar visst är utvecklade och man behöver inte vara så restriktiv med salt osv, men jag kör lite det säkra före det osäkra och håller nere på saltet, men inte nitiskt. Hon är trots allt nio månader nu, inget spädbarn längre.

Så gör jag med. Jag tillsätter inget extra salt men utesluter inte mat för att det är salt i från början. Man ger ju inte en hel falukorv direkt :p

Angående burkmat så är den okej men verkligen inte mer än okej tycker lillan. Däremot den där klämgröten var en skänk från ovan säger hon å själv tycker jag den ser vidrig ut :p
Men bra att ha med i skötväskan när vi är iväg. Även klämfrukt är gott. Men annars är det hemmagjord mat som äts allra helst.

Tycker också att det är bökigt med saltet, även om det kanske inte är så farligt så vill jag inte riskera nåt när det står på hundra ställen att det bör undvikas.

Burkmat har vi inte provat men klämmisar är populärt! Nu gör vi egna hemma istället, favoriten är mango, banan och antingen gröt eller lite grädde i. Jordgubbar och vattenmelon är också supergott (bra smaksinne på den här lilla damen :D)

Något annat som är svårt att hänga med på är mängden mat. Den senaste veckan har Siri ätit omelett på ett helt jätteägg med en skvätt grädde till frukost. Innan fick hon i sig typ en tredjedel O_o

Det är inte nolltolerans på salt till små barn. Man ska tänka på att inte tillsätta salt, men gör man t.ex. en hel sats med köttfärssås på ett halvt kilo köttfärs och har i en eller två buljongtärningar så gör det ingenting. Barnet äter ju troligtvis bara ett par matskedar av köttfärssåsen, så mängden salt barnet får i sig är inte farlig.

Det är ju lite så jag resonerat tills nu, hon äter ändå bara typ 1-2 matskedar av det jag äter och då blir det ju inte så mycket salt även om man skulle haft lite salt i maten.
Hon gillade havrevälling iaf, provade det och det åkte ner 1 dl rätt direkt. Så nu får hon det på kvällen, inte för att hon för den sakens skull sovit bättre.. men men :p
Ska nog börja laga 'storkok' åt henne som jag kan göra portioner av och ge så det finns något varje dag. Tycker det är svårt att komma in i rutinen att ge även henne då hon inte är jätteintresserad av att äta några mängder än, utan bara några skedar..

Både rutinen att mata och mängden kan jag hålla med om är knepigt ibland. Framförallt när det är helg och vi gör något annat. Nu i helgen var vi tex bortbjudna mitt i lilla frökens middagstid. Det är ju smidigt att amma då:angel:

Sambon hade förresten helt missuppfattat mängden gröt lillan äter:) Han har varit så stolt över att han fått i henne en hel portion gröt när jag varit i stallet eftersom jag sagt att hon inte alltid äter upp. Sen har han berättat att han snart fått ge flaskan också. Vad bra tänkte jag, nyttigt att pappa fixar ibland. Igår gick det dock väldigt snabbt att äta gröten så jag undrade lite över mängden:confused: Då hade han blandat typ 1,5 msk gröt istället för ca 0,6 dl hon brukar få. Han hade uppfattat att han skulle ha knappt dubbelt så mycket vatten som pulver, men inte att jag sade 4 msk vatten och 2,5 msk gröt. Hon var inte precis mätt efter gröten :D

En annan fråga. Hur snabbt efter att era små kunde stå i krypposition började de att faktiskt krypa? Nu står hon på alla fyra och gungar så det känns nära förestående:eek:

En annan fråga. Hur snabbt efter att era små kunde stå i krypposition började de att faktiskt krypa? Nu står hon på alla fyra och gungar så det känns nära förestående:eek:

Alva krypålade först i typ 1 månad, sedan började hon stå på alla fyra och då gick det snabbt över till att krypa på alla fyra på två veckor ungefär.

Två veckor typ. H kryper nu och sen igår testar han att resa sig mot söt dom verkar stabilt nog.

H är matglad och jag tycker det är dels skitsvårt att pricka med våra mattider och dels vad vi äter i tillräckligt mängd så blir oftast burkmat. Han äter mat till lunch och middag och oftast frukt/klämmis på en. Gröt morgon och välling ikväll. Lite ersättning på dan.

Tycker vi fått till hyfsade matrutiner nu, frukost strax före nio (ibland något litet innan, typ lite frukt eller så men hon är oftast inte hungrig förrän nån timme efter vi gått upp), till frukost äter hon oftast omelett. Lunch vid 12, plockar fram 3-4 kuber mat från frysen. Ca 15 en klämmis och kanske lite macka eller frukt/bär. Middag vid 18, antingen samma som vi äter eller från frysen. Vid läggning brukar hon äta ersättning men idag blev alla mattider förskjutna en timme bakåt så hon fick gröt precis innan läggdags istället.
Tycker hon är lagom hungrig när det är dags för mat igen, utan att hon hunnit bli arg pga hunger. Och så är det lättare för oss att ha koll när det är ungefär samma tider varje dag.

Tillägg; hon äter ersättning en gång på natten också, tiden varierar väldigt.

Idag är jag trött! (eller det har jag varit senaste veckan också...)
Alva har nog vaknat ungefär varje-varannan timme hela natten och tuttar och äter och låter. Igår ville hon inte äta hemgjord mat heller alls, men välling gick bra. Dock sover hon inte bättre, nästan sämre, sen vi började ge välling på kvällen. Är det nåt piggelinpulver tro? Hon kör ju på här hemma och kryper runt till 23 liksom...
*trött mamma*

Måns verkar ha en tillväxtrush för tillfället. Sover 20-08 och sen 2x2 timmar på dagen. Bodys i 68 sitter tajt numera.

Vi har varit och skaffat pass idag. Det var visst så slitigt att man måste sova timme efteråt.

Måns verkar ha en tillväxtrush för tillfället. Sover 20-08 och sen 2x2 timmar på dagen. Bodys i 68 sitter tajt numera.

Den lille som var så liten där i sjalen när vi sågs :D
S (14 månader nu) kan fortfarande ha nästan alla sina bodys i stl 68 (även om vi mest använder 74 och 80). Han blir väl snart omspurtad :p

Den lille som var så liten där i sjalen när vi sågs :D
S (14 månader nu) kan fortfarande ha nästan alla sina bodys i stl 68 (även om vi mest använder 74 och 80). Han blir väl snart omspurtad :p

Ja, risken finns ju om Måns fortsätter i den här takten. :D
Dags för ny träff snart kanske?

Både rutinen att mata och mängden kan jag hålla med om är knepigt ibland. Framförallt när det är helg och vi gör något annat. Nu i helgen var vi tex bortbjudna mitt i lilla frökens middagstid. Det är ju smidigt att amma då:angel:

Sambon hade förresten helt missuppfattat mängden gröt lillan äter:) Han har varit så stolt över att han fått i henne en hel portion gröt när jag varit i stallet eftersom jag sagt att hon inte alltid äter upp. Sen har han berättat att han snart fått ge flaskan också. Vad bra tänkte jag, nyttigt att pappa fixar ibland. Igår gick det dock väldigt snabbt att äta gröten så jag undrade lite över mängden:confused: Då hade han blandat typ 1,5 msk gröt istället för ca 0,6 dl hon brukar få. Han hade uppfattat att han skulle ha knappt dubbelt så mycket vatten som pulver, men inte att jag sade 4 msk vatten och 2,5 msk gröt. Hon var inte precis mätt efter gröten :D

My stod i krypposition och vinglade redan vid 4 mån. Vid 4,5 började hon åla och vid 5,5 mån började hon krypa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar