Höstföräldrar 2015 #3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alva har precis börjat sitta själv, men kan lika gärna tippa också fortfarande så hon sitter bara med väldig tillsyn (dvs på något mjukt eller med mig 5 cm ifrån *hönsmamma*)

Jag kikade på gamla bilder och ser att storasyster satt hyfsat vid den här tiden. Ebba vill gärna men välter rätt snabbt :laugh:

I övrigt är jag rätt glad i min unge :love: Söt tjej i keps idag! Sju månader på fredag :)
image-e1460489801486.jpeg

Det är så skönt att kunna vara ute!
Söt tjej, och stadig! Ebba sitter inte utan stöd än, och hon blir sju månader nu.

Fast det är ju knappt inga bebisar som sitter stadigt vid fem månader, och 7 månader är ju inte heller något att fundera över direkt :)
Min lilla kan sitta i några sekunder och faller sen åt något håll :p

Fast det är ju knappt inga bebisar som sitter stadigt vid fem månader, och 7 månader är ju inte heller något att fundera över direkt :)
Min lilla kan sitta i några sekunder och faller sen åt något håll :p

Nädå, inte funderar men det blir ju att man jämför med syster. Vi får se om mini också väntar till 16 månader med att gå :angel:

Tänkte jag skulle göra en uppdatering nu när jag varit hos läkaren idag.

Jag skrev ju för ett tag sen att jag dels hade ont i ett knä och dels ont i mina handleder men varje gång jag sökt för det så får jag bara en burk med piller och handledsstöd.
Jag gick ju till min vc i januari för knäet och läkaren såg att det var svullet men sa att jag får vänta och se om det blir bättre.
En månad senare så hade det inte blivit någon förbättring så jag skickade in en egenremiss till ortopeden, som valde att ta emot mig och jag hade en tid där idag och det visade sig att jag har en meniskskada i knäet så det ska röntgas och sen opereras.
Å sedan tog jag upp mina handleder direkt med honom eftersom det ändå är där jag hamnar om jag skulle gått till min vc först och han sa att det blir operation efter att jag berättat hur jag har det. Så båda handlederna ska opereras, fast vid olika tillfällen som tur är :p

Menisken kunde vi vänta ut för det kunde bli bättre med tiden men jag har inte tid att vänta och se. Jag har inte ridit på flera månader för att jag inte kan trava :(
Så därför blir det operation då jag haft problemen sen i december och dom verkar vara här för att stanna.
Han skrev ut lite nya piller till mig med för jag råkar ju dessutom ha en inflammation i min tumled (brukar ha det...). Han frågade om jag är utredd för reumatism men dom har ju tagit blodprov men mer än så vet jag inte men det visade inget. Han tyckte dock jag skulle trycka på min vc så dom gör en ordentlig utredning.

Nu verkar det gå framåt och jag får hjälp :)

Nädå, inte funderar men det blir ju att man jämför med syster. Vi får se om mini också väntar till 16 månader med att gå :angel:

Är det inte innan 18 månader som dom "bör" ha börjat gå?
Båda mina har börjat gå runt 1 år. Tösen tog faktiskt sina första kliv på sin ettårsdag på sitt kalas. Jag lyckades filma!
Sonen gick däromkring med men det missade jag för jag var i stallet så klart :p

Har era börjat gå med benen om ni håller dom när dom står på golvet och ni går med dom så att säga? Någon som fattar? :p
Mini står bara still och försöker jag få henne framåt så faller hon för hon lyfter inte fötterna. Har ändå för mig mina andra två hade den reflexen att gå framåt rätt tidigt.

@Matmissbrukaren Vad skönt att det händer något! Operationsmaraton :p Min mamma har opererat båda händerna men minns inte hur länge hon var konvalescent. Kan fråga när jag pratar med henne. Meniskerna har jag också känt av men det får vara så. Det börjar klinga av.

Angående gåendet så var BVC rätt observanta redan vid dryga året. Någon extrakoll fick vi gå på men det var inga fel på tjejen. Hon ville helt enkelt inte :) Hon kröp inte ens, hon kasade runt på rumpan :D Hon var däremot tidig med mycket annat, språket har alltid varit lätt för henne. Nu, som treåring kan hon färgerna på svenska, teckenspråk och engelska :rofl:

Mini vill gärna stå på benen, och rör sig försiktigt om man håller i henne.

• Gilla
Reactions: MM
Hoppas det blir bättre efter operation @Matmissbrukaren så du slipper värk.

Alva går lite grann om man håller i händerna, men ibland vill hon mest hoppa (har hoppgunga också). Igår kom hon på att hon kan hålla i sig i stolarna i köket och stå själv och då blev det väldigt roligt så när hon satt nedanför dem så flaxade hon med armarna och skulle upp igen... Känns som det kommer börja bli dags att barnsäkra här snart, hon är så ivrig på allt som har med att ta sig fram att göra.

• Gilla
Är det inte innan 18 månader som dom "bör" ha börjat gå?
Båda mina har börjat gå runt 1 år. Tösen tog faktiskt sina första kliv på sin ettårsdag på sitt kalas. Jag lyckades filma!
Sonen gick däromkring med men det missade jag för jag var i stallet så klart :p

Har era börjat gå med benen om ni håller dom när dom står på golvet och ni går med dom så att säga? Någon som fattar? :p
Mini står bara still och försöker jag få henne framåt så faller hon för hon lyfter inte fötterna. Har ändå för mig mina andra två hade den reflexen att gå framåt rätt tidigt.
Siri tar små små kliv med benen, men inga jättesteg direkt.

Skönt att du fått bra hjälp med både knä och handleder nu!

• Gilla
Vet inte vad som händer med lillan nu, lillstumpan :(

Fick medicin igår mot min inflammation jag har i tumleden (Naproxen). Det står att den går över i mjölken men troligtvis inte påverkar barnet. En tvåa på janusinfo. Så jag tog en igår och sen somnade lillan så jag pumpade ut 100 ml och gav henne på flaska idag på morgonen. Sen somnar hon och sover en liten stund. Hinner bara sätta henne i vagnen så börjar hon kaskadspy. Hon blev helt genomblöt, body och handduken jag hann fånga upp en del i. Så jag tror hon fick ur sig det mesta.
Kollade janusinfo på biverkningar om barnet påverkas och då fanns kräkningar med så jag antar det är det som händer.
Sen hulkade hon bara upp lite dreggel. Temp på 37.0 och sitt normala jag.
Hon blev trött så jag blandade till 90 ml ersättning så hon kunde blanda ut resten av bröstmjölken som fanns kvar i henne medans hon sov. Åt allt och vaknade nu och spydde upp det med. Magen låter mullrig med.
Eller om hon fått magsjukan mitt i allt.
Amma henne vågar jag nog inte iaf. Ska gå på kuren i 10 dagar så det här blir nog amningsavslut för våran del.

Vet inte vad som händer med lillan nu, lillstumpan :(

Fick medicin igår mot min inflammation jag har i tumleden (Naproxen). Det står att den går över i mjölken men troligtvis inte påverkar barnet. En tvåa på janusinfo. Så jag tog en igår och sen somnade lillan så jag pumpade ut 100 ml och gav henne på flaska idag på morgonen. Sen somnar hon och sover en liten stund. Hinner bara sätta henne i vagnen så börjar hon kaskadspy. Hon blev helt genomblöt, body och handduken jag hann fånga upp en del i. Så jag tror hon fick ur sig det mesta.
Kollade janusinfo på biverkningar om barnet påverkas och då fanns kräkningar med så jag antar det är det som händer.
Sen hulkade hon bara upp lite dreggel. Temp på 37.0 och sitt normala jag.
Hon blev trött så jag blandade till 90 ml ersättning så hon kunde blanda ut resten av bröstmjölken som fanns kvar i henne medans hon sov. Åt allt och vaknade nu och spydde upp det med. Magen låter mullrig med.
Eller om hon fått magsjukan mitt i allt.
Amma henne vågar jag nog inte iaf. Ska gå på kuren i 10 dagar så det här blir nog amningsavslut för våran del.
Nej vad trist att hon är dålig. Det går en del magsjuka här i mina trakter så du kan väl hoppas på det istället för medicinbiverkan.

Skönt att du äntligen får hjälp med alla kroppsdelar som krånglar. Hoppas att det går smidigt med konvalecensen.

Pratat med bvc som rådde mig till att försöka få reda på om det är medicinen eller magsjuka. Pumpa och slänga mjölken för att hålla uppe produktionen och ge henne ersättning. Spyr hon av ersättningen så är det troligen magsjuka och spyr hon inte så är det nog medicinen.
Jag har gett henne en flaska ersättning och hon har inte spytt upp den. Så det är nog medicinen :(
Bvc sa att jag kan ju pumpa och slänga medans jag går på medicinen och sen börja amma igen men det kommer ju inget om jag inte ammar henne samtidigt. Att jag fick ut igår var bara för att det var överfyllt och då kan jag få ut en del, men då funkar det ändå bara att pumpa en gång per dygn å det håller sig ingen produktion uppe på.
Jag vet inte om det funkar med gel denna gången. Har testat innan och då har det inte funkat.
Skit!

Pratat med bvc som rådde mig till att försöka få reda på om det är medicinen eller magsjuka. Pumpa och slänga mjölken för att hålla uppe produktionen och ge henne ersättning. Spyr hon av ersättningen så är det troligen magsjuka och spyr hon inte så är det nog medicinen.
Jag har gett henne en flaska ersättning och hon har inte spytt upp den. Så det är nog medicinen :(
Bvc sa att jag kan ju pumpa och slänga medans jag går på medicinen och sen börja amma igen men det kommer ju inget om jag inte ammar henne samtidigt. Att jag fick ut igår var bara för att det var överfyllt och då kan jag få ut en del, men då funkar det ändå bara att pumpa en gång per dygn å det håller sig ingen produktion uppe på.
Jag vet inte om det funkar med gel denna gången. Har testat innan och då har det inte funkat.
Skit!

Tråkigt, nu när du kämpat med amningen :(
Jag står också inför att sluta, för att kunna börja med en medicin. Men det tar emot. Numera ammar hon mest nattetid, och äter annat på dagen, men det är ju på natten sett skönt att slippa krabba med eventuell välling. Och tuttarna sen! Ajajajaj.

Men vad tråkigt att det blev så för lillan, @Matmissbrukaren. Håller tummarna för att det "bara" är magsjuka så du kan fortsätta amma! Funkar det inte att pumpa om hon äter i närheten heller? Vet vilket bök det är, jag pumpar lite på jobbet nu när jag jobbar dag dessa två veckor, men det är verkligen bara för att det är överfullt som jag får ut en skvätt.

När jag tänker efter så fick Siri också en sån där kaskadkräkning en gång, det var verkligen massor som kom upp (givetvis samtidigt som hon satt i sele... det enda det inte var kräk på var mina strumpor). Jag vet fortfarande inte varför, och det har aldrig hänt igen. Så det KAN ju vara ett olyckligt sammanträffande också.

Tråkigt, nu när du kämpat med amningen :(
Jag står också inför att sluta, för att kunna börja med en medicin. Men det tar emot. Numera ammar hon mest nattetid, och äter annat på dagen, men det är ju på natten sett skönt att slippa krabba med eventuell välling. Och tuttarna sen! Ajajajaj.

Jättetrist :(
Jag går ju egentligen på en hel drös mediciner men tar dom inte under graviditet och amning så det känns surt att behöva sluta pga det här.
Angående tuttarna så måste mina vara speciella. Jag har inte ammat/pumpat sen 22.00 sen igår kväll och jag känner ingenting. Känns kanske lite fylligare men risk för att göra ont eller mjölkstockning finns inte här. Jag har slutat på ett bräde båda dom andra gångerna och det kan jag nog göra nu med. Men så har jag ju inte samma mjölkproduktion som er andra. Tycker ändå det är konstigt att jag kan sluta bara sådär utan att det märks av. Känner mig inte som en mjölkko iaf.

Men vad tråkigt att det blev så för lillan, @Matmissbrukaren. Håller tummarna för att det "bara" är magsjuka så du kan fortsätta amma! Funkar det inte att pumpa om hon äter i närheten heller? Vet vilket bök det är, jag pumpar lite på jobbet nu när jag jobbar dag dessa två veckor, men det är verkligen bara för att det är överfullt som jag får ut en skvätt.

Haha, jag har testat ALLT för att det ska släppa till ska jag säga :p
Tittat på roliga klipp på youtube, tittat på gråtande hungrig bebis på youtube, fått massage av min man under tiden jag försökt pumpa, tittat på mini för att försöka framkalla reflexen, till å med försökt med att få orgasm innan jag skulle pumpa för att få fart på lyckohormonet men nä, jag är oxytocinlös. Finns inga lyckohormoner i min kropp. Det är så jag inbillar mig att det bipolära sjukdomen har med saken att göra. Jag är ju mest depressiv pga den så det är väl bara under en mani jag släpper till. Skulle förklara mycket!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
464
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 037
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 926
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 097
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar