Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä jag vågar inte. Han har nu tre tänder och biter loss bitar om han kan. Risken att sätta i halsen är så farlig att jag hellre väntar.
Vi har testat med stora gurkbitar men till slut fick jag fiska ut stora bitar han bitit av.
Allevo, har också djupstuderat HLR men fy för att behöva använda det :nailbiting:

Ugnsbakad mat då? Kanske känns bättre? Om du vill alltså, såklart det går att vänta tills det känns tryggare också. :)

De kan bita av även med tandköttet så man får fundera på konsistens och form innan man ger.

Var inne på sidan du länkade. Verkar helt klart intressant! Har Måns någongång fått rejäla kväljningar? Känner att jag behöver gå en HLR kurs innan jag skulle våga prova ifall olyckan skulle vara framme då han ätit puréer och inte riktigt har tuggförmåga. Har ju tittat på instruktionsfilmer men det är ju inte riktigt samma sak som att öva på en docka.

Vi ger också mat utifrån BLW-konceptet. V fick en del kväljningar till en början, men började snabbt lära sig hur hon skulle hantera maten. Fascinerande hur fort de lär sig! Det enda hon fått rejäla kväljningar och kräkts av är faktiskt morotspuré.

Broccolibukett blir hon väl glupsk på och trycker in hela i ett nafs, så det ger vi nu i mindre bitar. Hon gillar småpill som ärtor och majs. Får hon välja måltid blir det nog citron- och rosmarinmarinerad torsk med skirat smör, blomkålspuré, ärtor, majs och jordgubbar till efterrätt. :)

Vi ger också mat utifrån BLW-konceptet. V fick en del kväljningar till en början, men började snabbt lära sig hur hon skulle hantera maten. Fascinerande hur fort de lär sig! Det enda hon fått rejäla kväljningar och kräkts av är faktiskt morotspuré.

Broccolibukett blir hon väl glupsk på och trycker in hela i ett nafs, så det ger vi nu i mindre bitar. Hon gillar småpill som ärtor och majs. Får hon välja måltid blir det nog citron- och rosmarinmarinerad torsk med skirat smör, blomkålspuré, ärtor, majs och jordgubbar till efterrätt. :)

Åh, är hon också en fiskälskare? Måns gillade spaghetti, men det är nog mest konsistensen och greppvänligheten som gör det. :)

Gör ett försök att skriva här medans stora tjejen roar lillan med fiolspel. Tar lite tid att skriva på fel hand :p

Opererades i torsdags förra veckan. Allt har gått bra och handen känns okej :)
Går med skena dygnet runt, ska ta bort mina 18 stygn nästa vecka och får inte blöta ner handen alls innan dess. Får lite hjälp av släkten och hästen är på bete tills han åker till sin nya matte. Vill helst inte prata om det men det blir för det bästa med tanke på hur vardagen är just nu.

Lillan äter det mesta. Utom banan. Det är inget gott alls tyvärr. Annars väldigt enkelt att ha med sig.
Hon äter mestadels ersättning men får några mindre mål mat om dagen. På morgonen blir det oftast bröd med smör och något pålägg. Räkost, ost är godkänt. Leverpastej ska vi prova nu, köpte hem nytt paket idag.
Kokt broccoli, gröna ärtor, morot och blomkål är gott att smaska på.
Hemlagad mat går före burkmaten. Hon får både ock beroende på hur det passar att ge henne och vad vi äter till middag. Skulle ha tacopaj häromdagen som ändå är kryddad en del. Hade gjort egen mat till henne men nej, det ska smakas från mammas tallrik :p
Det gick dock bra. Hon fick från syrrans egna paj utan starka kryddor och tyckte om det.
Har provat lite klämmisar med olika fruktsmaker och några olika burkmat. Dom är det ju dock en del svinn på eftersom hon inte äter så mycket som är i dom.
Äter ingen gröt men köpte hem två olika grötklämmisar idag så får jag se om hon gillar det.
Majskrokar och rån är roligt att äta själv.
Puréar inte så mycket åt henne. Delar i mindre bitar eller mosar lätt. Ris, makaroner och potatis är gott det med.
Kött har hon smakat lite med och det går ner det också. Kan dock inte ens dela åt mig själv för tillfället så det får vänta tills handen är mer funktionsduglig igen. Jag matar henne gärna själv vid alla måltider just nu så jag får in tekniken och inte behöver mer hjälp än nödvändigt när resten av familjen är på skola/jobb. Så hon äter det jag kan servera och äta själv :)

Sover lite oroligt. Vill äta mer på nätterna nu än på länge. Men go och glad på dagarna. Lite gosesjuk och behöver roas en del men hon är oftast nöjd bara hon är med en på det man gör.
Sover lite mer sällan på dagarna men längre stunder åt gången, för tillfället iaf.
Rätt enkel att ha att göra med överlag tycker jag. Svärmor hade henne ju hela fredagen förra veckan och tyckte hon var hur go som helst :love:
Inget ledsen och åt allt hon serverade, så alla glada och nöjda :D

Vi blandar lite puréat och mat att tugga på. Hon hanterar tuggandet rätt bra men tröttnar innan hon är mätt. Favoriter här hemma är helt klart vattenmelon och jordgubbar just nu! Annars äter hon det mesta glatt :) aptiten har dock varit lite sämre den här veckan, men med tanke på värmen är väl inte det så konstigt. Vi fyller på med ersättning när det behövs, nu när hon äter ur flaska och allt :D

@Matmissbrukaren kul att höra från dig! När blir nästa operation? Måste vara bökigt med bara en hand! Tråkigt med hästen.

H käkar det mesta glatt men äggvita fpr honom att rysa. Tror det är konsistensen.

Favoriten just nu är vagnpromenader i stan. Hänga fram på bygeln och spana på folk/bilar/cyklar osv. Nöjd kille :)

S har senaste dagarna tröttnat på gröten (semper päron/äpple). Förut fick han inte nog och åt en portion lätt, nu får jag truga i honom och allt går inte ner - inte ens med banan i. Idag fyllde jag på med lite smörgås efteråt men känns som han inte blir mätt på det lilla han lyckas få i sig. Tips?

S har senaste dagarna tröttnat på gröten (semper päron/äpple). Förut fick han inte nog och åt en portion lätt, nu får jag truga i honom och allt går inte ner - inte ens med banan i. Idag fyllde jag på med lite smörgås efteråt men känns som han inte blir mätt på det lilla han lyckas få i sig. Tips?
Jag ger den utan smaksättning och blandar själv i fruktpuré. Brukar variera mellan aprikos, kiwi, äpple och päron men har även testat med banan, hallon och hemgjord smoothie i. På så sätt blir det ju olika smak och lite olika näringsämnen. Dessutom kan man styra lite till hur magen sköter sig, banan om det behöver bromsas lite och päron om det är stopp tex.

Jag skulle byta sort. Inte minst för att just den är en risgröt (med tanke på arseniklarmet tidigare). Även om Semper mfl sa sig byta leverantör på riset efter upptäckten så är det ändå arsenik i allt ris. Det rek ju därför att ge ett begränsat intag av risprodukter till barn (minns inte exakt men har för mig max 3 ggr/v el dyl). Så pröva havregröt istället.

Jag skulle byta sort. Inte minst för att just den är en risgröt (med tanke på arseniklarmet tidigare). Även om Semper mfl sa sig byta leverantör på riset efter upptäckten så är det ändå arsenik i allt ris. Det rek ju därför att ge ett begränsat intag av risprodukter till barn (minns inte exakt men har för mig max 3 ggr/v el dyl). Så pröva havregröt istället.
Det hade jag ingen koll på, att den var risbaserad. Tack för den upplysningen. Ännu en anledning att inte byta bort den naturella havregröten då.

Fast det finns havrebaserad som är smaksatt med iaf päron också. Min sambo köpte fel och jag dubbelkollade.
Det är mkt möjligt! Men just Sempers äpple/päron är tyvärr med ris. Jag gjorde misstaget att själv köpa den och upptäckte det inte förrän jag kom hem. Det är så himla fult av dem att inte anväda sig av "ris" i produktnamnet. Det var samma med ngn annan tillverkare såg jag men minns inte nu vilken det var. Men det var likadant där att den hette "Godnatt-gröt" eller dyl.

Fast de har två? En som heter ris och en som heter havre. Det fanns en liten mängd ris i men den är inte baserad på ris. Mormor köpte risvarianten, båda Semper.

På tal om karlar som köper fel... Min man är fantastisk :laugh:
Han skulle in till affären idag, jag skrev en lapp, visade hur det ser ut på barnmatsburkarna "från 8 månader", skrev vilken fruktpure Ebba gillar (persika), samt klistrade post-itlappen med listan PÅ en rabattkupong för blöjorna.
Han kommer hem med barnmat för ett-åringar, mangopuré och "Rabattkupong? Vart då??"
Han fiskar upp lappen (med tillhörande kupong) ur fickan och liksom "Ahaaaaa... :idea:"

Det är ju inte raketforskning det handlar om liksom...:devil: :angel:

Fast de har två? En som heter ris och en som heter havre. Det fanns en liten mängd ris i men den är inte baserad på ris. Mormor köpte risvarianten, båda Semper.
Vi fick hem en smakpåse av den som heter Fruktgröt. Den innehåller både rismjöl, havremjöl och vetemjöl. Nåja, jag är nöjd med vår hemgjorda lösning så för vår del kan det ju kvitta.

På tal om karlar som köper fel... Min man är fantastisk :laugh:
Han skulle in till affären idag, jag skrev en lapp, visade hur det ser ut på barnmatsburkarna "från 8 månader", skrev vilken fruktpure Ebba gillar (persika), samt klistrade post-itlappen med listan PÅ en rabattkupong för blöjorna.
Han kommer hem med barnmat för ett-åringar, mangopuré och "Rabattkupong? Vart då??"
Han fiskar upp lappen (med tillhörande kupong) ur fickan och liksom "Ahaaaaa... :idea:"

Det är ju inte raketforskning det handlar om liksom...:devil: :angel:
Inte bara min sambo alltså... "Skriv en lapp så handlar jag". Jag skriver en lapp och han missar typ hälften med motiveringen att han inte vet var i affären det finns. Inte ens när jag skrev ut tex "asiatiska hyllan", "konserver" osv lyckades han. Tur att han inte jobbar i hemtjänsten :D

gah hade blivit tokig på sånt. Vägrar vara familjens projektledare.

Åkte buss idag, på hållplatsen står en pappa i skuggan men vagnen med barnet i i solen. På Bussen tog jag tag i hans vagn när den nästan välte i en kurva. I nästa sväng flög hans jordgubbar utöver hela golvet, då erbjöd jag honom en påse. Han såg enormt borttappad ut och jag tänkte att tack och lov att vi delat jämnare på föräldrarskapet så min sambo vet hur det funkar.

gah hade blivit tokig på sånt. Vägrar vara familjens projektledare.

Åkte buss idag, på hållplatsen står en pappa i skuggan men vagnen med barnet i i solen. På Bussen tog jag tag i hans vagn när den nästan välte i en kurva. I nästa sväng flög hans jordgubbar utöver hela golvet, då erbjöd jag honom en påse. Han såg enormt borttappad ut och jag tänkte att tack och lov att vi delat jämnare på föräldrarskapet så min sambo vet hur det funkar.

Faktum är att vi hade ett stort gräl om det häromdagen, att jag var trött på att vara just projektledare.
"Bara säg vad jag ska handla så handlar jag!"
säger han. Just precis det, "säg vad jag ska handla" :banghead:

Det funkar ju inte ens om jag skriver lappar... :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 034
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar