Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
+1
I en vecka har vi haft en varannan-dag vecka. Ena dagen är vi ängelbebis och sover massor och är jätteglad, andra dagen sover vi 1h på en dag och är tjurig, gnällig etc. Vet inte om det är en kombo av ev. nya tänder och utvecklingsfas? Trött och nära kollaps varannan dag iaf. :crazy:

Varannandag-stilen förekommer här också. :) hur gammal är din nu? Här tror jag det är tänder som spökar också för han bits som bara den ibland när han ammar. :crazy:

Vi fortsätter att prova mat här. Alva gillar vår mat och äter glatt fisk och potatis, klämmisgröt är sådär, fruktklämmis går lite bättre, vanlig banan är jättegott. Hon äter småbitar utan problem :)
Har inte provat barnmatsburkar än alls då det är så mycket i dem tycker jag..

Varannandag-stilen förekommer här också. :) hur gammal är din nu? Här tror jag det är tänder som spökar också för han bits som bara den ibland när han ammar. :crazy:
Han har precis passerat 7 månader nu :)
Ja bits gör han med och suger på sin egen arm.. Har fått två nere så det är nog dem uppe som är påväg men jag känner inga än.

Har hämtat hem nya barnstolen idag. Med, BeSafe Izi Plus. Någon mer som har den? Får vänta med att installera när pappa kommit hem.. Skaplig utmaning bara att få hem den.

Vi fortsätter att prova mat här. Alva gillar vår mat och äter glatt fisk och potatis, klämmisgröt är sådär, fruktklämmis går lite bättre, vanlig banan är jättegott. Hon äter småbitar utan problem :)
Har inte provat barnmatsburkar än alls då det är så mycket i dem tycker jag..
Vi har inte provat barnmatsburkar alls, dels är det så mycket i dem, dels brukar jag ta undan och mixa en del av samma mat som vi äter (-salt!), fryser in i iskubslådor så är det enkelt att plocka fram och värma i micron :)

När vi ändå är inne på mat förresten, vad brukar ni ha med om ni ska iväg där det inte finns möjlighet att värma? Jag har svårt att komma på något bra.

Man kan ju ta med frukt som banan eller rivet äpple, päron etc.
Jag ammar ju fortfarande det mesta så brukar inte ta med nåt just, har haft med fruktklämmis nån gång, men hon är sådär förtjust i det. Får nog bli vanlig banan istället :)

H käkar en halv burk åt gången så de går åt. Är vi iväg har vi mat på klämmis, han äter den rumstempererad. Tycker det är skitsvårt med mat, äter själv så lite riktigt lagad mat.

Allevo så vat H också vid 7 månader, började köra korta powernaps varannan dag. Nu (blir 8 mån på Tors) är det mer sömn igen.

Det här ni beskriver om korta sömnperioder har vi här också. Vissa dagar ska man nog vara glad om hon får ihop en timmes sömn under dagen. 7 mån nästa vecka.

Ja frukt brukar vi ha med, och bröd, men jag tänker att det inte mättar så mycket? Men jag kanske nojar för mycket :p

Vi har också lite kortare sömnperioder emellanåt, men oftast sover hon ca 40 minuter. De senaste två dagarna har hon hållt sig vaken från 14 till sovdags vid 19 O_o vägrar somna på eftermiddagen!

När vi ändå är inne på mat förresten, vad brukar ni ha med om ni ska iväg där det inte finns möjlighet att värma? Jag har svårt att komma på något bra.

Jag tänkte testa göra grötpinnar, det tror jag mycket på som mat på språng. Annars grönsaksstavar.

Vi har inte provat barnmatsburkar alls, dels är det så mycket i dem, dels brukar jag ta undan och mixa en del av samma mat som vi äter (-salt!), fryser in i iskubslådor så är det enkelt att plocka fram och värma i micron :)

Jag brukar ta med nån matigare klämmis med grönsaker i om vi är ute och flänger, Ebba gillar den med ärtor/broccoli/päron :cautious:

Ebba är väldigt glad i mat och stoppar glatt i sig bitar av frukt, grönsaker och bröd. Ärtor älskar hon :rofl: Kanske för att de heter Ebba? :idea:

I början när hon åt väldigt lite frös jag in delar av burkmaten. Då kanske hon åt en gång av maten, och så frös jag in tre "klickar", lätt att ta fram och värma. Nu äter hon en halv burk varje gång så nu behöver jag inte frysa in.
Hon brukar äta ett mål burkmat och ett mål hemlagat varje dag.

Hon var med mig och storasyster på Astrid Lindgrens värld i fredags, så himla go hon är. Inte en sur min på hela dagen, hon satt och gungade med till musiken i föreställningarna :love:

Finns recept på blw.nu. har provat de som heter blw-mammans och Måns pappa åt nästan upp allihopa innan Måns fick några... :D antar att det var godkänt. ;)

Klara brukar äta de till mellanmål nästan varje dag. Hon gillar "torrare" mat så hon tycker de är väldigt goda. Brukar mata henne med de, äta själv förstår sig inte damen på speciellt bra.

H käkar majskrokar. Tar en, bryter isär och knölar sen in båda i munnen, helst samtidigt. :O så jag fegar med grönsaksstavar, ser bara framför mig hur han biter loss en stor bit och sätter i halsen

H käkar majskrokar. Tar en, bryter isär och knölar sen in båda i munnen, helst samtidigt. :O så jag fegar med grönsaksstavar, ser bara framför mig hur han biter loss en stor bit och sätter i halsen

Måns gör så med mat som är porös, men hårdare saker är han mer försiktig med, så våga prova. :)

Färsk aprikos var tydligen en höjdare. Så skoj nu med all frukt som kommer.

Måns gör så med mat som är porös, men hårdare saker är han mer försiktig med, så våga prova. :)

Färsk aprikos var tydligen en höjdare. Så skoj nu med all frukt som kommer.

Var inne på sidan du länkade. Verkar helt klart intressant! Har Måns någongång fått rejäla kväljningar? Känner att jag behöver gå en HLR kurs innan jag skulle våga prova ifall olyckan skulle vara framme då han ätit puréer och inte riktigt har tuggförmåga. Har ju tittat på instruktionsfilmer men det är ju inte riktigt samma sak som att öva på en docka.

Var inne på sidan du länkade. Verkar helt klart intressant! Har Måns någongång fått rejäla kväljningar? Känner att jag behöver gå en HLR kurs innan jag skulle våga prova ifall olyckan skulle vara framme då han ätit puréer och inte riktigt har tuggförmåga. Har ju tittat på instruktionsfilmer men det är ju inte riktigt samma sak som att öva på en docka.

Har hänt någon gång precis i början att han klöktes så han kräktes lite, men han verkar snabbt ha blivit bättre på att avgöra hur han ska göra och vilka konsistenser han ska göra vad med. Sånt som är mer mosigt sväljer han direkt, medans hårda grejer fixar han runt i munnen en del innan de kommer ut igen. Allt handlar ju om att lära sig. :) så skönt att själv kunna äta i lugn och ro med en glad matkompis. Vi gör ingen speciell mat åt honom heller utan han får det vi äter i lagom form och storlek. Kött och fisk verkar vara det bästa så långt.

Nä jag vågar inte. Han har nu tre tänder och biter loss bitar om han kan. Risken att sätta i halsen är så farlig att jag hellre väntar.
Vi har testat med stora gurkbitar men till slut fick jag fiska ut stora bitar han bitit av.
Allevo, har också djupstuderat HLR men fy för att behöva använda det :nailbiting:

Nä jag vågar inte. Han har nu tre tänder och biter loss bitar om han kan. Risken att sätta i halsen är så farlig att jag hellre väntar.
Vi har testat med stora gurkbitar men till slut fick jag fiska ut stora bitar han bitit av.
Allevo, har också djupstuderat HLR men fy för att behöva använda det :nailbiting:

Hahaha det har hänt oss hos farmor! Sebbe satt med en banan i babysittern, skuren som på bilderna (kan bara slicka och inte bita loss bitar) Hon frågade "han kan inte tugga än eller?" och innan jag han svara eller reagera så hade hon stoppat in en bit i munnen som då hamnade fel.. Som tur var är ju hon sköterska och har jobbat på akuten så hon var ju lika snabb med att dra upp han och dunka ut biten som tur var! Fy fan för den paniken man fick på dem 5 sekunderna det hände på!! Måste verkligen gå en kurs, får ringa till BVC senare......

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 035
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar